Hmm, jag fick jag ingen sådan till min….
L är nog rätt storlek för dig.Det blir nog att jag klickar hem en av dessa imorgon efter att jag sovit på saken. Känns som det bästa allternativet för mig som är helt nybörjare och inte riktigt vet vad jag sysslar med; tänkte ha den till att rulla runt i terrängen på Ormberget, Luleå. Är 31 år gammal och gillar ju att utmana mig själv så, som sagt, den känns som en bra cykel att börja med och lär ändå hålla rätt bra andrahandsvärde om jag tar hand om den och bestämmer mig för att byta upp mig till heldämpat. Känner också att jag har kollat på cyklar och övervägt i över en månad nu och kan fan inte vänta längre för säsongen lär vara över innan jag dividerat klart och hittar den "perfekta" cykeln.
Efter vad jag har mätt och läst så för mig som är 179cm lång och 84cm i innerben så är det alltså L som gäller för mig, eller vad säger ni Happyiter? Trots att jag lär vara mer lekfull så känns det spontant som att M lär vara för litet?
Edit: Ett par frågor till
Som jag förstått det så är däcken och fälgarna tubeless-ready men eftersom de inte skrivit något om det på hemsidan så förmodar jag att det är slang i däcken.. eller? Hur viktigt/bökigt är det att köra tubeless? Ska man kanske klicka hem ett kit från dom när man ändå håller på? Cykelvårdskit, olja eller wax?
Avfettning bör dock användas med försiktighet, Förstör mer än det hjälper.. Det du behöver är någon typ av allmän avfettning för ram och andra småsaker, någon starkare avfettning för drivlinan och sedan någon olja för kedjan. Några bra borstar kan också vara bra att skaffa.
Kanske var fel ord. Var nog mer rengöringsmedel likt det vanliga rosa från muc off jag menadeAvfettning bör dock användas med försiktighet, Förstör mer än det hjälper.
+100Köp sparkling black för bövelen, den är skitsnygg!
Kanske var fel ord. Var nog mer rengöringsmedel likt det vanliga rosa från muc off jag menade
Köp sparkling black för bövelen, den är skitsnygg!
Computer says: NO
Jag beställde via Mail för ett par år sedan efter en kort mailkonversation och det var inga problem.Efter att ha suttit och försökt pilla i HTML-koden lyckades jag, med lite goda råd, få in ett val av Valuta och skapa ett konto, men det gick inte att lägga en beställning då jag fick felmeddelandet "Var vänlig godkänn villkoren" Tror ni det fanns nån box att checka för villkoren?
Källkod:Computer says: NO
Jag satt i lätt över en timme och försökte trolla fram en godkänna-villkoren-knapp. Till slut tänkte jag, vad håller jag på med egentligen? Klockan är 02:00. Det slutade med att jag skrev ett långt jävla mail och förklarade läget och gav dem min beställning (helst en mattsvart SLX Royal Dropper i storlek L, men går det inte att ordna så tar jag en blänkande svart). Vill de ha mina nära 20 tusen så får de ta ett par minuter att läsa det och lägga in den för hand...
Jag ber om ursäkt för Off Topic, och passar på att tacka min ADD för hyperfokus.
Kollat underifrån mot vevFörresten, är det någon som hittat ett ramnummer på MB31?
Kan ibland dröja en vecka eller två för mailsvar ochså. Säkert mycket göra på Allebike med lite personal.Jag beställde via Mail för ett par år sedan efter en kort mailkonversation och det var inga problem.
Det hade jag, men uppenbarligen för dåligt. Med lite bättre belysning så syntes det.Kollat underifrån mot vev
Ring, är det typ som whatsapp?Ring dom? Ofta ett bortglömt alternativ...
Har inget emot att bekanta mig lite med tubeless-konceptet :)Jag hade frågat om de inte kan montera däcken tubeless på en gång för en lagom peng.
Jag flikar in här lite, man behöver inte köpa på sig så jädra mycket medel, ljummetvatten med YES i fungerar till alltL är nog rätt storlek för dig.
Tubeless är definitivt värt det och är det första du borde göra så fort du får cykeln. Det blir mindre punkteringar och så får du mer grepp eftersom att du kan köra lägre tryck i däcken. Det är inget måste men på MTB så gör det stor skillnad.
