The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Nu börjar man bli pepp på Dirty Halland! Fin runda idag i riktigt mysigt väder.
IMG_20220322_101520_464.jpg
IMG_20220322_110215_216.jpg
IMG_20220322_112637_139.jpg
IMG_20220322_114425_299.jpg

The Gravel tråd
Racks! Vad ska man inte missa när det gäller monteringsmöjligheter på ram och gaffel? Jag tänkte det ska gå att ha både skärmar och rack fram och bak. Först tänkte jag bara två klassiska skruvhål nere vid dropouterna, som mina gamla vrak har haft. Men det är ju lite knöligt ihop med skivbromsarna (jag kör IS tabs pga sliding dropouts också så det blir extra knepigt). Många verkar köra främre rack med montering mitt på gaffeln, liksom skärmarna fram. Så det kanske måste bli både och där. Två hål nere plus ett eller två mitt på benen. Plus trople cage på benen förstås. Men vad är state of the art bak?

The Gravel tråd
Den ser snabb ut men jag tycker inte det känns så attraktivt med flatbar-snabbcyklar? Bock känns så mycket bekvämare för den sortens cykling. Och en ram för bock blir oftast lite knasig med rakt styre då den är kortare, ska man sen ta ut den på stigarna och därför vill ha rakt styre för lite mer allround, så vill man ha plats för större däck, få nån cm högre vevparti och diverse annat.

The Gravel tråd
Vilka är era spontana tankar om det här bygget?
Visa bilaga 545823
Ett experiment som GCN har
Vilka är era spontana tankar om det här bygget?
Visa bilaga 545823
Ett experiment som GCN har gjort
Om man ska kommentera bara denna cykeln, så har den för kort reach och för lite trail för att funka optimalt med rakt styre. Blir sällan bra att bara byta styre rakt av.
Om vi (ännu en gång) ska ha diskussionen om flatbar gravel vs gravel vs HT, så är mina fem cent att jag älskar min Diverge Evo. Har nästan helt ersatt min ruskigt snabba fullblods-gravel. Diverge är helt enkelt en otroligt rolig cykel.
Jämfört med en MTB HT så funkar den bättre för pendling, har lägre bottom bracket, enkelt att byta hjul med racer, fästen för skärmar, kort chainstay och nättare utseende. Och nej, flatbar gravel är inte bara en 90's MTB. De hade inte hydrauliska skivbromsar, plats för breda däck, 1x12 växlar, optmimerade rammaterial, etc.

The Gravel tråd
Tubeless fråga. Har för första gången installerat ett par Pathfinder 42 på hunt hjul men luften går delvis ur på båda hjulen efter ett tag... installerade dem och cyklade 1 timme. Allt ok, dagen efter så är däcken mjuka men inte platta. Pumpade igen, cyklade 2 timmar. Allt ok och kollade däcken x antal timmar senare igen och då ok fortfarande. ett par dagar senare så har båda däcken släppt ur sig luft igen men fortfarande så det finns luft men är inte helt tömda. Trolig orsak? Ventiler ej täta eller fel installerade? Ej helt tätt med gucka? För lite gucka? ca 80-90 ml i varje däck. Vad göra? Installera om helt eller bara ha i mer gucka?

The Gravel tråd
Om man ska kommentera bara denna cykeln, så har den för kort reach och för lite trail för att funka optimalt med rakt styre. Blir sällan bra att bara byta styre rakt av.
Om vi (ännu en gång) ska ha diskussionen om flatbar gravel vs gravel vs HT, så är mina fem cent att jag älskar min Diverge Evo. Har nästan helt ersatt min ruskigt snabba fullblods-gravel. Diverge är helt enkelt en otroligt rolig cykel.
Jämfört med en MTB HT så funkar den bättre för pendling, har lägre bottom bracket, enkelt att byta hjul med racer, fästen för skärmar, kort chainstay och nättare utseende. Och nej, flatbar gravel är inte bara en 90's MTB. De hade inte hydrauliska skivbromsar, plats för breda däck, 1x12 växlar, optmimerade rammaterial, etc.
Den ser lite kortare ut än moderna mtb så vill man köra med rakt styre ska man nog välja en ram som är storleken större än vad man normalt skulle ha valt, om geometrin är anpassad för bock.

