liveforthis
Aktiv medlem
The Gravel tråd
Nu börjar man bli pepp på Dirty Halland! Fin runda idag i riktigt mysigt väder.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
cycletraveloverload.com
Cykelvasan hoj kanske..om man nu gillar sånt
Om man ska kommentera bara denna cykeln, så har den för kort reach och för lite trail för att funka optimalt med rakt styre. Blir sällan bra att bara byta styre rakt av.
Den ser lite kortare ut än moderna mtb så vill man köra med rakt styre ska man nog välja en ram som är storleken större än vad man normalt skulle ha valt, om geometrin är anpassad för bock.Om man ska kommentera bara denna cykeln, så har den för kort reach och för lite trail för att funka optimalt med rakt styre. Blir sällan bra att bara byta styre rakt av.
Om vi (ännu en gång) ska ha diskussionen om flatbar gravel vs gravel vs HT, så är mina fem cent att jag älskar min Diverge Evo. Har nästan helt ersatt min ruskigt snabba fullblods-gravel. Diverge är helt enkelt en otroligt rolig cykel.
Jämfört med en MTB HT så funkar den bättre för pendling, har lägre bottom bracket, enkelt att byta hjul med racer, fästen för skärmar, kort chainstay och nättare utseende. Och nej, flatbar gravel är inte bara en 90's MTB. De hade inte hydrauliska skivbromsar, plats för breda däck, 1x12 växlar, optmimerade rammaterial, etc.
skaka hjulen, skvalpar det? annars mer gucka. pumpa, lägga de horisontellt på sidan, vänd efter någon timme och skaka om, fortsätta så tills det är tätt, ta också gärna en svsmp med diskmedel och dra runt och leta efter bubblor, skaka dit guckan, alternativt cykla, pumpa, cykla, pumpa, till slut blir det tätt.:)Tubeless fråga. Har för första gången installerat ett par Pathfinder 42 på hunt hjul men luften går delvis ur på båda hjulen efter ett tag... installerade dem och cyklade 1 timme. Allt ok, dagen efter så är däcken mjuka men inte platta. Pumpade igen, cyklade 2 timmar. Allt ok och kollade däcken x antal timmar senare igen och då ok fortfarande. ett par dagar senare så har båda däcken släppt ur sig luft igen men fortfarande så det finns luft men är inte helt tömda. Trolig orsak? Ventiler ej täta eller fel installerade? Ej helt tätt med gucka? För lite gucka? ca 80-90 ml i varje däck. Vad göra? Installera om helt eller bara ha i mer gucka?
Tack! Ska testas imorgon om ork finns att plocka av hjulen. Kan också bli så att jag försöker få i mer gucka, pumpa, cykla och kolla av status efter det.skaka hjulen, skvalpar det? annars mer gucka. pumpa, lägga de horisontellt på sidan, vänd efter någon timme och skaka om, fortsätta så tills det är tätt, ta också gärna en svsmp med diskmedel och dra runt och leta efter bubblor, skaka dit guckan, alternativt cykla, pumpa, cykla, pumpa, till slut blir det tätt.:)
Vill understryka just punkten om att lägga dem horisontellt. Har haft problem nån gång när jag inte gjorde det. Antagligen rann guckan aldrig in mellan fälgkant och däck.Tack! Ska testas imorgon om ork finns att plocka av hjulen. Kan också bli så att jag försöker få i mer gucka, pumpa, cykla och kolla av status efter det.
En bra grej är att lägga dem över en hink - navet i mitten, då hamnar de fint horisontellt och de ligger bra.Vill understryka just punkten om att lägga dem horisontellt. Har haft problem nån gång när jag inte gjorde det. Antagligen rann guckan aldrig in mellan fälgkant och däck.
Likadana däck här. Rådet är att inte snåla med guckan samt se över tejpen om det inte löser sig.Tubeless fråga. Har för första gången installerat ett par Pathfinder 42 på hunt hjul men luften går delvis ur på båda hjulen efter ett tag... installerade dem och cyklade 1 timme. Allt ok, dagen efter så är däcken mjuka men inte platta. Pumpade igen, cyklade 2 timmar. Allt ok och kollade däcken x antal timmar senare igen och då ok fortfarande. ett par dagar senare så har båda däcken släppt ur sig luft igen men fortfarande så det finns luft men är inte helt tömda. Trolig orsak? Ventiler ej täta eller fel installerade? Ej helt tätt med gucka? För lite gucka? ca 80-90 ml i varje däck. Vad göra? Installera om helt eller bara ha i mer gucka?
Nu börjar man bli pepp på Dirty Halland! Fin runda idag i riktigt mysigt väder. Visa bilaga 545669Visa bilaga 545670Visa bilaga 545671Visa bilaga 545672
Ja hoppas det samma vädret känns som det varit och ska va perfekt, ska bli jäkligt kul detta! Vi är 3 polare som kommer ner från Varberg iaf :)Hoppas vi ses på Dirty Halland på lördag. Ingen nederbörd på länge och grusvägarna är dammiga och hårda. Hoppas på en episk dag med många goa upplevelser.
Visa bilaga 545958
Prova med mera gucka. Hjälper det så stoppa i hjulet i ett vattenbad, en bit åt gången, så ser du om det läcker vid ventilen, genom däcksidan eller ekerhålen. Om ekerhålen så är tejpningen kass.Tubeless fråga. Har för första gången installerat ett par Pathfinder 42 på hunt hjul men luften går delvis ur på båda hjulen efter ett tag... installerade dem och cyklade 1 timme. Allt ok, dagen efter så är däcken mjuka men inte platta. Pumpade igen, cyklade 2 timmar. Allt ok och kollade däcken x antal timmar senare igen och då ok fortfarande. ett par dagar senare så har båda däcken släppt ur sig luft igen men fortfarande så det finns luft men är inte helt tömda. Trolig orsak? Ventiler ej täta eller fel installerade? Ej helt tätt med gucka? För lite gucka? ca 80-90 ml i varje däck. Vad göra? Installera om helt eller bara ha i mer gucka?
Det där är klassiskt.Tubeless fråga. Har för första gången installerat ett par Pathfinder 42 på hunt hjul men luften går delvis ur på båda hjulen efter ett tag... installerade dem och cyklade 1 timme. Allt ok, dagen efter så är däcken mjuka men inte platta. Pumpade igen, cyklade 2 timmar. Allt ok och kollade däcken x antal timmar senare igen och då ok fortfarande. ett par dagar senare så har båda däcken släppt ur sig luft igen men fortfarande så det finns luft men är inte helt tömda. Trolig orsak? Ventiler ej täta eller fel installerade? Ej helt tätt med gucka? För lite gucka? ca 80-90 ml i varje däck. Vad göra? Installera om helt eller bara ha i mer gucka?
Ska du inte spara benen inför Dirty Halland?Blev en super fin morgon runda 63km in på kontot
Jodå imon blir vilodag och idag va rätt lungt pass. Inte kan man vila sig i form ? ;)Ska du inte spara benen inför Dirty Halland?
Jag har haft samma problem i början på veckan, men då skruvade jag isär ventilerna och gjorde rent lite och då blev det bra.Tack för alla svar. Har haft båda däcken horisontellt över hink och sen vänt. Kan mycket väl vara för lite gucka ska experimentera lite så löser det sig säkert. Kan väl säga att jag inte kollade tejpningen i fälgarna supernoga då allt var nytt och fixat av Hunt. Får väl kolla med vatten och kolla läckor och sist kolla tejpningen om det fortfarande läcker.
Jag har kört på mina ett tag nu. Känns bra tycker jag. Hade några punkor när jag körde Tubolito men sedan jag monterade dem tubeless har det varit problemfritt. Minns dock inte vad mina vägde.Tcmcykel levererar 1dags leverans från beställning! Ska bli kul att prova dessa Pirelli cinturato gravel M 45mm, galet off på vikten dock! (550gram) och båda mina 628 rep 629gram.Visa bilaga 546153
Rena mtbvikten! Shit ?Tcmcykel levererar 1dags leverans från beställning! Ska bli kul att prova dessa Pirelli cinturato gravel M 45mm, galet off på vikten dock! (550gram) och båda mina 628 rep 629gram.Visa bilaga 546153
Tidningen Tour har testat Pirelli Cinturato Gravel M (40mm) + 11 andra graveldäck i nr 5-2020Tcmcykel levererar 1dags leverans från beställning! Ska bli kul att prova dessa Pirelli cinturato gravel M 45mm, galet off på vikten dock! (550gram) och båda mina 628 rep 629gram.
Mina continental terra speed 40 mm väger 480 gram, de köpte jag förra året. Det står E25 (elcykel 25 km/h) på däcksidorna, äldre modeller väger ~430 gram men de går nog inte få tag på längre.Rena mtbvikten! Shit ?
Wtb riddler 37mm 414/418g.
Specialized pathfinder 38mm 491g
Continental terra speed 40mm 428g.
De jag har provat.
Ja 550 ish hade vart nice. Då mina 47or (tracer pro) jag kör nu väger in på 575gram. Men ville ha mer mönster än det som flesta andra däcken har men med ok rull på blandat underlag och inte under 45mm bredd.Rena mtbvikten! Shit ?
Wtb riddler 37mm 414/418g.
Specialized pathfinder 38mm 491g
Continental terra speed 40mm 428g.
De jag har provat.
Mjo men 14gram övervikt kunde jag köpt men mina väger 70gram över angiven vikt vilket är klart i högsta Kant. Rullet bryr jag mig inte jätte mycket om då jag gillar stök grusväg och stigar samt skog körning. Försöker köra under 15-20% asfalt på mina rundor. Har snabba däck idag men vill ha mer grepp.Tidningen Tour har testat Pirelli Cinturato Gravel M (40mm) + 11 andra graveldäck i nr 5-2020
Angiven vikt enl tillverkaren: 500g , det testade däcket vägde 514g.
Rullmotståndet var ~31% (~10W) högre än hos det snabbaste däcket på grus.
Läs mer och ladda hem hela testet, för 0,99 €
12 Tubeless-Reifen fürs Gelände im Test (tour-magazin.de)
Jag va inne på rambler 45or men dom känndes inte så mycket greppigare än det jag har , så fick bli cinturato ??499 resp 507g för mina Maxxis Rambler 700x45c
Nice verkar va det dom flesta tycker (bra) om däcken så ska bli kul med lite mer grepp och även dämpningen i dom verkar va bra.Jag har kört på mina ett tag nu. Känns bra tycker jag. Hade några punkor när jag körde Tubolito men sedan jag monterade dem tubeless har det varit problemfritt. Minns dock inte vad mina vägde.Visa bilaga 546317
Jan Heine säljer mönstrade René Herse däck i 48-622 som skall väga från 515gMen ville ha mer mönster än det som flesta andra däcken har men med ok rull på blandat underlag och inte under 45mm bredd.
Och gärna under 500kr/däcket . Polaren har kört som René däcken och kört 4 punkor på dom på ganska snälla grusrundor...Jan Heine säljer mönstrade René Herse däck i 48-622 som skall väga från 515g
Oracle Ridge TC
Vart har du fått tag på dom?Sitter med kvarvarande symptom från covid och väntar på att få ta en sväng i det fina vädret, så dagen blev prepp med nya däck (Pathfinder S-Works).