Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Grejen är att även de som ligger i Såfan kan torska rejält om de har otur. Ofta brukar överviktningen till räntebärande ske ganska sent och snabbt i den typen av generationsfonder, typ de sista 2-5 åren. Har man då otur att det kommer en ordentlig lågkonjunktur strax innan så är det mycket som går upp i rök. Så ja, det kan vara klokt att vara lite insatt och försöka sköta överviktningen själv istället.Om man ligger på marginalen kan jag tycka att det verkar lämpligt att med ett antal år kvar till pensionen börja stuva om till fonder med klart lägre risk just för att undvika utradering. Som IM säger så bör också ett bra sätt att minska risken vara att försöka nå geografisk spridning till skillnad från att t.ex. gå all-in på Rysslandsfonder. Om man inte har marginaler framstår ett sådant val fortfarander som så pass extremt att man lite får skylla sig själv om man torskar dit på det.
Tycker det var ungefär det jag skrev i ett inlägg strax innan.Grejen är att även de som ligger i Såfan kan torska rejält om de har otur. Ofta brukar överviktningen till räntebärande ske ganska sent och snabbt i den typen av generationsfonder, typ de sista 2-5 åren. Har man då otur att det kommer en ordentlig lågkonjunktur strax innan så är det mycket som går upp i rök. Så ja, det kan vara klokt att vara lite insatt och försöka sköta överviktningen själv istället.
Det har kommit in en mängd intressanta kommentarer, och jag lär mig en del nytt av det. Jag väljer ett nytt bidrag genom att kommentera IM's inlägg, ber om ursäkt för det, det är inte menat som argument mot IM.En liten nyansering (kanske):
Om man väljer en globalfond eller globalt sparande som verkligen är global så kan man inte undgå USA börserna. Som ooms har hitta så har exempelvis AP7 Aktiefond 59% i USA, dessutom mycket teknikaktier. Det beror troligen inte på att man gillar USA framför andra länder, utan speglar USA börsernas andel av världens totala börsvärde. Så en global investering blir beroende av USA börserna, framförallt teknikaktierna, och dessutom dollarkursen. Allt det här påverkas av vad som händer i värden nu, och alltid f.ö. Dollarn drivs upp av militära konflikter, den är en safe heaven när det är oro i världen. Det är tvärtom för svenska kronan, det blir kronflykt i oroliga tider. Samtidigt påverkas teknikaktier av förväntningar om räntehöjningar. Höga räntor sänker tillväxtaktier. Dessutom är finansmarknader sammanlänkade, de stora börserna följer ofta varandra.- att investera brett globalt är, givet att man väljer att investera i aktier, ett bra sätt att sprida risk.
Det var intressant (på riktigt, inte som en anmärkning). Jag trodde att all eller nästan all hävstång var borta, bla efter en del kommentarer kring hävstångsrisken. Har du någon referens till att det går att välja hävstång? När allt lugnat ner sig skulle jag vilja testa med en mindre del av mitt PPM innehav för att se hur det utvecklar sig. Men jag misstänker att det inte stämmer, antingen finns eller inte finns hävstänger i fonder (men jag kan ha fel).- om jag minns rätt, rätta mig gärna om jag har fel, finns det möjlighet att jobba med hävstång inom Såfa (är det nuvarande namnet?). Det är inget krav.
Jag tror det är fel. PPM delen kom till efter kompromisser. Exempelvis är det mindre avsättningar till nuvarande pensionssystem än vad det var i ATP systemet. En av tankarna med PPM delen var att skall kunna ge samma pension som det gamla ATP systemet ger/skulle givit.- avsättning till PPM ligger på ca 2,5% av den pensionsgrundande inkomsten.
