Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Det håller jag inte med om. Det kan ofta hända att man måste/vill byta bromsarna eller har gamla bromsarna liggande. Det hände inte ofta att man har en växellådan från en 240 liggande (eller det atminstone hände mig inte ofta).
De som håller på med bilar pss som vi håller på med cyklar kan nog säkert ha ett par växellådor stående.

Dessa går att få på ett par 29” fälgar va?

18A19881-8CA8-4F15-BC93-0C04F86D66D2.jpeg

Crown race kan ju behöva bankas dit på gaffeln, men själva lagren är väl bara att lägga på plats och sedan dra ihop det hela.

Köpt en billig "Motobecane" för en hunka. Ser ut att vara gul grundfärg under det svarta. Tror ni den är omlackerad? Hur som helst är bra i färgen.

20220309_175036.jpg

Varför har man växlar på en elcykel, borde man inte kunna ligga på en tung utväxling hela tiden om man ändå får hjälp av motorn?

Varför har man växlar på en elcykel, borde man inte kunna ligga på en tung utväxling hela tiden om man ändå får hjälp av motorn?
Dels riskerar man att skada knäna med låg kadens och hög belastning.

Är man dessutom intresserad av motion eller hastighet så fungerar helt enkelt enkelt musklerna bättre och utvecklar en högre kraft när det är lite schwung i benen.

Nästa gång du cyklar kan du fundera på varför du ligger på den kadens du gör och vad som händer om du skulle cykla uppför eller nerför utan att ha möjlighet att byta växel. Att du har en elmotor som hjälper till förändrar ingenting förutom att uteffekten råkar vara högre.

Nästa gång du cyklar kan du fundera på varför du ligger på den kadens du gör och vad som händer om du skulle cykla uppför eller nerför utan att ha möjlighet att byta växel. Att du har en elmotor som hjälper till förändrar ingenting förutom att uteffekten råkar vara högre.
Jag trodde motorn gjorde att det inte blev något motstånd.
Cykla uppför och nedför med singlespeed har jag gjort mycket så den känslan är jag bekant med.

Då är det en moped, inte en elcykel.
Fast det stämmer inte. De elcyklar jag cyklat (både damvarianter och el-mtb) på har väldigt lite motstånd i trampandet medans man håller sig under 25km/h. Alltså att motorn gör så att det (nästan) inte är nått motstånd. Däremot så fort man överstiger 25km/h så finns det ingen assistans längre och det blir bajstungt att trampa.

Fast det stämmer inte. De elcyklar jag cyklat (både damvarianter och el-mtb) på har väldigt lite motstånd i trampandet medans man håller sig under 25km/h. Alltså att motorn gör så att det (nästan) inte är nått motstånd. Däremot så fort man överstiger 25km/h så finns det ingen assistans längre och det blir bajstungt att trampa.
Okej?
Vad är det som inte stämmer?

Går luften ur däcken mycket snabbare om cykeln står still utomhus i kylan? Alltså, på bara några timmar? Jag tog en cykeltur igår för att fota en uggla. Hade väl inte optimalt tryck när jag lämnade, men sen blev cykeln ståendes typ 3-4 timmar och när jag skulle hem så var det lite körigt. Fram- och bakdäck hade tappat väldigt mycket.

Nu på morgonen så är det fortfarande luft i däcket faktiskt, så det verkar inte vara någon liten punka eller så heller.

Kör slanglöst, förresten. Om det spelar någon roll i sammanhanget.

Går luften ur däcken mycket snabbare om cykeln står still utomhus i kylan? Alltså, på bara några timmar? Jag tog en cykeltur igår för att fota en uggla. Hade väl inte optimalt tryck när jag lämnade, men sen blev cykeln ståendes typ 3-4 timmar och när jag skulle hem så var det lite körigt. Fram- och bakdäck hade tappat väldigt mycket.

Nu på morgonen så är det fortfarande luft i däcket faktiskt, så det verkar inte vara någon liten punka eller så heller.

ooms teori var ju intressant, men cykeln befann sig väl i kyla utomhus redan innan den parkerades?

det är närmast vanligt att punkor slutar läcka under ett visst tröskeltryck. min gissning är att din tätgucka torkat in och att det behövs en påfyllning?

ooms teori var ju intressant, men cykeln befann sig väl i kyla utomhus redan innan den parkerades?

det är närmast vanligt att punkor slutar läcka under ett visst tröskeltryck. min gissning är att din tätgucka torkat in och att det behövs en påfyllning?
Läste någonstans att däcktrycket sjunker ju lägre temperaturen blir. Hade varit ute och cyklat innan ett par timmar, men sen på eftermiddag/kväll stod den bara still. Det var ju ändå båda däcken också. Oflax om det blev lite halvpunka på båda samtidigt. :D

trycket alltså proportionellt mot temperaturen räknat i kelvin. skillnaden mellan ute typ 270 och inne typ 295 blir mätbar men knappast mer.

och du var ju redan ute med cykeln när den parkerades, dvs däcken var redan kalla.

men det är väl bara pumpa upp igen och se om de står sig? står kvar med min gissning om brist på tätmjölk:)

Läste någonstans att däcktrycket sjunker ju lägre temperaturen blir. Hade varit ute och cyklat innan ett par timmar, men sen på eftermiddag/kväll stod den bara still. Det var ju ändå båda däcken också. Oflax om det blev lite halvpunka på båda samtidigt. :D
Ja, det är enligt fysikens lagar. Sjunker temperaturen så sjunker trycket på samma gasvolym. Jag tolkar som att du cyklade iväg och då var det ok, sedan stod den ute 3-4 timmar i kylan, och när du skulle hem var trycket märkbart lägre. Det är helt enligt fysikens lagar. Vad hände när du tog in cykeln i värmen igen? Då bör trycket ha ökat när den stått inne några timmar.

Ja, det är enligt fysikens lagar. Sjunker temperaturen så sjunker trycket på samma gasvolym. Jag tolkar som att du cyklade iväg och då var det ok, sedan stod den ute 3-4 timmar i kylan, och när du skulle hem var trycket märkbart lägre. Det är helt enligt fysikens lagar. Vad hände när du tog in cykeln i värmen igen? Då bör trycket ha ökat när den stått inne några timmar.

Ahhh, såklart... Nae det var rätt dåligt tryck förut. Pumpade upp dom imorse så ska kolla nu om det är bra fortfarande.

EDIT: Blää, framdäcket har tappat massa tryck. Hoppas det räcker med att slänga in ny gucka och låta det få fäste!

60215FDD-6ABF-408E-B9FB-955C5FC81B69.jpeg

Köpt nytt och undrar om man ”ska” ta av denna sticker eller inte? Alltså är man stämplad tönt om den sitter kvar, eller idiot om man tagit bort den? Förstår att det är min cykel och att jag gör vad jag vill med den, men undrar vad konsensus är och om någon kommer döma mig (i tystnad).

Visa bilaga 543663
Köpt nytt och undrar om man ”ska” ta av denna sticker eller inte? Alltså är man stämplad tönt om den sitter kvar, eller idiot om man tagit bort den? Förstår att det är min cykel och att jag gör vad jag vill med den, men undrar vad konsensus är och om någon kommer döma mig (i tystnad).
Jag hade tagit bort dekalen, den är ful och hade stört mig.

Jag tänkte köpa nya däck till min landsvägshoj och det är tyvärr rätt begränsat med däck som är kompatibla med mina hooklesshjul (Giant SLR 1 42)

Tänker mig i första hand ett par Conti GP 5000 S TR på 25 mm. På Giants hemsida så tolkar jag det ändå som att 25 mm-varianten av GP 5000 S TR ska vara kompatibla med mina hjul, baserat på texten nedanför tabellen.

"Please also note that as per Continental's specifications on rim inner width, the Continental GP5000 S TR in size 700x25C is only apt for use on the Giant SLR 1 & 2 42 and Giant SLR 1 & 2 42 Disc WheelSystems"
Giant hookless.PNG

Någon som kan bekräfta att jag tänker rätt innan jag trycker på köpknappen?

Tja tja igen tråden, gjorde idag ett misstag (kanske?) och köpte en co2-pump. När jag kommer hem och har öppnat skiten så läser jag mig till att den är ”perfekt för tubeless”. Jag kör dock vanliga slangar. Kommer den fortfarande fungera, eller behöver jag en annan för just slang? Tack på förhand. Känner mig helt bränd som inte läste först.

Var kan man hitta "ögon" / Eyelets att montera skärmar med?

Visa bilaga 543826

Kopparsvep kanske funkar om man vadderar ordentligt med en gammal slang?

Visa bilaga 543827

Eller andra bra ideer för att montera skärmar på en kolfiber-racer utan fästen?

den här har jag hittat

Finns i många storlekar om man vill klamra (om man vill/bör klamra kolfibersaker har jag ingen erfarenhet av).

Tja tja igen tråden, gjorde idag ett misstag (kanske?) och köpte en co2-pump. När jag kommer hem och har öppnat skiten så läser jag mig till att den är ”perfekt för tubeless”. Jag kör dock vanliga slangar. Kommer den fortfarande fungera, eller behöver jag en annan för just slang? Tack på förhand. Känner mig helt bränd som inte läste först.
Då ingen svarat vågar jag mig på en killgissning. Jag tror att det funkar bra till slang också och att det citerade påståendet är ett säljargument. Den ska ju bara pressa in gas genom en ventil. Borde inte spela någon roll om det är inne i en slang eller direkt i däcket.

Disclaimer: har aldrig använt CO2-pump.

Same-same, bra köp.
Handpumpar är passe' 2022.

Tillbaka
Topp