Hjulet rullar dåligt, vad kan vara felet ?

Optimus

Medlem
Jag har problemet på mina vinterfälgar (Mavic), både fram och bak, och grabben har det på en framfälg (Linus). Alla hjul är med quick releasse och spänner man den knappt så rullar hjulet som det ska (men sitter inte fast) och fäster man det normalt blir det mycket trögrullat.

Läste på annat ställe i forumet om en som hade liknande problem och blev hänvisad till videon på Youtube med "cup-and-cone hub adjustment" (nu är inte min engelska toppenbra) men om det är för glappt i hjullagret (som jag uppfattade att de filmerna gick ut på) så borde det väl inte bli för tight någonstans när man spänner fast hjulet ? Eller funkar det på ett sätt som jag inte fattar ?

Kan man göra något åt det eller är hjulen slut ?

Jag har problemet på mina vinterfälgar (Mavic), både fram och bak, och grabben har det på en framfälg (Linus). Alla hjul är med quick releasse och spänner man den knappt så rullar hjulet som det ska (men sitter inte fast) och fäster man det normalt blir det mycket trögrullat.

Läste på annat ställe i forumet om en som hade liknande problem och blev hänvisad till videon på Youtube med "cup-and-cone hub adjustment" (nu är inte min engelska toppenbra) men om det är för glappt i hjullagret (som jag uppfattade att de filmerna gick ut på) så borde det väl inte bli för tight någonstans när man spänner fast hjulet ? Eller funkar det på ett sätt som jag inte fattar ?

Kan man göra något åt det eller är hjulen slut ?
Det som räknas är vilket spel det finns i lagret när det sitter på cykeln, även ett lager som har ett litet glapp när hjulet är av från cykeln kan vara för hårt spänt. Hjullagret skall optimalt vara justerat så att när snabbkopplingen är spänd så skall ett glapp finnas men vara så litet att det inte går att känna. Kan vara svårt att få till så precist så jag brukar justera så jag kan känna aningens spel i hjullagren när de sitter på cykeln, då vet jag att de inte är för hårt spända vilket förstör lagren på nolltid.

Det som räknas är vilket spel det finns i lagret när det sitter på cykeln, även ett lager som har ett litet glapp när hjulet är av från cykeln kan vara för hårt spänt. Hjullagret skall optimalt vara justerat så att när snabbkopplingen är spänd så skall ett glapp finnas men vara så litet att det inte går att känna. Kan vara svårt att få till så precist så jag brukar justera så jag kan känna aningens spel i hjullagren när de sitter på cykeln, då vet jag att de inte är för hårt spända vilket förstör lagren på nolltid.
OK, så du tror att problemet i vårt fall är det som beskrivs i de filmerna ? Då ska man bara skaffa den tunna fasta nyckeln...

OK, så du tror att problemet i vårt fall är det som beskrivs i de filmerna ? Då ska man bara skaffa den tunna fasta nyckeln...
Du får förstås först kolla så det inte är maskinkullager, om naven också är Mavic tror jag de brukar ha sådana lager och de går inte att justera utan då är det något annat som är problemet. Shimanonav har däremot alltid justerbara kon-lager.

Genomskärningen från den här sidan visar ganska bra hur lagren fungerar. Håller med om att om dom är ordentligt justerade med låsbrickan (locknut på bilden) ska det inte spela roll hur hårt du drar åt axeln i ramen. Är lite krångligt att få rätt på det, man får prova sig fram hur hårt det är lagom att dra åt, men troligen behöver ni inte nya hjul.

Testa justera hur hårt kon och låsbricka sitter med hjulet av. Om du skruvar in/drar åt dom, oavsett sida, kommer du öka friktionen i lagret eftersom trycket ökar på själva kulorna i lagret.

gncbm_65b.jpg

Genomskärningen från den här sidan visar ganska bra hur lagren fungerar. Håller med om att om dom är ordentligt justerade med låsbrickan (locknut på bilden) ska det inte spela roll hur hårt du drar åt axeln i ramen. Är lite krångligt att få rätt på det, man får prova sig fram hur hårt det är lagom att dra åt, men troligen behöver ni inte nya hjul.

Testa justera hur hårt kon och låsbricka sitter med hjulet av. Om du skruvar in/drar åt dom, oavsett sida, kommer du öka friktionen i lagret eftersom trycket ökar på själva kulorna i lagret.

Visa bilaga 550975

Jag upplever att det påverkar. Rätt säker på att jag sett rekommendationer på att ”man ska ha ett litet glapp innan man drar åt QR” för att ha lagom förspänning när hjulet är monterat.

Kikar man på exv: https://www.engineeringtoolbox.com/bolt-torque-load-calculator-d_2065.html
så får du en axialkraft i skruven mellan 5-7.5 kN ifall du drar åt med 5Nm :)

Det kan knappast vara lagren som är problemet, spänningen på din quick release ska inte påverka belastningen på hjullagren.
Titta noggrant om du ser något som går emot ramen när du spänner din quick release.

Om man köper detta med konnyckel 13/14/15/16 - borde man ha rätt storlek då ?

15 mm är vanligast, men har även behövt 13 mm och 17 mm. Mät med skjutmått på dina nav.

De där länkade konnycklarna är också 2.5 mm breda vilket känns på gränsen för brett, tror 2-2.25 mm är vanligare/bättre för att kunna hantera alla möjliga nav. Kanske funkar det, kanske inte…

Vad är det för nav? Till exempel Shimano M475 naven är ofta riktigt dåligt justerade och orsakar ”pitting” som man sen aldrig blir av med. Skräp.

Senast ändrad:
Många nav är för hårt justerade från fabrik, även finare sådana. En justering borde ingå i den leveransservice cykelhandlaren gör men min erfarenhet är tyvärr att så långt ifrån alltid är fallet.

Det kan knappast vara lagren som är problemet, spänningen på din quick release ska inte påverka belastningen på hjullagren.
Titta noggrant om du ser något som går emot ramen när du spänner din quick release.
varför skulle den inte göra det?

1. For quick-release type hubs, snug the cone down until it contacts the ball bearings, and turn back counter-clockwise one quarter turn (90 degrees). This will purposely make the bearing adjustment too loose. Hold cone with cone wrench and tighten locknut fully. Proceed to HUB ADJUSTMENT below.
plus

"Quick-release hubs have hollow axles that flex slightly when the quick-release is closed. Hub bearing adjustments must account for this extra pressure. When a quick-release hub is not clamped tight in the frame, there should be a slight amount of play in the axle. This play disappears when the hub and wheel are clamped in the frame."

varför skulle den inte göra det?

1. For quick-release type hubs, snug the cone down until it contacts the ball bearings, and turn back counter-clockwise one quarter turn (90 degrees). This will purposely make the bearing adjustment too loose. Hold cone with cone wrench and tighten locknut fully. Proceed to HUB ADJUSTMENT below.
plus

"Quick-release hubs have hollow axles that flex slightly when the quick-release is closed. Hub bearing adjustments must account for this extra pressure. When a quick-release hub is not clamped tight in the frame, there should be a slight amount of play in the axle. This play disappears when the hub and wheel are clamped in the frame."
Därför att QR spänner mot låsmuttern som ska sitta fast och inte lägga någon belastning på lagret, det borde väl vara självklart.

Är du säkert på att du behöver dom?
Till Mavic nav med inställbara lager behöver man en små insexnyckel. Det var dock länga sen att jag ställde in en Mavic nav, så jag minns inte precis.

Det gäller även en del modeller av Campagnolo/Fulcrumnav. Det kan säkert finnas flera. TS bör nog kolla först innan det gås till inköp av konnycklar.

Låsmuttern bestämmer lagerspänningen och inte en random snubbe som drar en QR olika hårt.
I teorin har du ju rätt, men det påverkar faktiskt. Det verkar finnas ett visst flex i själva axeln som gör att QR kan dra åt lagret liiite grand. Har varit med om det flera gånger.

Kan också vara jag som är så FRUKTANSVÄRT stark. ??

Låsmuttern bestämmer lagerspänningen och inte en random snubbe som drar en QR olika hårt.
Min praktiska erfarenhet säger mig att även en QR kan (över)spänna lagret. Men, det är ju bara praktiska erfarenheter (som löst sig med att underspänna lagret löst och sen, med QRens hjälp, fått hjulet att snurra fint på plats).

I teorin har du ju rätt, men det påverkar faktiskt. Det verkar finnas ett visst flex i själva axeln som gör att QR kan dra åt lagret liiite grand. Har varit med om det flera gånger.

Kan också vara jag som är så FRUKTANSVÄRT stark. ??

Nej, hen har inte ens rätt i teorin. Det är bara utan QR som bara låsmuttern bestämmer lagerspänningen. Med QR är det i teorin också QR, och deformation av axeln, som påverkar, som redan skrevs i #14.

Blev nyfiken, ungefär en tiondels mm verkar en förenklad rörmodell 5.5x9x135mm utan gängor komprimeras vid axialkraft på
6kN

Den flitige kan kolla gängstigningen på axeln och översätta det till rotation av konen

Snurrar hjulet lätt och utan motstånd när du har det "löst" men går trögt när det sitter på cykeln? Frågar för jag är osäker på din felbeskrivning.
Editfråga: Skivbromsar?

Senast ändrad:
Det är nog inte helt omöjligt att qrn kan flytta låsmuttern axielt utan att låsmuttern snurrar. Den övervinner helt enkelt kraften som trycker utåt av lagret. Så, då ökar kraften mot lagret, lagerspänningen ökar.
Gängan och låsmuttern lär ha lite axielt spel i sig, måste ha, annars går det inte att skruva den alls.

Därför att QR spänner mot låsmuttern som ska sitta fast och inte lägga någon belastning på lagret, det borde väl vara självklart.
QR spänner mot låsmuttern som trycker ihop axeln. Har ett par gamla hjul med titanaxlar. Mjuka som ost. För att få rätt spel sätter jag dem väldigt löst och justerar spelet med hjulet i gaffeln/ramen så att spelet blir nästan noll.

Det är nog inte helt omöjligt att qrn kan flytta låsmuttern axielt utan att låsmuttern snurrar. Den övervinner helt enkelt kraften som trycker utåt av lagret. Så, då ökar kraften mot lagret, lagerspänningen ökar.
Gängan och låsmuttern lär ha lite axielt spel i sig, måste ha, annars går det inte att skruva den alls.
Man lär nog ta bort det spelet när man drar åt låsmuttern mot lagerkonan tänker jag?

Man lär nog ta bort det spelet när man drar åt låsmuttern mot lagerkonan tänker jag?
Ja, men du ökar ju trycket mot lagerkonan när du drar åt, men det är nog rätt så liten skillnad. Skitsamma, spelar roll gör det, alltså att du måste sätta lagret lite löst för qr utan maskinlager.

Fast jag fick kullagerfett på bromsskivan när jag gjorde det en gång och då funkade inte bromsarna sen så skulle inte rekommendera kullagerfett av den anledningen…
Jag fick smör i ögat när jag gjorde mackor en gång och då funkade inte ögat sen så skulle inte rekommendera smör av den anledningen...

Ja, men du ökar ju trycket mot lagerkonan när du drar åt, men det är nog rätt så liten skillnad. Skitsamma, spelar roll gör det, alltså att du måste sätta lagret lite löst för qr utan maskinlager.
Jag tror både axelns kompression och att konan pressas hårdare mot gängorna påverkar, låsmuttern brukar vara ganska tunn och man drar den inte så hårt.

Förstår att du skoiar med mig men försök hålla topic. Tråden handlar om hur man rullar ett hjul, inte om smör...
Och i hjullager har man fett och inte olja.

Poängen med min metafor var att man kan ha olja på mackan också, men fast fett är bättre. Var sak på sin plats. Får man fett på bromsskivan eller i ögat så har man troligtvis gjort något fel.

Och i hjullager har man fett och inte olja.

Poängen med min metafor var att man kan ha olja på mackan också, men fast fett är bättre. Var sak på sin plats. Får man fett på bromsskivan eller i ögat så har man troligtvis gjort något fel.
Fast i din metafor hade du smör på mackan så var kom oljan ifrån? Jag fick inte heller fett i ögat, utan på bromsskivan. Har inte direkt tummen mitt i handen… ?‍♂️

Fast i din metafor hade du smör på mackan så var kom oljan ifrån? Jag fick inte heller fett i ögat, utan på bromsskivan. Har inte direkt tummen mitt i handen… ?‍♂️
Men lösningen på problemet är ju inte att använda fel smörjmedel, utan att plocka av bromsskivan (eller klä in den i gladpack) innan man börjar kladda. Skulle man nu få kladd på skivan så är det bara att rengöra, gärna innan man monterar på och kontaminerar belägg.

Det har inte jag heller. Men ändå fick jag smör i ögat. Shit happends.

Förstår du inte metaforen kan jag inte göra mer. En metafor är ingen bokstavlig liknelse. Men ingen förbjuder dig att ha olja i dina lager. Fortsätt så om det funkar för dig.

Tillbaka
Topp