Vevlager

Team Joda

Aktiv medlem
Vevlager
Hej!

Hur "lätt" ska ett vevparti snurra?

Jag har tagit loss kedjan på min lvg cykel. Testade efter det att snurra på vevpartiet och jag kan inte avgöra om det snurrar dåligt? Snurrar man till vevpartiet och släpper så är det som att den, dock väldigt lite, bromsar in. Hör inga missljud och känner inga "hack" eller vibrationer när jag snurrar vevpartiet. Cykeln har bara rullat ca 150mil och är välskött.

Jag har förövrigt inte känt något konstigt alls när jag cyklat på den utan jag undrar bara hur "lätt" det är tänkt att ett vevparti ska snurra?

Vevlager
Det är nästan omöjligt att svara på i skrift, skulle jag säga. Jag har rivit ned och satt ihop några vevpartier nu (”några”…) och, tja, man lär sig liksom se det och känna det. Obs: Det här handlar om äldre grejer där du själv kan ställa lagerspänningen. Jag har monterat ett kapslat lager i mitt liv (Campagnolo) och det uppförde sig lite annorlunda - det snurrade inte lika lätt och länge trots att det var i princip nytt. Men det är ingenting som känns under cykling så det är uppenbarligen så det ska vara.

Vevlager
Helt ok. Ett sådant lagerförband ska ha lite, lite förspänning. Det ska inte kännas "knaggligt" när man snurrar lätt.
Lagrena är förmodligen väl infettade också som skapar tröghet.

Vevlager
Det är främst tätningen som ger trögheten. Lager som snurrar med högre varvtal måste ha andra typer av tätningar för att inte friktionen i tätningen skall överhetta lagret. Ju mer sliten tätningen är ju lättare kommer den att rulla.

Vevlager
Det är nästan omöjligt att svara på i skrift, skulle jag säga. Jag har rivit ned och satt ihop några vevpartier nu (”några”…) och, tja, man lär sig liksom se det och känna det. Obs: Det här handlar om äldre grejer där du själv kan ställa lagerspänningen. Jag har monterat ett kapslat lager i mitt liv (Campagnolo) och det uppförde sig lite annorlunda - det snurrade inte lika lätt och länge trots att det var i princip nytt. Men det är ingenting som känns under cykling så det är uppenbarligen så det ska vara.
Så mycket trevligare det är att sätta ihop ett klassiskt cup and cone vevlager. När man hittar den "perfekta" åtdragningen och allt snurrar så lätt men ändå är så starkt och hållbart, fruktansvärt tillfredsställande ^^. Kapslade hollowtech 2 är rätt så meh när allt är ihopsatt. Aldrig känt någon skillnad i styvhet men pumpar inte ut enorma mängder watt genom pedalerna heller.

Vevlager
Så mycket trevligare det är att sätta ihop ett klassiskt cup and cone vevlager. När man hittar den "perfekta" åtdragningen och allt snurrar så lätt men ändå är så starkt och hållbart, fruktansvärt tillfredsställande ^^. Kapslade hollowtech 2 är rätt så meh när allt är ihopsatt. Aldrig känt någon skillnad i styvhet men pumpar inte ut enorma mängder watt genom pedalerna heller.

Håller med.
Det kan dock tar lite tid, framförallt med nav med quick release. Då måste man ställa in lager lite för löst så att den blir perfekt när den komprimeras lite av trycket av QR. Men kanske därföë ännu mer tillfredsställande.

Vevlager
Håller med.
Det kan dock tar lite tid, framförallt med nav med quick release. Då måste man ställa in lager lite för löst så att den blir perfekt när den komprimeras lite av trycket av QR. Men kanske därföë ännu mer tillfredsställande.
Särskilt med titanaxel. Får ställas in VÄLDIGT löst.Sedan vevar man runt QR till rätt spänning.

Tillbaka
Topp