Graveldäck 2020
Och det är inte sponsrade åkare?Många långdistansare kör, tävlar (och vinner) på RH-däck. Jag hade tveklöst valt dessa:
![]()
27.5" x 2.2" (650B x 55) Umtanum Ridge TC Tire
www.renehersecycles.com
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Och det är inte sponsrade åkare?Många långdistansare kör, tävlar (och vinner) på RH-däck. Jag hade tveklöst valt dessa:
![]()
27.5" x 2.2" (650B x 55) Umtanum Ridge TC Tire
www.renehersecycles.com
Det måste det vara - de är för dyra för att köpa utan spons!?Och det är inte sponsrade åkare?
Ted King är sponsrad, det står på hans hemsida. Men det är svårt att få en överblick över vilka RH sponsrar. Ibland skriver Jan om någon för honom okänd förmåga/förmågor som vinner någonting på deras däck. Men om Sofiane Sehili eller Lael Wilcox inte skulle vara sponsrade av RH skulle jag bli förvånad.Och det är inte sponsrade åkare?
Även jag är en nöjd användare av Jan Heines däck, i mitt fall i Extra Light-utförandePersonligen rullar jag på Rene Herse och är väldigt nöjd. Deras Endurance Casing känns väldigt stabil. Vissa av däckvarianterna finns ju i ännu tåligare casing.
Absolut, det är ju enligt Heines snömos helt olika däck. Heeelt olika. Vad skillnaden är? Ja, det kan vi inte riktigt gå in på...Även jag är en nöjd användare av Jan Heines däck, i mitt fall i Extra Light-utförande
Men jag undrar om jag skulle känna/märka skillnad på dem i Standard och Panaracer Gravelking Slick (i samma bredd förstås), eller Jan Heines med Endurance casing mot Gravelking Slick Plus.
Är det ngn som har gjort en sådan eller ngn liknande jmf?
Pga att RH är så dyra har jag nog tänkt testa Gravelking slick nästa gång det är dags. En snabbkoll indikerade på 890 kr gentemot 500 kr ungefär, vilket är ganska mycket. De där Fleecer Ridge jag pratat om innan kostade nog tom 1000 kr/däck om jag inte minns fel..Absolut, det är ju enligt Heines snömos helt olika däck. Heeelt olika. Vad skillnaden är? Ja, det kan vi inte riktigt gå in på...
Jag har hört lite här-och-där att standardstommarna hos RH och det "vanliga" Gravel King (Slick) är lika på gränsande till identiska. Riktigheten i det kan man förstås tvivla på, men sålänge RH själva ideligen duckar frågan kan man ju fundera på om det inte är sant.
Jämför man Biermans tester på de båda däcken i jämförbar dimension är en intressant observation att RH mäter ca 3,5 watt långsammare vid samma tryck. Slitbanan är kraftigare (däcket är 50% tjockare i än GK Slick) vilket borde förklara det.
![]()
Panaracer GravelKing TLC 40 vs Rene Herse Barlow Pass TC 38
Full side by side tire comparison: Panaracer GravelKing TLC 40 vs Rene Herse Barlow Pass TC 38. This page includes all data collected by our tests including all size measurements and rolling resistance and puncture resistance test results.www.bicyclerollingresistance.com
Framförallt slits de snabbt.Rätt rörigt och veligt det här...
Provar Continental Terra Speed 35mm, håller tummen för att de får plats under mina sks skärmar. Förhoppningsvis någorlunda allround men inte särskilt lervänliga?
Blev det dom? Hur är dom på asfalt isf? Funderar på dom till sommarens krossäventyr.Rätt rörigt och veligt det här...
Provar Continental Terra Speed 35mm, håller tummen för att de får plats under mina sks skärmar. Förhoppningsvis någorlunda allround men inte särskilt lervänliga?
Blev det dom? Hur är dom på asfalt isf? Funderar på dom till sommarens krossäventyr.
För dödsgrusade vägar i stan är det nog lämpligare att välja däck med bättre punkaskydd, Det är knappast det tänkta användningsområdet för G-one.Schwalbe G-one allround - vilka skitdäck. Dödsgruset fastnar och äter sig in. Klarar man såna punkor med tubeless setup?
Tidningen Tour har testat Pirelli Cinturato Gravel H (40mm) + 11 andra graveldäck i nr 5-2020resolute eller cinturato H. Någon som testat båda ?
Vet inte om det hjälper men jag har TB 27,5 x 2,1 på en i21 fälg (alltså inget som stämmer med din fråga...) och de blir ca 53 cm.Någon som kört Thunder Burt 29x2.1 (helst liteskin) på typ 23-25mm fälg och som har lite mått att dela med sig av för casing och mönster ?
