Allebike MB31 MTB

Allebike MB31 MTB
Gamla geon för 2021:
MB31 Geo 2021.png

Nya geon för 2022:
MB31 Geo 2022.png

Reach 495 → 489
Gaffelvinkel 65,5° → 65°
Sadelrörsvinkel 76,5° → 78°
Stack 632 → 636
Hjulbas 1229 → 1234
Gaffellängd 540 → 551
Slaglängd 130 → 140

Känns som att man går all in på bröt och stök.

Allebike MB31 MTB
Trodde att nya sadelrörsvinkel var fel, men mätte på bild och fick 79 grad. Det blir mer än 80 grad vid sag: ocyklingsbart!

Allebike MB31 MTB
Nu kan man med enkelhet räkna moderna cyklar jag suttit på med en hand, men min 2021 med 495 i reach känns lång. Jag skulle personligen inte ha något emot några mm kortare.

Allebike MB31 MTB
Är inte förändringen i geo ett resultat av att man förlänger gaffeln 11mm? Alltså samma ram för de båda åren?

Allebike MB31 MTB
Osaggad.

Och igen: reach är lång, men till 79 grad sadelrörsvinkel osaggad är reachen inte lång alls. Avståndet mellan sadel och styret blir inte lång. Man sitter dock riktigt framåt skjuten.
Vi pratar väl hardtail?
Sällan man sitter då :p

Reach spelar väldigt stor roll, och sagged blir det närmare 530mm i XL.
Det är längre än min Bird :o

Allebike MB31 MTB
Vi pratar väl hardtail?
Sällan man sitter då :p

Reach spelar väldigt stor roll, och sagged blir det närmare 530mm i XL.
Det är längre än min Bird :o

Ah, pratar vi ståcykling? Då är det bara reach som gäller.

Jag står nästan alltid på min hardtails. Ja, då blir den lång. Jag kör dock med 500 mm reach på min helstel och jag är 179 cm lång. Det funkar perfekt! Så kanske är 530 mm bra för dig :)

Allebike MB31 MTB
176cm lång/kort, innerben 81cm är large för stor? Varit så inställd på att det är large jag ska ha men nu blivit osäker med de nya måtten och kommentarer ovan.
Cyklar stig och hällar, i stort sett inget stök och bröt.
Funderar på att ge mig en hjulklapp..

Allebike MB31 MTB
Jag har ungefär samma grenmått, men är 183 cm lång. Har en large från 2021 och den känns stor, men inte för stor. Jag har svårt att bedöma hur mycket skillnad den brantare sadelrörsvinkeln gör, men med tanke på att 2022 blivit ännu längre så känns det som om du kanske ska snegla på en medium.

Vad har du för geo på cykeln idag och hur känns den?

Allebike MB31 MTB
Det är svårt att säga eftersom 2021 tabellen är helt sne men troligen är den nya kortare när man sitter. Om man tror på tabellen så är den 2mm längre och oavsett vilket enormt mycket kortare än en sentier.

men som sagts ovan - så länge man inte sätter sig ner blir det toppen

Allebike MB31 MTB
Jag har ungefär samma grenmått, men är 183 cm lång. Har en large från 2021 och den känns stor, men inte för stor. Jag har svårt att bedöma hur mycket skillnad den brantare sadelrörsvinkeln gör, men med tanke på att 2022 blivit ännu längre så känns det som om du kanske ska snegla på en medium.

Vad har du för geo på cykeln idag och hur känns den?
Det jag har idag är väldigt annorlunda, denna i medium White XC290 som jag har upplevt som för liten/trång.
Köpte den i augusti för att se om jag tyckte det var roligt med mtb och ett hjälpmedel för att gå ner i vikt. Det var roligt och nu 14 kg lättare vill jag belöna mig själv med en "riktig" cykel.

Allebike MB31 MTB
Okej, japp, det är ju klassisk gammal XC-geometri på whiten. Så vitt jag kan utröna är en MB31 i medium större i alla relevanta avseenden än en XC290 i large. Du ligger ju precis i skarven mellan M och L i Allebikes tabell, så det är inte helt solklart, men oavsett så får du en större cykel än du har idag.

