Såhär många cyklar behöver jag på riktigt!

ipkis

Aktiv medlem
Alla säger ju alltid N+1 när man snackar om antalet hoj man ”behöver”.
Men vilken siffra gäller egentligen för er??
Jag tänkte presentera de hojar som jag hade köpt om pengar/förvaring ej var ett hinder.

Tänker två ”regler” då...

1. Ska vara hojar man tänkt använda. Dvs hade du inte cyklat på en tempohoj får du inte välja en bara för att den ser snabb ut och cool att hänga på väggen
  2. Vill man skita i regel nr ett så får man det

Mina hoj då. De med bock framför är redan införskaffade.

1. Aggresiv hardtail ✅
  2. FS Stighoj ca 140-150mm slag
  3. Dirt/pumptrack hoj ✅
  4. Gravelhoj ✅
  5. Aero-lvg hoj ✅
  6. Ss-pdendlar hoj ✅
  7. Fatbike

Senast ändrad:
1. Freestyle BMX ✅
2. Dirt BMX ✅
3. Flatland BMX ✅
4. Oldschool BMX ✅
5. Halvaggresiv Hardtail MTB ✅
6. FS Stighoj
7. Singlespeed Stadshoj ✅
8. Lådcykel för barnhämtning
9. Långturs/bikepacking-cykel

• Brukscykel – finns, skall ”bara” fixas
  • Liggcykel, fällbar – finns och brukas
  • Brompton – finns, men behöver kärlek och en spännskruv till sadeln
  • HT stigcykel – saknas, men står näst på listan
  • Velomobil – saknas
  • Fatbike – saknas

1. Lvg racer, under tillverkning
2. Lvg racer, gammal och trasig
3. Fingravel, har använts som lvg men snart enbart grus
4. Fulgravel, används som pendlarracer
5. Hybrid, används för pendling och korta ärenden
6. Funderar på HT eller helstel MTB, en gammal är stulen och en kasserad

HT
Pendlare/semestercykel
FS
Fatbike
Nån sorts racer
Minicykel (för kulturbevarandet och till affären)
Det är en bra början.

Bara en, en "all road". Har två sådana så jag är välförsedd. Listan på cyklar jag äger men inte behöver är däremot alldeles för lång, kommer sälja av dem.

En cykel som står permanent på trainern har och behöver jag också, den höll jag på att glömma.

Det jag landat i när jag tar hänsyn till pengar och plats är:
  1. Damcykel för att cruisa till bad, affär, jobb, osv. Behöver skaffa pga förra blev stulen. ?
  2. Enkel racer som står på trainer i princip hela tiden, således alltid enkel åtkomst till träning hemma. ✅
  3. Kortslagig eller helstel XC HT för vintercykling, gravel, osv. Behöver inte vara nåt fancy, kan potentiellt också vara enkel gravel istället för HT. ✅
  4. Skivbromsad racer, långsiktigt kanske med roliga hjul och elväxlar men till början "vanliga" hjul och 105. ?
  5. Heldämpad trail eller downcountry, främst för Hellas men också lite längre utflykter på lederna runtom Mälardalen. Äger redan en Orbea Occam H30 men funderar på att uppgradera till nåt lättare. ✅❓
Dessa fem cyklar löser även väldigt många kombinationer av behov att låna ut till vänner eller åka på resor (vänner som inte cyklar men vill testa MTB eller LVG på en kul hoj, längre utflykter när nån inte har en egen cykel, osv).

Landsvägscykel - finns
Pendlingscykel - finns
Skogscykel - finns nog inte plats för hemma :/
Brukscykel - finns men kanske uppdatera....

1. Dirtjumper för träning
  2. Långslagig bikepark-hoj (enduro eller freeride)
  3. eMTB som allround-hoj (måste jag lägga punkt 3 i elcykelforumet?)
Hade jag alla 3 så vore saken biff. Som bonus skulle jag även vilja ha en downcountry-hoj oxå.

1. Aero landsvägshoj
2. allround MTB
3.Tempohoj
4. Komfort landsvägshoj för pendling
5. Fatbike
6. obegränsad Landsvägshoj som jag kan låna ut till vänner som inte är lika intresserade av cykling som mig, för att få sällskap på några rundor.

1: FS Stig/DC-hoj för att cykla skog/park
2: Grushoj för pendling, ärenden och allmänt chill.

Båda finns i min ägo, således har jag uppnått nirvana. Minimalt underhåll och enkelt att välja cykel beroende på uppgift.

En helstel 29+ med kapacitet att vardagscykla, långfärda, skjutsa barn (inkl. dra vagn), blåköra i skogen, bikepacka eller trad-toura allt efter behag, vintercykla, köra hem 5000 granplantor och plöja potatislandet.

Den finns men används mest för pretentiös bikepacking. Sen finns det en hel kader av andra cyklar som jag rättfärdigar för mig själv på olika sätt men som egentligen bara är lyx.

Svårt att komma med en exakt lista, men det vore kul att ha en samling tidstypiska cyklar från cykelns barndom fram till nutid. Tänker en samling racercyklar och en samling vardagscyklar med kanske 10-20-årsintervall mellan varje modell. Sedan öronmärker du en runda i veckan som t.ex. 30-talsrundan eller 60-talsrundan och trampar runt i tidstypiska kläder och attiraljer.

Vi behöver en lådcykel. Det har vi en. Jag behöver en cykel för att ta mig till mitt arbete, mellan arbetsplatserna och hem från arbetet. Det har jag.

Resten? Behövs inte.

Jag har också cyklar, men det är inte så smart att redovisa sitt innehav med tanke på att även cykeltjuvar läser detta forum.

Hade sex stycken för att täcka "alla (skapade) behov" ? Insåg snart att det var endast två som användes frekvent, och som täcker de behov jag verkligen uppskattar med cykling. Dvs cykla i skogen utan hets med vovven = Fatbiken, och besöka BikeParks så ofta tillfälle ges = Långslagig Enduro pjäs. Zwift var inte min grej, å inte Dirt/Pumptrack heller samt en renodlad DH hoj var oxå överkurs så de såldes av en efter annan så nu har jag som sagt endast två kvar.
De räcker länge?✌️

Bilagor

• IMG_20220301_140712.jpg
    IMG_20220301_140712.jpg
    735.3 KB · Besök: 157
Jag har också cyklar, men det är inte så smart att redovisa sitt innehav med tanke på att även cykeltjuvar läser detta forum.
Jag satsar på kvantitet istf kvalitet. Min mest "stöldbegärliga" cykel är en 26" (som inte ens har dropper), så jag tror tjuvarna skulle bli ganska besvikna.

har ett tiotal cyklar, ingen är het på hälerimarknaden. ganska skönt att inte behöva fundera så mycket på förvaringen.

ibland tänkt på vad som är absolut bare minimum. dvs om allt försvann, vad skulle jag återskaffa ovillkorligen:

-brompton ombyggd så den duger på en klubbrunda på landsväg.
-vinterduglig brompton
-allduglig fs med minst två hjuluppsättningar.

önskvärt:
-landsvägshoj
-lastduglig hoj alt kärra

lyx:
tandem
reserv-fs

Senast ändrad:
Behöver egentligen bara två cyklar: En vardagscykel och en stigcykel. Utöver det har jag en SSHT för variation och backup vid stigcykling, men den behövs egentligen inte.

I en ideal värld utan stöldrisk och regn hade jag kommit undan med en enda cykel, men nu funkar det tyvärr inte så.

Vad jag behöver, vad jag vill ha och vad jag har skiljer sig en del. Har fler än jag behöver men färre än vad jag vill ha.
Trodde jag behövde en mtb men 30-35mil på tre år säger att jag lika gärna kunde vart utan, trodde jag behövde en cx men totalt 3h cx på fyra år säger att jag lika gärna kunde vart utan. Dessa två borde ersättas av en fin gravel/pendlarhoj.

Pendlarcykel (hybrid)
HT stig/grus
Heldämpad stigcykel
Dirt Jump
Downhill-rigg

Det enda jag skulle vilja byta är DH-hojen mot en superenduro/freeride, eller ev enduro. Typ Propain Spindrift eller Trek Slash.

Känner att 1 hjuliga "cyklar" inte representeras tillräckligt här

Muni 29+
Muni 27.5+
Trial: 20"
Road 36"
sätt dit en schlumpfväxel så det kan bli lite fart:)

funderade faktiskt även jag på att inkludera enhjuling i min lista. men kul som det var att lära sig var det inte lika vanebildande sedan.

Stigcykel✅
DH cykel✅
Pumptrack cykel✅
Fatbike för vintercykling✅
Gammal stålracer med ss och rakt styre för fyllecykling✅
Retro DH✅
️Sen hänger det en gammal (2014 tror jag) Scott Scale ram i kolfiber i garaget som jag har funderingar på att få ihop för riktig gubbcykling.✅❌
Fast frågan är om man skulle använda den ?
El mtb❌❌❌️ skulle jag verkligen vilja ha.

Senast ändrad:
Enhjuling ✅
Trailhoj ✅
Enduro ✅
Lvg ✅
Bmx ✅
Vintageracer ✅
Gammal DH ✅
Racebmx
Dirt
DH för race
DH för park
El-enduro
Gammal damcykel med skön sadel
Trail-hardtail
Gravel

Lvg
Gravel
Äldre enklare lvg på sommarställe
Hybrid för vardagsbruk

Skulle kunna ha en till gammal lvg för vardagsbruk sommartid också.

Tillbaka
Topp