Har du inga medel och oljor osv. så bör du införskaffa det eftersom att det behövs för att ta hand om cykeln. Själv kör jag Muc-off och dem fungerar väldigt bra men dem är lite dyrare än alla andra. Det du behöver är någon typ av allmän avfettning för ram och andra småsaker, någon starkare avfettning för drivlinan och sedan någon olja för kedjan. Några bra borstar kan också vara bra att skaffa.
Ser lite ut som en sån här, eller är den för smal för ett framhjul?
Min pryl är i ett gummimaterial med tejp på baksidan, så det passar nog rätt dåligt.Ser lite ut som en sån här, eller är den för smal för ett framhjul? Visa bilaga 561966
Jag har det som skydd från vevhuset och upp på diagonalröretMin pryl är i ett gummimaterial med tejp på baksidan, så det passar nog rätt dåligt.![]()
Jag flikar in här lite, man behöver inte köpa på sig så jädra mycket medel, ljummetvatten med YES i fungerar till allt. Sedan en olja, gärna två, en för torrt klimat och en när det är blött ute! Keep it simple stupid.
Pumpar för dämpare är gjorda för små justeringar och väldigt högt tryck. För tubeless så kan man använda de flesta pumpar men man vill ha något med stor volym(tror jag) vilket gör det lättare att få däcken att poppa in i hjulet. För det skulle det vara bättre med typ en kompressor men enligt mig så är det overkill och själv så har jag aldrig haft problem med min vanliga golvpump.Detta låter bra, jag kör nog på KISS. ;) Det är lätt att pengarna rasslar iväg när man sitter och kollar på grejer att beställa. Köpte ett par MTB-skor tidigare, Specialized 2FO Roost, på impuls (och 50% rea!) så att mina skejtskor jag har till vardags håller ett tag till. Och utöver hjälm, multiverktyg, dry+wet lube och en pump så tror jag inte att jag har så mycket mer att köpa, vilket leder till nästa fråga:
Läste längre fram i tråden att nån här fick hem sin cykel och behövde inte justera dämparna, hade den flyt eller kommer de inställda efter storleken? Är det något, jag som inte har någon preferens än, behöver göra? Nån som isf kan tipsa om nån fräsig pump som kan pumpa både dämpare och tubeless?
Skulle denna göra jobbet?
![]()
RockShox Gaffel- och dämparpump 300 PSI | bikester.se
RockShox Gaffel- och dämparpump 300 PSI - till rätt pris! 30 dagars öppet köp och fri retur.RockShox Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se
"All the gear and no idea"
För det skulle det vara bättre med typ en kompressor men enligt mig så är det overkill och själv så har jag aldrig haft problem med min vanliga golvpump.
En bra golvpump är nog alltid bra att ha oavsett då det är lättare att sätta rätt tryck än med en liten minipump. Om du har en kompressor så blir det nog skitbra till att poppa in tubeless däcken men det kan bli lite svårt tror jag att göra småjusteringar. Du får se till att du har någonting till kompressorn som passar ventilerna till däcken annars blir det nog svårt.Där sa du nånting- en kompressor har jag här hemma! Den kanske jag kan använda till bägge och så behöver jag bara köpa en billig minipump att ha med i nödfall?
Nä du måste ha en dämparpump. Det här med dämpare är väldigt individuellt. Att bara säga att alla ska köra på 20% sag funkar inte. Köp en dämparpump. Ska du mecka med tubeless funkar det bra med en kompressor, gärna en där du kan ställa bar/psi.Där sa du nånting- en kompressor har jag här hemma! Den kanske jag kan använda till bägge och så behöver jag bara köpa en billig minipump att ha med i nödfall?
Meddela din vikt till Allebike innan cykeln levereras så kan de ställa in rätt tryck och retur åt dig. Du kanske vill tweaka sedan när du kört ett tag, men fabriksinställningarna brukar vara helt okej.
Glöm inte när du anger din vikt till dem så är det med cykelkläder :)
Ta ett par mått och jämför med geotabellen? Sadelrör och ETT är lätt att mäta själv och diffar typ 3 cm mellan storlekarna.
Min Large känns stor och jag är 183...