Jag kände stora ha-begär när jag såg den där canyon med rakt styre. En modernare och rappare version av min 15 år gamla helstela mtb. Perfekt för cykelvasan eller man vill ha en raketsnabb mtb för lite lättare terräng. Precis vad jag var ute efter när jag köpte min första mtb i mitten av 90 talet, men denna canyon är oändligt mycket bättre på alla punkter.

The Gravel tråd
Tubeless fråga. Har för första gången installerat ett par Pathfinder 42 på hunt hjul men luften går delvis ur på båda hjulen efter ett tag... installerade dem och cyklade 1 timme. Allt ok, dagen efter så är däcken mjuka men inte platta. Pumpade igen, cyklade 2 timmar. Allt ok och kollade däcken x antal timmar senare igen och då ok fortfarande. ett par dagar senare så har båda däcken släppt ur sig luft igen men fortfarande så det finns luft men är inte helt tömda. Trolig orsak? Ventiler ej täta eller fel installerade? Ej helt tätt med gucka? För lite gucka? ca 80-90 ml i varje däck. Vad göra? Installera om helt eller bara ha i mer gucka?
skaka hjulen, skvalpar det? annars mer gucka. pumpa, lägga de horisontellt på sidan, vänd efter någon timme och skaka om, fortsätta så tills det är tätt, ta också gärna en svsmp med diskmedel och dra runt och leta efter bubblor, skaka dit guckan, alternativt cykla, pumpa, cykla, pumpa, till slut blir det tätt.:)

The Gravel tråd
skaka hjulen, skvalpar det? annars mer gucka. pumpa, lägga de horisontellt på sidan, vänd efter någon timme och skaka om, fortsätta så tills det är tätt, ta också gärna en svsmp med diskmedel och dra runt och leta efter bubblor, skaka dit guckan, alternativt cykla, pumpa, cykla, pumpa, till slut blir det tätt.:)
Tack! Ska testas imorgon om ork finns att plocka av hjulen. Kan också bli så att jag försöker få i mer gucka, pumpa, cykla och kolla av status efter det.

The Gravel tråd
Tack! Ska testas imorgon om ork finns att plocka av hjulen. Kan också bli så att jag försöker få i mer gucka, pumpa, cykla och kolla av status efter det.
Vill understryka just punkten om att lägga dem horisontellt. Har haft problem nån gång när jag inte gjorde det. Antagligen rann guckan aldrig in mellan fälgkant och däck.

The Gravel tråd
Likadana däck här. Rådet är att inte snåla med guckan samt se över tejpen om det inte löser sig.

The Gravel tråd
Prova med mera gucka. Hjälper det så stoppa i hjulet i ett vattenbad, en bit åt gången, så ser du om det läcker vid ventilen, genom däcksidan eller ekerhålen. Om ekerhålen så är tejpningen kass.

The Gravel tråd
Det där är klassiskt.

Jag upplever att det är skillnad mellan olika tätningsvätskor hur bra de är på att täppa till mikroläckor, orange seal är den bästa jag provat, bättre än stan's tycker jag. Men om det går lång tid och man är slarvig med att fylla på kan man ha för lite i däcket och så börjar det smygläcka. Jag har klarat mig hela vintersäsongen tills nu, nu har det börjat smygpysa ur bakdäcket. Ska strax byta till sommardäck ändå så jag tror jag inte orkar bry mig.

Tejpningen brukar kunna vara ett problem. När man haft på/av ett däck några gånger är det lätt hänt att man skadat tejpen så det kryper in luft under tejpen och pyser ut genom ekerhålen eller ventilhålet. Smeten har lite svårare att komma åt där. Kanske lyckas den täta till en skadad tejpning i början, men sen efter nån månad börjar det pysa. Har man gjort tejpningen själv så kan den helt enkelt vara för dåligt gjord (been there, done that). Det ska inte vara nåt som helst veck i tejpen där luft kan krypa in under tejpen och leta sig ut genom ekerhålen. När man tejpar hjul som använder slang så kan tejpningen se ut lite hursomhelst, men med tubeless är det mycket noga att det blir bra och att man har tillräckligt bred tejp. Har man en tunn tejp kan man kosta på sig två varv.

Läckage runt ventilhålet kan ibland vara ett problem. Det går i regel inte få 100% tätt mellan fälg och gummimuffen på ventilen utan tätningsvätska, så det bygger på att den letar sig dit och tätar till. Om man råkar snurra på ventilen när man håller på och pumpar så kan man bryta den tätningen och det kan ibland lämna en pyspunka som inte går till sig förrän man fyller på mer vätska och skakar runt hjulet. Vätskan roterar ju mest runt körbönan så alla läckage som är mot fälgen är lite mer knepiga att täta till i vanlig körning.

Jag hade väldigt mycket pysproblem förut med tubeless, men sen jag bytt till orange seal och varit mycket mer noggrann när jag tejpar fälgarna har jag så långt haft täta däck (som om det vore butylslang i, behöver inte pumpa ofta), så länge det finns flytande orange seal kvar i däcket som kan täta eventuella nya mikroläckor som uppstår (eller gamla som återuppstår). Ska också nämna att jag bytte fälgar samtidigt till några med modern tubeless-profil, min gamla var "tubeless ready" gammal generation så mer problem med mikroläckage runt fälgkanten också tycks jag minnas.

Edit: kom på ännu ett spökläckage man kan råka ut för, ibland så letar sig tätningsvätska in i ventilen och stelnar där så att ventilkärnan inte sluter 100% tätt längre. Detta är nog mer vanligt med orange seal än andra. Fördelen med orange seal är att den är mycket bra på täta mikroläckor, nackdelen är att den tror ventilen är en läcka också så den kan klogga den. Gäller att ha ventilen åt sidan eller uppåt när man pumpar så inte tätningsvätskan letar sig dit när man pumpar. Det brukar vara enkelt att skruva lös och pilla bort torkade rester från ventilkärnan om det visar sig vara problem.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Tack för alla svar. Har haft båda däcken horisontellt över hink och sen vänt. Kan mycket väl vara för lite gucka ska experimentera lite så löser det sig säkert. Kan väl säga att jag inte kollade tejpningen i fälgarna supernoga då allt var nytt och fixat av Hunt. Får väl kolla med vatten och kolla läckor och sist kolla tejpningen om det fortfarande läcker.

The Gravel tråd
Tack för alla svar. Har haft båda däcken horisontellt över hink och sen vänt. Kan mycket väl vara för lite gucka ska experimentera lite så löser det sig säkert. Kan väl säga att jag inte kollade tejpningen i fälgarna supernoga då allt var nytt och fixat av Hunt. Får väl kolla med vatten och kolla läckor och sist kolla tejpningen om det fortfarande läcker.
Jag har haft samma problem i början på veckan, men då skruvade jag isär ventilerna och gjorde rent lite och då blev det bra.

The Gravel tråd
Jag har märkt att däck kan variera ganska mycket i vikt, jag tror att göra med hur de tillverkas, att det helt enkelt är svårt att hålla en specifik målvikt mellan batcher. Fått känslan av att tillverkarna gärna sätter vikten som nåt som ligger i underkant snarare än i mitten av normalfördelningen. Det blir lite av en kapplöpning mellan tillverkare i hur mycket ljug man kan komma undan med ?, för ingen vill ju visa en högre vikt än konkurrenten.

En annan anledning är att de ibland ändrar däcket lite från ett år till ett annat utan att annonsera det, så vissa däck kan bli tyngre till en ny årsmodell. Har för mig att de gjorde det med Continental Terra Speed 40 mm som också fick E-bike-certifiering med ny konstruktion (så det står E25 på sidan av de nya däcken). Vikten gick upp, men de har lyckats hålla rullmotståndet lika lågt enlig bicyclerollingresistance.com och punka-skyddet är bättre, så jag är nöjd där.

The Gravel tråd
Tcmcykel levererar 1dags leverans från beställning! Ska bli kul att prova dessa Pirelli cinturato gravel M 45mm, galet off på vikten dock! (550gram) och båda mina 628 rep 629gram.Visa bilaga 546153
Jag har kört på mina ett tag nu. Känns bra tycker jag. Hade några punkor när jag körde Tubolito men sedan jag monterade dem tubeless har det varit problemfritt. Minns dock inte vad mina vägde.
79F0A031-8650-43E2-9735-76C9A464D2D4.jpeg

The Gravel tråd
Tcmcykel levererar 1dags leverans från beställning! Ska bli kul att prova dessa Pirelli cinturato gravel M 45mm, galet off på vikten dock! (550gram) och båda mina 628 rep 629gram.
Tidningen Tour har testat Pirelli Cinturato Gravel M (40mm) + 11 andra graveldäck i nr 5-2020
Angiven vikt enl tillverkaren: 500g , det testade däcket vägde 514g.
Rullmotståndet var ~31% (~10W) högre än hos det snabbaste däcket på grus.
Läs mer och ladda hem hela testet, för 0,99 €
12 Tubeless-Reifen fürs Gelände im Test (tour-magazin.de)

The Gravel tråd
Rena mtbvikten! Shit ?
Wtb riddler 37mm 414/418g.
Specialized pathfinder 38mm 491g
Continental terra speed 40mm 428g.

De jag har provat.
Mina continental terra speed 40 mm väger 480 gram, de köpte jag förra året. Det står E25 (elcykel 25 km/h) på däcksidorna, äldre modeller väger ~430 gram men de går nog inte få tag på längre.

The Gravel tråd
Rena mtbvikten! Shit ?
Wtb riddler 37mm 414/418g.
Specialized pathfinder 38mm 491g
Continental terra speed 40mm 428g.

De jag har provat.
Ja 550 ish hade vart nice. Då mina 47or (tracer pro) jag kör nu väger in på 575gram. Men ville ha mer mönster än det som flesta andra däcken har men med ok rull på blandat underlag och inte under 45mm bredd.

The Gravel tråd
Tidningen Tour har testat Pirelli Cinturato Gravel M (40mm) + 11 andra graveldäck i nr 5-2020
Angiven vikt enl tillverkaren: 500g , det testade däcket vägde 514g.
Rullmotståndet var ~31% (~10W) högre än hos det snabbaste däcket på grus.
Läs mer och ladda hem hela testet, för 0,99 €
12 Tubeless-Reifen fürs Gelände im Test (tour-magazin.de)
Mjo men 14gram övervikt kunde jag köpt men mina väger 70gram över angiven vikt vilket är klart i högsta Kant. Rullet bryr jag mig inte jätte mycket om då jag gillar stök grusväg och stigar samt skog körning. Försöker köra under 15-20% asfalt på mina rundor. Har snabba däck idag men vill ha mer grepp.

The Gravel tråd
Sitter med kvarvarande symptom från covid och väntar på att få ta en sväng i det fina vädret, så dagen blev prepp med nya däck (Pathfinder S-Works).

Bilagor

• 5B48CD5A-68F4-4CD0-9AED-980855F07AF0.jpeg
    5B48CD5A-68F4-4CD0-9AED-980855F07AF0.jpeg
    506 KB · Besök: 152
  • 42DCA786-E663-49EB-A176-E0F9D0309E31.jpeg
    42DCA786-E663-49EB-A176-E0F9D0309E31.jpeg
    844.1 KB · Besök: 160
  • 1BCA103E-4385-4A80-BFEC-D888BC8CAD3D.jpeg
    1BCA103E-4385-4A80-BFEC-D888BC8CAD3D.jpeg
    377.6 KB · Besök: 167
  • FB818A58-9CC3-44AF-B439-E8952F517CE9.jpeg
    FB818A58-9CC3-44AF-B439-E8952F517CE9.jpeg