Allebike MB31 MTB

MagerValp

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Idag fick MB31:an sig en genomgång. Kedjan är nyvaxad, gnyende belägg slipades och gaffeln fick service. Blev fasligt sugen på en HT-runda av att stå och putsa på den en dag, kanske får ta den på morgondagens banvisning.

IMG_5121.jpeg

hyfsatseg

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Det blir nog att jag klickar hem en av dessa imorgon efter att jag sovit på saken. Känns som det bästa allternativet för mig som är helt nybörjare och inte riktigt vet vad jag sysslar med; tänkte ha den till att rulla runt i terrängen på Ormberget, Luleå. Är 31 år gammal och gillar ju att utmana mig själv så, som sagt, den känns som en bra cykel att börja med och lär ändå hålla rätt bra andrahandsvärde om jag tar hand om den och bestämmer mig för att byta upp mig till heldämpat. Känner också att jag har kollat på cyklar och övervägt i över en månad nu och kan fan inte vänta längre för säsongen lär vara över innan jag dividerat klart och hittar den "perfekta" cykeln.

Efter vad jag har mätt och läst så för mig som är 179cm lång och 84cm i innerben så är det alltså L som gäller för mig, eller vad säger ni Happyiter? Trots att jag lär vara mer lekfull så känns det spontant som att M lär vara för litet?

Edit: Ett par frågor till 😅

Som jag förstått det så är däcken och fälgarna tubeless-ready men eftersom de inte skrivit något om det på hemsidan så förmodar jag att det är slang i däcken.. eller? Hur viktigt/bökigt är det att köra tubeless? Ska man kanske klicka hem ett kit från dom när man ändå håller på? Cykelvårdskit, olja eller wax?

Senast ändrad:

JohanRR4

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Det blir nog att jag klickar hem en av dessa imorgon efter att jag sovit på saken. Känns som det bästa allternativet för mig som är helt nybörjare och inte riktigt vet vad jag sysslar med; tänkte ha den till att rulla runt i terrängen på Ormberget, Luleå. Är 31 år gammal och gillar ju att utmana mig själv så, som sagt, den känns som en bra cykel att börja med och lär ändå hålla rätt bra andrahandsvärde om jag tar hand om den och bestämmer mig för att byta upp mig till heldämpat. Känner också att jag har kollat på cyklar och övervägt i över en månad nu och kan fan inte vänta längre för säsongen lär vara över innan jag dividerat klart och hittar den "perfekta" cykeln.

Efter vad jag har mätt och läst så för mig som är 179cm lång och 84cm i innerben så är det alltså L som gäller för mig, eller vad säger ni Happyiter? Trots att jag lär vara mer lekfull så känns det spontant som att M lär vara för litet?

Edit: Ett par frågor till 😅

Som jag förstått det så är däcken och fälgarna tubeless-ready men eftersom de inte skrivit något om det på hemsidan så förmodar jag att det är slang i däcken.. eller? Hur viktigt/bökigt är det att köra tubeless? Ska man kanske klicka hem ett kit från dom när man ändå håller på? Cykelvårdskit, olja eller wax?
L är nog rätt storlek för dig.

Tubeless är definitivt värt det och är det första du borde göra så fort du får cykeln. Det blir mindre punkteringar och så får du mer grepp eftersom att du kan köra lägre tryck i däcken. Det är inget måste men på MTB så gör det stor skillnad.

Har du inga medel och oljor osv. så bör du införskaffa det eftersom att det behövs för att ta hand om cykeln. Själv kör jag Muc-off och dem fungerar väldigt bra men dem är lite dyrare än alla andra. Det du behöver är någon typ av allmän avfettning för ram och andra småsaker, någon starkare avfettning för drivlinan och sedan någon olja för kedjan. Några bra borstar kan också vara bra att skaffa.

MagerValp

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
L blir nog lagom storlek för dig.

Tubeless är givet och ska du köra lite mer bröt och stök kan du överväga ett par kraftigare däck också. Barzo som följer med är snabba och lättrullade XC-däck.

Cykelvårdsgrejer kan du köpa på dig efter hand, till att börja med behöver du bara en en cykelpump, en trasa och en flaska dry lube.

hyfsatseg

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Uppskattar de hjälpsamma svaren! Då klickar jag hem ett tubelesskit med cykeln och börjar köpa resten från XXL eller min LBS. Kom precis hem, hade bestämt mig och skulle lägga beställningen när jag såg att de har fått slut den mattsvarta i L 😩

Skickade ett mail och frågade när man kan förvänta sig att kunna beställa en sån, får se imorgon hur länge man får vänta eller om man motvilligt ska beställa en i "sparkling black"

Om nu den finns kvar...

Senast ändrad:

hyfsatseg

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Köp sparkling black för bövelen, den är skitsnygg!

Ja, jag försöker göra det men nu är hemsidan fan trasig. Oavsett vilken webbläsare eller vilket betalsätt jag försöker använda (tänkte ta faktura) så godtar den inte min beställning för att jag inte angett valuta, problemet är bara att det GÅR INTE att bocka i nån valuta! 😫 Lyckas inte ens skapa ett konto pga valutafelet..

Herre min je vilket antiklimax..

Senast ändrad:

hyfsatseg

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Efter att ha suttit och försökt pilla i HTML-koden lyckades jag, med lite goda råd, få in ett val av Valuta och skapa ett konto, men det gick inte att lägga en beställning då jag fick felmeddelandet "Var vänlig godkänn villkoren" Tror ni det fanns nån box att checka för villkoren?

Källkod:
Computer says: NO

Jag satt i lätt över en timme och försökte trolla fram en godkänna-villkoren-knapp. Till slut tänkte jag, vad håller jag på med egentligen? Klockan är 02:00. Det slutade med att jag skrev ett långt jävla mail och förklarade läget och gav dem min beställning (helst en mattsvart SLX Royal Dropper i storlek L, men går det inte att ordna så tar jag en blänkande svart). Vill de ha mina nära 20 tusen så får de ta ett par minuter att läsa det och lägga in den för hand...

Jag ber om ursäkt för Off Topic, och passar på att tacka min ADD för hyperfokus.

Senast ändrad:

Masjevel

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Efter att ha suttit och försökt pilla i HTML-koden lyckades jag, med lite goda råd, få in ett val av Valuta och skapa ett konto, men det gick inte att lägga en beställning då jag fick felmeddelandet "Var vänlig godkänn villkoren" Tror ni det fanns nån box att checka för villkoren?

Källkod:
Computer says: NO

Jag satt i lätt över en timme och försökte trolla fram en godkänna-villkoren-knapp. Till slut tänkte jag, vad håller jag på med egentligen? Klockan är 02:00. Det slutade med att jag skrev ett långt jävla mail och förklarade läget och gav dem min beställning (helst en mattsvart SLX Royal Dropper i storlek L, men går det inte att ordna så tar jag en blänkande svart). Vill de ha mina nära 20 tusen så får de ta ett par minuter att läsa det och lägga in den för hand...

Jag ber om ursäkt för Off Topic, och passar på att tacka min ADD för hyperfokus.
Jag beställde via Mail för ett par år sedan efter en kort mailkonversation och det var inga problem.

hyfsatseg

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Ring dom? Ofta ett bortglömt alternativ...
Ring, är det typ som whatsapp?

(Det hade jag självklart kollat, de har telefontider mellan 16-18 idag 😉)

Men det var inga konstigheter, fick svar runt kl 7 i morse och 20 minuter senare så fick jag fakturan så det var visst ingen fara 😁

Jag hade frågat om de inte kan montera däcken tubeless på en gång för en lagom peng.
Har inget emot att bekanta mig lite med tubeless-konceptet :)

Senast ändrad:

Joadoa

Medlem
Allebike MB31 MTB
L är nog rätt storlek för dig.

Tubeless är definitivt värt det och är det första du borde göra så fort du får cykeln. Det blir mindre punkteringar och så får du mer grepp eftersom att du kan köra lägre tryck i däcken. Det är inget måste men på MTB så gör det stor skillnad.

Har du inga medel och oljor osv. så bör du införskaffa det eftersom att det behövs för att ta hand om cykeln. Själv kör jag Muc-off och dem fungerar väldigt bra men dem är lite dyrare än alla andra. Det du behöver är någon typ av allmän avfettning för ram och andra småsaker, någon starkare avfettning för drivlinan och sedan någon olja för kedjan. Några bra borstar kan också vara bra att skaffa.
Jag flikar in här lite, man behöver inte köpa på sig så jädra mycket medel, ljummetvatten med YES i fungerar till allt 👍🏻. Sedan en olja, gärna två, en för torrt klimat och en när det är blött ute! Keep it simple stupid.

hyfsatseg

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Jag flikar in här lite, man behöver inte köpa på sig så jädra mycket medel, ljummetvatten med YES i fungerar till allt 👍🏻. Sedan en olja, gärna två, en för torrt klimat och en när det är blött ute! Keep it simple stupid.

Detta låter bra, jag kör nog på KISS. ;) Det är lätt att pengarna rasslar iväg när man sitter och kollar på grejer att beställa. Köpte ett par MTB-skor tidigare, Specialized 2FO Roost, på impuls (och 50% rea!) så att mina skejtskor jag har till vardags håller ett tag till. Och utöver hjälm, multiverktyg, dry+wet lube och en pump så tror jag inte att jag har så mycket mer att köpa, vilket leder till nästa fråga:

Läste längre fram i tråden att nån här fick hem sin cykel och behövde inte justera dämparna, hade den flyt eller kommer de inställda efter storleken? Är det något, jag som inte har någon preferens än, behöver göra? Nån som isf kan tipsa om nån fräsig pump som kan pumpa både dämpare och tubeless?

Skulle denna göra jobbet?

"All the gear and no idea"

JohanRR4

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Detta låter bra, jag kör nog på KISS. ;) Det är lätt att pengarna rasslar iväg när man sitter och kollar på grejer att beställa. Köpte ett par MTB-skor tidigare, Specialized 2FO Roost, på impuls (och 50% rea!) så att mina skejtskor jag har till vardags håller ett tag till. Och utöver hjälm, multiverktyg, dry+wet lube och en pump så tror jag inte att jag har så mycket mer att köpa, vilket leder till nästa fråga:

Läste längre fram i tråden att nån här fick hem sin cykel och behövde inte justera dämparna, hade den flyt eller kommer de inställda efter storleken? Är det något, jag som inte har någon preferens än, behöver göra? Nån som isf kan tipsa om nån fräsig pump som kan pumpa både dämpare och tubeless?

Skulle denna göra jobbet?

"All the gear and no idea"
Pumpar för dämpare är gjorda för små justeringar och väldigt högt tryck. För tubeless så kan man använda de flesta pumpar men man vill ha något med stor volym(tror jag) vilket gör det lättare att få däcken att poppa in i hjulet. För det skulle det vara bättre med typ en kompressor men enligt mig så är det overkill och själv så har jag aldrig haft problem med min vanliga golvpump.

hyfsatseg

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
För det skulle det vara bättre med typ en kompressor men enligt mig så är det overkill och själv så har jag aldrig haft problem med min vanliga golvpump.

Där sa du nånting- en kompressor har jag här hemma! Den kanske jag kan använda till bägge och så behöver jag bara köpa en billig minipump att ha med i nödfall?

JohanRR4

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Där sa du nånting- en kompressor har jag här hemma! Den kanske jag kan använda till bägge och så behöver jag bara köpa en billig minipump att ha med i nödfall?
En bra golvpump är nog alltid bra att ha oavsett då det är lättare att sätta rätt tryck än med en liten minipump. Om du har en kompressor så blir det nog skitbra till att poppa in tubeless däcken men det kan bli lite svårt tror jag att göra småjusteringar. Du får se till att du har någonting till kompressorn som passar ventilerna till däcken annars blir det nog svårt.

Till dämparna så tror jag att då nästan måste ha en dämparpump eftersom att det handlar om så höga tryck och väldigt små justeringar. Enligt mig så behöver du båda

MagerValp

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Kompressor funkar inte till dämpare. Väl?

Meddela din vikt till Allebike innan cykeln levereras så kan de ställa in rätt tryck och retur åt dig. Du kanske vill tweaka sedan när du kört ett tag, men fabriksinställningarna brukar vara helt okej.

MagerValp

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Kompressor är perfekt för att poppa. Ta ut ventilkärnan och använd vanliga blåsmunstycket. Sedan släpp ut, montera ventilkärna och pumpa till rätt tryck med vanlig golvpump.

Joadoa

Medlem
Allebike MB31 MTB
Nä du måste ha en dämparpump. Det här med dämpare är väldigt individuellt. Att bara säga att alla ska köra på 20% sag funkar inte. Köp en dämparpump. Ska du mecka med tubeless funkar det bra med en kompressor, gärna en där du kan ställa bar/psi.
Ska du köra slang så är en fotpump det du ska ha + en extra slang att ha med dig på dina turer och co2 + munstycke så slipper du ha en minipump med dig.

hyfsatseg

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Meddela din vikt till Allebike innan cykeln levereras så kan de ställa in rätt tryck och retur åt dig. Du kanske vill tweaka sedan när du kört ett tag, men fabriksinställningarna brukar vara helt okej.

Det lät som det enklaste alternativet. Jag skickade ett mail och frågade ifall de kunde göra det :) Får se sedan hur det känns när jag cyklat lite på den. Uppskattar er input! och @glitch jag ska ha den digitala pumpen i åtanke :)

glitch

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Du får se det som en investering. Jag har den jag länkade till. Den säljs också som Rock Shox eller Fox för betydligt högre pris. Har haft den i många år nu och inte ens behövt byta batterier.
Min Rennkompressor fotpump har jag haft sen 2004 och då är det inte ens länge för en sån :)
Bättre att köpa bra grejer direkt.

Även om Allebike ställer in trycket enligt en standard tabell så betyder det inte att det är 'rätt' för dig. Så en dämparpump ska man bara ha, också för att testa olika tryck och lära sig hur det känns och påverkar :)
Glöm inte när du anger din vikt till dem så är det med cykelkläder :)

ers

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Funderar på denna som ersättare till min vanliga FS trailcykel för att göra det lite "enklare" i brist på bättre ord då jag redan har en större FS för mer nerför. Hur skulle denna fungerar som XC/DC cykel, är den för mycket cykel till en enklare XC tävling typ GöteborgsGirot MTB?

hyfsatseg

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Går det att läsa på serienumret vilken storlek man har på ramen? Nu efter att ha cyklat ett tag tycker jag att min känns lite väl kort för att vara en L

Edit, Har justerat så att den känns mer bekväm men eftersom jag ligger i underkant på storleken med mina 179cm har jag svårt att se någon som är längre än mig cykla bekvämt på den.

Senast ändrad:

MagerValp

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Ta ett par mått och jämför med geotabellen? Sadelrör och ETT är lätt att mäta själv och diffar typ 3 cm mellan storlekarna.

Min Large känns stor och jag är 183...

hyfsatseg

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Ta ett par mått och jämför med geotabellen? Sadelrör och ETT är lätt att mäta själv och diffar typ 3 cm mellan storlekarna.

Min Large känns stor och jag är 183...

Skumt, av måtten att döma så är det en L jag har. Kan inte påstå att jag har särskilt långa armar heller.

Nåja, ska ta en tur ikväll med. Ska se hur det känns med sadeln längre bak, och fundera på om en 10mm längre styrstam hade funkat eller om det är bättre att prova ett annat styre. Man vill ju trots allt att hojen ska kännas helt rätt. :)

zinkpasta

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Av något oklar anledning (jag har redan fler mtbs än jag hinner cykla på, men motiveringen jag sålde in den till mig själv var nog att en halvlätt* HT saknades i stallet) så köpte jag en MB31-ram inkl gaffel när det dök upp en XL här på Happy för nåt år(?) sedan. Tror det är en 2020.

Nu till slut ihopbyggd med diverse delar som fanns hemma, får se om/när jag faktiskt hinner cykla på den också (innan dess ska växelvajern trimmas lite, och ev. styrstam kapas, men får testa mig fram till höjd först) eller om det blir att sälja av.

*) ~12.6kg i nuvarande form, inte särskilt lätt alltså, men iaf 1-2kg lättare än mina mer brötinriktade cyklar.

1657046036247.png

Grejer:
- Gaffel: Reba RL 130mm
- Hjul: Newmen Evolution SL X.A.25. Insert i bakdäcket har jag för mig.
- Drivlina: Sram NX (här kan man spara vikt om man vill..). Semi-rawade vevar genom att skon skavt på vevarmen i ett tidigare bygge.
- Bromsar: Formula Cura 2
- Dropperpost: Saknas i nuläget, får se om jag kommer över nån till rätt pris.. köpte en jag trodde var bra tills jag insåg att MB31 har 30.9mm och inte 31.6mm... Tveksamt om cykeln är farbar utan sånt?

Topp