[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sitter med fingret på knappen på en ID4, då frågar frun om det går i en barnvagn i bagaget, helst en dubbelvagn?
Ser ju stort ut men kanske inte så långt?

Edit: Jag ska låna en ID4 imorgon när min GTE ska servas, kanske ska åka några vändor till tippen med skotersläp och se vad den drar bara för kul :love:

Senast ändrad:
Sitter med fingret på knappen på en ID4, då frågar frun om det går i en barnvagn i bagaget, helst en dubbelvagn?

Det måste det ju göra. Jag får in CX2:an i Model 3s brevinkast och en hel massa packning därutöver. Den går iofs in på millimetern men ID4:ans bagage brukar ju framställas som stort.

Ja, det går väl inte in lika mycket som i vår E-klass, där har jag haft en bugaboo-vagn OCH en CX2, tilsammans med all packning för semester på landet. (Takbox är fusk)

Men bara det går i en barnvagn, i ID4 så blir jag nöjd. Får väl ta med vår singelbugaboo och prova.

Vet inte jag men för någon som är van kombi är ju utrymmet litet. Sen när man möts av 353km i räckvidd vid full laddning blir man ju inte heller imponerad. Men jag hoppas det är pga stadskörning av säljaren som jag antar åker bilen till vardags.

Att köra går ju ID4 gtx som tåget ?
B3824062-AEFA-4BC5-9DF3-C0DEB6ED21F2.jpeg
BB41A545-6C4B-42D3-A193-1140F8216D08.jpeg

Vet inte jag men för någon som är van kombi är ju utrymmet litet. Sen när man möts av 353km i räckvidd vid full laddning blir man ju inte heller imponerad. Men jag hoppas det är pga stadskörning av säljaren som jag antar åker bilen till vardags.

Att köra går ju ID4 gtx som tåget ?Visa bilaga 544861Visa bilaga 544862
Elbil drar väl mindre i stadskörning, så ger du dig ut på motorväg/landsväg är räckvidden kortare.

Elbil drar väl mindre i stadskörning, så ger du dig ut på motorväg/landsväg är räckvidden kortare.

Nja min erfarenhet av GTE och som det såg ut på mätaren på GTX är att dom är mestadels törstiga vid stadskörning. Jämn fart på t.ex. mindre vägar som 84:an mot Härjedalen som jag åker ofta är bäst (såklart) och brukar skilja markant, sen 140km/h på E4 är väl givetvis inte att föredra mtp luftmotståndet.

Hur är bagaget jmf GTE?

Utan att ha mätt kändes det som halva ungefär, men då är inte golvet nerflyttat i GTXen så det ger nog lite mer volym. Det är både grundare och lägre, sen stjäl ju bakluckans form mycket. Två kartonger till 24" dataskärmar och lite mer junk så var det fyllt.

GTEn är ju på verkstad annars hade jag kunnat ställa dom bredvid varandra med några likadana resväskor och som jämförelse.

Nja min erfarenhet av GTE och som det såg ut på mätaren på GTX är att dom är mestadels törstiga vid stadskörning. Jämn fart på t.ex. mindre vägar som 84:an mot Härjedalen som jag åker ofta är bäst (såklart) och brukar skilja markant, sen 140km/h på E4 är väl givetvis inte att föredra mtp luftmotståndet.
Intressant, det går emot det mesta man läser och hör kring elbilar och förbrukning.

Intressant, det går emot det mesta man läser och hör kring elbilar och förbrukning.

Kanske är jag som är dålig att köra jag vet inte, men GTXens färddator stod på 35kWh/100km nu när jag åkte hem för tripp på långkörning. Och hur den är körd innan vet jag ju inte. Men det är lika med GTEn mitt rekord är hem från en cykling i järvsö då kom jag ca 55km tror jag det var, snurrar jag i stan och kring området vi bor kommer jag normalt ca 30km. Accelereration drar ju väldigt mycket även på en elbil och sådant blir det ju mycket av på kortkörning.

Jag ska åka några mil på lunchen och se vad den drar.

