Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Lilla skruven som håller bromsbeläggen satt skitfast. Kapning och urborrning med Dremel, därefter saxsprint.

Bilagor

• 20220101_011523.jpg
    20220101_011523.jpg
    513.7 KB · Besök: 197
Dagens fulmek-tråden
Nu när man skaffat cykel får man väl göra entre i denna tråd.

Jag tyckte mitt styre var för lågt och visste inte hur mycket mer rise jag behövde så då blev det en provisorisk lösning för att testa.
Qo8NcCC.jpg

Efter det var det sadelns tur att bli fulmekad. Av någon anledning har den ett ventilationshåll mitt i...
Qnjb0qB.jpg

...där jag misstänker att det kommer stänka upp vatten/lera i röven på mig så jag löste det såhär.
0wyA8jt.jpg

Dagens fulmek-tråden
Känsliga tittare varnas. Knäckte mitt bromshandtag men skulle ändå till och byta ut bromsar.
Men med Shimanos i-spec II så behöver man fästet som sitter med bromsen…

Fram med sågen och kapa och ”putsa kanterna” lite.

Visa bilaga 538829

Visa bilaga 538830
Det där är ju snyggt nog att sitta på en rymdfärja! Gör om, gör fel! ;-)

Dagens fulmek-tråden
FiveTen:s platta skor har sulor med kanske bästa greppet. Men sulornas livslängd kan vara skamligt kort innan de får hål av pedalpinnar.

Ett "sommarpar" kostar relativt lite för att orka slänga det efter en säsong. Även efter första tecken på slitage kan man fortsätta använda dem för ett tag, eftersom vattentäthet inte krävs. Men vinterskor kostar ju minst två gånger mer och måste dessutom hålla mot iskallt vatten. Det är mycket svårare att skilja mig från dem efter knappt 6 månader i bruk.

Här på bilden kan man se mitt fula försök att laga hål med Rubberfixpasta. Här på forumet läste jag 1) att Rubberfix är värre än (nu otillgängligt) Liquisole; 2) att torktid blir 2+ dagar. Vi får se; jag har inget att förlora i alla fall.

IMG_20220213_201956.jpg

Dagens fulmek-tråden
FiveTen:s platta skor har sulor med kanske bästa greppet. Men sulornas livslängd kan vara skamligt kort innan de får hål av pedalpinnar.

Ett "sommarpar" kostar relativt lite för att orka slänga det efter en säsong. Även efter första tecken på slitage kan man fortsätta använda dem för ett tag, eftersom vattentäthet inte krävs. Men vinterskor kostar ju minst två gånger mer och måste dessutom hålla mot iskallt vatten. Det är mycket svårare att skilja mig från dem efter knappt 6 månader i bruk.

Här på bilden kan man se mitt fula försök att laga hål med Rubberfixpasta. Här på forumet läste jag 1) att Rubberfix är värre än (nu otillgängligt) Liquisole; 2) att torktid blir 2+ dagar. Vi får se; jag har inget att förlora i alla fall.

Visa bilaga 539400
Tänk på att de kan bli galet hala i lagningen när man bara går med dem.

Dagens fulmek-tråden

Visa bilaga 539400
Och jag som precis transplanterat en sån sula till mina shimanodojor, vars inbyggda sula förmodligen håller en livstid baserat på hårdheten på gummit.. Fast det fina är ju att, när man slitit ut nygamla sulan kikar där fram en ny och knappt använd dito.
IMG_20220210_221334.jpg

Dagens fulmek-tråden
Och jag som precis transplanterat en sån sula till mina shimanodojor, vars inbyggda sula förmodligen håller en livstid baserat på hårdheten på gummit.. Fast det fina är ju att, när man slitit ut nygamla sulan kikar där fram en ny och knappt använd dito.
Visa bilaga 539430

Men det är ju finmek! Jag ser inte ens att du har limmat dit en sula, bara att du har mycket finare sulor än original.

Dagens fulmek-tråden
Jag vet inte om det räknas som fulmek men igår fick jag totalt frispel på min kolfibersadel som har knakat ett bra tag nu. Så vad gör man? I blint raseri, och sedan länge utan idéer på en bra lösning, sprejade jag universalsmörjmedlet 5-56 i främre delen av sadeln där rälsen och sadeln är sammanfogad (där det knakar som allra mest). Sadeln blev bannemej helt knäpptyst. Jag trodde aldrig det skulle funka. 5-56 är bra till det mesta (y) Hoppas nu inte det löser upp sadeln i atomer eller något annat hemskt för jag ska träna i morgon :rolleyes:

Dagens fulmek-tråden
Tänk på att de kan bli galet hala i lagningen när man bara går med dem.
Lagningen ser halt ut på bilden men när man känner med fingrarna är ytan rimligt greppig. Däremot att sulans ursprungliga prick-mönster blir utjämnat med nytt gummilager må kanske bidra till värre grepp, ingen sajping för att trycka vatten ut. Vi får se på resultatet i tre-fyra dagar efter att lagningen har förhoppningsvis torkat igenom.

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Visa bilaga 539430

Jag tänker prova en liknande idé någon gång senare.

1. Att köpa en kvadratmeter Vibram-gummiblad för billigt.
2. Klippa ett par sulor ut ur gummin.
3. Klistra/sy de nya Vibram-sulorna över de slitna Stealth-sulor.
4. Profit!

Det är rent slöseri att FiveTen:s gummisulor är körda efter tre månader medan skornas ovandelar skulle räcka för minst två år till. Att Adidas har slutit sälja lösvikt Stealth-gummi gör läget ännu värre.

