Trött på att rikta hjulet

LuckyDuke

Medlem
Vad är de som gör att hjulet blir skrevt hela tiden? Cyklar aldrig ner i nån liten väg grop men ändå blir hjulet skevt efter att tag, är trött på att behöva betala 400 kr för att rikta den,Hade de hjälpt om jag köpt en fälg med bättre kvalite? Har ni nåt tips på hur man kan motverka detta problemet?

Hjulet blir skevt för att det är dåligt byggt / inte byggt för den belastning det utsätts för eller så är fälgen skadad vilket gör det svårt eller omöjligt att spänna upp jämnt. Det är inte helle ovanligt att cykelbutikerna riktar där hjulet skevar, men inte tar sig tiden att gå igenom hela hjulet = fortsatt ojämnt spännt och kommer slå sig igen. Sen kan det vara underdimensionerat i relation till hur det används och då behövs en annan typ av hjul

Troligtvis har många ekrar för låg ekerspänning vilket ger nipplarna utrymme att gänga upp. En ekerspänningmätare gör jobbet mycket enklare.
Om fälgen är bucklig kan det vara svårt eller omöjligt att komma från problemet med nipplar som gängar upp.

Ett bra riktat. Hjul skall ekrer likt en harpa spännlinga inte för hårt eller löst och man skall efter uppriktning trycka lossa hjul från cykel på navet i sidled för få bort spänningar i ekervärket och rikt kolla och rikta och klang i ekror beskrivs hyfsat bra i tidens cykelbok sedan finns lite andra böcker och tuben exempel på ekring.
Sedan är jag inte förtjust i galvaniserat ekror eroderar fast i ekerniplarna.
Sedan beror på vad cykel ska ha går köpa Biltema hjul med drevnav ca 6-7 hundra kronor men med växel nav simano då över tusen nära 2 en kostnad frågor blir det.

Senast ändrad:
Det är inte helle ovanligt att cykelbutikerna riktar där hjulet skevar, men inte tar sig tiden att gå igenom hela hjulet = fortsatt ojämnt spännt och kommer slå sig igen.

Jag gissar också att problemet är att många mekaniker på cykelbutiker inte tar tiden att titta på orsaken och bara spänner upp några ekrar. Eller så är fälgen slut men har butiken ingen koll.

Byt cykelbutik eller köp ny hjul eller lär dig rikta hjul själva.

Ett bra riktat. Hjul skall ekror likt en harpa spännlinga inte för hårt eller löst och man skall efter uppriktning trycka lossa hjul från cykel på navet i sidled för få bort spänningar i ekervärket och rikt kolla och rikta och klang i ekror beskrivs hyfsat bra i tidens cykelbok sedan finns lite andra böcker och tuben exempel på ekring.
Sedan är jag inte förtjust i galvaniserat ekror eroderar fast i ekerniplarna.
Sedan beror på vad cykel ska ha går köpa Biltema hjul med drevnav ca 6-7 hundra kronor men växel nav simano då över tusen.
I all vänlighet: Det heter en eker och flera ekrar, inte ekror.

En bra hjulbyggare kan säga direkt om fälgen är för dålig för att rikta.
Hur definierar du direkt?
Nån som dömer ut ett hjul helt utan att klämma igenom ekrarna skulle iaf jag inte lita på. Det skulle behövas en väldigt tydlig skada på fälgen innan en rent visuell diagnos skulle framstå som rimlig.
Men mer än några minuter bör det inte ta för att avgöra om fälgen går att rädda.

En bra hjulbyggare kan säga direkt om fälgen är för dålig för att rikta.
snarare betyder utsagan; den där fälgen är jag för lat alternativt oerfaren för att fixa till.

om det inte direkt är knickar och skador går det nästan alltid att rikta en fälg bara man ekrar ur. tar väl för någon som kallar sig cykelmekaniker kanske en kvart, sedan några minuters rikting innan man bygger upp hjulet igen.

vilket i sin tur alla gånger för samma cykelmekaniker bör vara klart och riktat på under en timme.

problemet är snarare än fälgen, att timlönen är så mycket bättre om man kränger på kunden ett nytt hjul.

