Mitt resonemang gäller framförallt premiepensionssparande, där jag svarat på några inlägg från Tomcat1. Förmodar att han avser just premiepensionssparande, men jag kan dragit fel slutsats. För några månader sedan betraktades inte Rysslandsfonder som mer riskabla än andra fonder. De flesta svenskar har ju premiepensionsfonder, det går ju inta att undvika. Det finns många ovana sparare i premiepensionssystemet, och alla kan ju inte förutsättas förstå alla risker. En del kommer att få bra pension då de lyckats med sitt sparande, för andra blir det dåligt, exempelvis (förmodat) de som sparat i rysslandsfonder. Själv beklagar jag de som får dålig pension, oavsett skäl. Men generellt så finns ju fler högriskbeteende ur pensionssynpunkt som ger låg pension, exempelvis låg utbildning, att jobba inom låglönejobb, skaffa jobb som inte ger tjänstepension etc. Skall man hysa empati för dem som gjort sådana val, när man på förhand vet att det ger låg pension? Det är ju trots allt medvetna val.
Det vore bättre att diskutera trådens huvudfråga. Är det köpläge på börsen, och vilka börser? Motivera gärna svaren.