Tack. Jo, tanken är helt klart att montera dropper, även om syftet med cykeln för min del just nu är oklart.Välkommen till familjen! Dropper vill man absolut ha, om man inte slammar sadeln och är så stark att man ståcyklar hela tiden.
Av något oklar anledning (jag har redan fler mtbs än jag hinner cykla på, men motiveringen jag sålde in den till mig själv var nog att en halvlätt* HT saknades i stallet) så köpte jag en MB31-ram inkl gaffel när det dök upp en XL här på Happy för nåt år(?) sedan. Tror det är en 2020.
Nu till slut ihopbyggd med diverse delar som fanns hemma, får se om/när jag faktiskt hinner cykla på den också (innan dess ska växelvajern trimmas lite, och ev. styrstam kapas, men får testa mig fram till höjd först) eller om det blir att sälja av.
*) ~12.6kg i nuvarande form, inte särskilt lätt alltså, men iaf 1-2kg lättare än mina mer brötinriktade cyklar.
Visa bilaga 565461
Grejer:
- Gaffel: Reba RL 130mm
- Hjul: Newmen Evolution SL X.A.25. Insert i bakdäcket har jag för mig.
- Drivlina: Sram NX (här kan man spara vikt om man vill..). Semi-rawade vevar genom att skon skavt på vevarmen i ett tidigare bygge.
- Bromsar: Formula Cura 2
- Dropperpost: Saknas i nuläget, får se om jag kommer över nån till rätt pris.. köpte en jag trodde var bra tills jag insåg att MB31 har 30.9mm och inte 31.6mm... Tveksamt om cykeln är farbar utan sånt?
Är sjukt nöjd med min som är ”Sparkling”, men jäklar vad cool den ser ut i ”Raw” också!Men hur har man missat denna tråd? Har en MB31 -21 i raw som jag haft lite mer än ett år nu. Man blir ju lite sotis på sparkling finishen på -22orna.
Men hur som helst grym cykel för pengarna min som första riktiga mtb känns som ett sjukt stabilt val.
177cm 79 ben körde på en LKnäckte ramen på min Vitus FS ska bli kul att kör HT![]()
Det brukar väl vara klämmor? Inte för jag tycker de är bra men brukar väl sitta på en stund i alla fall177cm 79 ben körde på en L
Cykeln känns toppen.. tycker dock det är märkligt att man inte satt buntband till bakbromsslangen utan plast klammer.. detta gjorde att turen idag blev 9km kortare då kramlorna flög iväg av en pinne och slangen åkte in i bakhjulet..
Det kanske det brukar, min vitus hade dock buntbandDet brukar väl vara klämmor? Inte för jag tycker de är bra men brukar väl sitta på en stund i alla fall
Det brukar väl vara klämmor? Inte för jag tycker de är bra men brukar väl sitta på en stund i alla fall
Om du trivs på en L så låter det ju inte som jag ska välja en M, har dock alltid cyklat på M därav mitt motstånd mot L, har dock aldrig haft en modern MTB så jag är väl sannolikt bara en konservativ relik från förr177cm 79 ben körde på en L
Cykeln känns toppen.. tycker dock det är märkligt att man inte satt buntband till bakbromsslangen utan plast klammer.. detta gjorde att turen idag blev 9km kortare då kramlorna flög iväg av en pinne och slangen åkte in i bakhjulet..
Tyvärr så bor jag i Västerbotten, så tom med vår syn på avstånd så känns det lite långtDu har inte möjlighet att ta dig dit och prova? Beror ju lite på vart i Sverige du bor men det var inga problem när jag frågade…
Vad säger Allebike om du frågar de om storlek då?Tyvärr så bor jag i Västerbotten, så tom med vår syn på avstånd så känns det lite långt.
Jag var på allebike och provade och fanns en m som jag provade men tyckte L kändes bäst han som plockade fram min cykel tyckte även han att L såg bäst ut. Den känns otroligt lugn, har en felt XC cykel som är i M den känns kort och trång tycker jag nu i efterhand, Kändes dock prefekt innan jag skaffa denna. Vitus jag hade var i m men även den kändes liten nu när jag kört denna i L. Men den känns kanske inte så ”lekfull” utan mer stabil.Vad säger Allebike om du frågar de om storlek då?