På populationsnivå torde det vara få som står och faller med pengarna från PPM den dagen de går i pension. (För enskilda individer kan det givetvis vara en fråga om mat på bordet eller ej, men i så fall antagligen inte den endaanledningen till att den frågan uppstår. )
Det är tveksamt. Man kan inte utgå från att allt ordnar sig i närtid även om vi lever i en marknadsekonomi. Som exempel var nedgången i IT bubblan vid millennieskiftet den enda perioden på 100 år som det tog börsen ca 10 år eller mer för att återhämta sig fullt ut. Först var det 3 års nedgång, sedan återhämtning, och 2007 när allt såg ut att vara återhämtat kom förspelet till finanskraschen, som fick en sista utblåsning i Lehman Brother kraschen 2008. När allt börjat återhämta sig kom sedan euro krisen när tyska storbanker stod med rumpan bar när man upptäckte de risker man tagit i Grekland.För den som idag har mer än låt säga 5-7 år (för att ta i) kvar till pension och har investerat delar av sina PPM-pengar i rysslandsfonder torde det inte finns någon större anledning att hetsa upp sig. Givet att vi även fortsättningsvis kommer att leva i en värld som premierar marknadsekonomi.
Skälet är att du tog upp din investering i Rysslandsfonder. Sedan har andra tagit upp den kastade bollen, bla jag. Och även att många har en aversion mot en viss person från ett visst land, personen som startade hela finansiella turbulens som råder nu, och givetvis den mänskliga katastrofen. Turbulensen är så stor nu att hemmaplansinvesteringar inte är mycket bättre. Svenska börsen har f.ö backat ungefär 2 års genomsnittlig utveckling i år.Stockholmsbörsen har backat nästan ett helt års avancemang, varför diskuteras det så mycket om ryska börsen här när man istället kan investera i hemmaplanen?
Jag förstår din ansats att använda mitt inlägg som representation för fler än just det inlägget. Jag väljer ändå att besvara dig som att du besvarat mitt meddelande, av praktiska själv.Det har kommit in en mängd intressanta kommentarer, och jag lär mig en del nytt av det. Jag väljer ett nytt bidrag genom att kommentera IM's inlägg, ber om ursäkt för det, det är inte menat som argument mot IM.
Om man väljer en globalfond eller globalt sparande som verkligen är global så kan man inte undgå USA börserna. Som ooms har hitta så har exempelvis AP7 Aktiefond 59% i USA, dessutom mycket teknikaktier. Det beror troligen inte på att man gillar USA framför andra länder, utan speglar USA börsernas andel av världens totala börsvärde. Så en global investering blir beroende av USA börserna, framförallt teknikaktierna, och dessutom dollarkursen. Allt det här påverkas av vad som händer i värden nu, och alltid f.ö. Dollarn drivs upp av militära konflikter, den är en safe heaven när det är oro i världen. Det är tvärtom för svenska kronan, det blir kronflykt i oroliga tider. Samtidigt påverkas teknikaktier av förväntningar om räntehöjningar. Höga räntor sänker tillväxtaktier. Dessutom är finansmarknader sammanlänkade, de stora börserna följer ofta varandra.
Att investera globalt är inte säkrare än att investera lokalt, så länge man undviker länder med politiska risker. Ryssland är ett sådant land, även Kina där man partiet försöker trycka ned en del stora företag som man anser gått för långt.
Så min slutsats är att det är en illusion att man kan få låg risk genom att investera globalt.
Det var intressant (på riktigt, inte som en anmärkning). Jag trodde att all eller nästan all hävstång var borta, bla efter en del kommentarer kring hävstångsrisken. Har du någon referens till att det går att välja hävstång? När allt lugnat ner sig skulle jag vilja testa med en mindre del av mitt PPM innehav för att se hur det utvecklar sig. Men jag misstänker att det inte stämmer, antingen finns eller inte finns hävstänger i fonder (men jag kan ha fel).
Såfa är för övrigt namnet på bland/generationsfonden, som in sin tur innehåller en AP7 globalfond, och en AP7 räntefond.
Jag tror det är fel. PPM delen kom till efter kompromisser. Exempelvis är det mindre avsättningar till nuvarande pensionssystem än vad det var i ATP systemet. En av tankarna med PPM delen var att skall kunna ge samma pension som det gamla ATP systemet ger/skulle givit.
Dessutom är det fel att man inte står och faller med PPM. ooms skrev att ca 1/3 av hans statliga pension ligger i PPM. Jag tror inte det beror på att han är väldigt skicklig PPM sparare, det beror på att han troligen är relativt ung och att hans yrkesliv helt har infallit under PPM perioden. oms andel i PPM systemet kommer att öka fram till pension. Matematiskt beror det som ekonomer slafsigt kallar ränta på ränta, men som mer exakt är exponentialfunktionens egenskaper. Över lång tid slår högre avkastning men låga insättningar, lägre avkastning men höga insättningar. Därför blir PPM systemet mycket avgörande för personer som är yngre än säg ca 40-45 år.
Om du eller andra är intresserade av att labba med en enkel modell, så kan man utgå från hur en geometrisk summa fungerar, https://sv.wikipedia.org/wiki/Geometrisk_summa
Jag kan bidra om det är svårt att förstå, man bör ha lite matematisk bakgrund klara det.
Men slutsatsen är att de som investerar normalt, typ soffliggarfonden, får ungefär fifty/fifty från de olika system, de som sätter in i säkra fonder får låg pension, och de som är aktiva kommer att bada i pengar när blir pensionärer.
Det är tveksamt. Man kan inte utgå från att allt ordnar sig i närtid även om vi lever i en marknadsekonomi. Som exempel var nedgången i IT bubblan vid millennieskiftet den enda perioden på 100 år som det tog börsen ca 10 år eller mer för att återhämta sig fullt ut. Först var det 3 års nedgång, sedan återhämtning, och 2007 när allt såg ut att vara återhämtat kom förspelet till finanskraschen, som fick en sista utblåsning i Lehman Brother kraschen 2008. När allt börjat återhämta sig kom sedan euro krisen när tyska storbanker stod med rumpan bar när man upptäckte de risker man tagit i Grekland.
Så min slutsats är att det finns inga säkra investeringar, man måste hela tiden vara uppmärksam på vad som händer, inte bara i Sverige utan hela omvärlden. Och det är svårt för en lekman att göra, tom för experter.
Skälet är att du tog upp din investering i Rysslandsfonder. Sedan har andra tagit upp den kastade bollen, bla jag. Och även att många har en aversion mot en viss person från ett visst land, personen som startade hela finansiella turbulens som råder nu, och givetvis den mänskliga katastrofen. Turbulensen är så stor nu att hemmaplansinvesteringar inte är mycket bättre. Svenska börsen har f.ö backat ungefär 2 års genomsnittlig utveckling i år.
Med dagens slutkurser är årets nedgång i OMXS30 ca 13,8%, och OMXSPI ca 17,8% om jag räknat rätt och använt rätt siffror. Det finns givetvis år då indexökningar är i samma storlek eller högre. Men i genomsnitt är den klart lägre. Om du använder artikeln/grafen som IM bifogade och räknar lite på det så blir det helt andra siffror. För OMXS30 blir det om man använder perioden från årsskiftet 99/00 till årsskiftet 21/22 ca 3%. Tillkommer också direktavkastningar så en genomsnittlig avkastning på börsen ligger kanske på strax över 5%/år. Sen beror det ju på vilken period man väljer att räkna på. Den valda perioden innehåller både djupa nedgångar och stora uppgångar, ungefär som börsen fungerar över längre tid, så den är i någon mening relevant.Nicht, 1 år.
Jag har för mig att det tidigare gavs möjlighet att välja olika hävstång, själv. Jag gissar att nuvarande system med förvaltare som sköter den biten anses mindre riskabel för enskilda pensionssparare.Jag ser nu att det finns hävstång i AP7 Aktiefond, trodde att den var borta helt och hållet, förmodligen därför den slår globalindex. Jag provade att göra en omfördelning, utan att fullborda den. Men det fanns ingen möjlighet att välja vilken hävstång man vill ha. Jag tror den inte kan påverkas utan alla får samma hävstång.
Grafen i länken visar också att det tog omkring 10 år att återhämta nedgången vid IT/Telekom bubblan. Så med lite otur kan man få nollutveckling under väldigt långa perioder.
Jag anser att PPM inte är grädde på moset. Politiker framför kanske det, men i praktiken är det inte så. Det är ett måste för alla födda från ca 80 talet och framåt att få en rimlig eller bra avkastning om man vill få bra statlig pension. Den som placerar i en säker räntefond kommer att få en klart lägre pension. Det är bara att leka med formeln för geometrisk summa, så får man lite förvånande slutsatser. Summan av alla 2.5% avsättningar kommer att i många fall slå summan av alla 16% avsättningar. Ränta på ränta gör jobbet.
Ja där finns tyvärr inte sällan en del övrigt att önska.Spotify fortsätter på den inslagna tondöva vägen. Nåt att hålla ögonen på de närmsta dagarna
Jag är inte heller orolig, men det är tack vare tjänstepensionen och mitt eget sparande.Jag känner mig som sagt trygg beträffande min pension.
Ett tips i all välmening, för den som är intresserad av sådana, är att skaffa sig kunskap om tjänstepensionens (och ett privat sparandes) betydelse för den framtida pensionen. Den som saknar kunskap om och förståelse för det riskerar att bli besviken på ålderns höst.
För att besvara trådens ursprungliga fråga, genom att citera Per H:
Börsen kommer att gå upp, ner, eller förbi oförändrad.
Givet att han har rätt torde det alltid vara köpläge, beroende på hur pengarna annars placeras eller förvaras. ?
Hade det rört sig om en marknadsplats i ett land utan en galen despot hade det nog skett snarast möjligt; så snart åtgärder för att på ett eller annat sätt stabiliserat marknaden i den grad det vore möjligt.Undrar när ryska börsen öppnar igen![]()
Du kan handla ryska ADRs i NY, vissa ryska bolag är även listade i Tyskland.Undrar när ryska börsen öppnar igen![]()
Ja, herrejävlar vad de trampat i klaveret. Att mörka detta när de gör dealen med DOJ är ju en enorm risk, men troligtvis var de oroliga att bli helt utslängda fr USA precis när 5G-utrullningen skulle börja. Det lär bli dryga böter igen nu (dealen innebar ju 10 miljarder), och kanske åtal för personer i ledande befattning.Det kanske blir köpläge på Eriksson frampå efter att dom lierat sig färdigt med IS?
Som vanligt kommer ingen enskild person hållas ansvarig, om inte ”aktiv finansiering av terrorgrupp” till sist lyckas sätta någon typ av prejudikat.Ja, herrejävlar vad de trampat i klaveret. Att mörka detta när de gör dealen med DOJ är ju en enorm risk, men troligtvis var de oroliga att bli helt utslängda fr USA precis när 5G-utrullningen skulle börja. Det lär bli dryga böter igen nu (dealen innebar ju 10 miljarder), och kanske åtal för personer i ledande befattning.
Jag tänkte snarare på undanhållande av information fr DOJ, vilket rimligtvis borde vara ett brott i USA. Och VD:n är ju amerikansk medborgare och bor i USA…Som vanligt kommer ingen enskild person hållas ansvarig, om inte ”aktiv finansiering av terrorgrupp” till sist lyckas sätta någon typ av prejudikat.
Ja, herrejävlar vad de trampat i klaveret. Att mörka detta när de gör dealen med DOJ är ju en enorm risk, men troligtvis var de oroliga att bli helt utslängda fr USA precis när 5G-utrullningen skulle börja. Det lär bli dryga böter igen nu (dealen innebar ju 10 miljarder), och kanske åtal för personer i ledande befattning.
Köpläget är passerat; kommer snart igen.Köpläget närmar sig.
Vilken hjälte han är! Och programledaren ba’ ”hur fan ska jag komma undan detta när tjekan kommer och besöker mig 03.00 imorgon bitti????!?”
Det är en man som förlorat allt, och inte längre bryr sig om konsekvenserna.Vilken hjälte han är! Och programledaren ba’ ”hur fan ska jag komma undan detta när tjekan kommer och besöker mig 03.00 imorgon bitti????!?”
Tyckte både programledaren och börsexperten var ganska coola.