Dagens fulmek-tråden
Jag vet inte om det räknas som fulmek men igår fick jag totalt frispel på min kolfibersadel som har knakat ett bra tag nu. Så vad gör man? I blint raseri, och sedan länge utan idéer på en bra lösning, sprejade jag universalsmörjmedlet 5-56 i främre delen av sadeln där rälsen och sadeln är sammanfogad (där det knakar som allra mest). Sadeln blev bannemej helt knäpptyst. Jag trodde aldrig det skulle funka. 5-56 är bra till det mesta (y) Hoppas nu inte det löser upp sadeln i atomer eller något annat hemskt för jag ska träna i morgon :rolleyes:

Jag gjorde samma sak med sadel/räls gränssnitt på pendelcykel för tre (fyra?) år sedan. Jag minns inte alls om det har varit kedjeolja eller WD-40 eller annat som jag har sprejat med. Men knackande och gnisslande från den arean upphörde.

Dagens fulmek-tråden
Någon som har tips på var man köper nytt slitgummi till spd-skor?

Eller just det, det behövs ju inte...?

På SPD-skor behöver man byta slitna metalklossar. Och det kan bli ju helvete om bultarna har rostat eller skadats i huvuden.

Men mina Northwave-SPD skor har hållit bättre under åren, ingen tvekan om detta. Bara två byten på trasiga snören behövdes.

Dagens fulmek-tråden
På SPD-skor behöver man byta slitna metalklossar. Och det kan bli ju helvete om bultarna har rostat eller skadats i huvuden.

Men mina Northwave-SPD skor har hållit bättre under åren, ingen tvekan om detta. Bara två byten på trasiga snören behövdes.
Jo, en gång var 500:e timme eller något i den stilen ja.?

Nja, ibland skulle det behövas…

Visa bilaga 539458

(Fel val av skor för turen. Men Bont säljer nya gummipluttar för bara 800:-/paret.. Lite Liquisole löste återlimningen på skon)
Det där är välanvända skor! Inte så snygga, men när du sitter på cykeln så förmodar jag att de är 100% funktionsdugliga trots utseendet.

Dagens fulmek-tråden
Jo, en gång var 500:e timme eller något i den stilen ja.?

Det där är välanvända skor! Inte så snygga, men när du sitter på cykeln så förmodar jag att de är 100% funktionsdugliga trots utseendet.

Absolut och bekväma också. Det blev rätt mycket hike-a-bike på grov sprängsten på den resan men funktionen är obruten.
Och eftersom jag fick dojjorna från en Happyit med för små fötter för 200:- kan det ju vara värt även med slitaget ?

Dagens fulmek-tråden
Jag tänker prova en liknande idé någon gång senare.

1. Att köpa en kvadratmeter Vibram-gummiblad för billigt.
2. Klippa ett par sulor ut ur gummin.
3. Klistra/sy de nya Vibram-sulorna över de slitna Stealth-sulor.
4. Profit!

Det är rent slöseri att FiveTen:s gummisulor är körda efter tre månader medan skornas ovandelar skulle räcka för minst två år till. Att Adidas har slutit sälja lösvikt Stealth-gummi gör läget ännu värre.
Jag kände på - skratta inte nu - biltemas dörrmatta här om dagen. Ärligt talat tror jag det kan funka. Mjukt gummi och "dobbar" i tätt mönster. Men dobbarna är något höga bara.
Tror fasiken det kan funka. Det kanske jag skulle prova på mina 5.10 som nu saknar sula. Bara för att, liksom.

Dagens fulmek-tråden
Jag fulkonverterade mina SPD-Five Ten till plattisskor genom att fylla "tomrummet" i sulan med först sugru och senare Biltemas vindrutetätning. Greppmässigt funkade det helt ok men det slets ut ganska snabbt så jag blev less på processen att fylla i och hålla på.

Men om nån hittar en bra lösning så vore det grymt, håller med om att det känns väldigt slösaktigt att slänga skor som är i gott skick förutom sulan, vilket alltid blir fallet med 5-10. (Kör Ion tills vidare, något sämre grepp men tillräckligt, och betydligt tåligare.)

Att köra spd är givetvis inget alternativ, om nån nu skulle få för sig något så konstigt.

Dagens fulmek-tråden

Kör med titanskruvar, de rostar inte fast och blir inte lika kallt på vintern. Har man inga titanskruvar så montera med gänglåsning. Har man inte gänglåsning så fixera/täta med smältlim. Har man ingen smältlimspistol.... då får man köra plattisar....

Dagens fulmek-tråden
Jag kände på - skratta inte nu - biltemas dörrmatta här om dagen. Ärligt talat tror jag det kan funka. Mjukt gummi och "dobbar" i tätt mönster. Men dobbarna är något höga bara.
Tror fasiken det kan funka. Det kanske jag skulle prova på mina 5.10 som nu saknar sula. Bara för att, liksom.

Jag läste någonstans att riktiga hippies klipper sina sulor från gamla bildäcks sidoväggar… typ återvinning på gummin.

Dagens fulmek-tråden
Sådant här slitage på kontaktskor anser jag inte alls som påtagligt (har en liknande situation på mina SPD:er). Mindre än 25% sula saknas, vattentäthet påverkas knappt, klämman ser nästan som ny…

Jag tror att biter av sulorna nu ramlar av i snabbt takt, men har inte haft riktigt koll på det. Nu är det oproblematiskt, men är rädd att hälften av sulorna är bort efter sommaren. Jag har dock redan ett ny par på hyllan, köpt för halva priset, men tyvärr inte lika fina färgerna.

Sådana skor brukar man beskriva som "nyskick" på Köp&Sälj ☺

Köpte dom i nyskick på K&S (även om ordet inte nämndes i annonsen).

Tillbaka
Topp