Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag började mest fundera efter frågan innan där Alexius funderade på att öka slaglängden.
En hypotetisk anledning skulle då kunna vara att ramen är byggd för lättare körning och att man då inte vill ha för mycket slag. Dock är väl ram-geometrin anpassad för en kortare gaffel i det fallet.

Det skulle vara trevligt om man skulle kunna har mer slag utan att öka gaffellängden.

Måste dock säga att argumentet om vad ramen är byggd för är indirekt. Om man kör stökig stig får ramen mindre belastning om man kör med samma hastighet med en gaffel med mer slag. Men antar att det är för att folk bruka köra stökigare stig eller/och med högre hastighet och mindre noggrann linjeval när man har mer slag.

Det skulle vara trevligt om man skulle kunna har mer slag utan att öka gaffellängden.

Måste dock säga att argumentet om vad ramen är byggd för är indirekt. Om man kör stökig stig får ramen mindre belastning om man kör med samma hastighet med en gaffel med mer slag. Men antar att det är för att folk bruka köra stökigare stig eller/och med högre hastighet och mindre noggrann linjeval när man har mer slag.
Det känns som det är vanligare att öka slaglängden när man läser på utländska mtb-forum, medan det oftast brukar argumenteras emot här. Stämmer min bild av detta? Och i så fall, varför är det så?

Det känns som det är vanligare att öka slaglängden när man läser på utländska mtb-forum, medan det oftast brukar argumenteras emot här. Stämmer min bild av detta? Och i så fall, varför är det så?

Kanske har du rätt.
Jag kan spekulera: I utlandet är MTB stig och parks ofta uppför på slätt väg och lång utför på snabba stigar. Där är mer slag bättre, framförallt när man blir bättre och snabbare och man vågar mer. De flesta svenska stig är mycket plattare, så man behöver mindre slag i stök och för mycket slag är inte roligt när det är platt.

En kompis ska uppgradera från lågbudget single speed till nåt med växlar. Vi har snackat lite om lättare bikepacking vilket fått mig att föreslå cx/grus-hoj.
Är det helt puckat att köpa nåt med QR?

En kompis ska uppgradera från lågbudget single speed till nåt med växlar. Vi har snackat lite om lättare bikepacking vilket fått mig att föreslå cx/grus-hoj.
Är det helt puckat att köpa nåt med QR?
Nej. Inte om budgeten är låg. Genomgående axlar är bättre på flera sätt (imho), men det gör inte QR oanvändbart.

Nej. Inte om budgeten är låg. Genomgående axlar är bättre på flera sätt (imho), men det gör inte QR oanvändbart.
TA är sämre än QR i verkligheten, 5011 olika varianter, svårt med reservdelar och när (inte om) folk pajar sina TA axlar i fält så är det taxi hem. Tar längre tid att ta av hjulet. Och vad var nyttan på en lvg, touring cykel? Ehhh... just det....

TA är sämre än QR i verkligheten, 5011 olika varianter, svårt med reservdelar och när (inte om) folk pajar sina TA axlar i fält så är det taxi hem. Tar längre tid att ta av hjulet. Och vad var nyttan på en lvg, touring cykel? Ehhh... just det....
Så kan du få känna om du vill. Jag är inte på humör för tjafs, försökte bara svara på en fråga.

Lokalt ButikStälle... så passar det till annat än cykling. Nuförtiden är det gott om folk som jagar "bästa pris" på nätet och sen är skitsura för att det inte finns butiker i närheten, eller att reservdelar måste beställas från tyskland, eller att servicen måste ske i tyskland, eller att man tycker det är "hutlöst" dyrt när de vill ha 300 spänn för servicen, den borde ju gå på garantin som man inte betalt för... Listan kan göras lång och det gäller inte bara cyklar, sysslar en del med foto och det är lika där.

/Fredrik
FinnsingetbättreänatthittGammalinfosomfortfarandeärAktuellochdrauppdenfrångraven.

Så kan du få känna om du vill. Jag är inte på humör för tjafs, försökte bara svara på en fråga.
Jag gillar att tjafsa ibland.... Blir lite less på folk som måste bryta på grund av haveri på en förbannad TA axel. Fingängade alurör är ju hål i huvudet att använda till något som skall demonteras regelbundet och sitter i saltslask. ..

Oki på dämpgafflar då det fyller en funktion eftersom gafflarna är osymetriskt verkandes, men på en racer..... jisses.....

Jag gillar att tjafsa ibland.... Blir lite less på folk som måste bryta på grund av haveri på en förbannad TA axel. Fingängade alurör är ju hål i huvudet att använda till något som skall demonteras regelbundet och sitter i saltslask. ..

Oki på dämpgafflar då det fyller en funktion eftersom gafflarna är osymetriskt verkandes, men på en racer..... jisses.....
Jag har aldrig hört att detta ska vara ett problem. Däremot QR ska ju dras åt med olika metoder beroende på vilken variant man har, är den från det och det märket ska man göra si och så för att slippa knak osvosv

Jag har aldrig hört att detta ska vara ett problem. Däremot QR ska ju dras åt med olika metoder beroende på vilken variant man har, är den från det och det märket ska man göra si och så för att slippa knak osvosv
Sätt på Shimano qr på cykeln när du lånar ut den. De är idiotsäkra och de rosfria rostar inte sönder så lätt heller.

