Dagens fulmek-tråden

kais01

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Det där ska jag prova nästa gång jag har en mindre flat spot i fälgen!! Det händer lite då och då och är lika irriterande varje gång.

Ser på youtube att folk verkar värma fälgen innan de riktar, antar för att minimera sprickbildning (men jag misstänker att man måste värma så in i norden för att det ska ha någon verklig effekt). Gör du det eller kör du bara?
ja visst är det irriterande!

nej jag kör bara, med däcket på plats. legeringen är lite elastisk, så man får överkompensera lite. det är ingen större risk att man kör för mycket, när bulan väl tryckts ut tar den med sig resten av fälgkanten, och det känns och märks. första gångerna tar man i för lite, men det är ju inget egentligt problem. värre om det vore tvärtom:) denna elasticitet är väl förresten en önskvärd egenskap som risker att förloras om man värmer?

har hittills inte råkat ut för problem, hjulen är från före 2005, och vanligen minst ett av dem har fixats per hjulbyte, alltså varje halvår. plus någon gång däremellan, när det varit något särskilt häftigt intermezzo. viktigt att då komma till rätt snabbt, annars blir däcken snart ojämnt slitna,

det här är originalfälgar från audi, är väl inte jätteimponerad av hållbarheten, men det kan hända att enklare eftermarknadsfälgar är sprödare i kvaliten, och mera beroende av värmning?

man märker nog snabbt vad man har att göra med när man provar:)
 

n3wton

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
ja visst är det irriterande!

nej jag kör bara, med däcket på plats. legeringen är lite elastisk, så man får överkompensera lite. det är ingen större risk att man kör för mycket, när bulan väl tryckts ut tar den med sig resten av fälgkanten, och det känns och märks. första gångerna tar man i för lite, men det är ju inget egentligt problem. värre om det vore tvärtom:) denna elasticitet är väl förresten en önskvärd egenskap som risker att förloras om man värmer?

har hittills inte råkat ut för problem, hjulen är från före 2005, och vanligen minst ett av dem har fixats per hjulbyte, alltså varje halvår. plus någon gång däremellan, när det varit något särskilt häftigt intermezzo. viktigt att då komma till rätt snabbt, annars blir däcken snart ojämnt slitna,

det här är originalfälgar från audi, är väl inte jätteimponerad av hållbarheten, men det kan hända att enklare eftermarknadsfälgar är sprödare i kvaliten, och mera beroende av värmning?

man märker nog snabbt vad man har att göra med när man provar:)
Har aldrig noterat att detta är ett bekymmer, men kör heller inte i norrland. Och inte så fort. Och inte så mycket. Däremot ska sägas att det är ett aber med lågprofilsdäck på bilar. Har också en Audi med (tror jag) 40-profil på vinterdäcken och ännu mindre (pga större fälgar) på sommardäcken. Däcken är superkänsliga mot lågt lufttryck då däcksidorna skärs sönder under 3 bar (jag tyckte det var lagom med 2,8 de två första åren och skar sönder fyra däck, två per år), bilen blir stötig och dan och när väl däcken går sönder så kostar de en mindre förmögenhet. 100% utseende och 0% funktion.

Min fru får hålla till godo med Audin, så åker jag i pansarvagns-Hiluxen med massa gummi i sakta mak...
 

Bikelife86

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Tror ni frugan blir glad när hon får sin nya ångtvätt i julklapp.
Ångtvätt-förlängningskabel-Lagerbricka från cykel-limpistol=Som Ny😂😅
 

Bilagor

  • 8A4FAC1D-B568-4BE6-B903-1E3B9BD3529E.jpeg
    8A4FAC1D-B568-4BE6-B903-1E3B9BD3529E.jpeg
    569 KB · Besök: 155
  • A04860AC-4022-4619-88AA-471BFFAA2A11.jpeg
    A04860AC-4022-4619-88AA-471BFFAA2A11.jpeg
    525.4 KB · Besök: 154
  • DA0448F4-7A2D-407B-B90E-46BC95F07473.jpeg
    DA0448F4-7A2D-407B-B90E-46BC95F07473.jpeg
    392.2 KB · Besök: 155
  • 408FB511-DB9F-4C7A-9EBB-019342B80D03.jpeg
    408FB511-DB9F-4C7A-9EBB-019342B80D03.jpeg
    506.3 KB · Besök: 162

