Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Tja tja igen tråden, gjorde idag ett misstag (kanske?) och köpte en co2-pump. När jag kommer hem och har öppnat skiten så läser jag mig till att den är ”perfekt för tubeless”. Jag kör dock vanliga slangar. Kommer den fortfarande fungera, eller behöver jag en annan för just slang? Tack på förhand. Känner mig helt bränd som inte läste först.
Det fungerar. Till dess du kommer hem. Av någon orsak så läcker co2 snabbt genom slangen så efter ganska kort tid dag/dagar behöver du pumpa med luft. Så co2 är enbart för road side rep.

Det fungerar. Till dess du kommer hem. Av någon orsak så läcker co2 snabbt genom slangen så efter ganska kort tid dag/dagar behöver du pumpa med luft. Så co2 är enbart för road side rep.
och inte så 'perfekt' för slanglöst som det skrevs, eftersom det kan frysa delar av tätvätskan.

skulle snarare undvika co2 på slanglöst. det kan vara en nödutväg om man skulle behöva poppa däcket.

och inte så 'perfekt' för slanglöst som det skrevs, eftersom det kan frysa delar av tätvätskan.

skulle snarare undvika co2 på slanglöst. det kan vara en nödutväg om man skulle behöva poppa däcket.
Jag har faktist slutat med det nästan. Ibland slänger jag ner den i ryggan, men börjar bli år sedan jag "pumpade" med co2.

Intressant, hade noll koll på detta, tack, frysningseffekten av tätvätskan borde väl dock bli högst tillfällig?

Hmm, jag vet inte vad jag behöver för adapter till min dropper remote. Vet ni det? Kanske någon har en på hyllan att sälja så köper jag gärna.
Har i-spec II broms och en i-spec ev remote.
Märke på remote är Kind Shock om det har betydelse. Bifogar bild så ser säkert den som vet :)

Bilagor

• 2F0F9F10-B19D-40DA-B690-BD9EE1D931DB.jpeg
    2F0F9F10-B19D-40DA-B690-BD9EE1D931DB.jpeg
    631.4 KB · Besök: 86
Hmm, jag vet inte vad jag behöver för adapter till min dropper remote. Vet ni det? Kanske någon har en på hyllan att sälja så köper jag gärna.
Har i-spec II broms och en i-spec ev remote.
Märke på remote är Kind Shock om det har betydelse. Bifogar bild så ser säkert den som vet :)
Jo det finns.

Edit: Inser att det är för shifter, alltså sannolikt fel sida!

Tunn shim/bricka satt innanför kassett på bakhjulet med Shimano FH-MT400B nav och HG body

Byter nu till DT swiss E 1900 hjul med 370 nav och HG body. Skall den bricka återanvändas och till vilket syfte?

Sunrace MZ903 12sp kassett (HG).

Tack på förhand.

Tunn shim/bricka satt innanför kassett på bakhjulet med Shimano FH-MT400B nav och HG body

Byter nu till DT swiss E 1900 hjul med 370 nav och HG body. Skall den bricka återanvändas och till vilket syfte?

Sunrace MZ903 12sp kassett (HG).

Tack på förhand.

Ja, du ska återanvända brickan. Kassetten har monteringsnbredde till 10-delat kassett-body. Både nav har 11-delat body som är lite bredare

Vilka modeller av jockey wheels är interkompatibla med varandra? Räcker det att räkna antal tänder eller finns det mer magiska saker att ta hänsyn till ?

Vilka modeller av jockey wheels är interkompatibla med varandra? Räcker det att räkna antal tänder eller finns det mer magiska saker att ta hänsyn till ?

Ai, det är en fråga jag in vågar svåra på, egentligen....

Verkar vara specifika för tillverkare och antal växlar (tjockleken antar jag).

Det spelar roll om det ska sitta uppe eller nere iaf, och även rotationsriktning. Det har jag lärt mig den hårda vägen, hade köpt en beg växel som jag bytte jockeyhjul på innan montering, det blev ett j-a smattrande. Trodde nåt var fel på växeln innan jag konstaterade att ena jockeyhjulet drog kedjan snett och att det satt bakfram. Vände på det och allt blev tyst.
Hur det funkar med korrekt monterade (plats och rotationsriktning) jockeyhjul av olika modeller vet jag inte.

Det visade sig att min fråga spelade mindre roll då den tilltänkta donatorväxelföraren redan hade blivit befriad från sin övre trissa.

CF222074-4D32-4EBD-9609-757649AAF2B9.jpeg

Det skadar väl aldrig att ha lite fett där metaller möts, speciellt inte om det är olika. Med låsringen åtdragen till 40 nm så ska inget röra på sig. Sedan lär ju kassetten ändå bita sig in i bodyn om den är av aluminium.

De här bitarna satt inne i styret på en gammal 90-talscykel. Någon som vet vad det är?

065890DA-297D-4CF0-BC52-59E18767FF32.jpeg

Cykeln hade inga barends eller växelreglage i styret när den kom i min ägo men den kan ha levt flera olika liv mellan 1991 och 2022.

De här bitarna satt inne i styret på en gammal 90-talscykel. Någon som vet vad det är?

Visa bilaga 545010

Cykeln hade inga barends eller växelreglage i styret när den kom i min ägo men den kan ha levt flera olika liv mellan 1991 och 2022.
Fanns det inte förstyvningsinsatser för om man skulle montera barends ett tag? Annars ser det ut som nån sorts expanders/spacers.

när du köper satser med jockeywheels från t ex tacx ingår brickor för olika fabrikat och antal växlar.

innerdiametetern, bulten verkar vara standard, så det är bara bredden som skiljer. kan man ju annars tweaka själv med brickor.

rekommenderar trissor med vanliga maskinlager. prövat keramiska, och det är verkligen bara skräp.

passar det, är den en bra uppgradering att gå från 10t till 11t på övre hjulet, och nedre hjulet minst 12t och gärna 14t. kedjan kommer att löpa lättare vid hög kadens. se dock upp med trissa som sticker ut fritt på nedre position på mtb, de kommer att tugga in smågrenar så det blir haveri.

sram har en prisvärd sats med 12t och 14t.

Det blev GX-trissor till Force CX1-växel. Med en extra bricka på guide pulley (12T) funkar det fint, att det dessutom blev 14T på tension pulley är ju bara bonus

Har det märkbar effekt jämnfört med orginal löphjul?
har man liten framklinga och/eller låg kadens blir det inte farlig fart på kedjan.

men en tydlig effekt har märkts på min schlumpf-växlade brompton. med 50t framklinga och högväxel i vevpartiet x1,65 får man bra fart på kedjan redan med normal kadens.

då var det en en skön befrielse att få inmonterat större trissor. så kännbar effekt på den, antagligen fortfarande mätbar effekt med normala framklingor?

har man liten framklinga och/eller låg kadens blir det inte farlig fart på kedjan.

men en tydlig effekt har märkts på min schlumpf-växlade brompton. med 50t framklinga och högväxel i vevpartiet x1,65 får man bra fart på kedjan redan med normal kadens.

då var det en en skön befrielse att få inmonterat större trissor. så kännbar effekt på den, antagligen fortfarande mätbar effekt med normala framklingor?
Jag har alltid bara bytt till nya orginal (aldrig mer BBB...) Men det finns kanske något att hämta där?

Jag har alltid bara bytt till nya orginal (aldrig mer BBB...) Men det finns kanske något att hämta där?
det finns nog en del skräp på eftermarknaden. jag tycker prisnivåerna ändå är förvånansvärt höga även på dessa, och original kostar ofta inte så mycket mer. ibland är dessa dock glidlager, ogillas av mig:)

när det gäller storleken på löphjulen finns det ju groteska varianter tillgängliga. läste en utvärdering någonstans att det precis som för kassettdrev tycks finnas en tröskel när man går förbi 11t, men sedan är vinsterna inte lika stora. det spekulerades minns jag om vinkelhastighet i vridningen av kedjelänken.

när det gällde min brompton med snabbt driven kedja på grund av schlumpf-växeln märktes iaf en tydlig skillnad även i benen när jag gick från 10-11 till 11-14 i trissornas storlek.

på övriga cyklar med lägre kedjehastighet vill jag inte påstå att jag skulle klara ett blindtest, men när man vevar veven bakåt med hastighet och sedan släpper fortsätter den iaf flera varv runt om man monterar större trissor.

känns ju ändå bra i en klockarsjäl.

Enligt herr Hambini försvinner de få watten man vinner på lägre friktion på ökat luftmotstånd med stora trissor o växelarm. Men det gäller nog bara i högre farter.

när man vevar veven bakåt med hastighet och sedan släpper fortsätter den iaf flera varv runt om man monterar större trissor.
Tyvärr ett dåligt "test"
I verkligheten är det långt ifrån säkert att det beror på lägre förluster pga större trissor.
Sämre, eller kanske rent av obefintliga, tätningar av trissornas lager kan ge samma skillnad.

Hej alla. Ska köpa en Kedjepiska och fastnade för en från BBB men så såg jag att den är för upp till 11-delat. Jag har 12, kommer det funka ändå?

Tyvärr ett dåligt "test"
I verkligheten är det långt ifrån säkert att det beror på lägre förluster pga större trissor.
Sämre, eller kanske rent av obefintliga, tätningar av trissornas lager kan ge samma skillnad.
kanske, kanske inte. och det finns andra felkällor.

med en effektivt sett 82-klinga fram är iaf effekten mer än tillräcklig för att märkas.

därför knappast osannolikt att det finns en skillnad med mer normala framklingor respektive fart på kedjan.

herr hambinis invändning tar jag med ro, men de groteskt stora löphjulen tror jag är stora förbi en gräns.

Min ca 1 vecka gamla cykel fick sig en törn när jag gled på lite rullgrus. Tror bla att rear derailleur armen blivit lite böjd. Växlarna går dåligt så jag skulle indexera/justera detta tänkte jag. Såg då detta. Tänderna, eller vad man ska kalla dom, ser helt bedrövliga ut? Är FSA bara ett dåligt märke eller är det här något som kan ha orsakats av att jag slog i cykeln när jag föll för en vecka sedan? Har inte använt den mycket sedan dess.

Men idag tog jag en tur ändå. Som sagt växlar den dåligt och låter en del, har även ibland låtit som att någon plingat på mig bakifrån när jag växlat… trodde jag inbillade mig, men det kanske är någon bit som flugit av då? Vad tror ni har hänt/vad är bästa sättet att fixa? Alla verkstäder har 3 veckors väntetid just nu.

C3B26F59-3499-4E47-BF15-F33F80624765.jpeg

Min ca 1 vecka gamla cykel fick sig en törn när jag gled på lite rullgrus. Tror bla att rear derailleur armen blivit lite böjd. Växlarna går dåligt så jag skulle indexera/justera detta tänkte jag. Såg då detta. Tänderna, eller vad man ska kalla dom, ser helt bedrövliga ut? Är FSA bara ett dåligt märke eller är det här något som kan ha orsakats av att jag slog i cykeln när jag föll för en vecka sedan? Har inte använt den mycket sedan dess.

Men idag tog jag en tur ändå. Som sagt växlar den dåligt och låter en del, har även ibland låtit som att någon plingat på mig bakifrån när jag växlat… trodde jag inbillade mig, men det kanske är någon bit som flugit av då? Vad tror ni har hänt/vad är bästa sättet att fixa? Alla verkstäder har 3 veckors väntetid just nu.

Visa bilaga 545349
Tänderna har växlingsramper. Helt normalt.

Men de låter som du böjt växelörat eller bakväxeln.

Tillbaka
Topp