Jag har inte testat Panaracer. Kör på Barlow Pass idag, men sugen på att testa Snoqualmie (44mm). Kan inte se att Panaracer har det mönstret på något däck bredare än 38mm? Även Hatcher Pass (48mm) är intressant.
Hur breda fälgar har du? Och hur brett blir däcket?Kör på Snoqualmie extra light. Cycklar 50/50 grus och asfalt. Har även ett par hurricane ridge i EL. Föredrar Snoqualmie för att dem känns och låter bättre (mindre) på asfalt samt slänger inte upp lika mycket grus och skit offroad. Greppet är sämre i skogen än HR men ändå bra nog. Lite överraskande så har jag snabbare strava tider på asfalten med HR.
Visa bilaga 548859
21,7 invändigt, stans avion ztr hjul, däcken mätter 44. ca 35 psiHur breda fälgar har du? Och hur brett blir däcket?
Tack!21,7 invändigt, stans avion ztr hjul, däcken mätter 44. ca 35 psi
Byway med så lågt tryck du vågar ger faktiskt hyfsat grepp så länge det är torrt. Jag har dock haft någon punktering och framförallt tycks de vara känsliga när det är blött.Okej, söker ett nytt allround-däck för 650B. Sysslar med grusvägar samt rando. Ofta med packning. Ska iväg på UTU nästa månad och behöver något med lågt rullmotstånd och låg risk för punktering.
Däck jag använt:
- WTB Horizon 584x47mm. Gillar att jag kan poppa upp dem med en minipump. Ogillar att bakhjulet ofta spinner löst uppförs på grund av bristande grepp. Mitt par höll 2000 respektive 8000 km, båda fick oreparerbara revor i slitbanan.
- Ultradynamico Cava 584x48mm. Ogillar att mönstret plockar upp smågrus som bearbetar sig in i däcket, och att jag inte kan poppa upp det med enbart minipumpen. Behöver jag ta av däcket i fält blir det att sätta in innerslang, vilket jag avskyr.
Funderar på WTB Byway med Light/Fast Rolling SG2 speccen. Litar på WTB när det gäller tubeless, och Byway bör ge mer grepp uppförs. Men har noll erfarenhet av andra däck, så tar gärna tips på slick/semi-slick i avdelningen 650B och 47-55 mm bredd.
P.S. Har någon försökt poppa svåra däck med CO2-pump?
Okej, söker ett nytt allround-däck för 650B. Sysslar med grusvägar samt rando. Ofta med packning. Ska iväg på UTU nästa månad och behöver något med lågt rullmotstånd och låg risk för punktering.
Däck jag använt:
- WTB Horizon 584x47mm. Gillar att jag kan poppa upp dem med en minipump. Ogillar att bakhjulet ofta spinner löst uppförs på grund av bristande grepp. Mitt par höll 2000 respektive 8000 km, båda fick oreparerbara revor i slitbanan.
- Ultradynamico Cava 584x48mm. Ogillar att mönstret plockar upp smågrus som bearbetar sig in i däcket, och att jag inte kan poppa upp det med enbart minipumpen. Behöver jag ta av däcket i fält blir det att sätta in innerslang, vilket jag avskyr.
Funderar på WTB Byway med Light/Fast Rolling SG2 speccen. Litar på WTB när det gäller tubeless, och Byway bör ge mer grepp uppförs. Men har noll erfarenhet av andra däck, så tar gärna tips på slick/semi-slick i avdelningen 650B och 47-55 mm bredd.
P.S. Har någon försökt poppa svåra däck med CO2-pump?
Inte 32mm men 33mm. Specialized tracer är riktigt bra.Funderar på att testa köra 32mm graveldäck, finns det någon som kan rekommendera några däck?
För att förtydliga, jag körde 4,5 år med dessa, i snitt en runda i veckan skulle jag tro. Resultatet en punka pg a vass sten som skar sönder sidanInte 32mm men 33mm. Specialized tracer är riktigt bra.
Grymt ju!För att förtydliga, jag körde 4,5 år med dessa, i snitt en runda i veckan skulle jag tro. Resultatet en punka pg a vass sten som skar sönder sidan
Är det dessa? https://www.cykelcity.se/specialized-tracer-pro-2bliss-700x33-gravel-cyclocross-dackInte 32mm men 33mm. Specialized tracer är riktigt bra.
Tog en lugn tur igår på allt från sportgrus, asfalt och sprängsten. Funkade fint även om däcken inte hade lika mkt komfort, av förståeliga skäl, som mina Terra Speed 40mm som jag har på den andra graveln. Torrt också så svårt att säga ngt om grepp men skön känsla på asfalt vilket är trevligt. Kör med latexslang nu då cykeln är stationerad i sommarstugan.Jag slängde precis på ett par WTB Exposure i 32mm på stålgraveln som inte tar så mkt bredare däck. Kan återkomma med recension när jag rullat på dem ett tag.