[ot] Våga visa dina naturbilder! ;-)

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
Andra skatan på två dagar, som går samma väg.. Sparvhöken(?) är totalt orädd för oss boende.Visa bilaga 851213
Häftigt!
Som jag förstår det kan sparvhöks honan ta större byten då hon är större än hanen.
Att hon verkar orädd är nog för att hon vill äta upp sitt byte och känner sig inte direkt hotad. Det är min teori. 😊
Har du något mer foto där man ser benen?

Här var det ben...
5080.webp
5076.webp
5078.webp

Runt Stångebro i Lkpg har tidigare funnits, sågverk, bryggeri, tvätteri, brandstation mm.

Numera Hotell, restauranger och kontor för banker mm.
Miyata_131copyr_OlofA.webp

Tiderna förändras !

Kanske fel tråd MEN denna dag sägs det att valet är fritt :)

Senast ändrad:
Ok. Får erkänna att jag har lite svårt för den typen av ”troféer”. Motsvarande med t.ex. ett hundhuvud hade nog lett till kontroverser.
Jag tycker väl varken eller om jakttroféer. Men de brukar väl sitta inomhus? I dessa dagar är ju en +10-taggare nåt att skryta med (om man är lagd åt det hållet). Så varför hänga den ute? För att den ska tappa skinnet mm och sen tas in?

Jag tycker väl varken eller om jakttroféer. Men de brukar väl sitta inomhus? I dessa dagar är ju en +10-taggare nåt att skryta med (om man är lagd åt det hållet). Så varför hänga den ute? För att den ska tappa skinnet mm och sen tas in?
Nej, det kan väl inte vara idealiskt att ha den sittande ute om syftet är att den ska bevaras i det skicket. Men jag har noll koll på "sedvänjorna" i sådana gruperingar, så jag ska inte ens gissa varför den sitter där.

Nej, det kan väl inte vara idealiskt att ha den sittande ute om syftet är att den ska bevaras i det skicket. Men jag har noll koll på "sedvänjorna" i sådana gruperingar, så jag ska inte ens gissa varför den sitter där.
Jag har rört mig i skogen i många decennier men jag har aldrig sett ett huvud upphängt sådär. Kanske är det det nya svarta, kanske en besvärjelse, kanske en stolt tjuvjägare, vem vet?

Det enda jag känner till är att ställa trofén (så ren som möjlig) på en myrstack för att få bort allt "mjukt" som är kvar. Aldrig gjort det eller varit med om det.

"Att lägga en troféskalle på en myrstack är en klassisk men omdebatterad metod för att rensa bort kött och vävnad. Metoden fungerar eftersom myrorna effektivt äter upp mjukdelar som kött och hjärna, men den kräver försiktighetsåtgärder och har tydliga nackdelar jämfört med traditionell kokning."

Tillbaka
Topp