Allebike MB31 MTB
Tack för input. Bestämde mig för att köra på medium. Skickade mail i morse och frågade om det gick att byta däck mot annat och fick svar snabbt tillbaka att jag kunde maila önskemål om det.
Så nu har jag via mail lagt en beställning, känns jättekul. :-)

Allebike MB31 MTB
Någon som köpt årets modeller av HT cyklar (stig cyklarna) och vill skriva en åsikt?
Fick min 2022 MB31 SLX Dropper Sparkling stl XL för en vecka sedan. Har bytt ut lite delar, satt på lite greppigare däck, längre dropper är på ingång etc., men har inte hunnit med premiärturen. Ramen är kanonfin och jag vet att cykeln kommer att funka som en dröm :)

Allebike MB31 MTB
Fick min 2022 MB31 SLX Dropper Sparkling stl XL för en vecka sedan. Har bytt ut lite delar, satt på lite greppigare däck, längre dropper är på ingång etc., men har inte hunnit med premiärturen. Ramen är kanonfin och jag vet att cykeln kommer att funka som en dröm :)
Kul ? Då väntar jag med spänning på en recension! Jag kommer ev kopia två, en till dottern och en till sambon.

/Jocke

Allebike MB31 MTB
Tjusigt! Blir klart lite sugen på att byta ut -20 modellen mot den nya ramen
Tack. Jag förstår det, redan vid introduktionen 2020 var det en jättefin cykel, som fick ny ram 2021, och ny ram igen 2022. Nästan unikt att cykltillverkare är så snabbfotade. Bra jobbat Allebike!

En kompis har en 2020 MB31, jag hjälpte honom att gaffla upp Recon-gaffeln till 140 mm från dag ett. Bara att plocka bort 20 mm all-travel-spacers i vänster gaffelben.

Allebike MB31 MTB
Tack. Jag förstår det, redan vid introduktionen 2020 var det en jättefin cykel, som fick ny ram 2021, och ny ram igen 2022. Nästan unikt att cykltillverkare är så snabbfotade. Bra jobbat Allebike!

En kompis har en 2020 MB31, jag hjälpte honom att gaffla upp Recon-gaffeln till 140 mm från dag ett. Bara att plocka bort 20 mm all-travel-spacers i vänster gaffelben.
Köpte den ramen löst och plockade ihop, har kört den med en 140 gaffel hela tiden jag med, funkar fint men saknar lite vinkel på gaffeln ibland. Eller inbillar mig det ?

Allebike MB31 MTB
Köpte den ramen löst och plockade ihop, har kört den med en 140 gaffel hela tiden jag med, funkar fint men saknar lite vinkel på gaffeln ibland. Eller inbillar mig det ?
9point8 Slack-R är att alternativ, men dyrt. Stjäl 10 mm ovan och under styrhuvudet, har du idag 20 mm spacers (eller mer) funkar det, i annat fall blir gaffelns styrrör för kort.

Allebike MB31 MTB
Är ny inom mtb och kollar runt på en allt-i-allo cykel.
Har länge suktat över en Royal men har varit lite osäker om det är en lämplig cykel för mig.
Jag vill ha en cykel som kan användas för att utforska skog och stigar men också som kan användas till långlopp som Mtb vättern.
Har förstått att detta är en stigcykel men när jag kollat runt på en del xc cyklar inom samma prisklass, ligger Royal på ungefär samma vikt.
Vill gärna få er input som är mer erfarna och som har egen erfarenhet av en Royal. Hur håller den sig på grus och mer planare mark jämfört med en xc hoj?
Är det görbart som amatör att trampa runt ett par mil, eller är det något ni skulle avråda ifrån och välja en annan cykel?

Allebike MB31 MTB
Jag skulle säga att MB31 är minst lika allt-i-allo som en vanlig xc ht. Däcken som följer med cykeln är lätta xc-däck som rullar bra, även om det kanske finns (bak)däck som rulla ännu lättare än Barzo. Att trampa 6 mil grusväg i svettotempo med en MB31 funkar utmärkt.

Min MB31 stl XL på bilden ovan väger 12,3 kg som den står (utan pedaler). Droppern saknas men reglage och hölje/wire är monterat, med dropper installerad blir det +0,2 = 12,5 kg. Om man skiftar till original Barzo 2.35" och tar bort CushCore (ur bakdäcket) försvinner 1 kg. Ramvikten är 2,5 kg, att jämföra med kolfiber xc ht ram som väger ungefär hälften.