Hur definierar du direkt?
Klämma och känna, vrida på några ekernipplar i riktstället och kolla resultatet. Går det inte att få hjulet rakt och runt, utan att ha en ojämn ekerspänning, så kommer det aldrig att bli bra. Det tar bara några minuter att konstatera för den som kan sin sak.

Klämma och känna, vrida på några ekernipplar i riktstället och kolla resultatet. Går det inte att få hjulet rakt och runt, utan att ha en ojämn ekerspänning, så kommer det aldrig att bli bra. Det tar bara några minuter att konstatera för den som kan sin sak.
det där tycker jag låter som en typbeskrivning av någon som inte kan sin sak.

den går oskadad nästan alltid att rikta så som du beskriver. det är inte gjort på några enstaka minuter. viktigare än helt jämn spänning är att inga ekrar uppvisar underspänning eller motsatsen.

får man inte till det på det sättet förtjänar fälgen att avekras. med stor sannolikhet kan den då riktas innan hjulet byggs upp på nytt.

en smal sak för den som kan sitt jobb, men som sagt tjänar vederbörande mer på att sälja något nytt.

alltså döms den användbara fälgen ut:(

Jag har dyra fina kolfiberhjul både för mtb, gravel och landsväg och samtliga vobblar i tid och otid.

Har gått till alla ställen i Jönköping. Några mekaniker vägrar att röra vid dom då det är såna extrem lättviktsfälgar och de känner sig inte säkra att jobba på dessa. Då är det ändå erfarna mekaniker...

Annat ställe där jag riktat på flertalet gånger, blir sällan bra.

Svaret är: ingen mekaniker mäter ekerspänning.. Ingår inte detta i "rikta hjul" ?
Vad är det jag ska be om för att få jämn ekerspänning och spikraka hjul?? Uppenbarligen inte rikta hjul för raka blir det inte. Landsvägshjulen vobblar vertikalt istället och mekanikern kunde inte lösa detta.

Jag har dyra fina kolfiberhjul både för mtb, gravel och landsväg och samtliga vobblar i tid och otid.

Har gått till alla ställen i Jönköping. Några mekaniker vägrar att röra vid dom då det är såna extrem lättviktsfälgar och de känner sig inte säkra att jobba på dessa. Då är det ändå erfarna mekaniker...

Svaret är: ingen mekaniker mäter ekerspänning.. Ingår inte detta i "rikta hjul" ?
Vad är det jag ska be om för att få jämn ekerspänning och spikraka hjul?? Uppenbarligen inte rikta hjul för raka blir det inte. Landsvägshjulen vobblar vertikalt istället och mekanikern kunde inte lösa detta.
Vilka sopor(om dom fått rätt uppdrag)

låter som en no-brainer att du lär upp dig själv. tid och engagemang kan kompensera för bristande erfarenhet.

men snart är det du som är experten.

jag använder heller aldrig tensiometer. ser det som ett verktyg för tondöva. några insatser med mina egenbyggda hjul annat än efterjustering typ vart tredje år har jag aldrig behövt göra.

Senast ändrad:
Tydligen ska hjulet hålla sej rakt om man loctitar nipplarna, någon som har erfarenhet av de?
Alltså, loctite förhindrar ekernipplarna från att gänga upp sig. Så ja, om hjulet är rakt när det byggs så håller loctite allt i den positionen. Om du inte kraschar, får in nåt i hjulet eller på annat sätt töjer ut några ekrar så håller sig hjulet rakt.
Problemet är att för att en eker ska göra någon nytta så måste den vara spänd. Och en eker som är spänd nog för att bidra till hjulets styrka o stabilitet är också spänd nog för att nipplarna inte ska gänga upp sig.
MAO, om du verkligen behöver loctite så är ditt hjul redan på marginalen, och i hög risk att gå sönder på andra sätt, av andra orsaker.

Nä. Det är myt. Klart motbevisad sedan årtionden tillbaka.
Att det är svårt att precis känna moment behöver ju inte betyda att det är omöjligt att dra en skruv med ett fungerande moment. Om spannet mellan där man uppnår tillräckligt moment till gränsen till för högt moment är rätt stor skulle man ju kunna tänka sig att en erfaren mekaniker skulle kunna dra inom det intervallet utan hjälp av momentnyckel.

Framförallt drar någon med lite känsla inte för hårt, de utan känsla för hur gängorna känns som drar med momentnyckel drar blint till det klickar och vi vet alla att en momentnyckel inte heller är en absolut sanning.
Oftast har vi en ovariabel med, en styrstams gängor vill kanske ha 5nm, vad vill styret som ska klämmas ha? Är skruven bytt till en i titan istället för stål? Är gängorna infettade? Inoljade? En klick loctite? I något så mjukt som gängor av aluminium föredrar jag att känna vad som håller på att hända så man inte drar för mycket, efterspänner jag med momentnyckel så blir det alltid mer. Har någon styrstam som är märkt med 8nm, vilt mycket imho.

Alla som säger de har känsla har inte det. Drar man för hårt så saknade man det, enkelt.

Bra sak att träna på är tändstift, känna skillnaden mot när brickan går emot, när den är inspänd och det sista lilla som håller.

Att det är svårt att precis känna moment behöver ju inte betyda att det är omöjligt att dra en skruv med ett fungerande moment. Om spannet mellan där man uppnår tillräckligt moment till gränsen till för högt moment är rätt stor skulle man ju kunna tänka sig att en erfaren mekaniker skulle kunna dra inom det intervallet utan hjälp av momentnyckel.
Problemet är även påstått duktiga mekaniker vid blindtest drar VÄLDIGT långt ifrån påstått moment. De flesta drar för hårt, många mycket för hårt och inte jättefå klart för löst. Det finns en anledning till att tillverningsindustri kör med metoder för att ge rätt moment. Kvallitetsbristkostnadarna blir för höga annars.

Nu brukar någon kasta in att det är stor skillnad på smorda och osmorda gängor. Spoiler, industrin har mätt och gjort tabeller för det också och skillnaden på folks dåligt kalibrerade händer är dessutom mycket större än skillnaden mellan olika matetial och smörjmedel.

Problemet är även påstått duktiga mekaniker vid blindtest drar VÄLDIGT långt ifrån påstått moment. De flesta drar för hårt, många mycket för hårt och inte jättefå klart för löst. Det finns en anledning till att tillverningsindustri kör med metoder för att ge rätt moment. Kvallitetsbristkostnadarna blir för höga annars.
Jag säger inte ha du har fel då jag inte vet hur testerna är utförda. En fundering är dock hur dessa påstått duktiga mekaniker lärt sig känna vad de tror är rätt moment. Hur ofta kalibrerar de sin känsla mot uppmätta värden?

Om de är sådana att de drog med momentnyckel när de började men sedan struntat i det för att de anser sig kunna känna det och aldrig kalibrerat sin känsla, ja, då är det väl inte så förvånande att de med tid hamnar långt ifrån det verkliga momentet.

Om de däremot regelbundet kalibrerar sig mot kända moment och ändå drar väldigt galet i blindtest, ja, då säger det någon om deras bristande förmåga att ens lära sig dra med hyggligt rätt moment.

Om man tittar på andra saker som kräver precision i vilken kraft som anbringas så finns det ju personer som är väldigt duktiga så det skulle spontant vara lite förvånande om det inte finns människor som kan lära sig att dra med hyggligt rätt moment om de verkligen skulle ge sig den på det. Visst, moment är inte detsamma som kraft men med hygglig kontroll på hävarmslängden borde det gå att kontrollera.

Slut söndagsmötet för klubben för teoretiska funderingar.

Jag kan f.ö. tänka mig fler anledningar än kvalitetsbristproblem till att man automatiserar montering som involverar dragning av saker som kräver moment inom vissa gränser, typ de vanliga med kostnad för arbetskraft, arbetstider, etc.

Tillbaka
Topp