Strava

Strava
Är det någon som vet vad Strava får sina effektsiffror från?
Sen jag bytte från Polar till Garmin har siffrorna sjunkit dramatiskt trots samma sträcka med samma/högre snittfart.
Jag har inga effektpedaler.
Är det cykeldatorn som gissar effekten eller är det Strava som gissar?
Ett exempel är 154w i snitt med Polardatorn.
Samma sträcka och 1.5km/h högre snittfart med Garmin 121w i snitt..
Likvärdig vind och riktning båda gångerna.
Det är en approximation baserad på följande parametrar vikt, hastighet, elevation (tror vind också).

Då jag antar att du inte droppat massa vikt helt plötsligt eller att din nya cykeldator väger flera kilo mindre än den gamla så kan det också ha att göra med om det finns en barometrisk altimeter inblandad eller inte. Det är nämligen så att strava använder den för att räkna ut elevationen och om sådan inte finns i din dator så räknas den ut från programmets baskarta. Min gissning är därför den barometriska altimetern skiljer cykeldatorerna åt. Hur motsvarar båda rundornas "elevation"?

Strava
Det är en approximation baserad på följande parametrar vikt, hastighet, elevation (tror vind också).

Då jag antar att du inte droppat massa vikt helt plötsligt eller att din nya cykeldator väger flera kilo mindre än den gamla så kan det också ha att göra med om det finns en barometrisk altimeter inblandad eller inte. Det är nämligen så att strava använder den för att räkna ut elevationen och om sådan inte finns i din dator så räknas den ut från programmets baskarta. Min gissning är därför den barometriska altimetern skiljer cykeldatorerna åt. Hur motsvarar båda rundornas "elevation"?
224 respektive 233

Strava
Känner Strava eller Polar av om man t ex frihjular?
Tror att värdena man får från både Strava och Polar ungefär är lika tillförlitliga som uträkningen 220-ålder är för maxpulsen, dvs inte alls.

Vill du mäta effekt så köp effektpedaler.
Du har så klart rätt i sak är mest nyfiken hur det kan skilja beroende på dator.
Strava borde basera sin uträkning på hastighet,stigning, vikt etc och då borde ju inte värdena skilja sig åt.

Strava
Såhär står det på Strava :
When data from a power meter is not available, Strava can estimate power using information about an athlete's weight, speed, and elevation change. You'll need to do three things before Strava can estimate your power on a ride:

• Go to strava.com and enter your bike info under "My Gear" in your account settings. Then edit the activity and select your bike. If you don't create and select a bike for your activity, a default road bike weight of 9kg, or 20lbs, will be used.
  • Enter your personal weight in your profile settings. It's helpful to enter your weight including your cycling clothes, shoes, and water bottles.
  • Lastly, Strava will need trusted elevation data for your activity from either a device with a built-in barometric altimeter or automatically calculated from Strava's elevation basemap.
Enligt de som testat mot effektmätare så verkar det som att det skiljer sig en del mot effektmätare men det är inte inkorrekt som man först kan tro.

Strava
Såhär står det på Strava :

Enligt de som testat mot effektmätare så verkar det som att det skiljer sig en del mot effektmätare men det är inte inkorrekt som man först kan tro.
Jag cyklade i söndags ett pass på 1:15, där jag låg strax under tröskelpuls. Körde med en Brompton med last på, så det gick inte så fort. Uppskattad effekt 138 watt i snitt. Min tröskel är typ 300 watt, så jag skulle tro att min verkliga effekt låg på 250 watt eller däromkring för aktuell cykeltur.

Till vardags cyklar jag en tung lastcykel uppför branta backar, och då brukar jag få 100-150 watt i snitt. Med två-tre barn i 10%-iga backar där jag i stort sett maxar så skiljer det sig helt galet mycket från verklig effekt.

För mer normal cykling får jag väldigt ofta låga snittwatt i jämförelse med upplevd ansträngning. Jag har tre cyklar med effektmätare och tycker mig ha bra koll på ansträngning. Nu cyklar jag förvisso många korta och konstiga cykelturer, men rent generellt upplever jag Stravas uppskattningar som låga för mig.

Man kan ju också tolka ovanstående som att jag tror att jag är starkare än jag är..?

Strava
Jag cyklade i söndags ett pass på 1:15, där jag låg strax under tröskelpuls. Körde med en Brompton med last på, så det gick inte så fort. Uppskattad effekt 138 watt i snitt. Min tröskel är typ 300 watt, så jag skulle tro att min verkliga effekt låg på 250 watt eller däromkring för aktuell cykeltur.

Till vardags cyklar jag en tung lastcykel uppför branta backar, och då brukar jag få 100-150 watt i snitt. Med två-tre barn i 10%-iga backar där jag i stort sett maxar så skiljer det sig helt galet mycket från verklig effekt.

För mer normal cykling får jag väldigt ofta låga snittwatt i jämförelse med upplevd ansträngning. Jag har tre cyklar med effektmätare och tycker mig ha bra koll på ansträngning. Nu cyklar jag förvisso många korta och konstiga cykelturer, men rent generellt upplever jag Stravas uppskattningar som låga för mig.

Man kan ju också tolka ovanstående som att jag tror att jag är starkare än jag är..?
Det stämmer säkert i ditt fall. Datan är ju bara någorlunda korrekt förutsatt att allt inmatad data är korrekt. Broomie eller bullit har tex inga kategorier. De enda kategorierna är de här nedan:
Som allt annat matar man in oprecis data får man oprecisa resultat, men förutsatt att all data är korrekt så är Stravas uppskattningar ganska bra ändå.

Ska ut en runda ikväll och kan i forskningssyfte se vad skillnaden mot dubbelsidig mätning blir om jag fyller i allt korrekt :) 1B702A19-2CD9-4DF2-9385-60510DFD744A.jpeg

Strava
GCN och Rainmaker jämförde Stravas estimat mot effektmätare och kom fram till att på en rundbana är skillnaden liten. På ett relativt rakt segment inverkar med eller motvind mycket, dvs stor felfaktor.

Strava
Hur vet Strava skillnaden mellan grus och asfalt? Tänker att det också kan slå lite åt olika håll. Jag har snittat över 300-stravawatt i drygt 3h på CV. Vilket känns lika rimligt som chemtrails.

Strava
Hur vet Strava skillnaden mellan grus och asfalt? Tänker att det också kan slå lite åt olika håll. Jag har snittat över 300-stravawatt i drygt 3h på CV. Vilket känns lika rimligt som chemtrails.
Då blir det nog galet pga klungkörning snarare än grus mot asfalt tror jag.. Klungkörning är ju något som totalt sabbar Stravas gissningar också btw. Samma cykel, samma runda men solo vs grupp blir totalt olika effektåtgång skulle jag tro.

Instämmer i ovan; helt meningslöst att titta på Strava-watt.

Strava
Det är ju inte helt meningslöst men det är inte heller precist. Det finns användningsområden där uppskattningar/estimat har sin funktion. Man ska nog inte ställa in sina träningszoner utifrån detta men det kan vara ett bra verktyg för att ge en indikation mellan tummen och pekfingret på en anstränging. Exempelvis används Strava Sauce flitigt för att uppskatta olika proffscyklisters form som ofta gömmer sin effektdata.

Som i all värdeuppskattning sker det förenklingar och antaganden. Estimatets precision beror också på modellens utformning och den inmatade datans kvalitet.

Strava
Det är ju inte helt meningslöst men det är inte heller precist. Det finns användningsområden där uppskattningar/estimat har sin funktion. Man ska nog inte ställa in sina träningszoner utifrån detta men det kan vara ett bra verktyg för att ge en indikation mellan tummen och pekfingret på en anstränging. Exempelvis används Strava Sauce flitigt för att uppskatta olika proffscyklisters form som ofta gömmer sin effektdata.

Som i all värdeuppskattning sker det förenklingar och antaganden. Estimatets precision beror också på modellens utformning och den inmatade datans kvalitet.
Håller med dig helt och hållet. Problemet är väl att det är svårt att värdera den egna inmatade datan. För någon som kör en typ av cykling uteslutande kan det kanske ha ett visst värde, men för någon som till exempel mig som kör lvg, mtb, lastcykel, vikcykel och Monark, och därtill varierar landsvägscykling genom att köra solo och klunga om vartannat samt ha en snabb cykel och en randocykel, och mtb genom att köra riktigt stökig stig med ren grusväg så blir det lite pannkaka skulle jag tro.

Jag tror inte att jag en enda gång fått ett Strava-estimat som gissat högre än jag själv skulle gjort. Det kan ju såklart bero helt på mig själv och att jag överskattar min förmåga, men jag jämför då med ett helt gäng cyklar där jag faktiskt har effektmätare. Puls är ju ingen noggrann mätmetod, men om jag snittat säg 150 i puls och 230 i watt på en tur med effektmätare så har jag ju knappast 140 watt i snitt på en annan tur med 150 i snitt, vilket Strava ganska ofta tycker.

Ska ju också påtala att jag angivit korrekt vikt i Strava. Om man skrivit att man väger 50 kilo men egentligen väger 80 kommer det såklart diffa all världens väg.

Vad jag vill ha sagt är att man i ytterst få fall lär kunna ha någon nytta av Stravas effektsiffror.

Strava
Puls är ju ingen noggrann mätmetod, men om jag snittat säg 150 i puls och 230 i watt på en tur med effektmätare så har jag ju knappast 140 watt i snitt på en annan tur med 150 i snitt, vilket Strava ganska ofta tycker.
Men då blandar du olika banor och vindriktningar.

Om du kör samma rundbana kommer du se en hel del. Givetvis ökar den beräknade effekten med snitthastigheten. Kör du dessutom vid svaga vindar lär du se att snittpulsen blir ungefär densamma vid lika snittfart. Jag har en 26 km rundbana som på kartan är relativt kvadratisk. Några skarpa kurvor och rondeller som tar ner farten.
De snabbaste rundorna har högst snittpuls. Det går även att se en runda med högst snittpuls inte levererade bäst snittfart, dvs jag överskred lämplig snittpuls vid aktuellt träningsstatus.
Det går också att identifiera lämplig tröskelpuls som inte skall överskridas i backar. Du vill ha snabb återhämtning på toppen av backen där benen fortfarande orkar mata på för att behålla och bygga fart.

Effektmätaren ger en till dimsension och visar hur mycket energi du producerat mm, men det går att dra en hel del slutsatser från pulsdata och Stravastatistik och göra en förbättringsplan utifrån detta.

Strava
Men då blandar du olika banor och vindriktningar.

Om du kör samma rundbana kommer du se en hel del. Givetvis ökar den beräknade effekten med snitthastigheten. Kör du dessutom vid svaga vindar lär du se att snittpulsen blir ungefär densamma vid lika snittfart. Jag har en 26 km rundbana som på kartan är relativt kvadratisk. Några skarpa kurvor och rondeller som tar ner farten.
De snabbaste rundorna har högst snittpuls. Det går även att se en runda med högst snittpuls inte levererade bäst snittfart, dvs jag överskred lämplig snittpuls vid aktuellt träningsstatus.
Det går också att identifiera lämplig tröskelpuls som inte skall överskridas i backar. Du vill ha snabb återhämtning på toppen av backen där benen fortfarande orkar mata på för att behålla och bygga fart.

Effektmätaren ger en till dimsension och visar hur mycket energi du producerat mm, men det går att dra en hel del slutsatser från pulsdata och Stravastatistik och göra en förbättringsplan utifrån detta.
Verkligen, och dessutom blandas allt annat också som beskrevs ovan.

Den metod du beskriver låter helt klart som något där det borde gå att utnyttja den uppskattade effekten. Men den som klarar att vara såpass kontinuerlig och strukturerad att den kan få ett tillförlitligt dataunderlag att utvärdera har väl med allra största sannolikhet redan en effektmätare.

Utifrån min Strava-data utan effektmätare kan man förmodligen inte få ut en enda vettig parameter skulle jag tro...

Strava
Hej alla Stravaiter. Om ni inte kommit för er att göra det än, gå in och slå på "FlyBy" som sedan en tid tillbaka är "opt in" isf "opt out". Det blir mycket roligare och lättare att hitta de man träffat / cyklat om på rundan och därmed kunna ge kudos till fler!

Screenshot 2022-05-23 at 20.50.42.png

Strava
Det var väl massa uppmärksammade stölder som genomförs mha flybys, i utrikes då. Därför man måste sätta igång det manuellt numera.
Men jag håller med, är ju roligt att se

Strava
Det var väl massa uppmärksammade stölder som genomförs mha flybys, i utrikes då. Därför man måste sätta igång det manuellt numera.
Men jag håller med, är ju roligt att se
Ja, när det väl var på 2016 så blev min och grannens hojar stulna vilket var väldigt tråkigt. Vilken kombination av inställningar ska man ha för att både få chans att se de som man spontant hojar med och för att inte öppna upp för tjuvar? Jag kanske bara ska stänga av flytta, som jag satte på igår kväll. Har inte hojat med det än.

Senast ändrad:
Strava
Det går att sätta privata zoner där inga av dina spår visas publikt. Hemmazon samt eventuellt en zon runt ditt hotell.
3'e part kommer ändå tracka dig med hjälp av segment. Om du inte är ok med att random folk har koll på var och när du är någonstans ska du inte använda strava

Strava
Strava
3'e part kommer ändå tracka dig med hjälp av segment. Om du inte är ok med att random folk har koll på var och när du är någonstans ska du inte använda strava

De nämner inget nytt. Fake routes har jag gjort för tex det lokala 2,5 km spåret som med GPS log blir 200 meter kortare. Tar ut segmentet på en karta och lägger sedan till time stamps, laddar upp filen manuellt i Strava och kan sedan skapa det officiella segmentet i Strava. Verktygen som behövs finns på internet. När segmentet aktiveras, populeras det av publikt registrerade aktiviteter. Min aktivitet som skapade segmentet syns inte.

Strava har lagt till flera personliga val för att begränsa delning. Som NLC nämner kan aktiviteterna sättas som privata eller även följare.

Heatmaps och andra kartspår kan stängas av helt för andra.

Sedan Strava blev betaltjänst har appen utvecklats betydligt mer än när det var en gratistjänst. Tror att de händelser som rapporteras i artikeln hände för mer än 1 år sedan alternativt har användarna inte brytt sig om att ändra "Privacy settings"

Strava
De nämner inget nytt. Fake routes har jag gjort för tex det lokala 2,5 km spåret som med GPS log blir 200 meter kortare. Tar ut segmentet på en karta och lägger sedan till time stamps, laddar upp filen manuellt i Strava och kan sedan skapa det officiella segmentet i Strava. Verktygen som behövs finns på internet. När segmentet aktiveras, populeras det av publikt registrerade aktiviteter. Min aktivitet som skapade segmentet syns inte.

Strava har lagt till flera personliga val för att begränsa delning. Som NLC nämner kan aktiviteterna sättas som privata eller även följare.

Sedan Strava blev betaltjänst har appen utvecklats betydligt mer än när det var en gratistjänst. Tror att de händelser som rapporteras i artikeln hände för mer än 1 år sedan alternativt har användarna inte brytt sig om att ändra "Privacy settings"
Den här är ny iochmed att de trackade en snubbe som bara delar aktiviteter med följare genom leaderboards. Har svårt se hur de ska kunna kombinera "låt bara följare se mig" med själva konceptet segment men eftersom jag inte använder Strava längre så ska jag nog inte spekulare mer...

Strava
Använder strava passivt, kopplat ihop Garmin Connect med Strava så spåren laddas upp dit. Strava heatmap är grymt bra hjälp för oss som kartlägger i openstreetmap (särskilt på stigar, vägar kan man få från NVDB). Man kan lägga på Stravas heatmap som ett halvgenomskinligt lager ovanpå i karteditorn så ser man var folk rört sig.

Ett exempel, den här stigen ser inte ut att ligga rätt i kartan (fixat nu):
Screenshot from 2022-06-21 13-18-14.png

Strava

Kan du peka dit det går att hitta verktygen som behövs?

Mitt syfte är att hitta ett sätt att dela med personer som är och hälsar på de lokala stigarna men utan att ge tjuvar den info de kan använda för att tracka mig och mina grannar.

Mitt syfte är numera också att kunna skapa segment som Strava tycker är för korta, kanske t ex genom att skapa en åttaslinga i slutet eller början, om det nu inte finns något bättre sätt.

Strava
Kan du peka dit det går att hitta verktygen som behövs?
Jag tror inte att Strava erbjuder det du efterfrågar.

Jag använde Strava Route builder för att skapa rutten och lade till timestamp med https://gotoes.org/gotoes/strava/
Den "falska" loggen laddas upp i Strava där segment sedan kan skapas. När ett nytt segment publiceras publikt går Strava genom alla loggar och ser vilka som kört segmentet och publicerar resultatet.

Segment kan vara publikt eller privat. För att andra än skaparen skall se segmentet måste det vara publikt, dvs alla kan se segmentet. Om aktivitetsloggarna bara delas med följare är de inte synliga för andra.

Skaparen av ett segment kan ändra eller ta bort det, dvs du kan publicera ett segment under en begränsad tid.

Strava
Jag tror inte att Strava erbjuder det du efterfrågar.

Jag använde Strava Route builder för att skapa rutten och lade till timestamp med https://gotoes.org/gotoes/strava/
Den "falska" loggen laddas upp i Strava där segment sedan kan skapas. När ett nytt segment publiceras publikt går Strava genom alla loggar och ser vilka som kört segmentet och publicerar resultatet.

Segment kan vara publikt eller privat. För att andra än skaparen skall se segmentet måste det vara publikt, dvs alla kan se segmentet. Om aktivitetsloggarna bara delas med följare är de inte synliga för andra.

Skaparen av ett segment kan ändra eller ta bort det, dvs du kan publicera ett segment under en begränsad tid.
Tack. Del av info känner jag till men det skadar inte att vara övertydlig.

Jag ska se om jag kan hitta Strava Route builder.

Vad är syftet med att lägga till timestamp? Det borde ju bara ändra när och inte var ”man var ute och körde”. Känns som jag missat något rudimentärt syfte du har.

Strava
Man kan också välja att inte centrera sin "privacy zone" på sin bostad och/eller lägga flera som en blomma. Eller stänga av / inte slå på loggning närmare än t.ex. 250 meter bort. Eller byta namn och sluta posta på instagram om sina fräsiga cyklar.

Det jag noterat är att en bild tagen inom "privacy zone" ändå geotaggas till rätt plats vilket kan vara trist om man avslutade eller inledde aktiviteten med att ta en bild vid sin bostad...

Strava
Man kan också välja att inte centrera sin "privacy zone" på sin bostad och/eller lägga flera som en blomma. Eller stänga av / inte slå på loggning närmare än t.ex. 250 meter bort. Eller byta namn och sluta posta på instagram om sina fräsiga cyklar.

Det jag noterat är att en bild tagen inom "privacy zone" ändå geotaggas till rätt plats vilket kan vara trist om man avslutade eller inledde aktiviteten med att ta en bild vid sin bostad...
Haha, så privat är alltså privacy zone ?

Strava
Ni som har Sauce, går det att lägga till puls/relative effort i deras freshness/fitness kalkylering?

skulle även kunna lägga in olika maxpuls beroende på aktivitet eller cykel som används så zonerna blir rätt

Senast ändrad:
Strava
Hoppsan, gamla nyheter kanske, men de har uppdaterat ens privata heatmap på webben så nu kan man se sina bilder där också. Det var ett trevligt tidsfördriv down the memory lane... :-)
Edit: Och nu kan man se segment där också, användbart om man jagar sånna, jag har slutat och skyller på ålder ;-)

Strava
Om någon är sugen på Strava Premium i ett år för 299.75 kr (1 199 kr delat på 4), så har jag två platser i ett abonnemang för Strava Family. Hojta till i PM.

Obs. Fungerar endast om du inte har ett aktivt abonnemang (tror jag).

Strava
Smart att hustla lite, men det brukar kosta typ 525 kronor helåret på deras väldigt vanliga rabatter, och då kan man också skicka in kvitto om man har friskvårdsförmån :) Annars skulle aldrig strava vara värt årskostnaden...

Strava
Smart att hustla lite, men det brukar kosta typ 525 kronor helåret på deras väldigt vanliga rabatter, och då kan man också skicka in kvitto om man har friskvårdsförmån :) Annars skulle aldrig strava vara värt årskostnaden...
Friskvårdet maxas på andra utlägg.

Finns 20% rabattkod (”Chung20”) men tycker att det är för saftigt, 300 kr känns rimligare :sneaky:

Strava
I Stravas mobilapp får jag upp topp 10-listan för segement. Går jag in på hemsidan får jag inte fram någon statistik för segmenten.
Det enda som står med är antalet gånger som Local Legend för varje segment cyklat det.
Är det något knas med hemsidan, eller vad beror det på?

Tillbaka
Topp