JPEG-bild.jpeg
Här kommer en dum fråga om ventiler och kolfiberfälgar till racercyklar.
(Bilden är lånad från det där internet)

Är det ok att ha ventilen likt bilden ovan? Alltså utan ”låsmutter” på ventilen? Kan det bli skador på fälgen eller något annat tråkigt?

Jag har köpt nya lätta slangar till mina nya fina kolfiberfälgar och det finns inga gängor mer än på toppen av ventilen så det går inte att skruva på ”låsmuttern” mot fälgen. Hela ventilen verkar vara av plast (och väldigt lätt). 80 mm lång ventil på slangen och 60 mm höga kolfiberfälgar. Mycket likt bilden angående storlekar på sakerna.

Visa bilaga 540000Här kommer en dum fråga om ventiler och kolfiberfälgar till racercyklar.
(Bilden är lånad från det där internet)

Är det ok att ha ventilen likt bilden ovan? Alltså utan ”låsmutter” på ventilen? Kan det bli skador på fälgen eller något annat tråkigt?

Jag har köpt nya lätta slangar till mina nya fina kolfiberfälgar och det finns inga gängor mer än på toppen av ventilen så det går inte att skruva på ”låsmuttern” mot fälgen. Hela ventilen verkar vara av plast (och väldigt lätt). 80 mm lång ventil på slangen och 60 mm höga kolfiberfälgar. Mycket likt bilden angående storlekar på sakerna.

Ska inte vara något problem, när slangen fylls med luft fixeras ventilen. Ibland kan det vara svårt att få pumphuvudet att greppa utan låsring, men då får du hålla emot genom däcket.

Kör du slanglöst är dock låsmuttern ett måste.

Knäckte min kära bakväxel idag (SLX 12s longcage). Har hittat att köpa ny nu i Sverige MEN vad finns det för andra alternativ? Växlarn e SLX samt klingan, kör Sunrace kassett som passar. Är det XT som är alternativet?

Osugen på att knäcka en bakväxel, vet dock inte hur den knäcktes dock :( den åkte in i bakhjulet och metallen har brustit mellan frihjulen…

Knäckte min kära bakväxel idag (SLX 12s longcage). Har hittat att köpa ny nu i Sverige MEN vad finns det för andra alternativ? Växlarn e SLX samt klingan, kör Sunrace kassett som passar. Är det XT som är alternativet?

Osugen på att knäcka en bakväxel, vet dock inte hur den knäcktes dock :( den åkte in i bakhjulet och metallen har brustit mellan frihjulen…
Bakväxlar är förbrukningsvara. Iaf på mtb - slår man i dem oturligt så dör de. Kör man SRAM så spontansönderfaller de då och då dessutom.

Tror inte det finns nåt som håller bättre än slx. Möjligen en kortare Cage i så fall.

Edit. Ja saint kanske håller bättre och har kortare Cage

hände mig nyligen. wrappade alu som ett förband kring frakturen ena pinnen mellan spännhjulen, sedn var den som ny igen.

två reservväxlar får vänta på sin tur.

vissa modeller av växlar finns det utbyteskorgar att köpa...

Många kör ju blandat Shimano och SRAM så bakväxlar finns det att välja på. Jag körde GX Eagle till 10-delad kassett (11-48) och det funkade fint.

Jag tycker Shimanos 12-delade bakväxlar är som mjukost. Iofs lätt att böja tillbaka.

Ska inte vara något problem, när slangen fylls med luft fixeras ventilen. Ibland kan det vara svårt att få pumphuvudet att greppa utan låsring, men då får du hålla emot genom däcket.

Kör du slanglöst är dock låsmuttern ett måste.
Tubolitoslangar säljs helt utan muttrar. Istället bifogas o-ringar:

1645359762908.png

Visst är cykelbanan längs med Dalbyvägen ut från Lund inte enkelriktad utan endast rekommenderad riktning avses med den målade pilen?

Har precis bytat kedja på min hoj och den hoppar ibland när jag kör på de växlar jag kört mest på tidigare (detta är 4:e kedjan jag har).
Så jag har tänk att byta ut mitt drev (bakre).
Har 10x2 växlar med 11-32T (Shimano HG-500, 11-32T) på hojen idag.

1. Just denna verkar vara slut överallt,finns där nån anledning till att inte välja 12-28 istället för den finns i lager överallt? Har i princip aldrig kört på största och minsta drevet förutom för att testa
2. Ska jag byta ut främre drev också när jag ändå är igång?

/mvh

Man köper ALDRIG en FSA vevparti, förutom om den följer med en cykel man riktigt, riktigt gärna vill ha. FSA gör egen bult mönster som är inte kompatibel med nånting. Dessutom är nya FSA vevparti riktigt fula.
Haha det där är en rekommendation i min smak. Håller med för övrigt.

Har precis bytat kedja på min hoj och den hoppar ibland när jag kör på de växlar jag kört mest på tidigare (detta är 4:e kedjan jag har).
Så jag har tänk att byta ut mitt drev (bakre).
Har 10x2 växlar med 11-32T (Shimano HG-500, 11-32T) på hojen idag.

1. Just denna verkar vara slut överallt,finns där nån anledning till att inte välja 12-28 istället för den finns i lager överallt? Har i princip aldrig kört på största och minsta drevet förutom för att testa
2. Ska jag byta ut främre drev också när jag ändå är igång?

/mvh
1. Nej ingen anledning att inte gå till 12-28, det blir ju bara bättre för den som inte använder 11 eller 32.
2. Det låter det som. Vad har du där fram idag?

Hej!
Ska byta till XD body på ett nav. På kasettsidan är det en 17mm cone wrench för att lossa. På den andra sidan bara helt runt. Ser heller inte ut att vara nån insex invändigt. Hur gör jag för att hålla emot? Är det bara en påtryckt end cap som jag ska dra bort med en tång?
Navet är Formula-nånting som kom med cykeln.

Hej!
Ska byta till XD body på ett nav. På kasettsidan är det en 17mm cone wrench för att lossa. På den andra sidan bara helt runt. Ser heller inte ut att vara nån insex invändigt. Hur gör jag för att hålla emot? Är det bara en påtryckt end cap som jag ska dra bort med en tång?
Navet är Formula-nånting som kom med cykeln.
Svarar mig själv - bara att dra ut end cap med tång!

Okej. Är det något skillnad på 105 och Ultegras vevparti förutom vikten?
Ja
Pris och utseende
Viktskillnaden verkar vara <100g, jmf själv med 1dl mer eller mindre i vattenflaskan.
Hos Rosebikes är prisskillnaden mellan FC-R7000 och FC-R8000 över 1.200 SEK
om det är såpass mkt att det begränsar ditt val av hjul+däck bör du välja FC-R7000
1.200 SEK mer kan göra större märkbar skillnad på hjul+däck än <100g på vevpartiet.

Senast ändrad:
Ja
Pris och utseende
Viktskillnaden verkar vara <100g, jmf själv med 1dl mer eller mindre i vattenflaskan.
om det är såpass mkt att det begränsar ditt val av hjul+däck bör du välja FC-R7000
1.200 SEK mer kan göra större märkbar skillnad på hjul+däck än <100g på vevpartiet.

En annan skillnad är (åtm i gamla grupperna) att Ultegra är ihålig - 2 separata ihoplimmade profiler, och att 105 är massiv men med urtag på insidan. Det samlas mer skit i 105-konstruktionen men för Ultegrakonstruktionen har jag sett bilder på internet där limningen har spruckit.

Hur är FSAs vevpartier? Kompatibla med Shimanos växlar?
Jodå, men hmmm... jag håller mig borta ifrån FSA vevar - de har ibland haft lite tveksamma konstruktioner och
Ja
Pris och utseende
Dessutom är R7000 vevpartiet snyggt och bra.

En annan skillnad är (åtm i gamla grupperna) att Ultegra är ihålig - 2 separata ihoplimmade profiler, och att 105 är massiv men med urtag på insidan. Det samlas mer skit i 105-konstruktionen men för Ultegrakonstruktionen har jag sett bilder på internet där limningen har spruckit.

Såhär ser insidan ut på R7000:
1645557486605.jpeg

Och här är R8000:

1645557559349.jpeg

Kan jag matcha ett shimanovevparti med bakväxel & kassett av campagnolo?
Vilken kedja bör jag välja i så fall?

Gäller 8 delat.

Senast ändrad:
Inga konstigheter (annat än ur ett filosofiskt perspektiv). "Alla" kedjor för åttadelat funkar, jag tycker bäst om KMC (pga vettigt pris, bra funktion och ett nimmt kedjelås).
Tack!

Jag fixar i ordning en gammal världsmästarcykel och står inför ett vägval.
Det andra alternativet är att köpa en shimano 600 bakväxel på K&S och köra den med en dura ace 6-delad frikrans som jag redan äger. Då blir allt shimano. Men jag vill gärna ha sti-reglage. (Visst kallas det så när broms- och växelreglage kombineras?).
Borde jag kunna hitta sti-reglage kompatibla med 6-delad frikrans?

(Framväxel är dura ace)

Tack!

Jag fixar i ordning en gammal världsmästarcykel och står inför ett vägval.
Det andra alternativet är att köpa en shimano 600 bakväxel på K&S och köra den med en dura ace 6-delad frikrans som jag redan äger. Då blir allt shimano. Men jag vill gärna ha sti-reglage. (Visst kallas det så när broms- och växelreglage kombineras?).
Borde jag kunna hitta sti-reglage kompatibla med 6-delad frikrans?

(Framväxel är dura ace)

Avståndet mellan drev bak är olika, men det verkar att man kan få det att funka med en annorlunda vajerinfästning:

Tillbaka
Topp