IM
Aktiv medlem
Erfarenheter av bikester.se?
Jag var otydlig. Jag ber om ursäkt för det. Konsumentköplagen är tvingande (en dispositiv Konsumentköplag hade marknaden rimligtvis med gemensamma krafter indirekt avskaffat på en förmiddag).Enligt konsumetköplagen kan inte säljaren avtala bort skyldigheter. Så oavsett vad de försöka villkora så gäller konsumentköplagen. Sen är jag int expert på eu-rätt, men de hänvisar till något eu-relaterat när det gäller tvister. De har någon paragraf som verkar olaglig om att de inte deltar inågon "konsumentskiljedomstol".
Hur näringsidkare väljer att ha till väga för att uppfylla lagstiftningen står dem ju däremot relativt fritt. Sådant, vilken tågordning reklamationsärenden har till exempel, finns ofta angivet i köpvillkoren.
Jag har inte koll på hur bikesters köpvillkor ser ut men jag utgår från att deras kundservice har det. Att då, som bor navkille här i tråden, diktera villkoren med hänvisning till att han inte kan skicka hjulet, eller att "erbjuda" näringsidkaren diverse lösningar, som denne uppenbarligen inte av olika anledningar är intresserad av blir I mina ögon enbart larvigt.
Min erfarenhet är att det mycket ofta går att hitta smidiga lösningar om problem uppstår. Men det bygger nästan alltid på att man själv intar en öppen och ödmjuk inställning; visar lite god vilja och uppträder "som folk". Det går givetvis bra att välja den andra vägen också (jag har själv gjort det ibland) men då får man vara beredd på att bli behandlad därefter.