Dagens fulmek-tråden

velman

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Visa bilaga 523425

Visa bilaga 523426

Visa bilaga 523427

Visa bilaga 523428

Baklampefäste av decapiterad CO²-patron och annat skrot i verkstaden. Observera böjd cykeleker fäst i sadelklämskruven för att inte paketet skall rotera. Tungt och fult - men det är ju vinterkläder på cykeln.
Så skall fulmek se ut!

Du vet väl om att du har en halvmeter för mycket hölje till bakbromsen? Men det kanske är bra att ha i reserv om något händer längs vägen? :)

katten

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Så skall fulmek se ut!

Du vet väl om att du har en halvmeter för mycket hölje till bakbromsen? Men det kanske är bra att ha i reserv om något händer längs vägen? :)

Höljet är tillräckligt långt :) , det är mini-V bromsar och det funkade inte med styva höljen som var tighta. Då centrerar bromsen inte bra. Mini-V är också lite fulmek tycker jag men det satt på cykeln när jag köpte den ny.

/A

kais01

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Visa bilaga 523425

Visa bilaga 523426

Visa bilaga 523427

Visa bilaga 523428

Baklampefäste av decapiterad CO²-patron och annat skrot i verkstaden. Observera böjd cykeleker fäst i sadelklämskruven för att inte paketet skall rotera. Tungt och fult - men det är ju vinterkläder på cykeln.
ju riktigt fulmek:)

är den mer exakta orsaken till att du inte satte lampan direkt på sadelns rör att du råkat kapa slejfen i cateyefästet? nya likadana fästen kostar 3-4 euro...

MagerValp

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Blev riktigt jäkla fult 👌🏼

1637081784198.png

katten

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
ju riktigt fulmek:)

är den mer exakta orsaken till att du inte satte lampan direkt på sadelns rör att du råkat kapa slejfen i cateyefästet? nya likadana fästen kostar 3-4 euro...

MIn sadelstolpe är helt enkelt för kort för både en lite större sadelväska och en lampa. Jag bryr mig inte så mycket om stilideal, det skall vara praktisk. Skönt att alltid kunna ha med både vettiga verktyg, sland och astmamedicin utan att fylla ryggfickorna.

Jag har en hög sådana fästen till Cateye liggande redan. Att Cateye har standardfästen som passar nästan allt och som finns som billig reservdel är en stor anledning att jag gillar dom.

/A

kais01

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
drivringen av titan i ett av mina tune kong-nav hade ett par rundade tänder efter att en drivklack-fjäder givit upp. funkade visserligen men gnagande känsla...

idag kom ringen och nödvändiga övriga delar i posten. inte helt lätta att uppbringa i covid-tider kan jag säga.

67964A8E-C773-4B08-B1B5-E6274C096EA5.jpeg

kais01

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
största utmaningen att få ut den gamla ringen ur navet. specialverktyg existerar, men tänkte istället slipa till en klack och slå ut ringen, med plan b att slipa ut den, ungefär som jag brukar göra med fastsittande lagerbanor.

.4CFB242F-3C69-4277-9226-14AA969665D3.jpeg

kais01

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
den satt fast som bara den, så fram med en dremel. svårigheten är att inte slipa igenom mer än nödvändigt. så småningom anas gängorna i botten.
0B50D208-DD28-4FBE-83FF-B46AA6C23D5B.jpeg691C478D-00F0-492B-89F6-DE7B667E663D.jpeg

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Är det verkligen fulmek undrar vän av fulmeksordning? Anyways, här är mitt bidrag. Det klassas nog främst fult och utstrålar lättja snarare är mek förvisso, men men.