Kollar jag lite kördata på GTE så håller jag snitthastighet 68 km/h drar den 0,46 och 92 km/h 0,63 på långkörning och hybriddrift visserligen. Igår körde jag en kortsväng på 2km då drog den 35 kWh/100km, och i tisdags 13km då drog den 20,9 kWh/100km. Men så ser det ofta ut med mitt körmönster iaf. Men hade jag haft lite normalare behov hade ju elbil varit klockrent, går ju grymt trevligt. Men det blir ju problem för mig som gör sitebesök över dagen ofta och kör då 50-60 mil och stannar oftast inte mer än 2-3h på plats.

Senast ändrad:
Korta sträckor ger precis som en avgasbil hög förbrukning. Men 35kWh/100km låter hejdlöst högt. Hög fart på motorväg ger också hög förbrukning. 80-90 på landsväg, långa resor, ger låg förbrukning. Stadskörning i sig drar också väldigt lite men ofta är det ju korta sträckor. På sommaren blir det inte lika stor påverkan med korta körsträckor dock.

Edit: 35kWh/100km är mer än jag får med släp, drog släp i 10 mil för några veckor sedan, ett ganska stort kapellsläp och hamnade på 280Wh/km.

Korta sträckor ger precis som en avgasbil hög förbrukning. Men 35kWh/100km låter hejdlöst högt. Hög fart på motorväg ger också hög förbrukning. 80-90 på landsväg, långa resor, ger låg förbrukning. Stadskörning i sig drar också väldigt lite men ofta är det ju korta sträckor. På sommaren blir det inte lika stor påverkan med korta körsträckor dock.

Edit: 35kWh/100km är mer än jag får med släp, drog släp i 10 mil för några veckor sedan, ett ganska stort kapellsläp och hamnade på 280Wh/km.

Kan gå ut och pilla lite i färddatorn och se vad jag kan hitta.

Jag tittade nog kanske på momentan förbrukning, rätt ska vara 27,5 kWh/100km när jag körde hem 6km. Men det är ju inte heller så bra.

Långtid (840 mil) ligger på 24,5 kWh, det är väl iaf rätt bra på en demobil. Dom körs väl knappast så snällt.

Låter mer som jag förväntat mig. Dessutom går vi ur den kalla årstiden nu och förbrukningen över sommarhalvåret kommer vara markant mindre.

Varmgarage är en riktigt bra grej om man har elbil. Skulle nog kunna lösa det hemma men då skulle jag få betala 300 kr mer än idag och det får man ju en hel massa ström för så jag struntar i det.. :)

Låter mer som jag förväntat mig. Dessutom går vi ur den kalla årstiden nu och förbrukningen över sommarhalvåret kommer vara markant mindre.

Varmgarage är en riktigt bra grej om man har elbil. Skulle nog kunna lösa det hemma men då skulle jag få betala 300 kr mer än idag och det får man ju en hel massa ström för så jag struntar i det.. :)
Ja garage märks, jag har normalt min GTE i varmgarage och ca 16 grader.

Jag kommer förmodligen välja en elbil ändå och var inriktad på tesla men med senaste prishöjningen är nog den inte möjligt längre. Jag hade siktet på en 3 LR men nu är den för dyr.

Jag tittade nog kanske på momentan förbrukning, rätt ska vara 27,5 kWh/100km när jag körde hem 6km. Men det är ju inte heller så bra.

Långtid (840 mil) ligger på 24,5 kWh, det är väl iaf rätt bra på en demobil. Dom körs väl knappast så snällt.
Vw förvärmer bilen och eldar för kråkorna med nuvarande mjukvara. Utlovas bli bättre nu med den nya som snart ska rullas ut.

Ska man köra en mil till jobbet behöver ju inte batteriet vara varmt liksom.

• Gilla
Reactions: BJS
Tesla Model S hade något de kallade för rangemode förut, som stängde av just förvärmning av batteri osv. Men många verkade bara aktivera det när de skulle köra långt och då motverkade det istället syftet lite.

Vw förvärmer bilen och eldar för kråkorna med nuvarande mjukvara. Utlovas bli bättre nu med den nya som snart ska rullas ut.

Inte heller kupen. Rump och rattvärme räcker långt på kortare turer. Man sätter sig ju i bilen med kläder som är funkis för rådande utomhustep

Blev ca 70 km och 20.9kWh/100km i snitt totalt under lånet. Är väl ändå ok, men jag skulle förmodligen köpa en 2wd och prioritera räckvidd framför 4wd.

