Dagens fulmek-tråden

LarsM

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Fick blånagel av dehär så...

... Efter lite klippande är föterna fria! Ska provcykla imorgon och återkommer om det här visade sig vara en usel idé
Modigt att ta bort så mycket -jag hade börjat med ett par centimeter längst fram.
Men detta är betydligt roligare och mer spännande -vi ser fram emot testrapporten. 🙂

uandt

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag spår en tråd om tåöverlapp på en sån cykel du har imorgon.
Kan rapportera att jag känner mig som en idiot som inte gjort detta tidigare. Frisk fläckt mellan tårna hela turen och då hade jag ändå strumpor. Ska få dit en öljett eller likande för att hålla fast plösen och fixa toe-thingies så kanske det här håller en bit in på hösten. Nu är jag ganska lång så tå-överlapp är sällan problem och inte nu heller. Skulle nog inte våga cykla skog med de här ändå...

simson

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
En liten fråga, har en en sadel som är bra men greppar brallorna lite för bra när det är stökigt, den är lixom inte så ”glatt ” , kan man ta typ bilvax eller cockpitshine för att få den ”glattigare”?
Har provat olika brallor men det är samma skit med allihop.
Mange

kroem

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
En liten fråga, har en en sadel som är bra men greppar brallorna lite för bra när det är stökigt, den är lixom inte så ”glatt ” , kan man ta typ bilvax eller cockpitshine för att få den ”glattigare”?
Har provat olika brallor men det är samma skit med allihop.
Mange
if there is a will, there is a way.

Bilagor

• NakedBikeRideGettyImages-640250004.jpg
    NakedBikeRideGettyImages-640250004.jpg
    97.3 KB · Besök: 145

SthlmJ

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag förstår grundproblemet och lösningen men var Thule
kommer in i detta förstår jag inte alls.
Är det ett Thule-"verktyg" som använts för att skära m m?

/Fedde (skyller oförståelsen på värmeslag)
Det var mera skämt om att dom skulle posta det på sina sociala medier som en sommar-nödlösning om man glömt fästet till vagnen :)

uandt

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Där har du förstås en poäng.
Möjligen är det en "nycykel", ev ett koncept från Konstfack?

/Fedde
Långa framskärmar är snyggt och ger positiva aero-egenskaper. Enda nackdelen är att det blir svårare ställa cykeln uppochner. Hade skärmarna bara lackats i samma färg som resten av cykeln hade det varit solklar finmek på det där

uandt

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag kanske är trög nu men hur kan det bli svårt att ställa cykeln uppochner med långa skärmar?
För att enklaste sättet att vända en cykel är att stegra den på bakhjulet och sen bara lägga den på rygg. Den funkar inte så bra med bakskärm för då går bakskärm i mark vilket leder till en massa knöl och skrap så då gör du samma sak fast från framhjulshållet vilket inte funkar bra i det här läget heller för framskärm kommer gå i backen istället. Då återstår att lyfta cykeln och rotera 180 grader med handkraft vilket jag inte gillar eftersom jag är lat

BuTTuS

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Hade gärna haft en utförlig beskrivning. Har också ett par biltemaskärmar som ska mossas.
Äh, bara att improvisera...
Värm dom lagom med pistol, böj eller stäck tills dom följer däcket snyggt, borra ur nitarna från fästen och flytta dom om det behövs.

Och framskärmen ÄR snygg. Jävligt snygg faktiskt. Som en isracing-hoj typ :-)

Uppochnerproblematiken råkade jag också ut för igår, tog några vändningar innan jag kom ihåg att inte göra som jag brukar :-)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Ful vet jag inte, men det var en snabb och enkel fix för att göra ett rotationsstopp för ringklockan. Har stört mig flera år på att den inte står 90 grader rätt ut från stammen. Nu var äntligen tiden inne. Efter flera års planering :)
Slipade ner ett spår, limmade dit en bit ståltråd. Målade svart. Slipade på motsvarande ställe på stammen. Klart!
Blev hur bra som helst faktiskt. Tänk att jag inte gjort detta tidigare!

_8190626.jpg

_8190627.jpg

Skogsgubben

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
För att enklaste sättet att vända en cykel är att stegra den på bakhjulet och sen bara lägga den på rygg. Den funkar inte så bra med bakskärm för då går bakskärm i mark vilket leder till en massa knöl och skrap så då gör du samma sak fast från framhjulshållet vilket inte funkar bra i det här läget heller för framskärm kommer gå i backen istället. Då återstår att lyfta cykeln och rotera 180 grader med handkraft vilket jag inte gillar eftersom jag är lat
Där lärde jag mig någonting nytt. Låter lite krångligt att tippa cykeln över framhjulet, men det måste jag testa!

Har aldrig tyckt att det varit besvärligt att vända cykeln för hand. Om man greppar strax under cykelns tyngdpunkt så behöver man ju bara lyfta. Vändandet sker automatiskt. Men förstår att man vill undvika lyftet om man har en 20kg dh eller batteridriven cykel.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer