Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Tröttnade på min gamla slitna och ramsneda skrothög, så fick bli en ny pendelcykel från xxl.
Så skönt.
IMG_20220225_171941.jpg

Hur ser ni pendlare på det här med andra pendlare som antingen inte har skärmar eller bristfälliga skärmar när det är blött och eländigt ute, dvs så kallade "skvättare"?

Stör det er eller ni bryr er inte?

Senast ändrad:
Hur ser ni pendlare på det här andra med pendlare som antingen inte har skärmar eller bristfälliga skärmar när det är blött och eländigt ute, dvs så kallade "skvättare"?

Med tanke på hur liten del som har "riktiga" stänkor så är det ingen idé att bli upprörd. Bara att köra om eller ta det lugnare och släppa....

Med tanke på hur liten del som har "riktiga" stänkor så är det ingen idé att bli upprörd. Bara att köra om eller ta det lugnare och släppa....

Enligt mitt intryck är det relativt ofta lite snabbare pendlare som är skvättare vilket tyvärr relativt ofta gör att de hamnar inom mitt område men jag försöker att inte bry mig. Det är ju långt ifrån alla dagar som är eländiga och många mjukisar verkar låta cykeln stå då ändå, inget större problem med andra ord, i värsta fall får man torka av hjälm och jacka lite ibland. ?

Hur ser ni pendlare på det här andra med pendlare som antingen inte har skärmar eller bristfälliga skärmar när det är blött och eländigt ute, dvs så kallade "skvättare"?

Vill minnas att det egentligen är olagligt att framföra ett fordon som riskerar att stänka ner andra trafikanter – oavsett om fordonet är en bil eller cykel. Med det sagt så är det, som ovanstående redan konstaterat, oerhört få cyklar idag som är utrustade med riktiga stänkskärmar. Så jag skulle lägga energin på något annat.

Vill minnas att det egentligen är olagligt att framföra ett fordon som riskerar att stänka ner andra trafikanter – oavsett om fordonet är en bil eller cykel. Med det sagt så är det, som ovanstående redan konstaterat, oerhört få cyklar idag som är utrustade med riktiga stänkskärmar. Så jag skulle lägga energin på något annat.

Jag har blivit lite bättre på att parera kvickt varje fall. ?

det är värre med spottare och snorare, alltså folk som har oförmåga att transportera nässekretet dit det är designat att hamna, dvs i magen.

alla skvätter från däcken ifall vädret är olämpligt

det är värre med spottare och snorare, alltså folk som har oförmåga att transportera nässekretet dit det är designat att hamna, dvs i magen.

Jag har givit upp faktiskt gällande spottande/snorare, råkade ut för det flera gånger under Coronan. En gång är jag ganska säker på att det var en happyitare, vi hade en ganska het diskussion och jag vill ju inte göra mig till ovän bland för många. *skratt* Det som var hmm "komiskt" var att jag råkade ut för honom två ggr, två dagar på rad med blowout snytningar. ? De snabba cyklisterna är klart farligast för de verkar ibland få för sig att de är i ensam majestät.

Jag har givit upp faktiskt gällande spottande/snorare, råkade ut för det flera gånger under Coronan. En gång är jag ganska säker på att det var en happyitare, vi hade en ganska het diskussion och jag vill ju inte göra mig till ovän bland för många. *skratt* Det som var hmm "komiskt" var att jag råkade ut för honom två ggr, två dagar på rad med blowout snytningar. ? De snabba cyklisterna är klart farligast för de verkar ibland få för sig att de är i ensam majestät.
Det är ju inte jättekomplicerat att bli stänkfri genom att:
1) utrusta cykeln med hellånga stänkor med kompislapp.
2) kolla över axeln innan man snyter sig/spottar om man nu måste göra det.

Har inte läst hela tråden (eller del 1 till 8) men funderar på att börja cykelpendla. Ca 11 km enkel väg, cykelbana i princip hela vägen (som verkar sandas/sopas/saltas effektivt), södra Sverige, tänkte använda en gammal men välfungerande hybrid-cykel, troligen sätta på pakethållare eller nåt som gör att man slipper ryggsäck. Det jag klurar mest på är hur man ska tänka kring ombyte eller ej. Hur gör ni? Tidseffektivast måste vara att cykla så man inte blir svettig och INTE duscha/byta om. Sen kanske det är svårt om det är motvind eller tokvarmt. Byta tröja är ju snabbt och enkelt. Eller ska man se pendlingen mer som träning och köra i cykelkläder (skönare) och sen duscha? Kanske en kombination? Kanske ta en extra runda på ena hållet för att det ska vara "lönt" att byta om/träna? Förlåt för ett flummigt inlägg, hoppas på några visdomsord :)

Har inte läst hela tråden (eller del 1 till 8) men funderar på att börja cykelpendla.
Återkom när du läst igenom tidigare inlägg. :)

Det jag klurar mest på är hur man ska tänka kring ombyte eller ej. Hur gör ni? Tidseffektivast måste vara att cykla så man inte blir svettig och INTE duscha/byta om.
Det skulle inte vara tidseffektivast för mig att cykla så långsamt att jag ej blev svettig. Tjänar snabbt igen en dusch på jobbet. Har ombyte på plats, så behöver inte konka med det varje dag.

@Tosselino
Vad ska man säga, det är väl någon form av "balans" som tex också beror på vilka cykelvägar man har (hur bra de är), trafikmängden samt hur långt.

För mig personligen är det en ren självklarhet att pendlingen också är träningspass ("två flugor i en smäll", väldigt praktiskt) med dusch när jag är framme men det behöver inte betyda att man trycker på så mycket varje gång, det varierar. Ser man inte pendlingen som träning och föredrar ta det lugnare är väl det bra också, vi lever i en fri värld (ett fritt land åtminstone...). Har jag något annat träningspass planerat senare på dagen försöker jag hålla igen antingen ena eller båda riktningarna. Rent säkerhetsmässigt måste man dock bete sig vettigt/förnuftigt där ute, situationsanpassad cykling, cykla fort där man kan cykla fort men annars lugna ner sig lite, om inte smäller det garanterat förr eller senare (farligt både för en själv och andra). Mopeder, folk som promenerar brett, elsparkcyklar, elcyklister och olika typer av feta lådcyklar är oftast betydligt större faror än andra som cykelpendlar så dessa gäller det verkligen att hålla koll på. Är man snabb själv gäller det att hålla koll på andra snabbcyklare, mopeder samt elfordon som kanske tror att de "äger vägen" och ibland inte verkar förväntar sig bli omcyklade.

I övrigt tycker jag att hydrauliska skivbromsar är att föredra på en pendlingscykel. Vajerbromsar kan dessutom kärva ibland när det är riktigt kallt (det "fungerar" väl "oftast" med vajerbroms även på vintern men hydrauliska är bättre/säkrare hur som helst...). Däck är en separat diskussionsfråga som skulle kunna fylla 100 sidor snabbt. Jag föredrar dubb bak och fram på vintern men folk gör väldigt olika på det området.

Senast ändrad:
Jag ser det som träning. När jag har haft kring 10 km blev det oftast en omväg hem oftast har jag haft kring 25 km enkel väg.
Jag har alltid flera uppsättningar kläder på jobbet. Det finns inget värre än att komma svettig till jobbet och inse att man har glömt ett klädesplagg hemma. Kläder tar jag med mig de dagar jag av någon orsak inte cyklar till jobbet.
Som cykelkläder använder jag tröjor och jackor i varselgul och varselrosa. Det skadar inte att synas. Ordentligt lyse är för mig en självklarhet.

Däck är en separat diskussionsfråga som skulle kunna fylla 100 sidor snabbt. Jag föredrar dubb bak och fram på vintern men folk gör väldigt olika på det området.
+1
Har inte orkat lägga på dubbat i år, trots väldigt isigt, utan har kört med odubbade vinterdäck. Ibland har jag dubbat både fram och bak, vid andra tillfällen bara fram. En normal Stockholmsvinter klarar man dock sig oftast helt utan vinterdäck de flesta dagarna. Man får vara flink med däcksbytena, eller ha många par hjul.

+1
Har inte orkat lägga på dubbat i år, trots väldigt isigt, utan har kört med odubbade vinterdäck. Ibland har jag dubbat både fram och bak, vid andra tillfällen bara fram. En normal Stockholmsvinter klarar man dock sig oftast helt utan vinterdäck de flesta dagarna. Man får vara flink med däcksbytena, eller ha många par hjul.
Verkar väl annars vara mest tillbud när den första kylan kommer på senhösten då det heller inte är ovanligt med svartis. Det tar ju emot lite att sätta på dubb i förebyggande syfte och vips är det halt. ?

Verkar väl annars vara mest tillbud när den första kylan kommer på senhösten då det heller inte är ovanligt med svartis. Det tar ju emot lite att sätta på dubb i förebyggande syfte och vips är det halt. ?
Det är betydligt retligare att ha dubbdäck på en cykel, välja den som inte har dubbdäck krascha.

Edit, rättat rättstavningen.

Senast ändrad:
Jag gillar dubbdäckscykling eftersom jag inte måste (för nära till jobbet). Eller rättare sagt jag inbillar mig att jag gillar den och ser den som en proaktiv förberedelse till kommande säsong.

Det är lite så med motvind också, den gör dig starkare och kostar inget extra.
Dubbdäcken kostar dig din själ, som dör lite grann för varje meter som cyklas.

Jag bryr mig inte om skvättet, bara låta bli att ligga bakom utan förundras mer varför man VÄLJER att bli superskitig själv , förstår verkligen inte?

Har nämnt det förr , vad hände med ”tricket ” snyta/spotta under arm över ben (sina egna) som man gjorde förr och jag gör fortfarande, funkade i klunga borde funka på pendlingen oxå, och orkar man inte vrida på skallen å titta om nån ligger bakom lixom…..?

Lite seg motvind idag.
Såg första bytet efter 8 km strax norr om Älta. Bedömde avståndet till 400 m. Tog mig närmare och närmare. I backen vid Hellasgården ökade avståndet igen. Aha, en av arten elcyklister. Knaprade snabbt in i utförsbacken och vid Nacka gård attackerade jag. Lättfällt byte, även om det tog 4 km av jakt.
Fick senare sällskap av en annan art, hjulsugarna. Ställde av en på Stadsgården och en annan på Skeppsbron. Yay, vilken seger! Pendlingsracet är igång.

Rätt nöjd också, tog en hel del elcyklister, blivit lite starkare tror jag. :sneaky:

Sedan vet jag inte riktigt hur dessa elcyklar fungerar, de kan väl också köra olika fort.

Första jobbpendlingen sen december här. Fick barn i januari, och släng på lite covid på det så har jag nästan uteslutande jobbat hemifrån sen dess.
Men helvete vad jobbigt det var, motvind och dubbdäck visserligen, men blodsmak i munnen halvvägs och riktigt segt i backarna. Så här jobbigt var det inte i december ?‍? Får se hur snabbt det går att komma tillbaka.
Men ok, det var ganska skönt att komma ut ändå. Bra väder, torrt och kanske 1 plusgrad.

Grym morgon. Innan jag är framme till jobbet passerar jag ett industriområde. På långt håll ser jag en långtradare som står tvärs cykelbanan. Plötsligt börjar han rulla bakåt inte lätt med en trailer. Jag trycker på för att snabbt komma förbi. När jag är framme vid hytten hejar jag på föraren som glatt hejar tillbaks Bra start på dagen

Rätt nöjd också, tog en hel del elcyklister, blivit lite starkare tror jag. :sneaky:

Sedan vet jag inte riktigt hur dessa elcyklar fungerar, de kan väl också köra olika fort.
Är det en godkänd cykel så är det assistans vid tramp och man brukar kunna välja grad av assistans.
Vid 25km/h och över trampar du helt själv utan assistans. :cool:

Grym morgon. Innan jag är framme till jobbet passerar jag ett industriområde. På långt håll ser jag en långtradare som står tvärs cykelbanan. Plötsligt börjar han rulla bakåt inte lätt med en trailer. Jag trycker på för att snabbt komma förbi. När jag är framme vid hytten hejar jag på föraren som glatt hejar tillbaks Bra start på dagen

Jag börjar fundera på om det är dags att byta från vinterdäck till uppsättningen "vanliga" däck att köra med tills det är fint ute att köra med slicks(klarar inte av grus eller annat). Jag har inte hört någon annan med dubbade vinterdäck på cykelbanan ett tag så jag känner mig lite galen att jag fortfarande har dem på ifall det fryser på. Bor i Linköping

Och hur farbar är denna famösa vuÄlta just nu? Ingen is?
Några få ytor längs Ältavägen belagda med is, men inget som inte går att bara cykla rakt över (kör odubbat). Kurvor och backar är isfria, men det kan förstås finnas frost på morgonen, så iaktta försiktighet. Körde Flatenvägen i lördags och den var likvärdig. Enskede utan anmärkning.

Tillbaka
Topp