kais01

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Har aldrig noterat att detta är ett bekymmer, men kör heller inte i norrland. Och inte så fort. Och inte så mycket. Däremot ska sägas att det är ett aber med lågprofilsdäck på bilar. Har också en Audi med (tror jag) 40-profil på vinterdäcken och ännu mindre (pga större fälgar) på sommardäcken. Däcken är superkänsliga mot lågt lufttryck då däcksidorna skärs sönder under 3 bar (jag tyckte det var lagom med 2,8 de två första åren och skar sönder fyra däck, två per år), bilen blir stötig och dan och när väl däcken går sönder så kostar de en mindre förmögenhet. 100% utseende och 0% funktion.

Min fru får hålla till godo med Audin, så åker jag i pansarvagns-Hiluxen med massa gummi i sakta mak...
mina 215 40 17 är bekväma och inte stötiga. hemligheten är att de är 35-45 mm bredare än fälgen, då är däcken fortfarande styrstabila men däcksidan har chans att fjädra. 205 40 17 på samma sjutums fälgar är en stötfest. bilen är lätt 1200kg och jag kör kring 2.4 bar. bekvämt och bra, liksom också bättre grepp vintertid. högre tryck skulle förstås minska antalet bucklor i fälgen, och skall jag åka vissa potthålssträckor som t ex orsa-sveg kolllar jag trycket och lägger eventuellt på lite;)
 

kais01

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
det är vid ytterst få omständigher de smala höga däcken från förr är en fördel. desssutom måste man pumpa dem stenhårt för att inte bilen ständigt skall behöva passas när den ålar fram i svajiga rörelser. de är därför även obekväma.

av de dimensioner jag ägt skulle jag säga att klassikern sedan decennier 235 45 17 är sweet spot, sommar som vinter.

tillräckligt höga för att klara trottoarkanter, tillräckligt låga och breda för att ge digitalt grepp, och tillräckligt fjädrande för att ge bra komfort.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
det är vid ytterst få omständigher de smala höga däcken från förr är en fördel. desssutom måste man pumpa dem stenhårt för att inte bilen ständigt skall behöva passas när den ålar fram i svajiga rörelser. de är därför även obekväma.

av de dimensioner jag ägt skulle jag säga att klassikern sedan decennier 235 45 17 är sweet spot, sommar som vinter.

tillräckligt höga för att klara trottoarkanter, tillräckligt låga och breda för att ge digitalt grepp, och tillräckligt fjädrande för att ge bra komfort.
Jag håller inte med (den här gången). Breda däck flyter ovanpå snö och modd, smala skär igenom. Breda däck spårar i lastbilsslitage. Nu har det här inget med fulmek att göra så jag tycker att vi släpper det med att få kan jämföra idag och nu gäller.
 

weldion

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Vad man själv vill ha för däck-/fälgdimensioner är det inte alltid biltillverkarna tar hänsyn till. Ioniq 5 tar väl bara 18" som minsta fälg? Sedan så verkar bilarna bara bli tyngre och då är kanske lite knepigt att få till rätt lastindex på däckdimensioner som man själv gärna vill köra med.
 

Berk

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
När ny och fin cykelvagn från Thule inhandlats och man inser att cykelns stöd, stänkskärmsfäste och pakethållarfäste är i vägen och kopplingen således inte går att använda kan man bli lite less.
Tur att man kan svetsa ihop några plattjärn och lite annat skrot och flytta fästet uppåt, bakåt och utåt, så det lirar.:cool:

Visa bilaga 526038

Fint!
Men är det inte finmek?
 

zinkpasta

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
..Fan, det höll inte. Jag har tappat förtroendet för silvertejp. Rengjorde ytan med isopropanol innan, men troligtvis läcker det ut tätningsvätska och löser upp det hela. Eller nåt. Känns ju helt klart som ett nederlag att sätta i slang, men det är nog där jag hamnar..
Fortsättning.. Gav mig på fulmek v2, denna gången fyllde jag ekernippelhålet med loctite, tejpade med gorillatejp, och sen ett lager silvertejp (för antiestetikens skull). Detta verkar hålla trycket, iaf vid stillastående/väggprydnad. Ska provcyklas på onsdag.

