[OT] Köpläge på börsen?

[OT] Köpläge på börsen?
Propaganda.

Återuppbyggas(samma kropp)? Aldrig i livet och ingenjörerna är nog döda idag och ritningarna kastade i kloakerna.
Så kan det så klart vara, jag återberättar bara vad som står i den länkade artikeln.

Ukrainian state defense company Ukroboronprom, which manages Antonov, on Sunday issued a statement saying the aircraft had been destroyed but would be rebuilt at Russia's expense -- a cost it put at $3 billion.
"The restoration is estimated to take over 3 billion USD and over five years," the statement said. "Our task is to ensure that these costs are covered by the Russian Federation, which has caused intentional damage to Ukraine's aviation and the air cargo sector.

[OT] Köpläge på börsen?
Fortfarande stängt i Moscow och lite ppm-pengar fortsatt låsta.
Låsta eller borta är väl mest en semantisk fråga, när det väl öppnar lär det inte vara mycket kvar att ta hem, så det kvittar rimligtvis.

[OT] Köpläge på börsen?
Köpet i nya fonden hann precis gå igenom innan fonden stängdes för handel men nu har pengarna bara legat där + 1 vecka.
När fasen ska Moskva börsen öppna igen :rolleyes:

[OT] Köpläge på börsen?
Köpet i nya fonden hann precis gå igenom innan fonden stängdes för handel men nu har pengarna bara legat där + 1 vecka.
När fasen ska Moskva börsen öppna igen :rolleyes:
Vilken j-a otur du har. Ditt beslut att köpa var ju urbota korkat, men hade du haft lite tur hade köpet inte hunnit gå igenom. Men om det nu gjort det kan du ju vinka adjö till de pengarna. Om det var PPM blir ju dessutom hela din portfölj låst om nån av fonderna är låsta.

[OT] Köpläge på börsen?
Vilken j-a otur du har. Ditt beslut att köpa var ju urbota korkat, men hade du haft lite tur hade köpet inte hunnit gå igenom. Men om det nu gjort det kan du ju vinka adjö till de pengarna. Om det var PPM blir ju dessutom hela din portfölj låst om nån av fonderna är låsta.

Det behöver inte vara ett dåligt beslut att köpa Rysslandsfonder i samband med krigsutbrottet. Det som är rimligt säkert är att de som ägde Rysslandsfonder innan krigsutbrottet kommer att göra stora förluster. De som lyckats tima sitt fondbyte kan får många fondandelar till väldigt lågt pris. Som sedan kan gå lite hur som helst, kraftigt ned, kraftigt upp. Det vore bra om Tomcat1 återkopplar när handeln startar igen.
Sen verkar ju PPM's system vara lite dysfunktionellt, låser hela PPM innehavet för att enstaka fonder år låsta.

[OT] Köpläge på börsen?
Det behöver inte vara ett dåligt beslut att köpa Rysslandsfonder i samband med krigsutbrottet. Det som är rimligt säkert är att de som ägde Rysslandsfonder innan krigsutbrottet kommer att göra stora förluster. De som lyckats tima sitt fondbyte kan får många fondandelar till väldigt lågt pris. Som sedan kan gå lite hur som helst, kraftigt ned, kraftigt upp. Det vore bra om Tomcat1 återkopplar när handeln startar igen.
Sen verkar ju PPM's system vara lite dysfunktionellt, låser hela PPM innehavet för att enstaka fonder år låsta.
Grejen är ju att det är efter Moskvabörsen stängde som det största fallet skett (ex.vis i Dow Jones Russia och de aktier som även finns noterade utomlands), dvs när Moskvabörsen väl öppnar så realiseras fallet även där.
Dagen för krigsutbrottet (24/2) föll börsen 40%, dagen efter (fredag 25/2) studsade den tillbaka upp 30% då sanktionerna inte blev så farliga. Sedan under helgen kom de tyngsta sanktionerna på plats, och på måndagen stängdes börsen och fonderna. Dvs senaste noteringen för fonderna är fredagen 25/2, så har man lyckats köpa är det absolut senast till den kursen. När fonderna väl öppnas igen, så kommer fallet på 98% som nämns ovan.

