[OT] Köpläge på börsen?

[OT] Köpläge på börsen?
Om man ligger på marginalen kan jag tycka att det verkar lämpligt att med ett antal år kvar till pensionen börja stuva om till fonder med klart lägre risk just för att undvika utradering. Som IM säger så bör också ett bra sätt att minska risken vara att försöka nå geografisk spridning till skillnad från att t.ex. gå all-in på Rysslandsfonder. Om man inte har marginaler framstår ett sådant val fortfarander som så pass extremt att man lite får skylla sig själv om man torskar dit på det.
Grejen är att även de som ligger i Såfan kan torska rejält om de har otur. Ofta brukar överviktningen till räntebärande ske ganska sent och snabbt i den typen av generationsfonder, typ de sista 2-5 åren. Har man då otur att det kommer en ordentlig lågkonjunktur strax innan så är det mycket som går upp i rök. Så ja, det kan vara klokt att vara lite insatt och försöka sköta överviktningen själv istället.

[OT] Köpläge på börsen?
Dow Jones Russia indexet, som av nån anledning fortsätter rulla på trots att moskvabörsen inte är öppen, är nere på 9 USD nu. Ytterligare 50% ner idag (stängde på ca 18-19 USD igår). Stod i drygt 70 USD för 2 veckor sedan, och 55-60 USD för en vecka sedan.

[OT] Köpläge på börsen?
Grejen är att även de som ligger i Såfan kan torska rejält om de har otur. Ofta brukar överviktningen till räntebärande ske ganska sent och snabbt i den typen av generationsfonder, typ de sista 2-5 åren. Har man då otur att det kommer en ordentlig lågkonjunktur strax innan så är det mycket som går upp i rök. Så ja, det kan vara klokt att vara lite insatt och försöka sköta överviktningen själv istället.
Tycker det var ungefär det jag skrev i ett inlägg strax innan.

[OT] Köpläge på börsen?
Stockholmsbörsen har backat nästan ett helt års avancemang, varför diskuteras det så mycket om ryska börsen här när man istället kan investera i hemmaplanen?

[OT] Köpläge på börsen?
En liten nyansering (kanske):
Det har kommit in en mängd intressanta kommentarer, och jag lär mig en del nytt av det. Jag väljer ett nytt bidrag genom att kommentera IM's inlägg, ber om ursäkt för det, det är inte menat som argument mot IM.
- att investera brett globalt är, givet att man väljer att investera i aktier, ett bra sätt att sprida risk.
Om man väljer en globalfond eller globalt sparande som verkligen är global så kan man inte undgå USA börserna. Som ooms har hitta så har exempelvis AP7 Aktiefond 59% i USA, dessutom mycket teknikaktier. Det beror troligen inte på att man gillar USA framför andra länder, utan speglar USA börsernas andel av världens totala börsvärde. Så en global investering blir beroende av USA börserna, framförallt teknikaktierna, och dessutom dollarkursen. Allt det här påverkas av vad som händer i värden nu, och alltid f.ö. Dollarn drivs upp av militära konflikter, den är en safe heaven när det är oro i världen. Det är tvärtom för svenska kronan, det blir kronflykt i oroliga tider. Samtidigt påverkas teknikaktier av förväntningar om räntehöjningar. Höga räntor sänker tillväxtaktier. Dessutom är finansmarknader sammanlänkade, de stora börserna följer ofta varandra.
Att investera globalt är inte säkrare än att investera lokalt, så länge man undviker länder med politiska risker. Ryssland är ett sådant land, även Kina där man partiet försöker trycka ned en del stora företag som man anser gått för långt.
Så min slutsats är att det är en illusion att man kan få låg risk genom att investera globalt.

- om jag minns rätt, rätta mig gärna om jag har fel, finns det möjlighet att jobba med hävstång inom Såfa (är det nuvarande namnet?). Det är inget krav.
Det var intressant (på riktigt, inte som en anmärkning). Jag trodde att all eller nästan all hävstång var borta, bla efter en del kommentarer kring hävstångsrisken. Har du någon referens till att det går att välja hävstång? När allt lugnat ner sig skulle jag vilja testa med en mindre del av mitt PPM innehav för att se hur det utvecklar sig. Men jag misstänker att det inte stämmer, antingen finns eller inte finns hävstänger i fonder (men jag kan ha fel).
Såfa är för övrigt namnet på bland/generationsfonden, som in sin tur innehåller en AP7 globalfond, och en AP7 räntefond.

- avsättning till PPM ligger på ca 2,5% av den pensionsgrundande inkomsten.

På populationsnivå torde det vara få som står och faller med pengarna från PPM den dagen de går i pension. (För enskilda individer kan det givetvis vara en fråga om mat på bordet eller ej, men i så fall antagligen inte den endaanledningen till att den frågan uppstår. )
Jag tror det är fel. PPM delen kom till efter kompromisser. Exempelvis är det mindre avsättningar till nuvarande pensionssystem än vad det var i ATP systemet. En av tankarna med PPM delen var att skall kunna ge samma pension som det gamla ATP systemet ger/skulle givit.

Dessutom är det fel att man inte står och faller med PPM. ooms skrev att ca 1/3 av hans statliga pension ligger i PPM. Jag tror inte det beror på att han är väldigt skicklig PPM sparare, det beror på att han troligen är relativt ung och att hans yrkesliv helt har infallit under PPM perioden. oms andel i PPM systemet kommer att öka fram till pension. Matematiskt beror det som ekonomer slafsigt kallar ränta på ränta, men som mer exakt är exponentialfunktionens egenskaper. Över lång tid slår högre avkastning men låga insättningar, lägre avkastning men höga insättningar. Därför blir PPM systemet mycket avgörande för personer som är yngre än säg ca 40-45 år.
Om du eller andra är intresserade av att labba med en enkel modell, så kan man utgå från hur en geometrisk summa fungerar, https://sv.wikipedia.org/wiki/Geometrisk_summa
Jag kan bidra om det är svårt att förstå, man bör ha lite matematisk bakgrund klara det.
Men slutsatsen är att de som investerar normalt, typ soffliggarfonden, får ungefär fifty/fifty från de olika system, de som sätter in i säkra fonder får låg pension, och de som är aktiva kommer att bada i pengar när blir pensionärer.
För den som idag har mer än låt säga 5-7 år (för att ta i) kvar till pension och har investerat delar av sina PPM-pengar i rysslandsfonder torde det inte finns någon större anledning att hetsa upp sig. Givet att vi även fortsättningsvis kommer att leva i en värld som premierar marknadsekonomi.
Det är tveksamt. Man kan inte utgå från att allt ordnar sig i närtid även om vi lever i en marknadsekonomi. Som exempel var nedgången i IT bubblan vid millennieskiftet den enda perioden på 100 år som det tog börsen ca 10 år eller mer för att återhämta sig fullt ut. Först var det 3 års nedgång, sedan återhämtning, och 2007 när allt såg ut att vara återhämtat kom förspelet till finanskraschen, som fick en sista utblåsning i Lehman Brother kraschen 2008. När allt börjat återhämta sig kom sedan euro krisen när tyska storbanker stod med rumpan bar när man upptäckte de risker man tagit i Grekland.

Så min slutsats är att det finns inga säkra investeringar, man måste hela tiden vara uppmärksam på vad som händer, inte bara i Sverige utan hela omvärlden. Och det är svårt för en lekman att göra, tom för experter.

[OT] Köpläge på börsen?
Stockholmsbörsen har backat nästan ett helt års avancemang, varför diskuteras det så mycket om ryska börsen här när man istället kan investera i hemmaplanen?
Skälet är att du tog upp din investering i Rysslandsfonder. Sedan har andra tagit upp den kastade bollen, bla jag. Och även att många har en aversion mot en viss person från ett visst land, personen som startade hela finansiella turbulens som råder nu, och givetvis den mänskliga katastrofen. Turbulensen är så stor nu att hemmaplansinvesteringar inte är mycket bättre. Svenska börsen har f.ö backat ungefär 2 års genomsnittlig utveckling i år.

[OT] Köpläge på börsen?
Det har kommit in en mängd intressanta kommentarer, och jag lär mig en del nytt av det. Jag väljer ett nytt bidrag genom att kommentera IM's inlägg, ber om ursäkt för det, det är inte menat som argument mot IM.

Om man väljer en globalfond eller globalt sparande som verkligen är global så kan man inte undgå USA börserna. Som ooms har hitta så har exempelvis AP7 Aktiefond 59% i USA, dessutom mycket teknikaktier. Det beror troligen inte på att man gillar USA framför andra länder, utan speglar USA börsernas andel av världens totala börsvärde. Så en global investering blir beroende av USA börserna, framförallt teknikaktierna, och dessutom dollarkursen. Allt det här påverkas av vad som händer i värden nu, och alltid f.ö. Dollarn drivs upp av militära konflikter, den är en safe heaven när det är oro i världen. Det är tvärtom för svenska kronan, det blir kronflykt i oroliga tider. Samtidigt påverkas teknikaktier av förväntningar om räntehöjningar. Höga räntor sänker tillväxtaktier. Dessutom är finansmarknader sammanlänkade, de stora börserna följer ofta varandra.
Att investera globalt är inte säkrare än att investera lokalt, så länge man undviker länder med politiska risker. Ryssland är ett sådant land, även Kina där man partiet försöker trycka ned en del stora företag som man anser gått för långt.
Så min slutsats är att det är en illusion att man kan få låg risk genom att investera globalt.

Det var intressant (på riktigt, inte som en anmärkning). Jag trodde att all eller nästan all hävstång var borta, bla efter en del kommentarer kring hävstångsrisken. Har du någon referens till att det går att välja hävstång? När allt lugnat ner sig skulle jag vilja testa med en mindre del av mitt PPM innehav för att se hur det utvecklar sig. Men jag misstänker att det inte stämmer, antingen finns eller inte finns hävstänger i fonder (men jag kan ha fel).
Såfa är för övrigt namnet på bland/generationsfonden, som in sin tur innehåller en AP7 globalfond, och en AP7 räntefond.

Jag tror det är fel. PPM delen kom till efter kompromisser. Exempelvis är det mindre avsättningar till nuvarande pensionssystem än vad det var i ATP systemet. En av tankarna med PPM delen var att skall kunna ge samma pension som det gamla ATP systemet ger/skulle givit.

Dessutom är det fel att man inte står och faller med PPM. ooms skrev att ca 1/3 av hans statliga pension ligger i PPM. Jag tror inte det beror på att han är väldigt skicklig PPM sparare, det beror på att han troligen är relativt ung och att hans yrkesliv helt har infallit under PPM perioden. oms andel i PPM systemet kommer att öka fram till pension. Matematiskt beror det som ekonomer slafsigt kallar ränta på ränta, men som mer exakt är exponentialfunktionens egenskaper. Över lång tid slår högre avkastning men låga insättningar, lägre avkastning men höga insättningar. Därför blir PPM systemet mycket avgörande för personer som är yngre än säg ca 40-45 år.
Om du eller andra är intresserade av att labba med en enkel modell, så kan man utgå från hur en geometrisk summa fungerar, https://sv.wikipedia.org/wiki/Geometrisk_summa
Jag kan bidra om det är svårt att förstå, man bör ha lite matematisk bakgrund klara det.
Men slutsatsen är att de som investerar normalt, typ soffliggarfonden, får ungefär fifty/fifty från de olika system, de som sätter in i säkra fonder får låg pension, och de som är aktiva kommer att bada i pengar när blir pensionärer.

Det är tveksamt. Man kan inte utgå från att allt ordnar sig i närtid även om vi lever i en marknadsekonomi. Som exempel var nedgången i IT bubblan vid millennieskiftet den enda perioden på 100 år som det tog börsen ca 10 år eller mer för att återhämta sig fullt ut. Först var det 3 års nedgång, sedan återhämtning, och 2007 när allt såg ut att vara återhämtat kom förspelet till finanskraschen, som fick en sista utblåsning i Lehman Brother kraschen 2008. När allt börjat återhämta sig kom sedan euro krisen när tyska storbanker stod med rumpan bar när man upptäckte de risker man tagit i Grekland.

Så min slutsats är att det finns inga säkra investeringar, man måste hela tiden vara uppmärksam på vad som händer, inte bara i Sverige utan hela omvärlden. Och det är svårt för en lekman att göra, tom för experter.
Jag förstår din ansats att använda mitt inlägg som representation för fler än just det inlägget. Jag väljer ändå att besvara dig som att du besvarat mitt meddelande, av praktiska själv.

Du fokuserar endast på hälften av mitt argument. Breda globala investeringar är något annat än globala investeringar, inte minst ur ett riskspridningsperspektiv.
Jag poängterar dessutom att resonemanget bygger på att man initialt gör valet att investera i aktier.

Hävstången uppgår till maximalt 25% (https://www.pensionsmyndigheten.se/ap7-safa)

Grundtryggheten I pensionssystemet är väl trots allt tänkt att finnas inom ramen för övriga pensionsavsättningar? Med PPM som grädde på moset. Det är min bild; den bild jag som 80-talist fått. Måhända är den felaktig givet vilka diskussioner som föregick reformen? Jag var helt enkelt för ung på den tiden. ? Dessutom, vilket jag tycker är relevant i sammanhanget, har det för "min generation" alltid varit tydligt att vi har ett (mycket) stort eget ansvar för våra pensioner. I praktiken handlar det om eget sparande.

Historisk avkastning är igen garanti för framtida dito. Men det är en indikation:

Jag har aldrig påstått att investeringar, inte minst aktieinvesteringar, är riskfria. Däremot bygger marknadsekonomi på ekonomisk tillväxt, vilket i sin tur ligger till grund för stigande vinster för företag, vilket i sin tur över tid leder till stigande värderingar av bolagen ifråga.

[OT] Köpläge på börsen?
Skälet är att du tog upp din investering i Rysslandsfonder. Sedan har andra tagit upp den kastade bollen, bla jag. Och även att många har en aversion mot en viss person från ett visst land, personen som startade hela finansiella turbulens som råder nu, och givetvis den mänskliga katastrofen. Turbulensen är så stor nu att hemmaplansinvesteringar inte är mycket bättre. Svenska börsen har f.ö backat ungefär 2 års genomsnittlig utveckling i år.

Nicht, 1 år.

[OT] Köpläge på börsen?
Jag ser nu att det finns hävstång i AP7 Aktiefond, trodde att den var borta helt och hållet, förmodligen därför den slår globalindex. Jag provade att göra en omfördelning, utan att fullborda den. Men det fanns ingen möjlighet att välja vilken hävstång man vill ha. Jag tror den inte kan påverkas utan alla får samma hävstång.

Grafen i länken visar också att det tog omkring 10 år att återhämta nedgången vid IT/Telekom bubblan. Så med lite otur kan man få nollutveckling under väldigt långa perioder.

Jag anser att PPM inte är grädde på moset. Politiker framför kanske det, men i praktiken är det inte så. Det är ett måste för alla födda från ca 80 talet och framåt att få en rimlig eller bra avkastning om man vill få bra statlig pension. Den som placerar i en säker räntefond kommer att få en klart lägre pension. Det är bara att leka med formeln för geometrisk summa, så får man lite förvånande slutsatser. Summan av alla 2.5% avsättningar kommer att i många fall slå summan av alla 16% avsättningar. Ränta på ränta gör jobbet.

[OT] Köpläge på börsen?
Med dagens slutkurser är årets nedgång i OMXS30 ca 13,8%, och OMXSPI ca 17,8% om jag räknat rätt och använt rätt siffror. Det finns givetvis år då indexökningar är i samma storlek eller högre. Men i genomsnitt är den klart lägre. Om du använder artikeln/grafen som IM bifogade och räknar lite på det så blir det helt andra siffror. För OMXS30 blir det om man använder perioden från årsskiftet 99/00 till årsskiftet 21/22 ca 3%. Tillkommer också direktavkastningar så en genomsnittlig avkastning på börsen ligger kanske på strax över 5%/år. Sen beror det ju på vilken period man väljer att räkna på. Den valda perioden innehåller både djupa nedgångar och stora uppgångar, ungefär som börsen fungerar över längre tid, så den är i någon mening relevant.

[OT] Köpläge på börsen?
Jag ser nu att det finns hävstång i AP7 Aktiefond, trodde att den var borta helt och hållet, förmodligen därför den slår globalindex. Jag provade att göra en omfördelning, utan att fullborda den. Men det fanns ingen möjlighet att välja vilken hävstång man vill ha. Jag tror den inte kan påverkas utan alla får samma hävstång.

Grafen i länken visar också att det tog omkring 10 år att återhämta nedgången vid IT/Telekom bubblan. Så med lite otur kan man få nollutveckling under väldigt långa perioder.

Jag anser att PPM inte är grädde på moset. Politiker framför kanske det, men i praktiken är det inte så. Det är ett måste för alla födda från ca 80 talet och framåt att få en rimlig eller bra avkastning om man vill få bra statlig pension. Den som placerar i en säker räntefond kommer att få en klart lägre pension. Det är bara att leka med formeln för geometrisk summa, så får man lite förvånande slutsatser. Summan av alla 2.5% avsättningar kommer att i många fall slå summan av alla 16% avsättningar. Ränta på ränta gör jobbet.
Jag har för mig att det tidigare gavs möjlighet att välja olika hävstång, själv. Jag gissar att nuvarande system med förvaltare som sköter den biten anses mindre riskabel för enskilda pensionssparare.

Återigen, jag har aldrig påstått att det är riskfritt att investera sina pengar. Minst av allt i aktier. Men den som utifrån den grafen väljer att stirra sig blind på enskilda perioder istället för att se helheten gör med stor sannolikhet sig själv en björntjänstom det nu är mot pensionen man siktar. Givetvis beroende på hur långt bort den är, samt hur ens ekonomi det ut i övrigt.

Här finns fakta i frågan, så kan vi med fördel lämna mina spekulationer och dit tyckande därhän: https://www.pensionsmyndigheten.se/...blogg/varfor-finns-premiepensionen-egentligen
Räntefonder som PPM-val går således stick i stäv med den tanke som fanns vid införandet. Å andra sidan innebär det över tid antagligen inflationssäkring av kapitalet. Säkert gott nog för vissa.

Vad 80-talister och personer födda ännu senare är i behov av och förutsätts skaffa sig är i) tjänstepension och ii) privat (pension)sparande. Det finns två anledningar till att försäkringsbolagens säljare ("rådgivare") vänder upp och ner på pensionspyramiden i) de tycker om att tjäna pengar och ii) det ger en korrekt bild av verkligheten för yngre generationer. (Den som påstår att PPM-delen står för 1/3 av hela sitt pensionskapital har med stor sannolikhet inte förstått hur vi förväntas se på vår framtida pension. Alternativt är personen kapitalförvaltare av rang, kanske kan det vara värt att stoppa undan några procent av lönen varje månad och förvalta de kronorna på motsvarande vis?)

Jag vill poängtera att jag inte är förespråkare av marknadsekonomi. Men jag är realist. Tillika pragmatiker. Och inte det minsta orolig för min framtida pension.

[OT] Köpläge på börsen?
Ja, jag vet inte riktigt. En period på 10 år eller mer är ju ca 25% av ett arbetsliv, det tycker jag är en väsentlig period. Bloggen är från 2017, det är oklart vilken period siffrorna kommer från, men det som står i den motsäger inte vad jag säger, att premiepensionen blir en högst väsentlig del för de som började arbeta sedan PPM system infördes. Det är bara att räkna på exempelvis siffrorna som ges i bloggen. Man kan betrakta PPM systemet som grädde på moset, men när den står för 30% eller mer av det statliga pensionssystemet så blir det en väsentlig del, mer än grädde.

Man skall inte pensionsspara i räntefonder även om de nominellt är säkra, det skall man bara använda för parkeringsändamål i osäkra tider. Som nu exempelvis, eller under IT bubblan.

Det var ooms som har/hade en andel på ca 1/3 från premiepensionssystemet. Jag antar att det är 1/3 av det statliga pensionssystemet, kan dock ha fel. Och det är inget orimligt. Den som har sparat i soffliggarfonden har fått en genomsnittlig avkastning på mellan 9 och 10 procent. Så ser det ut i Pensionsmyndigheten. Jag kan göra en enkelt antagande. En insättning i pensionssystemets inkomstdel på 16 enheter, med en avkastning på 3% (från bloggen) blir efter 20 år (ungefär så länge som ppm systemet funnits) 16*1,03^20 = 28,9. Motsvarande för ppm delen, med de lite mer än 9% som jag får från Pensionsmyndigheten, 2.5*1,09^20 = 14. 14/(28,9 + 14) = 0,32 eller ungefär 1/3. Efter 40 år blir det med samma siffror ca 60%.
Använder man beräkningar för geometrisk summa över 40 år, ett ganska normalt arbetsliv för de med eftergymnasial utbildning, så kommer man över 40%. För den som börjar arbeta direkt efter gymnasiet nära 50%.

Jag tror inte ooms är en kapitalförvaltare av rang. Som jag skrev (indirekt) i något tidigare inlägg tror jag att hans arbetsliv ligger helt inom ppm systemet. Han har bara gjort normala val, som slår inkomstpensionen på sikt.

Det är bra att kunna räkna själv, då vederlägger man felaktiga bilder som sprids, exempelvis från politiker.

Jag vet inte heller hur vi förväntas se på framtida pensioner. Jag vet dock att det behövs inget privat pensionssparande eftersom en vettig hantering av ppm sparandet kommer att ge en statlig pension som är bra. Privat pensionssparande är mer grädde på moset. Det privata pensionssparandet i dess egentliga form är ju också avskaffat, eller rättare sagt möjligheten att öppna nya konton. Det var en vits med den sparformen, med skatteavdrag och låga schablonskatter, men nu få man spara i vanliga sparformer med de regler som finns där. Och de reglerna är inte all så gynsamma.

[OT] Köpläge på börsen?
Det spelar nog mindre roll om pengarna inte hamnar direkt i Putins ficka. Den verklighet vi har idag är att vi har ett Ryssland med ett ledarskikt som vill återuppföra Tsarrikets forna glans. Kommer väst gå in handgripligen och riskera en kärnvapenduell? Gissningsvis inte. Det vi kan hoppas på är att fattiga ryssar som inte får hockey VM, inte får fotboll, inte kan resa osv samt till slut inser lögnerna om Ukraina-"insatsen" när allt fler ryska värnpliktiga kommer hem i kista får nog och revolterar.

[OT] Köpläge på börsen?
Som rois säger är det ingen här som påstått att 1/3 av totala pensionen kommer fr PPM. För min del är det i dagsläget 1/3 av kapitalet i den statliga pensionen som kommer fr PPM. Med ca 20 år kvar förväntas det ge drygt 20k i allmän pension, som rois säger är gissningsvis ca hälften av det då fr PPM. Jag har hela tiden valt fonder själv, och har aningen bättre utveckling än Såfan. Har länge haft maximal avsättning till systemet och minpensions beräkning bygger på att jag fortsätter ha det. Så jag tror att det är ett ganska bra exempel på vad man max kan få ur systemet (utan att vara en extremt duktig fondförvaltare).

För de som inte har maximal avsättning blir ju allmänna pensionen lägre, och tjänstepension än viktigare. Ofta är ju dock även avsättningar till tjänstepension betydligt lägre vid lägre inkomster, och många väljer ju anställningar där det inte ens finns. Dessa är ju ofta också de som väljer att inte spara till pensionen själva, trots att det borde vara extremt viktigt för dem.

Det är väldigt lätt att logga in på minpension.se och kolla hur det ligger till, det borde alla göra för att se om man är nöjd eller behöver börja spara. Där finns alla ens pensioner samlade. Och man ska nog inte vänta tills man är bortåt 50 innan man loggar in, åtminstone inte om man vill hinna göra nåt åt en ev lägre förväntad pension än man tänkt sig.

[OT] Köpläge på börsen?
Jag känner mig som sagt trygg beträffande min pension.

Ett tips i all välmening, för den som är intresserad av sådana, är att skaffa sig kunskap om tjänstepensionens (och ett privat sparandes) betydelse för den framtida pensionen. Den som saknar kunskap om och förståelse för det riskerar att bli besviken på ålderns höst.

[OT] Köpläge på börsen?
Jag känner mig som sagt trygg beträffande min pension.

Ett tips i all välmening, för den som är intresserad av sådana, är att skaffa sig kunskap om tjänstepensionens (och ett privat sparandes) betydelse för den framtida pensionen. Den som saknar kunskap om och förståelse för det riskerar att bli besviken på ålderns höst.
Jag är inte heller orolig, men det är tack vare tjänstepensionen och mitt eget sparande.

[OT] Köpläge på börsen?
Dow Jones Russia har fallit 60-70% idag, står i drygt 2 USD nu. Stod i 55 USD för en vecka sedan. Har alltså fallit drygt 95% på en vecka.

[OT] Köpläge på börsen?
Undrar när ryska börsen öppnar igen :unsure:
Hade det rört sig om en marknadsplats i ett land utan en galen despot hade det nog skett snarast möjligt; så snart åtgärder för att på ett eller annat sätt stabiliserat marknaden i den grad det vore möjligt.

I det här fallet? Inte den blekaste.

[OT] Köpläge på börsen?
Tyckte jag hörde nåt på nyheterna igår kväll att Gazprom och Lukoil fallit 93% i år, och Sberbank 99,3%. På de ställen där de fortf kan handlas då. Det lär bli ett rejält ras i Moskva när de nu vågar öppna.

[OT] Köpläge på börsen?
Det kanske blir köpläge på Eriksson frampå efter att dom lierat sig färdigt med IS?
Ja, herrejävlar vad de trampat i klaveret. Att mörka detta när de gör dealen med DOJ är ju en enorm risk, men troligtvis var de oroliga att bli helt utslängda fr USA precis när 5G-utrullningen skulle börja. Det lär bli dryga böter igen nu (dealen innebar ju 10 miljarder), och kanske åtal för personer i ledande befattning.

[OT] Köpläge på börsen?
Ja, herrejävlar vad de trampat i klaveret. Att mörka detta när de gör dealen med DOJ är ju en enorm risk, men troligtvis var de oroliga att bli helt utslängda fr USA precis när 5G-utrullningen skulle börja. Det lär bli dryga böter igen nu (dealen innebar ju 10 miljarder), och kanske åtal för personer i ledande befattning.
Som vanligt kommer ingen enskild person hållas ansvarig, om inte ”aktiv finansiering av terrorgrupp” till sist lyckas sätta någon typ av prejudikat.

[OT] Köpläge på börsen?
Som vanligt kommer ingen enskild person hållas ansvarig, om inte ”aktiv finansiering av terrorgrupp” till sist lyckas sätta någon typ av prejudikat.
Jag tänkte snarare på undanhållande av information fr DOJ, vilket rimligtvis borde vara ett brott i USA. Och VD:n är ju amerikansk medborgare och bor i USA…

[OT] Köpläge på börsen?
Med tanke på trådämnet och förmågorna av storföretag att rida ut dom värsta stormar så finns det nog framgent stora möjligheter att tjäna pengar förutsatt att dom inte blir av med stora kontrakt osv, - 30% på 1 månad är nog långt ifrån slutet beroende på hur det utvecklar sig.
Om man skulle gå in stort och förlora så har man numera lärt sig att det är ok att tycka synd om sig när man förlorar kapital på lotteri?

[OT] Köpläge på börsen?

En helt häpnadsväckande historia, tragiskt och så klart mycket skadligt för Ericsson som företag.

[OT] Köpläge på börsen?
Tyvärr tillämpar många stora svenska exportföretag en sorts moral och affärsetik när man gör affärer i sverige och övriga västvärlden, och en helt annan i diktaturstater och andra korrupta länder.
Tyvärr är ju Ericsson bara ett i raden av stora svenska exportbolag som i visat detta.
Tom våra präktiga banker har ju förvandlats till penningtvättsmaskiner åt ryska banditer, när dom försökt sig på affärer i utlandet. :/

[OT] Köpläge på börsen?
Lite historik om börsstängningar, artikel från början av pandemin.
MoskvaBörsen.jpg

[OT] Köpläge på börsen?
Jag läser att Ukraina har auktionerat ut sina första krigsobligarioner, alla pengar går till stat/krigskassan. Potentiell avkastning är 11% över ett år plus karmapoäng. Potentiell risk är att Putin eventuellt inte går i god för obligationen om det är han som sitter på kassaapparaten när den förfaller.
Jag har dålig koll på obligationer utöver att använda obligationsfonder som krockkudde, men det vore intressant om Heja Ukraina-obligationen var öppen för privatpersoner och släpper på köp under de hiskeliga belopp som jag har för mig att Statsobligationer vanligtvis tingar.

Edit: dessutom planeras det även för Ukrainska NFT:er i krigsfinansieringssyfte. Så kom de till nytta till sist.

Tillbaka
Topp