(Förhoppningsvis går det enkelt att rensa ekerhålet på lim om jag bestämmer mig för att ekra om hjulet nån dag. ..Och ja, det hade troligtvis gått snabbare att tvätta däcket på tätningsvätska och sätta i en slang, men då hade jag ju behövt ta loss saker och sätta dit igen, bland annat)
PXL_20211129_140823400.MP.jpg
 

Peth

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Ohh noo måste jag söka för att hitta den alltså... Ska försöka på direkten 🤙😁

Edit: hittar ingen
Då har du letat dåligt.

 

pocarlsson80

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Oj, kärran håller absolut inte den klassen för att platsa i den tråden
Där var det verkligen avancerad finmeck 👍😃

Då har du letat dåligt.

 

zinkpasta

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Fortsättning.. Gav mig på fulmek v2, denna gången fyllde jag ekernippelhålet med loctite, tejpade med gorillatejp, och sen ett lager silvertejp (för antiestetikens skull). Detta verkar hålla trycket, iaf vid stillastående/väggprydnad. Ska provcyklas på onsdag.
..Succé!

2h rätt brötig körning nu (pressade iofs inga berms i dagens vinterföre, men gjorde några riktigt osmutta bakhjulslandningar) utan några tecken på att det skulle börja läcka.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Inte direkt dagens men kom att tänka på tråden när jag skulle kopiera sittställning med nya sadlarna. Fulgjorde det när jag cyklade Wattbike på gym och var tvungen att justera sadelposition mest hela tiden.

20211201_171850.jpg
20211201_171827.jpg
20211201_171732.jpg
 

Atakua

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag tror att det följande knepet har redan beskrivits här någon gång. Men fastsittande cykelkomponenter är ju evigt tema.

Idag behövde jag ta ett 7-delat frihjul (alltså inte en kassett) av bakhjulet. Vanligtvis kräver en sådan operation mycket jävlande, den största skiftnyckeln som finns i hushållet, ett par försök och vansinnigt sprutande med WD-40. Men idag räckte de inte.

Jag behövde anlita en så kallad cheater bar, alltså en lång hävstång. Ju längre desto bättre.

Ett gammalt MTB-styre var den enda idén som jag kom på:

IMG_20211201_163419.jpg


Observera att hjulet på bilden är 20 tum (eller t.o.m. 19 tum).
Nästa problem: man måste hålla hjulet fast medan man lägger vikt på verktyget. Och hjulet vill ju rulla iväg!

Facit hittade jag hos RJ The Bike Guy på Youtube. Man måste nämligen trycka hjulet mot en vägg och trycka samtidigt det ner med knäet. Sedan har det ingenstans att rulla.


Så här ser segern ut:
IMG_20211201_164416.jpg


Nu behöver jag bestämma mig: ska jag köpa ett nytt frihjul eller sätta det gamla på igen…
 

Peth

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag tror att det följande knepet har redan beskrivits här någon gång. Men fastsittande cykelkomponenter är ju evigt tema.

Idag behövde jag ta ett 7-delat frihjul (alltså inte en kassett) av bakhjulet. Vanligtvis kräver en sådan operation mycket jävlande, den största skiftnyckeln som finns i hushållet, ett par försök och vansinnigt sprutande med WD-40. Men idag räckte de inte.

Jag behövde anlita en så kallad cheater bar, alltså en lång hävstång. Ju längre desto bättre.

Ett gammalt MTB-styre var den enda idén som jag kom på:

Visa bilaga 526511

Observera att hjulet på bilden är 20 tum (eller t.o.m. 19 tum).
Nästa problem: man måste hålla hjulet fast medan man lägger vikt på verktyget. Och hjulet vill ju rulla iväg!

Facit hittade jag hos RJ The Bike Guy på Youtube. Man måste nämligen trycka hjulet mot en vägg och trycka samtidigt det ner med knäet. Sedan har det ingenstans att rulla.


Så här ser segern ut:
Visa bilaga 526513

Nu behöver jag bestämma mig: ska jag köpa ett nytt frihjul eller sätta det gamla på igen…
Nya sjudelade frihjul finns typ inte att köpa om man inte väljer en med typ 34 kuggars monsterdrev. Fanns i alla fall inget vettigt för några veckor sedan, slut överallt.
 

Atakua

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Fanns i alla fall inget vettigt för några veckor sedan, slut överallt.
Ja, det är fortfarande så, slutsålt på flesta ställen. Å andra sidan har jag inte bråttom och kan vänta upp till ½ år.

Det vore kul att uppgradera till den 14-34 Megarange-varianten. Jag behöver ta reda på om det nuvarande reglaget kan styra en passande bakväxel.
 

MTBemil

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag tror att det följande knepet har redan beskrivits här någon gång. Men fastsittande cykelkomponenter är ju evigt tema.

Idag behövde jag ta ett 7-delat frihjul (alltså inte en kassett) av bakhjulet. Vanligtvis kräver en sådan operation mycket jävlande, den största skiftnyckeln som finns i hushållet, ett par försök och vansinnigt sprutande med WD-40. Men idag räckte de inte.

Jag behövde anlita en så kallad cheater bar, alltså en lång hävstång. Ju längre desto bättre.

Ett gammalt MTB-styre var den enda idén som jag kom på:

Visa bilaga 526511

Observera att hjulet på bilden är 20 tum (eller t.o.m. 19 tum).
Nästa problem: man måste hålla hjulet fast medan man lägger vikt på verktyget. Och hjulet vill ju rulla iväg!

Facit hittade jag hos RJ The Bike Guy på Youtube. Man måste nämligen trycka hjulet mot en vägg och trycka samtidigt det ner med knäet. Sedan har det ingenstans att rulla.


Så här ser segern ut:
Visa bilaga 526513

Nu behöver jag bestämma mig: ska jag köpa ett nytt frihjul eller sätta det gamla på igen…
hur ovalt är styret nu?
 

Atakua

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
hur ovalt är styret nu?
Haha, bra fråga! Jag var rädd att något skulle brista och att flygande metall skulle skära mig i halsen, riva av pungen eller göra något liknande. Hela anordningen flexade markant, men kanske det var däcket som störst bidragit till detta.

Själva styret hade jag inte haft i syftet att använda på en cykel. Varför jag hamstrade det i källaren… um, vet inte.
 

Anronadolfsson

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Jo ni, fulmek måste nog snart definieras till ett verb så mycket fulmek som finns på min "nya" cykel.

Nya winterbajken består av två stycke nya delar. Kedja och drevbultar. Resten är från skräplådan från vänner, delar som skänkts och annat smått och gott!

IMG_20211207_210109.jpg

Här har vi skapelsen!
Singlespeed av x antal kassetter, 2000-talets trendigaste bakväxel och julas billigaste kedja.

Bakhjulet köpes faktiskt på Happy och behövde en kassett. Men kunde inte riktigt bestämma mig vilken drevning, så de fick bli en lätt en. För man vill ju ta sig upp för de allra jobbigaste backar även på vintern. De blev dubbla innerspindlar från nya Shimano 11s MTBs
IMG_20211207_210126.jpg


Bakväxeln är bara spärrad på ena limitskeuven så man får hoppas att fjädern inte säger upp säg helt i vinter.

Vevlagret har jag tyvärr ingen bild på, men ett 73 mm lager funkar väll i en 68mm lager hus? De kommer iallafall testas under vintern.

Ja, skämt och sidor. De är kul att se vad som funkar och inte funkar. Säkerheten är viktig så alla cykling sker med hjälm och vantar 😃

Vi får se om de blir en fortsättning följer....
 

Berk

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Jo ni, fulmek måste nog snart definieras till ett verb så mycket fulmek som finns på min "nya" cykel.

Nya winterbajken består av två stycke nya delar. Kedja och drevbultar. Resten är från skräplådan från vänner, delar som skänkts och annat smått och gott!

Visa bilaga 527440
Här har vi skapelsen!
Singlespeed av x antal kassetter, 2000-talets trendigaste bakväxel och julas billigaste kedja.

Bakhjulet köpes faktiskt på Happy och behövde en kassett. Men kunde inte riktigt bestämma mig vilken drevning, så de fick bli en lätt en. För man vill ju ta sig upp för de allra jobbigaste backar även på vintern. De blev dubbla innerspindlar från nya Shimano 11s MTBs
Visa bilaga 527442

Bakväxeln är bara spärrad på ena limitskeuven så man får hoppas att fjädern inte säger upp säg helt i vinter.

Vevlagret har jag tyvärr ingen bild på, men ett 73 mm lager funkar väll i en 68mm lager hus? De kommer iallafall testas under vintern.

Ja, skämt och sidor. De är kul att se vad som funkar och inte funkar. Säkerheten är viktig så alla cykling sker med hjälm och vantar 😃

Vi får se om de blir en fortsättning följer....

Det finns mycket mer fulmek där.

Bromsskiva fram är monterat åt fel håll, bättre att montera den rätt.

Vad är metalbiten med skruv som sticker ut i sidled från bakväxeln? Bättre att inte har saker som sticker ut, framförallt inte på en pendlingscykel.

Och bromsslang som går över styret är också riktigt fulmek!
 

Anronadolfsson

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Bromsskivan fram har jag inte ens tittat på, fick med hela hjulet i en skänkes pott.
Metallbiten var min kollega tappra och lyckade försöka att kombinera Gram gripshifters med Shimano bakväxel på en tidigare cykel. Jag pallade rent ut sagt inte ta bort den i ett -10 grader kallt förråd, men ska tänka på de!
 

NickPick

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
FUL-meck blev det när jag först bytte ner mig från 2.6" stigdäck, till 2.35" med skärmar. Sedan satte på mina 40mm dubbdäck nu. Riktigt fult blev det, men tar sig fram bra och snow clearance är det gott om :)

Visa bilaga 526530
Det är ju mer udda att ha en bockcykel med 2,6or och dropper än gravelriktiga 40mm iofs 😁 trendigt mycket flääär också får man förmoda!
 

LWB

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Av alla dumheter som jag lyckades åstadkomma igår så var nog det fulaste fulmeket ändå när jag av misstag postade ett fulmek i ”Dagens finmek-tråden”. Om meket i sig möjligen är i finaste laget för fulmek-tråden så känns det fult på gränsen till styggt att lägga ut det i finmek-tråden. Håll tillgodo:

https://happyride.se/forum/threads/dagens-finmek-traden.3557749/post-4069937
 

Atakua

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Lagom efter julsemestern kom ett nytt vevparti. De nya vevarmarna var 114 mm långa då jag ansåg att de ursprungliga 140 mm-vevarmarna var för långa för den cyklist som skulle använda dem. Jag var glad då det är svårt att hitta kortare vevarmar utan att gå full custom.

IMG_20211228_111831.jpg


Men efter monteringen på cykelramen uppstod ett problem: kuggar på den nya framklingan var för tjocka för 7-delade kedjan. Kanske avses den här klingan till tjockare enkelväxlade kedjor.

Mätningarna visade den följande. De inre halvlänkarna var 2,4 mm breda, och kuggarna var ~2.6 mm tjocka. En galen idé kom till mitt huvud. Jag kunde ju fila ner extra 0.2 mm av klingans kuggar! Jag behövde bara modifiera varannan kugge (alltså 14 av 28) då skulle jag få en ghetto narrow-wide klinga efteråt! Hur svårt kan det bli?

Efter cirka 30 minuters filande, svärande och ångrande var jobbet klar. Resultatet är lite svårt att se på nästa bild. Förvånansvärt nog funkar den vanställda modifierade klingan toppen! Under provturen förekom inget kedjetapp.

1640700345468.png
 

Berk

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Köpte en (begagnad) singlespeedräser till sonen i somras. Det visade sig snabbt att utväxlingen 36/16 var för lätt. Tyvärr kan man inte byta drev på original vevpartiet. Hittade nu äntligen en 145 mm vevparti med en störa drev, men den kam också med en mindre drev. Kedjelinjen var skev på ytterdrevet, men perfekt på innerdrevet, så jag bytte dom.

421.jpg
 
Topp