Status på grusvägarna på Järvafältet?

Bele

Aktiv medlem
Någon som har varit ute idag? Kan/vill man cykla med CX med 35 mm dubbdäck eller är det för spännande? Jag har ingen som helst lust att vurpa.

Cyklar inte grus själv men stravakompisar var ute idag och körde grus på västra delen från Säby gård väster om Säbysjön och sedan öster om Översjön. Status "Icy but ok".

Grusvägarna i hellas var lite isiga idag. :) Men i skogen var det ganska ok.
46A9CFCA-5E43-41A3-B55D-404BCB05A490.jpeg

Gick utan problem att cykla Järvas vägar med odubbade mtb-däck, nu ikväll.
Visserligen bara i "transport-tempo", hade kanske inte velat pröva att luta djupt i kurvorna.

Cyklar inte grus själv men stravakompisar var ute idag och körde grus på västra delen från Säby gård väster om Säbysjön och sedan öster om Översjön. Status "Icy but ok".
Delar deras bild, kanske t o m skulle kunna sträcka mig till bra. Definitivt bra givet förutsättningarna. Vägen dit var faktiskt mycket värre.

Cyklade ganska långt. Mest barmark, en del oproblematisk skravelis och ett fåtal ställen med jobbig is. Som Kenneth skrev var det blandat fruset och blött grus. På några sträckor varierade det enormt, det kunde rulla på bra för att sen tre meter senare kännas som om bromsen låg an.

Någon som har varit ute igår eller idag och kan beskriva hur cykelbart det är?
I eftermiddags så var det väldigt mycket mjuk is, inget plogat så det var inte kul. Några fläckar där det var snöfritt och där sög gruset tag i däcken, ska sägas att detta gäller sträckan Crossbanan till Säby.

Tack!

Jag tolkar det som att det är cykelbart. Tråkigt och jobbigt underlag, men inte svårbemästrad is med stor risk för vurpor. Stämmer det?

Tack!

Jag tolkar det som att det är cykelbart. Tråkigt och jobbigt underlag, men inte svårbemästrad is med stor risk för vurpor. Stämmer det?
Ganska stor skillnad på igår morse och idag... Det som var snöslask igår har frusit under natten och kommer väl att smälta tids nog under dagen. Jag skulle gissa på svårbemästrad is nu på morgonen, men kanske bättre senare under dagen.

Ganska stor skillnad på igår morse och idag... Det som var snöslask igår har frusit under natten och kommer väl att smälta tids nog under dagen. Jag skulle gissa på svårbemästrad is nu på morgonen, men kanske bättre senare under dagen.
Bra analys.

Knepigt läge nu trots vackert väder - cyklingen för isig, isarna inte tillräckligt bra för skridskoåkning och ingen snö för skidåkning.

Bra analys.

Knepigt läge nu trots vackert väder - cyklingen för isig, isarna inte tillräckligt bra för skridskoåkning och ingen snö för skidåkning.
Jag tror att stigcykling är det bästa valet just nu, har generellt varit mindre is och snö på stigarna, ofra blivit barmark efter lite töande. Kommer iaf bli mitt val i morgon

Bra analys.

Jag åkte längd på konstsnöspår idag, isigt där också, inte det roligaste underlaget men satte iaf årets snabbaste varvtid :-)

Stämde din hypotes? Det känns som att det inte har blivit lättare.
Den stämde sådär ang stigarna, en blandning av torra och böta stigar, bitvis snö långa sträckor och nån dödsis på vissa ställen.
Körde ett varv på grusvägarna i morse och det har smällt på bra, betydligt mer öppet grus än för en vecka sen, speciellt på nordvästa fältet.

Den stämde sådär ang stigarna, en blandning av torra och böta stigar, bitvis snö långa sträckor och nån dödsis på vissa ställen.
Körde ett varv på grusvägarna i morse och det har smällt på bra, betydligt mer öppet grus än för en vecka sen, speciellt på nordvästa fältet.

Cyklade du även idag? Är det mycket som är blött och riskerar att bli halt?

Älskar när den här tråden kommer upp, den och ”visa sopbilen” samt ”grusstatus mälaröarna” då vet man våren är i antågande!!!

Järvafältets grusvägar igår eftermiddag. Bitvis fullständigt ofarbart utan dubbdäck.
1646415451689.png

Idag aningen mindre is, men där isen smält är det soggigt.

Tack! Betyder sandat att det ligger sand ovanpå isgatorna? Upplever du att den bidrar till ett vettigt grepp?

Ja, sanden ligger på isen och gör det den är tänkt till, börjar tom bli ställen där det inte är is och där suger marken tag i en

Riktigt trevligt där isen fortfarande är hård, men med sand/grus ovanpå. Men mer och mer bitar med barmark, mjukare o tyngre..

Här några exempel från idag, öster om Säbysjön och Kolonnvägen ner mot crossbanan.
20240201_133008.jpg
20240201_133727.jpg
Screenshot_20240201_235715.jpg

Ja, sanden ligger på isen och gör det den är tänkt till, börjar tom bli ställen där det inte är is och där suger marken tag i en
Tack! Jag valde att hålla mig på renodlad is, dvs åkte långfärdsskridskor istället. Jag känner igen känslan, där isen slutar känns det verkligen som marken suger tag i en och farten i det närmaste halveras...

Kom du ut?
Jag cyklade upp mot Ängsjö på grusvägarna. Där va det rätt mycket snö och is på sina ställen. Va inte ute på järvafältet dock.

Tillbaka
Topp