Allebike MB31 MTB
Jag skulle säga att MB31 är minst lika allt-i-allo som en vanlig xc ht. Däcken som följer med cykeln är lätta xc-däck som rullar bra, även om det kanske finns (bak)däck som rulla ännu lättare än Barzo. Att trampa 6 mil grusväg i svettotempo med en MB31 funkar utmärkt.

Min MB31 stl XL på bilden ovan väger 12,3 kg som den står (utan pedaler). Droppern saknas men reglage och hölje/wire är monterat, med dropper installerad blir det +0,2 = 12,5 kg. Om man skiftar till original Barzo 2.35" och tar bort CushCore (ur bakdäcket) försvinner 1 kg. Ramvikten är 2,5 kg, att jämföra med kolfiber xc ht ram som väger ungefär hälften.
Tack för svar? gillar hur lacken skimrar på ena bilden.

Vilken storlek ska man satsa på? Jag tänkte att storlek L skulle passa mina 184cm

Allebike MB31 MTB
Tack för svar? gillar hur lacken skimrar på ena bilden.
Vilken storlek ska man satsa på? Jag tänkte att storlek L skulle passa mina 184cm
Ja lacken känns bling utan vara alltför påträngande, alternativet mattsvart känns tristare. Ang storlek, Allebike säger L till 175-186 och XL till 182-196 cm och det stämmer nog rätt bra. Båda funkar.

Allebike MB31 MTB
Glöm inte att titta om du skall göra dig lustig, pedalerna som sitter på cykeln syns tydligt.
Du skriver ju "som den står, utan pedaler" och refererar vikter hit och dit. Citerar nedan så du ser och kanske förstår:
"Min MB31 stl XL på bilden ovan väger 12,3 kg som den står (utan pedaler). Droppern saknas men reglage och hölje/wire är monterat, med dropper installerad blir det +0,2 = 12,5 kg. Om man skiftar till original Barzo 2.35" och tar bort CushCore (ur bakdäcket) försvinner 1 kg. Ramvikten är 2,5 kg"

Allebike MB31 MTB
Jag kan tycka att jag var rätt tydlig redan första gången, om du hade orkat både titta på bilderna och läsa bildtexten. Det är inte speciellt kontroversiellt att cyklars vikt oftast anges utan pedaler, där oftast innebär i mer än 50% av fallen. I övrigt framgår vad cykeln väger med/utan dropper och med två olika uppsättningar däck, vad ramen väger och vad en xc-ram typiskt väger, det som frågeställaren Ludde T jämförde mot. Det är också tydligt att mitt inlägg var ett svar på Ludde T's inlägg precis ovanför, trots att jag valde att inte citera inlägget för att göra det superextratydligt.

Exakt vad är det som du fortfarande väljer att inte förstå? Om du inte är intresserad behöver du inte heller bry dig. Är det ett problem för dig att andra kanske är intresserade av informationen?

Allebike MB31 MTB
Jag kan tycka att jag var rätt tydlig redan första gången, om du hade orkat både titta på bilderna och läsa bildtexten. Det är inte speciellt kontroversiellt att cyklars vikt oftast anges utan pedaler, där oftast innebär i mer än 50% av fallen. I övrigt framgår vad cykeln väger med/utan dropper och med två olika uppsättningar däck, vad ramen väger och vad en xc-ram typiskt väger, det som frågeställaren Ludde T jämförde mot. Det är också tydligt att mitt inlägg var ett svar på Ludde T's inlägg precis ovanför, trots att jag valde att inte citera inlägget för att göra det superextratydligt.

Exakt vad är det som du fortfarande väljer att inte förstå? Om du inte är intresserad behöver du inte heller bry dig. Är det ett problem för dig att andra kanske är intresserade av informationen?
Sila tugget nu grabbar! Ta det för vad det var, ett skämt! Vi är här för att vi gillar cyklar inte att skapa osämja mellan varandra!

Så, nu slutar ni oavsett vem det nu var som började enligt er.

Peace ✌?

Tillbaka
Topp