Dagens fulmek-tråden

MagerValp

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Ramväskan jag beställde passade inte och idag behövde jag verkligen få med mig en lunchmacka ut på turen.

IMG_3668.jpeg

BFS

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Letandes efter ett par försvunna vevar hittade jag ett gammal växelreglage (för rammontering). Då jag på senaste turen med min gamla ss-racer hamnade på en igenväxt traktorstig har jag tänkt (mer på) tanken att ha "nödväxlar". Då jag har kvar både bakväxeln och kassetten (frikrans) tänkte jag vända dessa två ickeoptimala händelser (hittade inte vevarna och jag njöt inte av traktorstigen eller de backiga grusvägar som ledde till den) till nåt positivt. På med reglaget! Det passade. Nästan. Reglaget "nådde" inte ramen utan allt följde med själva spaken och gav en sladdrig känsla (antog att funktionen skulle vara lika sladdrig). Jag behövde alltså nån sorts spacer. Av en tunn mjuk skärbräda skar jag ut två spacers. Voilà!

Bilagor

• 20210904_133242.jpg
    20210904_133242.jpg
    190.2 KB · Besök: 58
  • 20210904_133540.jpg
    20210904_133540.jpg
    252.5 KB · Besök: 58
  • 20210904_133632.jpg
    20210904_133632.jpg
    281.7 KB · Besök: 58

kaffeaffe

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag kunde inte fästa mitt baklyse på cykelkärran. Så jag snikrade ett fäste av ett sketet gammalt grip, dubbelhäftande monteringstejp och buntband. Fyfan så det kan bli då Topeak envisas med att ha ett lampfäste för enbart en modell av Topeak bakljus. Jag vet inte om jag är stolt eller om jag skäms. Men när tiden är inne så kommer ni alla att förstå.
20210907_085738.jpg
20210907_085924.jpg

DarthVidar

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
A1A45733-041C-4FA4-8E4F-7A64638C5E83.jpeg

Jag vill bara lämna en rapport angående mitt fulmek! Det fungerade fantastiskt bra!

Det växlar väl inte helt rent hela tiden men inte så att det stör! Sen är väl 30x14 (högsta växeln) lite väl lätt-trampad på asfalt, men det är ju inte där cykeln främst skall färdas hur som helst!

Tack vare detta fulmek så lyckades jag för första gången någonsin ta mig upp för en backe som gäckat mig länge! Bara en sån sak!!

Så på det stora hela är jag jäkligt nöjd!

Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden

DarthVidar

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Duvet ett växelöra-öra, så man slipper köpa nytt växelöra när man slagit i växeln
Här har ni en länk till prylen där ni kan läsa allt ni behöver veta!

Jonatan F

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Här har ni en länk till prylen där ni kan läsa allt ni behöver veta!

Aha, så det var en extender redan från början! Tänkte du hittade något i ditt rotande i skrotlådan som du byggde om till en eztender. Bra tips för övrigt. Visste inte de var så billiga.

SthlmJ

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Köpte en loppiscykel och någon modig person har fulmekat dit en sadel med fel diameter på sadelklämman:
Visa bilaga 512483

Men varför i hela friden är spikarna vända uppåt, är det en listigt riggad fälla eller ett resultat av dumhet?
Visa bilaga 512484

Så många frågor, så få svar...
Kan det vara så att vid cykelstöld så verkar sadeln tas av och då får tjuven problem med komforten? 🙃

Raemoe

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Köpte en loppiscykel och någon modig person har fulmekat dit en sadel med fel diameter på sadelklämman:

Men varför i hela friden är spikarna vända uppåt, är det en listigt riggad fälla eller ett resultat av dumhet?

Haha, finmek! Tänker mig att huvudet på spiken fungerar lite som en kil, sätter man de åt rätt håll känns det som att allt skulle kunna glida nedåt. Men ja, jag skulle nog hellre riskerat en sjunkande sadel än en spontanakupunktur.

velman

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Visa bilaga 512483

Visa bilaga 512484

Det var antagligen lättast att slå in spikarna underifrån.

Att montera av sadel, slå i spikarna från ovansidan och därefter montera tillbaka sadeln är nog lite väl avancerat för någon som väljer att shimsa med spik.

Audioholic

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Bytte till kolgaffel på pendlar-mtbn. Inte så smart då den saknar alla slags fästpunkter och en pendlare kräver skärmar.

Rotade fram lite slangklämmor. En passade perfekt med en för lång skruv.

DSC_0544.JPG

På andra sidan satt ju iaf ett skivbromsfäste...
DSC_0545.JPG
Med lite brickor från en gammal canti blev det fint.

Till sist behövdes ett fäste i toppen. Slangklämmorna var för små, så jag buntbandade ihop dem. Lite hålband och skruv så satt skärmen sen där den skulle.
DSC_0543.JPG

Funderar på att korta några skruvar, men nu sitter det ju redan på plats...

MTBemil

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
efter att jag kört typ ett år på en broms med läckande ok som konstant kontaminerade så fyllde jag bara den med vatten istället.
är det fult? ja
rekommenderar shimano det? absolut inte
kommer den explodera när jag råkar glömma cykeln i minusgrader? antagligen
kommer slangen gunka igen när skärkopplingarna oxiderar? sannolikt det med
kommer jag glömma bort att det är vatten och koka det under en längre imbromsning? väldigt sannolikt
men funkar det? ja

Jonatan F

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
efter att jag kört typ ett år på en broms med läckande ok som konstant kontaminerade så fyllde jag bara den med vatten istället.
är det fult? ja
kommer jag glömma bort att det är vatten och koka det under en längre imbromsning? väldigt sannolikt
men funkar det? ja

Wow!

jolov

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
är det fult? ja
men funkar det? ja

Funkar rätt bra. För länge sen så körde jag magura hs33 med vatten i. Bästa sättet att få den luftfri var att montera allt under vatten bara haha

svebilius

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
...så fyllde jag bara den med vatten istället...

Funkar rätt bra. För länge sen så körde jag magura hs33 med vatten i. Bästa sättet att få den luftfri var att montera allt under vatten bara haha

Jag har kört HS-33 med vatten de senaste 10 åren eller så. Funkar utmärkt. Ett bra trick för att undvika korrosion, ge viss smörjning och samtidigt förhindra att de fryser sönder är att köra i glykol. Jag använder 50/50 vatten/glykol.

Jag har aldrig provat på skivbromsar. Men att koka vattnet i oken skulle jag inte oroa mig nämnvärt för på en vanlig mtb eller lvg. Nästan all värme går in i skivan.

MTBemil

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag har kört HS-33 med vatten de senaste 10 åren eller så. Funkar utmärkt. Ett bra trick för att undvika korrosion, ge viss smörjning och samtidigt förhindra att de fryser sönder är att köra i glykol. Jag använder 50/50 vatten/glykol.

Jag har aldrig provat på skivbromsar. Men att koka vattnet i oken skulle jag inte oroa mig nämnvärt för på en vanlig mtb eller lvg. Nästan all värme går in i skivan.
hm, det får jag testa vid nästa luftning
och någon superrisk är det definitivt inte, men när ens enda broms är en 2-kolvs på 160 skiva så blir det fort varmt 😬😬

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag satte dit en styrklämma för 31.8 på mitt 35-styre :) mjuk plast, längre skruv. Gick finfint det ju.
(värre var det med hide-my-bellen, hårdplast, går ju tyvärr inte 😪)

Jonatan F

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Sett på stan:

Vad gör man om man vill köra 3-delad nexus på bockstyre? Jag är imponerad!

Observera även hur man löst den för långa växelvajern. En stor loop vid veven.

Snygg cykel i övrigt också på sitt eget vis - välpatinerad.

Bilagor

• FB37982A-EDD5-4663-885F-E44C209DD00D.jpeg
    FB37982A-EDD5-4663-885F-E44C209DD00D.jpeg
    573.6 KB · Besök: 211
  • A83C9716-D44A-4E4D-B5F0-285DC9C57785.jpeg
    A83C9716-D44A-4E4D-B5F0-285DC9C57785.jpeg
    213.7 KB · Besök: 210

BuTTuS

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Kan väl inte räknas som mek, men väl en ful lösning?
På förra cykeln kändes det helt rätt att gå loss på fälgarna med gula pennan:

C71493B0-B923-4E98-B20D-D8742E91DA7F.jpeg

Inte helt nöjd med det beslutet efter att jag nu flyttat hjulen till nya cykeln och upptäcker att det inte var stickers man lätt kunde dra bort… Så vad göra? Jo plocka fram svarta pennan förståss :-)

E0579FB5-5E8D-4709-A4A1-655554DFAB0F.jpeg

Kort stam och kombipedaler bjussar jag också på :-)

AdamLR

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Fulmeken skulle hade varit svart eltejp.
Tänkte jag skulle förbättra situationen på den fronten. Särskilt när det pratas eltejp i styrlindetråden. Framväxelföraren är aaaningen sned och går inte riktigt så långt in som den borde. Bända och böja? För proffsigt. Köpa ny? Nja, den har ju trots allt bara suttit där i 18 år. Strategiskt placerad eltejp är lösningen förstås!
IMG_1966.JPG
IMG_1965.JPG

Ber om ursäkt för "E-bike ready" däck. Lovar att de aldrig har varit i närheten av en elcykel.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer