Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag vill alltså inte blanda märken på bakväxel & kassett om det är det som menas. Antingen blir reglage, bakväxel och kassett campagnolo. Eller så blir allt shimano.

Ja, men om du vill köra 6-delad frikrans med STI då blandar du delar till olika antal växlar, för att minsta antal växlar på en STI-reglage är 8.

Risken finns att du dessutom behöver byta/hjul nav. Är det idag åttaväxlad Campagnolo?
Mm jag vet.
Jag äger:
Hjulpar med shimanonav & 6-delad frikrans.
Vevparti shimano
Framväxel shimano
Bakväxel campagnolo för 8-delat
STI-reglage campagnolo för 8-delat

Försöker få ihop detta på något vänster utan att priset skenar..
Men har hittat både hjulpar och kassett för campa i K&S. Har även funnit Shimano 600 bakväxel i K&S. ?

Ah okej!
Hmm, hoppades på att man bara kunde ställa in så två växellägen är "tomma".

Ja, det kan man, men då måste kombinationen av cable-pull av reglage och shift-ratio av bakväxel matcha avståndet mellan drev bak. På 6-delat är avstandet 5.5 mm. På 7-delat 5.0 mm och på Shimano 8-delat 4.8 mm. Lite marginal har man, så jag skulle gissa att det skulle går att använda en 8-delat STI reglage med 6-delat frikrans om man använder tricket jag länkade till tidigare.

EDIT: shift-ratio av Shimano 6, 7, 8 och 9-delat bakväxel är samma.

Senast ändrad:
Ja, det kan man, men då måste kombinationen av cable-pull av reglage och shift-ratio av bakväxel matcha avståndet mellan drev bak. På 6-delat är avstandet 5.5 mm. På 7-delat 5.0 mm och på Shimano 8-delat 4.8 mm. Lite marginal har man, så jag skulle gissa att det skulle går att använda en 8-delat STI reglage med 6-delat frikrans om man använder tricket jag länkade till tidigare.
Då förstår jag.
Tack ska du ha.

Ska byta drev bak på min cykel, är där något mer jag behöver? Har skiftnyckel, insex redan.
Capture.PNG

Varför pratas det så mycket om punktering i city och storstadsmiljö? Vad är det som gör asfalten i stan värre än den i orten? Eller vad har jag missat? :p

Varför pratas det så mycket om punktering i city och storstadsmiljö? Vad är det som gör asfalten i stan värre än den i orten? Eller vad har jag missat? :p
Är väl väldigt sällan man punkterar pga asfalten däremot av allt skräp (glas, vasst grus, spik, skruv, knarkarsprutor, jättevassa cigarettfimpar, tonåringar, elsparkscyklar, tanter med små hundar (speciellt på och runt Östermalm)) mm som sprids av de andra medlemmarna av storstadspöbeln och hindrar elitpendling.

Om jag förstår rätt så betyder ”orten” den del av Stockholm som inte är innerstad.

Gissning: skulle Binksama skriva ”på landet” så innebär detta all annan del av Sverige, allt från innerstaden (i andra städer) till glesbygd’n.

Förlåt, blev lite "inifrån ut" tänk. Med orten menar jag den i betong bre
I orten åker man elscooter och skiter i punkan? Är ju bara att hyra/sno en ny.
Eller så fixar dom punkan själva istället för att lämna in cyklarna, vilket faktiskt gör det till ett ickeproblem, då du byter slang på ca. 5 minuter med lite träning och snällt däck. :)

Vilket är bästa sättet att packetera och frakta hemmagjord energidrycksblandning (torr) för senare utblandning? Påsar? Små behållare med lock?

Jag har använt brustablettsrör för portionsförpackning (på långa lopp/evenemang). Supersnabbt och smidigt.
Typ det formatet på förpackning tänker jag mig också. Tänker mig att de "vanliga" (20x vitamintablett) är för stora? Går det att hitta sådana tomma eller behöver man helt enkelt konsumera innehållet och behålla röret?

Jag hittade 32mm däck på biltema med lite mönster som jag tänkte kunde passa att göra en gammal racerhoj lite mer pendlarvänlig. Fram passade däcket men bak tar det i. Det passar på bredden helt ok, men tar emot på "höjden" dvs i botten av sadelröret där den möter nedre delen av baktriangeln.
Någon som har tips på mönstrade 32mm däck som inte är allt för höga? :)

Jag har en cykel som är omkring 1 år gammal med en RS Deluxe och en Lyrik. Nu har jag räknat ut, att jag har kört omkring 50 timmar så jag ska igång med att serva dom. Så långt är det inga problem.

Efter att ha kollat på servicekit till 50h noterade jag att RS rekommenderar att man gör en service efter 200h eller 1 år. Dette har jag aldrig tänk på förr. Det låter lite överdrivet når jag inte har kört mer än omkring 50 timmar på den. Jag förstår delvis RS resonemang då ålder givetvis också spelar roll men det verkar fortfarande som overkill.

Hur gör ni andra - följer ni slaviskt stor service en gång om året eller förhåller ni er till timmar?

Jag har en cykel som är omkring 1 år gammal med en RS Deluxe och en Lyrik. Nu har jag räknat ut, att jag har kört omkring 50 timmar så jag ska igång med att serva dom. Så långt är det inga problem.

Efter att ha kollat på servicekit till 50h noterade jag att RS rekommenderar att man gör en service efter 200h eller 1 år. Dette har jag aldrig tänk på förr. Det låter lite överdrivet når jag inte har kört mer än omkring 50 timmar på den. Jag förstår delvis RS resonemang då ålder givetvis också spelar roll men det verkar fortfarande som overkill.

Hur gör ni andra - följer ni slaviskt stor service en gång om året eller förhåller ni er till timmar?
På nya och fina grejer så följer jag deras serviceintervaller. Kanske mest för att hålla andrahandsvärdet uppe

På mina gamla grejer så går jag på känsla :D lite skillnad på 50h park och 50h slät stig

Egentligen bör man dra av underbenen på en helt ny gaffel eftersom montörerna kan ha lite väl bråttom o glömma rätt mängd olja i underbenen, luftkammare o skumringar i övre tätningarna.

Jag kanske formulerade mig lite dåligt. Är helt med på att man bör följa deras angivna intervallet (-ish) och att det är en bra idé att fylla olja i en ny gaffel. Frågan är snarare om man bör ordna stor service efter ett år om man inte har kört i närheten av 200 timmar?

Jag kanske formulerade mig lite dåligt. Är helt med på att man bör följa deras angivna intervallet (-ish) och att det är en bra idé att fylla olja i en ny gaffel. Frågan är snarare om man bör ordna stor service efter ett år om man inte har kört i närheten av 200 timmar?
Det är väl upp till dig tänker jag... Har du pengarna? Märker du någon försämring? Är du orolig för livslängden eller andrahandsvärde? Hur "fina" grejer är det? Som andra påpekar är det ju skillnad på 200 timmar grusväg och 200 timmar park.. Hur har cykeln förvarats och hållits efter under året?

Jag själv skulle nog vara mer benägen att följa service-intervallet på dyrare grejer, om t ex en stor service kostar 2500kr och en ny gaffel 4000kr så känns det ju inte riktigt värt att lämna in den varje år, om ens någon gång (siffran 2500kr tagit ur luften).

Om det är en Lyrik Ultimate skulle jag nog servat, en select ligger nog under brytpunkten för när det är värt att slaviskt följa service-intervallet enligt mitt sätt att se det. Kanske skulle tagit tag i det om man kan göra service:n själv.

Som det stolpskott jag är råkade jag klanta mig igår och nu har jag lite bromsolja som läckt ut på min bakbroms. Lyckligtvis verkar ju inte kostnaden av ett bleed kit ruinera mig, undrar dock om det kan vara läge att byta något annat bromsrelaterat, typ kablar, när man ändå håller på?
Beläggen misstänker jag måste bytas oavsett, då de förmodligen har lite olja på sig.
Och visst är det så att Shimano = mineralolja?

Har mest pysslat med fälgbromsar tidigare så det känns lite knepigt allting

Som det stolpskott jag är råkade jag klanta mig igår och nu har jag lite bromsolja som läckt ut på min bakbroms. Lyckligtvis verkar ju inte kostnaden av ett bleed kit ruinera mig, undrar dock om det kan vara läge att byta något annat bromsrelaterat, typ kablar, när man ändå håller på?
Beläggen misstänker jag måste bytas oavsett, då de förmodligen har lite olja på sig.
Och visst är det så att Shimano = mineralolja?

Har mest pysslat med fälgbromsar tidigare så det känns lite knepigt allting
Som jonte987 skrev, minrealolja och nya belägg.
Rengör skivorna grundligt med något lämpligt medel. Jag brukar använda Aceton.
Om slangarna inte har några skador behöver de nog inte bytas.

Jag har rengjort belägg ett par gånger. Aceton och tandborste först och sedan sandpapper för att slipa ner ytan något. Resultatet varierar.

Tack!

Jag fixar i ordning en gammal världsmästarcykel och står inför ett vägval.
Det andra alternativet är att köpa en shimano 600 bakväxel på K&S och köra den med en dura ace 6-delad frikrans som jag redan äger. Då blir allt shimano. Men jag vill gärna ha sti-reglage. (Visst kallas det så när broms- och växelreglage kombineras?).
Borde jag kunna hitta sti-reglage kompatibla med 6-delad frikrans?

(Framväxel är dura ace)
Finns inte, tyvärr. Sjudelat är det minsta du måste ha för att köra brifters/STI. Kan vara bra att känna till att äldre Dura-Ace inte är kompatibla med Shimanos övriga system. Det var först när D-A kom för niodelat (1997) som det blev möjligt att blanda alla olika Shimano växelkomponenter.

Nya är ju bäst men jag får skit på mina konstant så måste rengöra dem. Barnens organiska verkar tåla mer skit

Nya är ju bäst men jag får skit på mina konstant så måste rengöra dem. Barnens organiska verkar tåla mer skit
Tackar för det tipset. Har funderat på nåt sånt också då jag verkar drabbas av skit ganska ofta.

Finns inte, tyvärr. Sjudelat är det minsta du måste ha för att köra brifters/STI. Kan vara bra att känna till att äldre Dura-Ace inte är kompatibla med Shimanos övriga system. Det var först när D-A kom för niodelat (1997) som det blev möjligt att blanda alla olika Shimano växelkomponenter.
Okey.
Då står alternativet mellan ramväxlar, bar end växlar eller någon retroshift variant (bromsreglage med på monterade friktionsreglage).

Kanske ska köra på ramen ändå, det vore enklast. Vill lägga max två rödingar på reglage och alla pengar som blir över kan gå till en lyxigare sadel.

Tillbaka
Topp