Skön att köra men plastig och lite epa-känsla invändigt.

Skodan verkar bättre där. Men enligt norska tester går 4WD Enyaq längre än 2WD, tvärtemot vad officiella förbrukningssiffrorna tyder på.

Skodan verkar bättre där. Men enligt norska tester går 4WD Enyaq längre än 2WD, tvärtemot vad officiella förbrukningssiffrorna tyder på.

Ja Enyaq ser ju ut att vara mer påkostad, men även dyrare även om det kanske inte gör så mycket i slutändan. i4 ser också fin ut och det är ju rätt långt kvar på mitt kontrakt, men beroende på leveranstid kan man ju åka på att beställa i slutet av detta år.

Ja Enyaq ser ju ut att vara mer påkostad, men även dyrare även om det kanske inte gör så mycket i slutändan. i4 ser också fin ut och det är ju rätt långt kvar på mitt kontrakt, men beroende på leveranstid kan man ju åka på att beställa i slutet av detta år.
Bevaka leveranstider bara så att du inte står utan bil. Det är låååååånga tider för vissa modeller idag.

Dubbelkollade villkoren och det är naturligtvis inte förmånsvärde upp till 7500 som är ok utan löneavdrag utan arbetsgivarens månadskostnad.
Så Prnstar blir det nog inte. Men jag ska kolla hur reglerna from 1 juni påverkar, förmånsvärdena sänks ju för elbilar from då.

Utan att ha mätt kändes det som halva ungefär, men då är inte golvet nerflyttat i GTXen så det ger nog lite mer volym. Det är både grundare och lägre, sen stjäl ju bakluckans form mycket. Två kartonger till 24" dataskärmar och lite mer junk så var det fyllt.

GTEn är ju på verkstad annars hade jag kunnat ställa dom bredvid varandra med några likadana resväskor och som jämförelse.
Det är inte så himla mycket mindre skulle jag säga i id4'an jämfört med en GTE. Men det är mindre praktiskt med bakdelens utformning, baksätet är inte 40/20/40 utan 60/40 och det finns ingen genomlastningslucka. Men att få in en dubbelvagn i en id4'a kan aldrig vara något problem. Ska man köra en tvättmaskin är ju en GTE mycket bättre, men ska man bara knö in en massa väskor tror jag inte man tappar så himla mycket jämfört med passaten.

Det är inte så himla mycket mindre skulle jag säga i id4'an jämfört med en GTE. Men det är mindre praktiskt med bakdelens utformning, baksätet är inte 40/20/40 utan 60/40 och det finns ingen genomlastningslucka. Men att få in en dubbelvagn i en id4'a kan aldrig vara något problem. Ska man köra en tvättmaskin är ju en GTE mycket bättre, men ska man bara knö in en massa väskor tror jag inte man tappar så himla mycket jämfört med passaten.
En tvättmaskin eller packning till fjällen ungefär samma volym vi hade fått lämna minst en unge hemma.. ?
7702EC5B-F457-4384-9D6B-BFF0FF2D16E2.jpeg

Dubbelkollade villkoren och det är naturligtvis inte förmånsvärde upp till 7500 som är ok utan löneavdrag utan arbetsgivarens månadskostnad.
Så Prnstar blir det nog inte. Men jag ska kolla hur reglerna from 1 juni påverkar, förmånsvärdena sänks ju för elbilar from då.
Det är ändå en rätt hög nivå, min GTE kostar företaget 6600:- i TCO, den kostade 550".

Äh, fullt blir det ju alltid. Vi har lastat fullt i Audi A6, VW Touran med takbox och Model 3. Ändå har vi inte saknat något, däremot haft för mycket ibland. Man anpassar sig ju.

Äh, fullt blir det ju alltid. Vi har lastat fullt i Audi A6, VW Touran med takbox och Model 3. Ändå har vi inte saknat något, däremot haft för mycket ibland. Man anpassar sig ju.
Så är det såklart, jag menade mer att jag inte kan hålla med om att utrymmet är nästan lika stort. Det är kortare och mindre, skulle säga att det är mer att jämföra med vår Q3 än GTE.

För oss blir det fullt på vintern men inte på sommaren, pjäxor är en stor bov.

Ja, när man åker bort på vintern tar ju ytterkläder för hela familjen en evinnerlig plats också. Man kanske skulle vacuumpacka dem.

En kompis som jobbade på restaurang vacuumpackade massa grejer när han skulle fjällvandra. Jättebra! Tills han packat upp sakerna en gång, då tog det för mycket plats helt plötsligt..

Ja, när man åker bort på vintern tar ju ytterkläder för hela familjen en evinnerlig plats också. Man kanske skulle vacuumpacka dem.

En kompis som jobbade på restaurang vacuumpackade massa grejer när han skulle fjällvandra. Jättebra! Tills han packat upp sakerna en gång, då tog det för mycket plats helt plötsligt..
Japp ska testa det nästa vinter, en kompis kör det och är grymt nöjd. Men det går ju bra så länge man har en dammsugare, kanske inte på fjället.. ?

Sen hyr vi boende med tvättmaskin och tar ändå med ombyte för hela veckan. Nästa år ska vi bara ta med för 2-3dgr och tvätta istället.

Vad är det för fel på ett måttband och räkna ut volymen.

Hm, märkligt att Polestar som kostar 600 kostar bra mycket mer då...

Lite av ett lotteri, förväntad värdeminskning är en stor del av kostnaden. Jag fick in pris på både Skoda Suberb IV och GTE och Skodan var mycket dyrare hos samma leasingbolag. Vi skickar samma biloffert till flera bolag, lägst pris får avtalet så det skiljer ju på samma bil också.

Då för två år sedan var Kia Optima den klart billigaste förmånsbilen för oss.

Lite av ett lotteri, förväntad värdeminskning är en stor del av kostnaden. Jag fick in pris på både Skoda Suberb IV och GTE och Skodan var mycket dyrare hos samma leasingbolag. Vi skickar samma biloffert till flera bolag, lägst pris får avtalet så det skiljer ju på samma bil också.

Mm, nu har vi bara ett bolag som vi använder för tjänstebil (Volvo finans), så den möjligheten finns tyvärr inte.

Vill man ha lite mer räckvidd, dvs från GTE:s 50 till 64km så kan man ju välja Golf eHybrid. Inte lika balla säten osv osv. Samt ca 40.000 billigare (enligt VWs hemsida).

Ni som har PHEV bilar, vid långkörning, vad får ni för förbrukning då?
Sitter och funderar på en ny Golf, antingen GTE eller eHybrid eller kanske tilloch med nya Multivan:en.
Får inga bra siffror än de officiella 1,9 – 1,7l/100 km. Vilket jag inte tror på om jag kör från GBG till t.ex. Vallåsen.

Min Golf från 2008 ganska bra, och drar ~5,5 (på 98) och ~6,2 (på 95) om man kör snällt.

Sitter och funderar på en ny Golf, antingen GTE eller eHybrid eller kanske tilloch med nya Multivan:en.
Får inga bra siffror än de officiella 1,9 – 1,7l/100 km. Vilket jag inte tror på om jag kör från GBG till t.ex. Vallåsen.

Min Golf från 2008 ganska bra, och drar ~5,5 (på 98) och ~6,2 (på 95) om man kör snällt.
Niro PHEV. Snitt totalt 0,17 l/mil. På långkörning utan laddning och enbart bensin så 0,47 l/mil m man kör snällt. Med cykel på kroken och köra fortare så har jag lyckats komma upp i 0,60 l/mil som mest.

Kör Superben på tomt batteri på ca halvlitern. Men då nyttjar jag regenereringen så lite putsar den in ändå. Positivt överraskad ändå för en så stor bil, så är den trött som helvete med iof.

Kunde inte ladda när jag kom fram igår då hade det blivit lite bättre. Men om det inte är motorvägsfart kör jag oftast under 0,5l/mil.

Passat GTE med dubbdäck.

Bilagor

• 1E89B207-F922-4255-A91C-7A49631DE15F.png
    1E89B207-F922-4255-A91C-7A49631DE15F.png
    14.2 KB · Besök: 61
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp