(OT) Ametister och spineller i skåne.

Mike_Dee

Ny medlem
tjena ville bara påpeka att det finns ametister i skåne vid helsingborg ungefär, samt spineller vid ivö klack. Bara att plocka.

Nån som hittat halvädelstenar eller ädelstenar, samt värdefulla mineraler i sverige?
Min bror hittade en 10 kilo tung markarsit i kalkbrottet malmö.
Själv har jag inte hittat nåt på mina cykelfärder.
Finns det nån geolog som kan ge tips på fyndigheter av värdefull mineral i skåne som man bara kan ta rätt upp o ner.

Jag vet för några år sen var det några som hämtade skitmycket mineral i ett naturreservat i norrland. Det rörde sig om 1 ton mineral till värdet av 500 000 kr i obearbetat skick.
De greps av polise, men de fick behålla mineralen för de hade brutit mineralen under vattenytan, därav gällde inte lagen om naturreservatet.
Tror det var hematit eller nåt liknande. Nån som minns mer detaljerat om denna händelse?

mm jag vet exakt var dom finns. vänta skall kolla.

I Rönnarp, Ottarp, Helsingborg, Skåne, Sweden finns det föjlande fyndigheter

ametist
Kalcit
olika kvarts förutom ametist
Pyrit

Har faktiskt tänkt cykla dit från malmö i sommar och kolla om jag kan hitta ltie ametister, på enirokartor kan man se att det är ett öppet brott o itne en gruva.

Mike_Dee skrev:
-------------------------------------------------------

> Har faktiskt tänkt cykla dit från malmö i
> sommar och kolla om jag kan hitta ltie ametister,
> på enirokartor kan man se att det är ett öppet
> brott o itne en gruva.

Är det ett öppet brott kommer garanterat polisen.

Mike_Dee skrev:
> Tror det var hematit eller nåt liknande. Nån som
> minns mer detaljerat om denna händelse?

Antagligen hepatit.

tomtefar
De kommer garanterat inte, lika lite som polisen kommer om man är i kalkbrottet i malmö. Dessutom ligger detta brott på landet så ingen lär bry sig.
Dessutom om polisen komme rtror jag de ser mellan fingrarna och låter en gå, specielltom man visar vilka ametister man hittat!

Fiskarsvettot
ja det kan va hepatit!!!!!
faktiskt jag minns att de titne va jutst hematit men det hade fastnat endå.
Klart det var hepatit!!! DVS alunskiffer. alså hepatit är också en mineral för de som itne visste det!
Sakll kolla på goggle om jag hittar händelsen nu.!

okok , hittade händelsen
här är en länk.
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=3560246

För er som itne gilalr länkar postar jag ett citat ur publiceringen på norrlands socieldemokratiska tidning

Kiruna. KIRUNA. Mannen som är huvudmisstänkt för mineralplundring utanför Jokkmokk, anser sig inte ha gjort något fel.- Jag är ingen mineraltjuv och har inte skövlat naturen på mineraler, säger han.

Det var i förra veckan som tre män och en kvinna greps av Jokkmokkspolisen vid naturreservatet Ultevis. Personerna hade med sig 80-100 kilo mineraler och misstänktes för att ha brutit mot bestämmelserna i naturreservatet. Värdet av mineralerna, om de förädlas, har av en källa till polisen, uppskattats till miljonbelopp. Hammare, spett, hackor och en bergsborrmaskin beslagtogs. Polisen utreder nu om brott har begåtts mot miljölagen, minerallagen eller om det skett något brott alls.

Sönderskurna däck
Nu kliver en av de misstänkta fram, Reiner från Tyskland. Han vill inte figurera i tidningen med sitt efternamn, då han är rädd att hans fritidsstuga i Kiruna kommun på så sätt ska letas upp och utsättas för skadegörelse. Han menar att den risken finns på grund av avundsjuka riktad mot hans mineralletande. Enligt Reiner blev däcken sönderskurna på hans bil, när den stod parkerad vid Ultevis.

- Jag är ingen brottsling, däremot är jag tokig i att samla stenar. Jag har kunskap i ämnet och vet hur jag ska handskas skonsamt med naturen, säger han.

Tillverkar smycken
Reiner berättar att han är universitetsutbildad ingenjör inom lantmäteri och även har arbetat som officer i den tyska armen under tio år. Numera tillverkar han meteorit- och titansmycken. Han skriver även artiklar till mineraltidningar. Till hösten planerar han starta ett museum i Tyskland, där en avdelning ska inhysa mineraler från Lappland.

För cirka fyra år sedan köpte han fritidsstugan, vilken han sedan har återvänt till varje sommar. Sitt stora intresse för stenar och mineraler har han haft sedan barnsben, men det var i slutet av 80-talet som han började samla på allvar.

Viktiga naturupplevelser
- Jag är ingen mineraltjuv och har inte skövlat naturen på mineraler, vi har bara plockat upp lösa stenar, borren har vi inte använt. Det finns tonvis med mineraler kvar på platsen. Jag vet att det krävs tillstånd för att plocka sten innanför naturreservat, men detta har skett utanför reservatet. Det går inte att anklaga oss för stöld då det inte finns regler om vad som gäller.

- Jag letade efter mineralen piedmontit, som absolut inte har det värde som polisen talar om. Det är ingen mineral som lämpar sig för smycken, man kan normalt inte göra något av den. Men jag fascineras av den. Skulle jag hitta någon värdefull mineral säljer jag den för att finansiera min hobby. Egentligen finns det platser i Europa som har mycket mer värdefulla mineraler, men naturupplevelserna i Lappland är viktigare.

Mike_Dee skrev:
> tomtefar
> De kommer garanterat inte, lika lite som polisen
> kommer om man är i kalkbrottet i malmö. Dessutom
> ligger detta brott på landet så ingen lär bry
> sig.
> Dessutom om polisen komme rtror jag de ser mellan
> fingrarna och låter en gå, specielltom man visar
> vilka ametister man hittat!
>

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brott :)

Mike_Dee skrev:
> ja det kan va hepatit!!!!!
> faktiskt jag minns att de titne va jutst hematit
> men det hade fastnat endå.
> Klart det var hepatit!!! DVS alunskiffer. alså
> hepatit är också en mineral för de som itne
> visste det!

Du har inte så bra koll mineralogi och petrologi va?

Kvarts, HEY coolt namn!!!

Och nej, jag kollar inte på wikipedia efter min information.
Kollar på www.mindat.org

Senast redigerad av en moderator:
Fikasvettot har tydligen blivit Fiskarsvettot sedan Mike_Dee började posta. Är det bara jag som tycker Fiskarsvettot låter roligt?

ne fiskarsvettot är najs namn.
Det finsn en fiskardam vid möllan i malömö, på fiskartorget, bruakr tänka på den när jag ser fiskarsvettot skriver nåt i forumen.

Tillbaka
Topp