Erfarenheter av bikester.se?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Enligt konsumetköplagen kan inte säljaren avtala bort skyldigheter. Så oavsett vad de försöka villkora så gäller konsumentköplagen. Sen är jag int expert på eu-rätt, men de hänvisar till något eu-relaterat när det gäller tvister. De har någon paragraf som verkar olaglig om att de inte deltar inågon "konsumentskiljedomstol".
Jag var otydlig. Jag ber om ursäkt för det. Konsumentköplagen är tvingande (en dispositiv Konsumentköplag hade marknaden rimligtvis med gemensamma krafter indirekt avskaffat på en förmiddag).
Hur näringsidkare väljer att ha till väga för att uppfylla lagstiftningen står dem ju däremot relativt fritt. Sådant, vilken tågordning reklamationsärenden har till exempel, finns ofta angivet i köpvillkoren.

Jag har inte koll på hur bikesters köpvillkor ser ut men jag utgår från att deras kundservice har det. Att då, som bor navkille här i tråden, diktera villkoren med hänvisning till att han inte kan skicka hjulet, eller att "erbjuda" näringsidkaren diverse lösningar, som denne uppenbarligen inte av olika anledningar är intresserad av blir I mina ögon enbart larvigt.

Min erfarenhet är att det mycket ofta går att hitta smidiga lösningar om problem uppstår. Men det bygger nästan alltid på att man själv intar en öppen och ödmjuk inställning; visar lite god vilja och uppträder "som folk". Det går givetvis bra att välja den andra vägen också (jag har själv gjort det ibland) men då får man vara beredd på att bli behandlad därefter.

Bikester har nekat två enligt mig uppenbara reklamationer vid delamineringar av shimanoskor och shimano hänvisar bara till butiken. Skulle inte köpa skor eller kläder som kan vara limmade hos bikester!
Är numera del av en stor tysk kedja och bryr sig inte ett skit om kunden när det gäller sånt här uppenbarligen. Liknande grejor som hänt när jag köpt av chainreaction eller amazon får man pengar inom några dagar!

En anna fråga gällande bikester, någon som kan det här med konsumenträtt, gärna svensk i förhållande till EU:s. Vad betyder det här som står i köpvillkoren?

"§ 8 Tvistlösning (EUs system för tvistlösning online)

Vi deltar inte i några tvistlösningsförfaranden inför en konsumentskiljedomstol och är inte skyldiga att göra det. "

Som framkommit ovan verkar det här vara olagligt enligt svensk lag, jag kan misstolka, eller gäller eu-regler. Butiken har säte i utlandet men kan väl anses vara svensk då sidan är svensk, de säljer betydande mängder i Sverige och har butik och servicepartners i Sverige.

Screenshot_20220218-115314_Firefox.jpg

Ja, kanske blir så till slut. Risk att det tar mycket tid och kraft att få tillbaka de där pengarna för hjulbygget, så försöker lite till.

Egentligen gillar jag bikester, så det bästa vore väl om de fick kundtjänst att fungera bra även när man vill ha nav och liknande lagade på garanti. De har varit snabba när det finns på lager. Jag har också använt rabattkoder, även om det kanske går att få tag i för samma pris på andra ställen.
Jag förstår att du skapade en helt ny problem för att driva denna fråga då du verkligen inte framstår som varken trevlig eller sympatisk. Ibland är jag glad att jag aldrig har privatpersoner som kunder. Och nej jag handlar sällan på bikester.

Imponerande att du har demonteringsverktyg för ratchet ring hemma också!

Jag förstår att du skapade en helt ny problem för att driva denna fråga då du verkligen inte framstår som varken trevlig eller sympatisk. Ibland är jag glad att jag aldrig har privatpersoner som kunder. Och nej jag handlar sällan på bikester.

Imponerande att du har demonteringsverktyg för ratchet ring hemma också!
För längesen var jag försäljningschef på ett b2b företag, människor är människor, att hantera missnöjda kunder kändes helt klart liknande även inom b2b.

En anna fråga gällande bikester, någon som kan det här med konsumenträtt, gärna svensk i förhållande till EU:s. Vad betyder det här som står i köpvillkoren?

"§ 8 Tvistlösning (EUs system för tvistlösning online)

Vi deltar inte i några tvistlösningsförfaranden inför en konsumentskiljedomstol och är inte skyldiga att göra det. "

Som framkommit ovan verkar det här vara olagligt enligt svensk lag, jag kan misstolka, eller gäller eu-regler. Butiken har säte i utlandet men kan väl anses vara svensk då sidan är svensk, de säljer betydande mängder i Sverige och har butik och servicepartners i Sverige.

Visa bilaga 540104
Här följer en någotsånär kvalificerad gissning; jag har för mig att det ligger till ungefär såhär.

Bikester riktar sig utan tvekan mot den svenska marknaden. Således gäller svensk konsumentlagstiftning, oavsett företagets säte, hemvist och huvudmarknad.

Tvisteförfaranden och bestämmelser kring dessa är knepiga; det finns ofta en massa speciella bestämmelser och jag har för mig att går bra att, som bikester gör, avstå från sådana förfaranden. Det kan till och med vara så att tvisteförfaranden endast är aktuella i tvister b2b.

Jag vill poängtera att det finns de som kan detta bättre än vad jag kan. Ni får gärna rätta mig om jag har fel, och komplettera mig där det behövs.

Är numera del av en stor tysk kedja och bryr sig inte ett skit om kunden när det gäller sånt här uppenbarligen.

Har Bikester varit svensk?
Jag trot att jag upptäckte Bikester bara efter att fahrrad.de slutade sälja till svenska marknaden. Jag antog att det bara var ett svenskt "filial" från fahrrad.de, men kanske fanns det en svensk butik innan des?

Har Bikester varit svensk?
Jag trot att jag upptäckte Bikester bara efter att fahrrad.de slutade sälja till svenska marknaden. Jag antog att det bara var ett svenskt "filial" från fahrrad.de, men kanske fanns det en svensk butik innan des?
Nej bikester har alltid varit tyskt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp