Framtidsspaning 2020-talet

aben

Aktiv medlem
Läste en krönika skriven av Jan Heine på René Herse om vad han tror kommer inom cykel under det närmaste årtiondet och en sak han tar upp är ramväxlar. Han förutspådde bredare däck för dryga tio år sedan och där var han helt rätt ute och även när det gäller "all-road"-trenden.

Själv föredrar jag alla gånger ramväxlar framför integrerade i bromshandtagen. Vad tror ni, är ramväxlar något som kommer att komma tillbaka?

Vad annat kommer vi att se inom cykel under 2020-talet?

Jag är inte på något vis en människa som tycker att allt nödvändigtvis var sämre förr - tvärtom. Många saker är rena skräpet idag. Men moderna kvalitativa STI-reglage är för jäkla bra alltså.

Cyklar man runt i godan ro funkar säkert ramreglage alldeles utmärkt, men snabbheten och rappheten som finns idag kan förmodligen inte jämföras. Släppa styret för att växla i en spurt hade känts lite avigt i jämförelse att bara klicka i ett gäng högre växlar.

Däremot blir det förmodligen värre för mina barn att restaurera mina gamla cyklar om de stått och rostat i 20-40 år än om jag skulle göra samma operation på en 20-40 år gammal (eller ännu äldre) cykel idag.

Ronden om funktion går till moderna reglage, ronden om långsiktig hållbarhet och driftsäkerhet går till ramreglagen.
Om inte moderna ramreglage tillverkas som allt annat idag, eller om moderna reglage tillverkas för att hålla över tid och vara demonterbara osv.

Jag bygger ibland ganska fina cyklar och är noga med detaljerna och byggkvaliteten. Med navdynamo, rostfria skärmar och en fin stålram så står sig förvisso reglagen ganska slätt i jämförelse med övriga delar, och är förmodligen också det första på cyklarna som kommer behöva ersättas. Det känns lite sisådär om jag ska vara ärlig..

Jag gick från skeptiker till begynnande instämmande under författandet av detta inlägget verkar det som.?

Läste en krönika skriven av Jan Heine på René Herse om vad han tror kommer inom cykel under det närmaste årtiondet och en sak han tar upp är ramväxlar. Han förutspådde bredare däck för dryga tio år sedan och där var han helt rätt ute och även när det gäller "all-road"-trenden.

Själv föredrar jag alla gånger ramväxlar framför integrerade i bromshandtagen. Vad tror ni, är ramväxlar något som kommer att komma tillbaka?

Vad annat kommer vi att se inom cykel under 2020-talet?
Jag tror absolut på ramväxlar ngt som jag själv har på långfärdscykeln. Många cyklar eller snarare användningsområden
skulle egentligen kunna ha ramväxlar istället för STI etc. Bättre kompabilitet 10 eller 11sp, lättare/mindre krångel med växlar, billigare och lättare underhåll.

Jag vill också flika in, som tillägg till mitt inlägg om moderna grejers förträfflighet, att detta är min nyaste cykel (nyaste som i senast anförskaffad):

598D8295-6F97-4CD5-996B-0AA1FE2AAFED.jpeg

Jag går längre än Heine, dvs ända till 559-däck istället för 650B. Reglagen är förvisso moderna, men de 24 växlarna är fördelade på 3x8. Det är en jäkla pigg cykel som kan cyklas genom vad som helst. Komiskt nog har den inga Rene Herse-däck, men det vägs upp av att jag har tre andra cyklar med sådana...

Att inte behöva flytta händerna från bromshandtagen för att växla överväger för mig ev. fördelar med hållbarhet och förenklat underhåll. Om det vore stora problem med växlarna integrerade i bromshandtagen vore det en annan sak, men jag upplever det inte som ett stort problem. Om jag skulle ge mig ut på jorden-runt-cykling skulle jag kanske omvärdera men för den typen av cykling jag ägnar mig åt så vinner förenklingen vid de tusentals växlingarna spelet.

Som trend, möjligen i någon nisch av cykelvärlden men i någon stor utsträckning, nja ...

Fast Heine ser ju ändå elektriska växlar som mest framtid och ramväxlar som det mekaniska alternativet för överintresserade ingenjörstyper:
"Mechanical brifters don’t make much sense any longer: The levers are hard to push, especially for riders with small hands. The many small parts in the levers wear out quickly, especially if you’re a racer who is used to rapid shifts. Electronic shifting already is more reliable and easier to use. Soon it’ll be cheaper, too. Plus, it automatically trims the front derailleur…

For those who prefer more involvement in the workings of their bikes, downtube shifters will make a comeback."

jag lämnade genom egen ombyggnad ramväxlar tidigt 80tal och kommer inte gå dit igen.

just det här var inte bättre förr. men det fnns ju alltid en plats för retro och nostalgi.

jag tror tyvärr framtiden för växlar är elektrisk. avd perfekta lösningar på icke existerande problem.

men kommer det skötas via någon jävla app får jag raptus.

Fast Heine ser ju ändå elektriska växlar som mest framtid och ramväxlar som det mekaniska alternativet för överintresserade ingenjörstyper:
"Mechanical brifters don’t make much sense any longer: The levers are hard to push, especially for riders with small hands. The many small parts in the levers wear out quickly, especially if you’re a racer who is used to rapid shifts. Electronic shifting already is more reliable and easier to use. Soon it’ll be cheaper, too. Plus, it automatically trims the front derailleur…

For those who prefer more involvement in the workings of their bikes, downtube shifters will make a comeback."
asolut, ramväxlar kommer inte ta över men skulle kunna vara ett komplement.

Har börjat uppskatta geos där en kan ligga i bocken mesta tiden. Då är bar-end-växlar trevliga. I slutändan är väl el bäst antar jag

Att inte behöva flytta händerna från bromshandtagen för att växla överväger för mig ev. fördelar med hållbarhet och förenklat underhåll. Om det vore stora problem med växlarna integrerade i bromshandtagen vore det en annan sak, men jag upplever det inte som ett stort problem. Om jag skulle ge mig ut på jorden-runt-cykling skulle jag kanske omvärdera men för den typen av cykling jag ägnar mig åt så vinner förenklingen vid de tusentals växlingarna spelet.

Som trend, möjligen i någon nisch av cykelvärlden men i någon stor utsträckning, nja ...
Med 2 Ultegra-handtag som gått sönder och inte går att reparera (iaf inte på annan ort) är jag tveksam. En annan aspekt är antalet vajerbrott inne i handtagen, ett fel som kan vara väldigt svårt att laga i fält. Men på racer i högre farter och tätare växling är det naturligtvis ändå bättre.

Med 2 Ultegra-handtag som gått sönder och inte går att reparera (iaf inte på annan ort) är jag tveksam. En annan aspekt är antalet vajerbrott inne i handtagen, ett fel som kan vara väldigt svårt att laga i fält. Men på racer i högre farter och tätare växling är det naturligtvis ändå bättre.
Nej, man får ju väga för- och nackdelar. Jag cyklar typiskt sällan på platser där det är längre till räddning än att jag kan leva med "obehaget" att cykla utan att berörd växel funkar. Sen är jag tveksam till om jag ens kommer att köpa någon mer cykel med mekaniska växlar och då är ju vajerbrott i alla fall ett icke-problem. Men det finns ju (tyvärr) inga växlar som är garanterat problemfria så i någon mening byter man bara problem och sannolikheter för dessa om man går från mekaniskt till elektriskt.

Nej, man får ju väga för- och nackdelar. Jag cyklar typiskt sällan på platser där det är längre till räddning än att jag kan leva med "obehaget" att cykla utan att berörd växel funkar. Sen är jag tveksam till om jag ens kommer att köpa någon mer cykel med mekaniska växlar och då är ju vajerbrott i alla fall ett icke-problem. Men det finns ju (tyvärr) inga växlar som är garanterat problemfria så i någon mening byter man bara problem och sannolikheter för dessa om man går från mekaniskt till elektriskt.
Dock så är min egna erfarenhet att dom elektroniska är hyfsat bra, det jag kan ifrågasätta är livslängden. Mitt di2 är nu 10 år gammalt och peppar, peppar i gott skick men jag är konspiratorisk till naturen och tänker ofta huruvida leverantören tycker likadant.

Det är stor skillnad på att vara sponsrad eller ha buntvis med pengar till normalcyklisten på våra C/G-banor. Ligger man på en budget under 10-12kkr så känns ramväxlar rätt mycket tryggare bara man kan släppa fantasin om TdF.

Ja, jag tänkte väl det. För mig är de absolut största innovationerna som hänt sedan jag började cykla lvg just STI resp elväxlar. Cyklade mina första år med ramväxlar, och det funkade ju. Någon månad innan min första Vätternrunda testade jag dock en cykel med STI och det var ju som natt och dag, slog till och köpte cykeln direkt trots att jag bara tänkt köpa ett par reflexer när jag gick in i butiken... Nästa stora lyft kom med Di2, alltid perfekta växlingar både fram och bak med ett enkelt knapptryck, inget j-a justerande eller jox med trimlägen längre.

Trodde han tappat det helt om han påstod att remväxlar skulle återkomma, men så var det ju inte, utan mest som en nisch för nördar. Enda anledningen jag kan se idag att inte köra elektriskt är budget, och den förutspår han trevligt nog kommer att försvinna. Elväxlar åt folket, framtiden är ljus?

Jag förstår inte varför man ska hålla på och elektrifiera saker som inte behöver el. Vi behöver minska energi- och resursanvändningen inte öka den. Och visst en elväxel är väl som en droppe i havet i sammanhanget men varför byta ut nått solresan funkar bra?
”if it’s not broken, don’t fix it!”
Alla kör inte Campagnolo. Nu gräver jag ned mig i skyttegraven.

Jag förstår inte varför man ska hålla på och elektrifiera saker som inte behöver el. Vi behöver minska energi- och resursanvändningen inte öka den. Och visst en elväxel är väl som en droppe i havet i sammanhanget men varför byta ut nått solresan funkar bra?
”if it’s not broken, don’t fix it!”
För att det funkar så mycket bättre? Med ditt resonemang kan man ju ifrågasätta växlar öht, det går ju bra att cykla utan. Eller ifrågasätta mtb med dämpare och andra resurskrävande prylar, det går ju bra att cykla på vägen istället så behövs inte dessa prylar. Varför ska vi bygga stora resurskrävande liftar på berg för att folk vill cykla utför, de kan väl trampa uppför istället? Varför åker folk på cykelresor när de lika gärna kan cykla hemma istället? Osv.

För att det funkar så mycket bättre? Med ditt resonemang kan man ju ifrågasätta växlar öht, det går ju bra att cykla utan. Eller ifrågasätta mtb med dämpare och andra resurskrävande prylar, det går ju bra att cykla på vägen istället så behövs inte dessa prylar. Varför ska vi bygga stora resurskrävande liftar på berg för att folk vill cykla utför, de kan väl trampa uppför istället? Varför åker folk på cykelresor när de lika gärna kan cykla hemma istället? Osv.
Fast funkar det så mycket bättre? Är det nått en vanlig motionär märker nån skillnad på?

Jag är inte emot utveckling, men jag ifrågasätter starkt elektrifieringen av alla prylar och saker som inte behöver det egentligen. Ska vi ha nån chans att rädda miljön och klimatet så behöver minska vår resursanvändning inte öka den. Och till elväxlar, elcyklar, elbilar och allt annat som ska börja ha batterier och andra komponenter byggda av diverse mineraler så minskar vi inte direkt resurserna.

Sen kan man absolut ifrågasätta liftar och cykelresor, men det får ske i en annan tråd isåfall.

Fast funkar det så mycket bättre? Är det nått en vanlig motionär märker nån skillnad på?

Jag är inte emot utveckling, men jag ifrågasätter starkt elektrifieringen av alla prylar och saker som inte behöver det egentligen. Ska vi ha nån chans att rädda miljön och klimatet så behöver minska vår resursanvändning inte öka den. Och till elväxlar, elcyklar, elbilar och allt annat som ska börja ha batterier och andra komponenter byggda av diverse mineraler så minskar vi inte direkt resurserna.

Sen kan man absolut ifrågasätta liftar och cykelresor, men det får ske i en annan tråd isåfall.
Ja, jag tycker det funkar så mycket bättre. För min cykling är elväxlar ett betydligt större lyft än vad t.ex. skivbromsar är.

I övrigt börjar du komma väldigt nära politik i ditt inlägg (ang hur miljön/klimatet bäst räddas), och det får vi inte diskutera.

dock man cyklar inte snabbare. men det känns dyrare och bättre.
och det är vanebildande.

mission accomplished. om du sitter i styrelsen för en cykelgigant.

viss utveckling är bara veckling. men många liknande återvändsgränder har vi ändå kunnat komma ur efterhand.

Jag tror också på att man kommer gå över till ramväxlar. Jag antar också att träfälgar är en uppåtgående trend.
Det är en mycket positiv utveckling.

Det finns även tecken på att president Putin inom en snar framtid kommer att göra en könskorrigering.
Tänk att kunna gå ut i skogen och tillverka sin cykel av en och fura.

Ramväxeln har fördelar som att vara ett enklare, billigare och mera robust växelreglage i jämförelse med STI och även att reglaget visar vilken växel det är, STI ger snabbare växlingar och att man kan växla med båda händerna på styret. Vilket som väger tyngst beror på vad och hur man använder sin cykel, för min del innebär STI inga direkt fördelar men flera nackdelar, för andra är det tvärtom.

Man kan jämföra med stål som rammaterial, det kommer heller inte ta över men är tåligare och har längre livslängd (rätt konstruerat) i jämförelse med alu och kolfiber och är det bästa valet för en del cyklister. Stålramar är också på klar uppgång igen.

Jag tror inte det elektriska kommer att minska och ramväxlar att öka. Inte för att att det elektriska är avgörande bättre (det har gått bra att cykla mekaniskt ganska länge), utan pga att vi gillar elektroniska saker. Det är lite fränare. För vissa GER elektriska växlar en förbättring (som gemene man inte behöver, märker eller vill betala extra för). Mycket av det vi använder idag behövde vi inte tidigare, men vi har vant oss med det.
Kanske kommer remdrift/navväxlar att bli mer populärt. Det minskade underhållet tror jag många "vanliga" cyklister skulle gilla (om de visste om att remdrift fanns).
Annars tror jag cyklar i grunden är för enkla för att kunna utvecklas jättemycket. Två hjul, en ram, en människomotor. Kanske mer/bättre anpassade för stöldskydd är bästa uppgraderingen?

Skulle jag göra en långcykling, det behöver inte vara jorden runt, skulle jag använda en cykel med mekaniska STI-reglage,
men jag skulle ha med mig en, eller flera, reservvajrar och passande ramreglage (självklart skulle ramen behöva ha fästen för ramreglage)
Så pass överlägset är det för mig att inte behöva flytta händerna från bromshandtagen för att växla.
Elväxlar är ännu (lite) bättre, men det skulle jag inte ha som första val på en långfärdscykel, även om jag inte planerade en jorden-runt-cykling.

Mer flexibel ram kunde väl vara något för framtiden. Så man själv kan justera den någon tum eller så i längs- och höjdled.
Att enkelt kunna justera sittställningen kan förstås vara bra, men vad ser du som fördelen med att justera just ramen?

Jämfört med att som hittills justera ±12,5mm (±½ tum), eller mer, med styrtappen?
Tex mha en Look Ergostem
712QDaJV4PL._AC_SX425_.jpg

Om man nu ska gå på något sämre (men mer reparationsvänligt) som att skippa STI-reglage så fattar jag inte varför man inte väljer styrändsreglage framför rammontering. Styrändsreglage funkar rätt ok att cykla med och enda nackdelen är ju en något längre vajer jmft med rammonterat.

Som sagt:

Spaningen är att elväxlar kommer bli det allmänna.

Ramväxlar kommer vara kul för nördar (typ som lp eller mekaniska klockor) och mekaniska sti försvinna helt.

Jag undrar hur många av de som här snackar ner elväxlar som faktiskt testat elväxlar på riktigt (dvs en längre tur eller några pass, och inte bara en provkörning runt kvarteret). Jag har hittills inte stött på NÅGON som seriöst testat elväxlar som därefter vill gå tillbaka till vajerdrage, snarare tvärtom, de är lyriska.
Så min spaning är att det har med pengar att göra, att det sticker i ögonen. Om det blir som Heine förutspår, att priserna kommer att sjunka och de snart är billigare än mekaniska, så är det nog annat ljud i skällan om sisådär 10 år.

Tidigt 80-tal redan! Vad skaffade du då för växelreglage?

+1
körde med vanliga ramreglage ute på styret.

byggde egna hybridväxlar 3x5 och 3x6 genom att svetsa ihop en egen kassett från lösa shimanodrev, slipa ur de tre största dreven inifrån så de fick plats utanpå ett 3vxl torpedonav, sedan dra in de tre yttre dreven på driverns klackar, punkta fast det yttersta drevet. fortfarande up and running på tre cyklar.

arrangemanget med hybrid kom sig av att jag har en moulton med 16tums däck där det är önskvärt med planetväxel om man inte skall behöva typ 80t framkrans. men det funkade så bra att två andra cyklar fick samma arrangemang.

t ex den här, en rex ultra med mixteram, från femtiotalet och med 584-hjul. var min vinterpendlare.

längre in på styret syns anslutning till en batteripack 12v jag hade i fickan. med brytaren på lampan kunde man byta mellan generatordrift parallellt kopplat fram-bak 6 volt, eller batteridrift en att-synas glödlampa i huvudstrålkastaren seriekopplad med baklampan.
F8A64DCA-8B32-4E70-849E-A62D6B0C6163.jpeg
FFED1DF3-8725-4969-92C1-DB9327FEDC94.jpeg

Som sagt:

Spaningen är att elväxlar kommer bli det allmänna.

Ramväxlar kommer vara kul för nördar (typ som lp eller mekaniska klockor) och mekaniska sti försvinna helt.
Jag tror faktist inte att du har rätt. Och om det gäller mekaniska icke-STi så är nog styrändesreglagen en hetare kandidat. Ramväxlat är rätt opraktiskt trots allt och det är inte konstigt att de mer eller försvann rätt snabbt när välfungerande STi reglage kom.

Mekaniska STi lever nog kvar länge än. Lättare, billigare, enklare, växlar snabbare och pålitligare så det dröjer kommer att försvinna. Däremot så kommer nog kabel elväxlar att försvinna då det är ett system som har alla nackdelar och få fördelar. Trådlöst är nog framtiden där - slippa dra kablar öppnar upp för enklare underhåll, enklare installation och möjlighet att ha flexiblare installation.

här är arrangemanget på min moulton, ursprunget på reglaget sas tydligare. det åkte på en 11t på kassetten vid ett tillfälle, då upptäckte jag hur sopdåligt detta drev fungerar. cykeln är snabbare med 12t.
0E5187FC-9CDD-4FB2-9A84-0A293A5F3B48.jpeg

Jag tror faktist inte att du har rätt. Och om det gäller mekaniska icke-STi så är nog styrändesreglagen en hetare kandidat. Ramväxlat är rätt opraktiskt trots allt och det är inte konstigt att de mer eller försvann rätt snabbt när välfungerande STi reglage kom.

Mekaniska STi lever nog kvar länge än. Lättare, billigare, enklare, växlar snabbare och pålitligare så det dröjer kommer att försvinna. Däremot så kommer nog kabel elväxlar att försvinna då det är ett system som har alla nackdelar och få fördelar. Trådlöst är nog framtiden där - slippa dra kablar öppnar upp för enklare underhåll, enklare installation och möjlighet att ha flexiblare installation.

Inte min spaning - Jan Heines spaning :)

Jag undrar hur många av de som här snackar ner elväxlar som faktiskt testat elväxlar på riktigt (dvs en längre tur eller några pass, och inte bara en provkörning runt kvarteret). Jag har hittills inte stött på NÅGON som seriöst testat elväxlar som därefter vill gå tillbaka till vajerdrage, snarare tvärtom, de är lyriska.
Så min spaning är att det har med pengar att göra, att det sticker i ögonen. Om det blir som Heine förutspår, att priserna kommer att sjunka och de snart är billigare än mekaniska, så är det nog annat ljud i skällan om sisådär 10 år.
en faktor som heine tar upp i sina samtal med lael wilcox är att driftssäkerheten på en långtävling är bättre på elväxlar. man slipper risken för kärvande och avslitna vajrar. liksom att slippa skavsår i tummen.

men vi andra behöver inte gilla elväxlar för det. ett djävla främmande element i en elegant mekanisk cykelvärld är vad det är.

Jag räcker upp handen. Har sedan ett år en cykel med Dura ace di2 (begagnatköp där det var ramen jag ville ha primärt) och jämför den med mekanisk Campa rekord som jag har på en annan cykel. Jag föredrar mekanisk Campa alla dagar i veckan, i alla fall på en ren lvg-cykel som oftast går i bra väder. På en pendlare/vintercykel ser jag en klar uppsida för el dock, men enbart pga minskat underhåll. Erkänner mer än gärna att jag är lite biased här eftersom jag jämför Shimano och Campa, då jag överlag föredrar Campa.
Di2 växlar absolut bra men jag stör mig på det väsande ljudet som uppstår inför varje växling, låter som ett gnälligt stön. Föredrar karaktären i campas mekaniska växling och precisionen är mer än tillräckligt bra för mig. Att ibland behöva trimma framväxeln sitter i ryggmärgen och är inget jag ens tänker på.
Som sagt, inget fel på el-växlar men om man blir lyrisk bara av att prova undrar jag lite över vad man cyklat på för mekanisk drivlina tidigare och hur den varit inställd/hur underhållet sköts (obs ej riktat mot dig specifikt Ooms).
Gällande framtidsprofetian ser jag den i kontexten att kommersiella trender ofta följs av parallella mot-trender. Dvs när branschen försöker sälja aero och elektriskt, drömmer en del av oss om klassisk cykelgeometri i stål eller titan med mekanisk drivlina. El kommer säkert ta över och mekanisk STI/ergopower bara tillverkas till enklare grupper. Men jag personligen tror kanske inte i första hand att ramväxlar blir den ledande mot-trenden, utan snarare att eBay-priserna på begagnad 10-delad Campa blir ännu högre.

Jag tror inte den stora massan av cyklister skulle bli lyriska över elväxlar. Om man tittar på majoriteten av alla cyklar är det cyklar som "riktiga cyklister" skulle skämmas över att lämna på återvinningen. Deras ägare har inga krav annat än att det ska finnas luft i däcken. Blir de elektroniska billigare än de mekaniska kommer de att konkurrera ut dem av ekonomiska skäl, inte för att cyklisterna blir lyriska.

F.ö. har det ju redan börjat hända, nya Dura Ace och Ultegra finns ju bara som Di2, och med tiden lär det klättra neråt i floran i takt med att tekniken blir billigare. Kanske de allra billigaste som Claris är vajerdraget även om 10 år.
Jag vet inte hur det ser ut på mtb-sidan, är det nån av de billigaste grupperna som fortf har vajerdragna bromsar? Det är väl den närmaste jämförelsen.

Tillbaka
Topp