Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Två till tre cykellängder känns som ett lagom säkerhetsavstånd under pendlingen och då får du inte så mycket draghjälp. Vill du ligga närmare, så skall du nog fråga om det är OK först. Under gruppträning och tävling där alla är med på tajt cykling, så kan man ligga på två till tre decimeters avstånd om man litar på den framför.
Jag brukar också ha 2-3 cykellängder som riktmärke vid pendling. Men tanken är ju inte att man ska ligga kvar bakom sina medtävlare, förlåt jag menar medcyklister, utan steka dem så fort som möjligt. ?

Cyklade över kombinerad, ljusreglerad, gång/cykelväg rätt in i vänstervsängande arbetsbil.
Som tur var ställde jag upp cykeln med bakbromsen och slog i bilen med bredsidan och det lär ha blivit rejäla skador i förardörren.
Efter rejäl idiotförklaring fortsatte färden mot arbetsplatsen rejält irriterad.
Jag antar att du lämnade dina kontaktuppgifter? Trots att du vet vad som hände, är det inte säkert att försäkringsbolaget håller med.

Jag brukar också ha 2-3 cykellängder som riktmärke vid pendling. Men tanken är ju inte att man ska ligga kvar bakom sina medtävlare, förlåt jag menar medcyklister, utan steka dem så fort som möjligt. ?
Jo, men om det är någon som håller ett lagom tempo tycker jag det är bättre att lägga sig säkert bakom. Kör man om är risken att den omkörde lägger sig och suger hjul och det vill jag inte vara med om under pendlingen. Tycker det är tillräckligt med risker i trafiken.

IMG_20220505_095140.jpg

Idag skulle jag ta beater/vinter/dra släp/låsa på stan cykeln, då jag i eftermiddag kanske kommer tvingas låsa cykeln på stan en längre tid. Gick ner till det låsta cykelrummet och möttes av den här synen. Dragkopplingen till cykelkärran och den billiga reservbaklampan var stulna och styrstammen hade fått sig en rejäl repa sedan igår kväll. Grannens dragkoppling och min olåsta cykel var kvar, mycket konstigt, sabotage? ?
På med QR igen så var det en händelselös pendling sen i alla fall.

Jag antar att du lämnade dina kontaktuppgifter? Trots att du vet vad som hände, är det inte säkert att försäkringsbolaget håller med.
Jag har fått kontakt med föraren idag, han hade mkt riktigt skador på dörren.
Rejält mör idag, påverkan nacke/rygg så blir nog läkaren för dokumentation, får kolla med mitt eget bolag vad dom tycker.

Rejält mör idag, påverkan nacke/rygg så blir nog läkaren för dokumentation, får kolla med mitt eget bolag vad dom tycker.
Lite generellt. Kör bilen på en cyklist går det alltid på bilens försäkring oavsett vem som är vållande.

Så, ta reda på skadenumret, gör en anmälan hos motparterns f-bolag, skicka in en kopia på lönebesked med sjukfrånvaron pga läkarbesöket, besökskvittot och ev annat så kommer de bara pröjsa ut.

Lite generellt. Kör bilen på en cyklist går det alltid på bilens försäkring oavsett vem som är vållande.

Så, ta reda på skadenumret, gör en anmälan hos motparterns f-bolag, skicka in en kopia på lönebesked med sjukfrånvaron pga läkarbesöket, besökskvittot och ev annat så kommer de bara pröjsa ut.
Tro mig, jag skiter i korvören.
Med min skadehistorik så är det viktigare att få en bedömning/röntgen/whatever för framtida men.

Jag fulrengjorde kedjan i Biltemas bio kedjeavfettning och badade sedan kedjan i denna vax. lät stelna torkade, droppade på mer trampade runt och torkade av.
det skulle ju vara torrt i helgen :)
vet inte hur det blir om det regnar lite

Bra tips om jag väljer köra vidare på vax.
Ska köra vax sommaren ut tänker jag. Samt göra en rejäl rengöring av hela drivlinan så småningom. Ska prova biltema-bio till det.

Jag har Squirt-vax i kedjan nu, iofs "E-bike" versionen men det tror jag inte spelar in för prestandan.

Bra tips om jag väljer köra vidare på vax.
Ska köra vax sommaren ut tänker jag. Samt göra en rejäl rengöring av hela drivlinan så småningom. Ska prova biltema-bio till det.

Jag har Squirt-vax i kedjan nu, iofs "E-bike" versionen men det tror jag inte spelar in för prestandan.
man ska nog göra en riktig rengöring enligt konstens alla regler. och koka in svarta vaxmiraklet https://www.cykelgear.se/tillbehor/...oluteblack-graphen-hot-melt-kedjevax-340-gram

Jag har nyss skadat nacken (lindrigt efter omständigheterna) och lärt mig att nacken är känslig.
Jag fick göra CT och MRT för analys av skelett och ligament m.m. i halsryggen. Anomaliteter hittades och just nu har jag halskrage ett par veckor till. (Ett jävla skit att ha på sig när jag cyklar, den stretar med hjälmen)

Jäkla skit att det ska hända onödiga olyckor i resor till jobbet.
Få det undersökt och hoppas du är uppe i sadeln kvickt igen.

/Emil

Vilket drama, kontakt med 1177 efter 55 min telefonkö och vidare till akuten utan att passera gå.
He! Glöm inte ta med mobil padda hela skiten. Även om de brukar ge bra prio till trafikskador så kommer det ta tid. När en kommer in med smärta i kroppen efter trafikolycka verkar de ta ganska stort allvar på saken av ngn anledning.

De där ryggmärgskadetesterna när de killar en under fötterna och har sig är annars ganska kul!

Säsongsbästa tid på hemresan. Pigga ben. Medvind.
Men blev omkörd när jag stannade för ett tfn-samtal. Försökte komma ikapp men blev fullständigt "ägd". Jag misstänker el-moppe då det var upprätt cykelställning och fullt påbylsat med kläder. Ingen lycra.
Eller så var det en stark jävel till cyklist och det var jag som var långsam.
Hoppas vi möts snart igen så jag får reda på vad som hände.
Fin tur iaf !

Överklädd med polotröja i värmen. Gick hyfsat ändå. Käkade 2 bananer på vägen hem, lagom svettiga i värmen.

Kort sprint ner för Johanneshovsvägen till gamla McDonalds i Enskede med en man (svartröd Specialized, reflexjacka runt 17,00) som jag definitivt sätt på happyride. Hej om du är här!

Hur tar man sig snabbast från Årsta till Huddinge Sjukhus på ett säkert sätt? Ska dit imorgon och pallar inte köra mig vilse och genom omledningar.

Verkar "lugnt" för mig iaf, inga frakturer i nacken. Känns bara som jag blivit överkörd av en ångvält på höger sida av kroppen.
Och försäkringen finns där för att du ska kunna chilla i några dagar utan att det kostar pengar. Jag ångrar inte mycket i livet men att jag gick till jobbet efter att vänster sida blev mosat av en påkörning är en av dem

Överklädd med polotröja i värmen. Gick hyfsat ändå. Käkade 2 bananer på vägen hem, lagom svettiga i värmen.

Kort sprint ner för Johanneshovsvägen till gamla McDonalds i Enskede med en man (svartröd Specialized, reflexjacka runt 17,00) som jag definitivt sätt på happyride. Hej om du är här!

Hur tar man sig snabbast från Årsta till Huddinge Sjukhus på ett säkert sätt? Ska dit imorgon och pallar inte köra mig vilse och genom omledningar.
Du kan köra cykelbanan parallellt med Huddingevägen hela sträckan , den går ifrån en bit på vissa ställen vid typ Älvsjöbadet och hagsätra men ganska nära den ändå . Lycka till

Två till tre cykellängder känns som ett lagom säkerhetsavstånd under pendlingen och då får du inte så mycket draghjälp. Vill du ligga närmare, så skall du nog fråga om det är OK först. Under gruppträning och tävling där alla är med på tajt cykling, så kan man ligga på två till tre decimeters avstånd om man litar på den framför.
Om någon är så snabb att ligga på rulle är ett alternativ är hen sannolikt ok med att du ligger nära...
?

Bra med bara lite sidvind , börjar dock bli irriterad på bygget i slutet på skanstullsbron, pga av deras staket och containern så var plogningen kass där i vintras, nu har de börjat bredda ”Sin” arbetsyta med såna där plast/gummi flaggor, ska felanmäla i tyck till appen
ville bara gnälla av mig lite?

Finväder men kedjan gick av på Skeppsbron. Inte en enda elitpendlare stannade och erbjöd hjälp, skärpning :)!
Hade missat snabblås i nya cykelväskan men XXL löste biffen och en kvart senare var cyekln funktionsduglig igen. Alla glada.
Så kontroll av kedjans skick är inte med i din "inspektion före avfärd"? :-)

Sjukt bra väder. Man blir lite såsig i huvudet av värmen dock.

En tanke slog mig när jag cyklade bredvid motorvägen idag.
Tänk om det hade funnits expresscykelbanor utan rödljus, konstiga hinder och annat skit? Då hade man ju kunnat bo ute på Ekerö och fortfarande sprinta till stan på 30 minuter.. whatever, säkert solens fel att man dagdrömmer.

Sjukt bra väder. Man blir lite såsig i huvudet av värmen dock.

En tanke slog mig när jag cyklade bredvid motorvägen idag.
Tänk om det hade funnits expresscykelbanor utan rödljus, konstiga hinder och annat skit? Då hade man ju kunnat bo ute på Ekerö och fortfarande sprinta till stan på 30 minuter.. whatever, säkert solens fel att man dagdrömmer.
En bra start vore att inte stänga av cykelbanorna så fort det skall byggas i närheten.

Tillbaka
Topp