Problemet är även påstått duktiga mekaniker vid blindtest drar VÄLDIGT långt ifrån påstått moment. De flesta drar för hårt, många mycket för hårt och inte jättefå klart för löst. Det finns en anledning till att tillverningsindustri kör med metoder för att ge rätt moment. Kvallitetsbristkostnadarna blir för höga annars.
Jag säger inte ha du har fel då jag inte vet hur testerna är utförda. En fundering är dock hur dessa påstått duktiga mekaniker lärt sig känna vad de tror är rätt moment. Hur ofta kalibrerar de sin känsla mot uppmätta värden?
Om de är sådana att de drog med momentnyckel när de började men sedan struntat i det för att de anser sig kunna känna det och aldrig kalibrerat sin känsla, ja, då är det väl inte så förvånande att de med tid hamnar långt ifrån det verkliga momentet.
Om de däremot regelbundet kalibrerar sig mot kända moment och ändå drar väldigt galet i blindtest, ja, då säger det någon om deras bristande förmåga att ens lära sig dra med hyggligt rätt moment.
Om man tittar på andra saker som kräver precision i vilken kraft som anbringas så finns det ju personer som är väldigt duktiga så det skulle spontant vara lite förvånande om det inte finns människor som kan lära sig att dra med hyggligt rätt moment om de verkligen skulle ge sig den på det. Visst, moment är inte detsamma som kraft men med hygglig kontroll på hävarmslängden borde det gå att kontrollera.
Slut söndagsmötet för klubben för teoretiska funderingar.
Jag kan f.ö. tänka mig fler anledningar än kvalitetsbristproblem till att man automatiserar montering som involverar dragning av saker som kräver moment inom vissa gränser, typ de vanliga med kostnad för arbetskraft, arbetstider, etc.