Före: Alldeles för lång bakre bromsslang. Orkar inte korta den förrens det är dags att lufta bromsen men det verkar dröja och har åkt och stört mig på det här ett tag nu.
WhatsApp Image 2021-11-27 at 12.19.56.jpeg

Efter - ser ut som en snubbe(s cykel) som behärskar barspins (vilket jag verkligen inte gör):
WhatsApp Image 2021-11-27 at 12.19.56 (1).jpeg

WhatsApp Image 2021-11-27 at 12.19.56 (2).jpeg

zinkpasta

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Dags att höja ful/latinsatserna lite. Räknar med att köra såhär tills hjulet rasar helt (hoppas det dröjer, men alunipplarna har börjat ärga sönder vilket även var anledningen till brottet som nu har ..åtgärdats). (Pumpat till 2 bar nu, ska rulla på 1.7-ish.)

PXL_20211127_201657924.MP.jpg

kais01

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Förstår inte helt. Sprack ringen av att du gjort en anvisning med dremeln? Du kan ju aldrig ha sågat igenom hela ringen med dremeln?

Gött att problemet är löst! Titan är snajsigt!😊
slipade igenom med dremeln:) en batterimodell från lidl. tog cirka en kvart.

normalt brukar jag på fastsittande lagerbanor använda ett cylindriskt stift och slipa på tvären. men kapskivan råkade sitta på, och insåg att den skulle innebära mindre sprut mot lagret, som jag inte orkade ta loss.

man behöver inte alltid slipa helt igenom, materialet är ofta sprött och ett välriktat hammarslag i rikting slipningen i en separat skåra man slipat in brukar ge verkan:)
.8D608D53-1951-46DE-8FCF-3F4D2987CDF8.jpeg

zinkpasta

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Dags att höja ful/latinsatserna lite. Räknar med att köra såhär tills hjulet rasar helt (hoppas det dröjer, men alunipplarna har börjat ärga sönder vilket även var anledningen till brottet som nu har ..åtgärdats). (Pumpat till 2 bar nu, ska rulla på 1.7-ish.)
..Fan, det höll inte. Jag har tappat förtroendet för silvertejp. Rengjorde ytan med isopropanol innan, men troligtvis läcker det ut tätningsvätska och löser upp det hela. Eller nåt. Känns ju helt klart som ett nederlag att sätta i slang, men det är nog där jag hamnar..

n3wton

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
..Fan, det höll inte. Jag har tappat förtroendet för silvertejp. Rengjorde ytan med isopropanol innan, men troligtvis läcker det ut tätningsvätska och löser upp det hela. Eller nåt. Känns ju helt klart som ett nederlag att sätta i slang, men det är nog där jag hamnar..
Så många frågetecken!

På bilden är ju fälg och däck supersmutsigt. En fälg är dubbelbottnad, hur ska det bli tätt på insidan när du tejpar på utsidan? Eller läcker det tätvätska först in i fälgen från insidan, och sedan ut på utsidan? Vad missar jag (ärlig fråga!)?

zinkpasta

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Så många frågetecken!

På bilden är ju fälg och däck supersmutsigt. En fälg är dubbelbottnad, hur ska det bli tätt på insidan när du tejpar på utsidan? Eller läcker det tätvätska först in i fälgen från insidan, och sedan ut på utsidan? Vad missar jag (ärlig fråga!)?
Vettiga frågor, detta var ju kanske ett fulmek i ordets sannaste bemärkelse och jag trodde kanske inte riktigt på det själv, men hoppades att det skulle funka för att inte behöva plocka loss DD-däcket, rengöra inuti och sätta i en slang..

Men för att försöka svara på iaf några av frågorna:
Ja, det som syns är smutsigt. Men just anläggningsytan för tejpen rengjorde jag noggrannt innan jag tejpade. Att tvätta mer än så känns ju ovärt, man tvättar inte en cykel i onödan, särskilt inte en ss-ht.

Ang. täthet så är troligtvis tubelesstejpen skadad för när ekern och nippeln gick av så tömdes däcket på luft den vägen, och det läckte även lite tubelessvätska. Så tanken var att täta från utsidan ja, oavsett var vätskan inuti just nu befinner sig. Det funkade några timmar iaf..

n3wton

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Vettiga frågor, detta var ju kanske ett fulmek i ordets sannaste bemärkelse och jag trodde kanske inte riktigt på det själv, men hoppades att det skulle funka för att inte behöva plocka loss DD-däcket, rengöra inuti och sätta i en slang..

Men för att försöka svara på iaf några av frågorna:
Ja, det som syns är smutsigt. Men just anläggningsytan för tejpen rengjorde jag noggrannt innan jag tejpade. Att tvätta mer än så känns ju ovärt, man tvättar inte en cykel i onödan, särskilt inte en ss-ht.

Ang. täthet så är troligtvis tubelesstejpen skadad för när ekern och nippeln gick av så tömdes däcket på luft den vägen, och det läckte även lite tubelessvätska. Så tanken var att täta från utsidan ja, oavsett var vätskan inuti just nu befinner sig. Det funkade några timmar iaf..
Ah, då förstår jag! Håller med om tvätten, och det är skönt med folk som hellre ser ett halvfullt än halvtomt glas, hoppet är det sista som lämnar osv!😉

kais01

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
mera fulmek. (skrivit om detta förr i någon däcktråd)

bytte idag till nya vinterhjul. de gamla kollades som vanligt gentemot eventuella islag. var denna gång begränsad till ett mindre sådant i ett av hjulen, är ofta fler. potthål i norrland kan kräva sin tribut när man kör med 40-profil.

brukar kolla rundheten med upphissad bakända, snurrar hjulet och tar sikte hjälp mot en pinne. efter att de gamla framhjulen gjorts tillgängliga för samma operation efter genomfört byte där.

markerar sedan platsen för intryckning med en tejpbit. ibland är det mer än ett ställe på samma hjul.
.
C37207AA-512E-468D-A347-4A0139D80A8C.jpeg

kais01

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
sedan montera av och trycka ut bucklan med en domkraft som tar stöd i en lagom formad träbit i botten.

när bucklan når sin ursprungliga form sträcks metallen och drar lite extra ser man i fälgkanten typ 1 dm bort.

efter ett extra pumptag 'för laget' brukar det bli lagom. montera igen och se om man lyckats:)
.
FCB70EFE-1281-4792-8043-FAC7575D9B64.jpeg

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
sedan montera av och trycka ut bucklan med en domkraft som tar stöd i en lagom formad träbit i botten.

när bucklan når sin ursprungliga form sträcks metallen och drar lite extra ser man i fälgkanten typ 1 dm bort.

efter ett extra pumptag 'för laget' brukar det bli lagom. montera igen och se om man lyckats:)
.Visa bilaga 526031
Det där ska jag prova nästa gång jag har en mindre flat spot i fälgen!! Det händer lite då och då och är lika irriterande varje gång.

Ser på youtube att folk verkar värma fälgen innan de riktar, antar för att minimera sprickbildning (men jag misstänker att man måste värma så in i norden för att det ska ha någon verklig effekt). Gör du det eller kör du bara?

MagerValp

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Billig skitplast blir skör i kyla. Fästet för hjälmlampan sprack.
IMG_4134.jpeg

Först lite snabblim, det mesta hamnade på fingret.
IMG_4135.jpeg

Sedan drog jag en ståltråd runt, värmde med lödkolven och drog åt, och sist mer snabblim längs med tråden.
IMG_4136.jpeg

Nu får det härda till imorrn så ser vi om det håller.

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
När ny och fin cykelvagn från Thule inhandlats och man inser att cykelns stöd, stänkskärmsfäste och pakethållarfäste är i vägen och kopplingen således inte går att använda kan man bli lite less.
Tur att man kan svetsa ihop några plattjärn och lite annat skrot och flytta fästet uppåt, bakåt och utåt, så det lirar.:cool:

IMG_20211128_200839.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer