kais01
Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
ja visst är det irriterande!Det där ska jag prova nästa gång jag har en mindre flat spot i fälgen!! Det händer lite då och då och är lika irriterande varje gång.
Ser på youtube att folk verkar värma fälgen innan de riktar, antar för att minimera sprickbildning (men jag misstänker att man måste värma så in i norden för att det ska ha någon verklig effekt). Gör du det eller kör du bara?
nej jag kör bara, med däcket på plats. legeringen är lite elastisk, så man får överkompensera lite. det är ingen större risk att man kör för mycket, när bulan väl tryckts ut tar den med sig resten av fälgkanten, och det känns och märks. första gångerna tar man i för lite, men det är ju inget egentligt problem. värre om det vore tvärtom:) denna elasticitet är väl förresten en önskvärd egenskap som risker att förloras om man värmer?
har hittills inte råkat ut för problem, hjulen är från före 2005, och vanligen minst ett av dem har fixats per hjulbyte, alltså varje halvår. plus någon gång däremellan, när det varit något särskilt häftigt intermezzo. viktigt att då komma till rätt snabbt, annars blir däcken snart ojämnt slitna,
det här är originalfälgar från audi, är väl inte jätteimponerad av hållbarheten, men det kan hända att enklare eftermarknadsfälgar är sprödare i kvaliten, och mera beroende av värmning?
man märker nog snabbt vad man har att göra med när man provar:)