Allebike MB31 MTB

zinkpasta

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Välkommen till familjen! Dropper vill man absolut ha, om man inte slammar sadeln och är så stark att man ståcyklar hela tiden.
Tack. Jo, tanken är helt klart att montera dropper, även om syftet med cykeln för min del just nu är oklart.

Kanske ffa blir att montera en Kids ride shotgun och köra runt med sonen nedför dödsbranter et.c. (om socialen läser detta så menar jag givetvis plana grus- och asfaltsvägar).

hyfsatseg

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Snyggt @zinkpasta !

Jag lyssnade på rådet som @MagerValp gav för ett tag sedan och satte på ett par kralligare däck för bröt och stök. Fantastiskt vilken skillnad det blir!

2st Maxxis Minion DHR II Folding Tyre 29" 3C MaxxTerra TR EXO (Däckbredd 61-622 | 29x2,40)
IMG_20220712_183844_1.jpg

ers

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Nu har även jag fått tummen ur och varit i Allingsås och handlat. Blir nog byte av dropper till en längre ganska snabbt. Har 210 och 180mm på mina andra cyklar och man vänjer sig ganska snabbt.

Vikt på min Large SLX med Newmen XA.25 hjul med XT kassett samt mitt styre och stam 12.9kg. Vägde stock 13.4kg. Långt från angivna 12.4kg på hemsidan men ändå helt ok.

B0A5C00F-2EF4-449E-A3E2-A47FA903474B.jpeg

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Av något oklar anledning (jag har redan fler mtbs än jag hinner cykla på, men motiveringen jag sålde in den till mig själv var nog att en halvlätt* HT saknades i stallet) så köpte jag en MB31-ram inkl gaffel när det dök upp en XL här på Happy för nåt år(?) sedan. Tror det är en 2020.

Nu till slut ihopbyggd med diverse delar som fanns hemma, får se om/när jag faktiskt hinner cykla på den också (innan dess ska växelvajern trimmas lite, och ev. styrstam kapas, men får testa mig fram till höjd först) eller om det blir att sälja av.

*) ~12.6kg i nuvarande form, inte särskilt lätt alltså, men iaf 1-2kg lättare än mina mer brötinriktade cyklar.

Visa bilaga 565461

Grejer:
- Gaffel: Reba RL 130mm
- Hjul: Newmen Evolution SL X.A.25. Insert i bakdäcket har jag för mig.
- Drivlina: Sram NX (här kan man spara vikt om man vill..). Semi-rawade vevar genom att skon skavt på vevarmen i ett tidigare bygge.
- Bromsar: Formula Cura 2
- Dropperpost: Saknas i nuläget, får se om jag kommer över nån till rätt pris.. köpte en jag trodde var bra tills jag insåg att MB31 har 30.9mm och inte 31.6mm... Tveksamt om cykeln är farbar utan sånt?

Är det inte läge att uppgradera till en lättare ram då?
Kan du samtidigt lösa dropper problemet och spara pengar.

MagerValp

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Jag tror det, men har inte testat. Har en 210 i min Trek och innan jag monterade den så höll jag den vid sidan om sadelröret på min MB31 — det såg ut som om den skulle få plats.

ers

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Jo när jag mäter på utsidan ser det ut kunna passa, kan bli tajt där kabeln går in men bör passa. Får väl i värsta fall shimsa ner den till 200 eller 190mm…

vsen

Medlem
Allebike MB31 MTB
Men hur har man missat denna tråd? Har en MB31 -21 i raw som jag haft lite mer än ett år nu. Man blir ju lite sotis på sparkling finishen på -22orna.
Men hur som helst grym cykel för pengarna min som första riktiga mtb känns som ett sjukt stabilt val.

Bilagor

• 20210621_202639.jpg
    20210621_202639.jpg
    1.6 MB · Besök: 110

sackan

Medlem
Allebike MB31 MTB
Men hur har man missat denna tråd? Har en MB31 -21 i raw som jag haft lite mer än ett år nu. Man blir ju lite sotis på sparkling finishen på -22orna.
Men hur som helst grym cykel för pengarna min som första riktiga mtb känns som ett sjukt stabilt val.
Är sjukt nöjd med min som är ”Sparkling”, men jäklar vad cool den ser ut i ”Raw” också! 👊

ers

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Tänkte detta med däck. Har redan hjul med Barzo på som får vara grus/xc hjul och kan ivärsta fall även ta de från enduron med Assegai/DHR men tänkte till hjulen som följde med, tror jag vill ha något med större volym typ 2.6. Tänkte typ Maxxis Rekon, vad tror ni om det som en stig dock mer?

Allebike MB31 MTB
Hej! Vet att denna fråga säkert varit uppe 100ggr tidigare. Men vill höra med er som faktiskt använder en mb31. Jag är 178 cm och har 86 cm i ben. Har tidigare cyklat på en Canyon Nerve i M, vilket funkat bra. Vad tror ni jag ska välja på Mb31, M eller L? Tack på förhand för era synpunkter och tankar!

MagerValp

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Jag är 183 och har 78 cm innerbenslängd och kör en L. Den passar mig bra men känns stor och lång. MB31 har ju rätt rejäl reach för sina storlekar.

Kanske en M med en extralång dropper?

ers

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Är 184cm med 82cm ben och kör på L. Tycker dock inte den känns speciellt stor, upplevde nog min tidigare Ripley AF i L som större. MB31 har ju flack HA och brant ST vilket gör att reach måste vara relativt lång för att den inte skall kännas liten.

Jimb3n

Medlem
Allebike MB31 MTB
Knäckte ramen på min Vitus FS ska bli kul att kör HT 😊
177cm 79 ben körde på en L 👍
Cykeln känns toppen.. tycker dock det är märkligt att man inte satt buntband till bakbromsslangen utan plast klammer.. detta gjorde att turen idag blev 9km kortare då kramlorna flög iväg av en pinne och slangen åkte in i bakhjulet..

jonte987

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Cykeln känns toppen.. tycker dock det är märkligt att man inte satt buntband till bakbromsslangen utan plast klammer.. detta gjorde att turen idag blev 9km kortare då kramlorna flög iväg av en pinne och slangen åkte in i bakhjulet..
Det brukar väl vara klämmor? Inte för jag tycker de är bra men brukar väl sitta på en stund i alla fall

Allebike MB31 MTB
Det brukar väl vara klämmor? Inte för jag tycker de är bra men brukar väl sitta på en stund i alla fall
Om du trivs på en L så låter det ju inte som jag ska välja en M, har dock alltid cyklat på M därav mitt motstånd mot L, har dock aldrig haft en modern MTB så jag är väl sannolikt bara en konservativ relik från förr😊. Är väl dax att bli lite modernare.

ers

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Du har inte möjlighet att ta dig dit och prova? Beror ju lite på vart i Sverige du bor men det var inga problem när jag frågade…

Jimb3n

Medlem
Allebike MB31 MTB
Vad säger Allebike om du frågar de om storlek då?
Jag var på allebike och provade och fanns en m som jag provade men tyckte L kändes bäst han som plockade fram min cykel tyckte även han att L såg bäst ut. Den känns otroligt lugn, har en felt XC cykel som är i M den känns kort och trång tycker jag nu i efterhand, Kändes dock prefekt innan jag skaffa denna. Vitus jag hade var i m men även den kändes liten nu när jag kört denna i L. Men den känns kanske inte så ”lekfull” utan mer stabil.

Jimb3n

Medlem
Allebike MB31 MTB
Vad kör ni på för däck? Just nu sitter ett pirelli scorpion trial S på fram och ett hans dampf super grav ca1300g.
Jag har en förmåga att köra sönder däck därför hamnade jag på mm/HD i sg på min gamla cykel.
Jag är dock sugen på gå upp till 2.6 och sneglar lite på maxxis dhr2 2.6 i exo fram och bak. https://r2-bike.com/MAXXIS-Tire-Minion-DHR-II-29-x-260-WT-Dual-TR-EXO-Skinwall
Dom ser ju fantastiskts ut vad gäller vikt men är dom sköra som tex ett rekon i exo?
Eller ska man gå på HD 2.6 som väger 1150? https://www.biketown.se/sv/articles...NY9NW6BiBo9DPGBQ2x0ND1M5LQYs2WjsaAo72EALw_wcB

ers

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Jag har flera uppsättningar hjul då jag delar med min andra cykel men primärt Dissector 2.6 i Maxterra fram och Rekon 2.6 i dual bak. PTN insert fram och bak.

Andra uppsättningen är Wicked Will 2.4 fram och bak som mina mer XC hjul.

MagerValp

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Sköra vet jag inte, men mina DHF och DHR2 känns styvare och kraftigare än Rekon (samtliga 60 tpi EXO). Behövde köra Rekon 0,2 bar högre för att de inte skulle kännas sladdriga.

Kör 2.5” DHF på min MB31 men då är fokus lågt tryck och maximalt grepp under höst/vinter.

Topp