[OT] Vilken (lagom) kall öl dricker du nu?

En To öl Dipa medans pizzan värms :)

Fredagskänslan på topp!!

20220318_175808.jpg

Man kan tänka sig att det finns några goa backyard trails däromkring också. Ett sista varv medan tändvätskan träcker, och sen en Falcon-örn medan man tänder grillen. Man har ”jobbat” hemma, det ligger en flaska billig gin i frysen och inne på köksbordet står en enkel fransk Malbec och luftar. Var är grillen, förresten?

202B9237-F83B-4BF7-94E2-24089B95A23D.jpeg

Två mörkare bertz innan pizzan och en medioker Sangiovese från södra Italiens tråkigare trakter. (Bra öl, båda värda att prova.) Därefter; GT. Skål, och Happy St Paddy’s i efterskott!
PS. Underbart att få cykla i cykelkläder ist för hikingditon i vårsolen innan idag, på betald arbetstid och allt.
”… sad to say I must be on my way
So buy me beer and whiskey 'cause I'm going far away
I'd like to think of me returning when I can
To the greatest little boozer and to Sally MacLennane…”

Här har ni som exempel tre vanliga svenska fulöl som görs på extrakt:

Här har ni som exempel tre vanliga svenska fulöl som görs på extrakt:
Ja, pripps blå o millennium är inte kul...
Men falcon tycker jag är ok oavsett om det är en extraktöl.
Men samtidigt finns det 'finöl' som smakar riktigt illa...
Finns ett lokalt öl där jag bor som inte är ok. Enligt mig. Men många hyllar det.
Och jag förstår inte varför..

Ja, pripps blå o millennium är inte kul...
Men falcon tycker jag är ok oavsett om det är en extraktöl.
Men samtidigt finns det 'finöl' som smakar riktigt illa...
Finns ett lokalt öl där jag bor som inte är ok. Enligt mig. Men många hyllar det.
Och jag förstår inte varför..
Känner igen det där. Två bryggerier i kommunen som är riktigt dåliga.. Men alla locals hyllar det ändå. Iofs bra att stötta det lokala.

Den här var desto trevligare, trots även den en ljus öl. Dricker man bara en bock rätt upp och ner så är det väl bara en ovanligt bra ljus öl, men vid komparativ studie med tråkig internationell lager (Carlsbergen ovan) så inser man med all önskvärd tydlighet att det är skillnad på öl och öl.
99CA5E64-CF7F-463B-8B1B-79A8D7F45975.jpeg

…eller jag kanske måste revidera ovanstående amatöruttalande. En Bock är ändå nått mer än en (även bra) lager. De får man ändå drista sig till att medge. Även om bocken är ljus.
Och den här är också väldigt trevlig.
BEDD19DC-C5DA-42F2-8343-0B992A201D95.jpeg

Exakt vad innebär extraktöl? De säckar med malt och humle jag sett är väl också någon form av extrakt? Eller tänker jag dumt nu?
Ett annat ord för maltextrakt är maltsirap, vilket väl bör ge en bild av vad det handlar om. Jag föredrar att mitt öl bryggs på riktigt maltkorn och riktig humle, istället för maltsirap. Pss som jag föredrar riktig skotsk whisky eller fransk cognac, istället för hemkört uppblandat med whiskyextrakt eller cognacextrakt fr Gekås.

Ett annat ord för maltextrakt är maltsirap, vilket väl bör ge en bild av vad det handlar om. Jag föredrar att mitt öl bryggs på riktigt maltkorn och riktig humle, istället för maltsirap. Pss som jag föredrar riktig skotsk whisky eller fransk cognac, istället för hemkört uppblandat med whiskyextrakt eller cognacextrakt fr Gekås.

Råvaran är väl ändå malt iofs om det kallas maltextrakt. Sen finns det ju ännu fulare öl som är gjorda på andra saker, typ glukossirap.

Ängöl fick till en riktigt homerun med deras weizen!

Visa bilaga 545967
Den där drack jag förra helgen. Fick hälla ut halva, det är inte ofta jag häller ut en öl. Är inte en av mina favorittyper men då och då hamnar det en weizen eller något annat veteaktigt i korgen. Antingen var denna "så skall det vara" i så fall avskyr jag det. Eller så var min trasig på något sätt

Ä där drack jag förra helgen. Fick hälla ut halva, det är inte ofta jag häller ut en öl. Är inte en av mina favorittyper men då och då hamnar det en weizen eller något annat veteaktigt i korgen. Antingen var denna "så skall det vara" i så fall avskyr jag det. Eller så var min trasig på något sätt

Den där drack jag förra helgen. Fick hälla ut halva, det är inte ofta jag häller ut en öl. Är inte en av mina favorittyper men då och då hamnar det en weizen eller något annat veteaktigt i korgen. Antingen var denna "så skall det vara" i så fall avskyr jag det. Eller så var min trasig på något sätt
Är du säker det var ölen som var trasig? ;)

Tillbaka
Topp