[OT] Köpläge på börsen?
Grejen är ju att det är efter Moskvabörsen stängde som det största fallet skett (ex.vis i Dow Jones Russia och de aktier som även finns noterade utomlands), dvs när Moskvabörsen väl öppnar så realiseras fallet även där.
Dagen för krigsutbrottet (24/2) föll börsen 40%, dagen efter (fredag 25/2) studsade den tillbaka upp 30% då sanktionerna inte blev så farliga. Sedan under helgen kom de tyngsta sanktionerna på plats, och på måndagen stängdes börsen och fonderna. Dvs senaste noteringen för fonderna är fredagen 25/2, så har man lyckats köpa är det absolut senast till den kursen. När fonderna väl öppnas igen, så kommer fallet på 98% som nämns ovan.
Och då borde det bli så att man (Tomcat1) gör fondbytet till den kurs som gäller efter det 98% fallet. Fondbytet sker till den kurs som sätts första vardagen efter fondbytesbegäran. Det jag kan se är ett inlägg den 27/2 från Tomcat1, så han borde få den kurs som sätts den 28:e, då börsen var stängd. Vore intressant om han kan återkoppla, om han lyckats tima, eller om han gjort fondbyte den 24-25/2. Tomcat1 kommer att sitta med facit i handen.

[OT] Köpläge på börsen?
Och då borde det bli så att man (Tomcat1) gör fondbytet till den kurs som gäller efter det 98% fallet. Fondbytet sker till den kurs som sätts första vardagen efter fondbytesbegäran. Det jag kan se är ett inlägg den 27/2 från Tomcat1, så han borde få den kurs som sätts den 28:e, då börsen var stängd. Vore intressant om han kan återkoppla, om han lyckats tima, eller om han gjort fondbyte den 24-25/2. Tomcat1 kommer att sitta med facit i handen.
Jag tolkar dagens inlägg som att fondbytet gått igenom, och då är det till senast satta kurs. Annars borde det bara ligga en fondorder på kö. F.ö. sätts ingen kurs den 28:e, nästa NAV-kurs sätts när fonden öppnar (eller snarare på kvällen den handelsdag fonden öppnar), vilket sker när fondbolaget bedömer att de kan rättvist värdera sina tillgångar i fonden igen.
Jag har själv en skvätt på en Rysslandsfond på ett av mina ISK:n, och den står kvar på värdet den fick 25/2 (ca 20% ner mot vad den stod i 23/2, den 24/2 kollade jag inte). Räknar med att den i princip raderas när fonden kurssätts nästa gång, om/när det nu blir.

Edit: såg nu också Tomcat1s inlägg 27/2. Om det stämmer att bytesordern lades då, kan den inte ha gått igenom ännu (såvida inte fondbolaget tyckte sig kunna sätta en rättvis NAV-kurs den 28/2, vilket känns långsökt)

Senast ändrad:
[OT] Köpläge på börsen?
Edit: såg nu också Tomcat1s inlägg 27/2. Om det stämmer att bytesordern lades då, kan den inte ha gått igenom ännu (såvida inte fondbolaget tyckte sig kunna sätta en rättvis NAV-kurs den 28/2, vilket känns långsökt)

Och då borde han få en kurs som sätts första öppna dagen. Så Tomcat1 kan få många fondandelar med låg kurs. Men som sagt, det är bara Tomcat1 som vet vad han gjort, vilken kurs han kommer att få, och hur utvecklingen blir.

[OT] Köpläge på börsen?
Jag tror inte att utvecklingen kommer bli så bra, om fondbolagen ens vill/får ha kvar sina investeringar i Ryssland. Det är inte många fondbolag som investerar i Nordkorea eller andra pariastater, vilket Ryssland nog kommer att klassas som ett bra tag framöver nu.

[OT] Köpläge på börsen?
Nyfiken fråga:
Finns det en Pyongyang-börs ens?
Nej. Du kan köpa obligationer ibland fast bara i Nordkorea. Går inte lösa in dem någon annanstans.

Enda sättet att "investera" i NK är att köpa Paribas obligationer som ger dig en andel av av alla obetalda skulder Nordkorea har. De är ganska värdelösa men köp några om du gillar tanken på att Norkorea är skyldig just dig en massa pengar

[OT] Köpläge på börsen?
...De är ganska värdelösa men köp några om du gillar tanken på att Norkorea är skyldig just dig en massa pengar
Är du svensk medborgare har Nordkorea redan en skuld till dig, för 1000 st Volvo 144 av årsmodell 1974.

[OT] Köpläge på börsen?

Sure.

[OT] Köpläge på börsen?
Min Bric-investering, ej ppm.

Nrt.png

[OT] Köpläge på börsen?
Det jobbas givetvis febrilt för att hålla kurserna på nivåer som inte indikerar ekonomisk kollaps (läs: verkligheten).

Det kommer nog dröja länge innan utländska investerare kan agera på ryska börsen hur "öppen" den än är. Det är nog läge att skriva av samtliga ryska tillgångar man sitter på och fokusera på annat.

[OT] Köpläge på börsen?

fortfarande ingen action för mig i fonden men det lossnar väl snart i dagarna kanske tom.

[OT] Köpläge på börsen?
Stämmer, i texten inne i tidningen har de fått rätt på antalet nollor.
Vem kontaktar SvD och påpekar skillnaden på miljon och miljard?
Jag hade gärna gjort det, men har tyvärr fullbokad kalender framöver..... :giggle:
Den stora frågan är om biljard är ett tal eller ej? Mer biljarder till folket!

[OT] Köpläge på börsen?
Inflationen börjar synas på allvar; måhända kan det bli tal om en liten extrautdelning när året skall summeras, om det fortsätter på samma sätt.

[OT] Köpläge på börsen?
Är vinsten verkligen större med inflation inräknat? Eller är inflationen ett påhitt för att höja matpriser bara för att ge större vinster till aktieägarna?
Isf: hur har dessa aktieägare lyckats påverka centralbanken att med finansiella instrument höja/ej avvärja inflationen? Och går det då inte på ett ut när inflationen även ökar dessa aktieägares kostnader?

[OT] Köpläge på börsen?
Vinsten är större - krona för krona. Den kan vi i sin tur till stor del "tacka" putin för. Den intressanta frågan är väl huruvida aktieägarnas köpkraft står sig bättre eller sämre i förhållande till Willys kunder.

[OT] Köpläge på börsen?
Och går det då inte på ett ut när inflationen även ökar dessa aktieägares kostnader?

Frågan är väl hur mycket extra som kan läggas på priserna när kostnaderna skall föras över till konsumenterna. Och om det går att skära något litet i något kostandsled på vägen. Jag tycker mig ha hört att det knorras en del hos en och annan leverantör som sitter i förhandlingar för tillfället.

[OT] Köpläge på börsen?
Relaterad fråga: finns det nån direkt nackdel (utöver ev moraliskt tveksam affärsmodell) att ha sin likvid hos Klarna som har 0,7% sparränta?

[OT] Köpläge på börsen?
Relaterad fråga: finns det nån direkt nackdel (utöver ev moraliskt tveksam affärsmodell) att ha sin likvid hos Klarna som har 0,7% sparränta?
Det finns väl andra nischbanker med högre ränta (iaf 0.95% rörligt och med fria uttag och insättningsgaranti har jag sett nyligen). Men stora problemet är ju att med en inflation på 4-5% äts ju pengarna upp. Å andra sidan går ju börsen skakigt nu också. Svårt just nu.

[OT] Köpläge på börsen?
Omfattas de av insättningsgarantin? I så fall kan jag inte se några direkta nackdelar ur ett ekonomiskt perspektiv.

Men det finns andra aktörer som erbjuder motsvarande ränta (Coop, OKQ8 med flera) så jag ser ingen anledning att att stötta just Klarna.

Tillbaka
Topp