gandhi
Aktiv medlem
Bästa landsvägscyklingen i Sverige?
Se där! Frykerud här (mellan Kil och Sunne)Ja. Men det är inte mina bilder
Ja. Men jag kommer från andra änden av Värmland; Hammarö.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Se där! Frykerud här (mellan Kil och Sunne)Ja. Men det är inte mina bilder
Ja. Men jag kommer från andra änden av Värmland; Hammarö.
Jag har inte cyklat några riktiga backar i Sverige förutom Tossebergsklätten och det är iaf ett berg med Svenska mått. Snitt på 10% i 2km har jag för mig.Eftersom det verkar spårat ur till en lokalpatriotisk tråd så måste jag sålunda propagera att Tossebergsklätten är bästa backen. Stjärnstopp. Så, nu har jag sagt det...
Ohhh lockande, bucket list på den. Nära det brantaste jag testat, och som fetto-motionär tycker jag att det är ganska utmanande kombinationsmässigt ben+teknik när det är åt det där hållet. Och att bocka av en sådan i Sverige känns ju nästa som ett måste.21-22% sista knäppen innan man når toppen. Sist jag och sambon körde så var det nylagd asfalt. Har sett både svenska och norska landslag köra rullskidsintervaller uppför Tossebergsklätten. Magnifik utsikt på toppen och som sagt: man kan (eller åtminstone kunde man för några år sedan) köpa nävgröt med fläsk och lingon efter utförd klättring...
Jaha, där kom den också....och en från ”Kil, där grisera kör bil”. ?
Ohhh lockande, bucket list på den. Nära det brantaste jag testat, och som fetto-motionär tycker jag att det är ganska utmanande kombinationsmässigt ben+teknik när det är åt det där hållet. Och att bocka av en sådan i Sverige känns ju nästa som ett måste.
Minns när jag körde Hammarö runt, i racingkajak sent 80-tal. Fick med ett juniorsilver.Nej, jag är från andra änden av öa.
![]()
Driver bara lite med dig. Vet av erfarenhet att det finns få saker som är så hemska som att bli kallad Skoghalling när man kommer någon annanstans ifrån på Hammarö.Nej, jag är från andra änden av öa.
![]()
Stravalänk, eller ngn annan form av GPX, tack.jag gillar Bergslagen, fint och kuperat, mycket sjöar, cyklat en hel del i Lindesbergs trakten.
Jag var i Småland (Virserum) i somras det var kanon och lite bilar, finns skapliga backar där oxå.
En favorit som är superfin men kort ,ca 3 mil är runt Nordingrå (Höga Kusten), starta vid kyrkan.
Man kan snurra runt mer än tre mil i Höga kusten om man vill.En favorit som är superfin men kort ,ca 3 mil är runt Nordingrå (Höga Kusten), starta vid kyrkan.
Vilken runda menar du, Nordingrå ?Stravalänk, eller ngn annan form av GPX, tack.
Du får gärna posta Strava, eller ngn annan form av GPX, -länkar till ALLA rundor du tycker är braVilken runda menar du, Nordingrå ?
Just Ydre så är en grushoj mer värt tycker jag. Finns så enormt mycket fin, kuperad grusväg i kommunen. De små asfaltsvägarna övergår rätt så ofta till grusväg, så då är det trevligt med en grushoj. De ”stora” asfaltsvägarna genom området är väl inte kanonskoj att trampa på. Ofta tung trafik och en hel del med ganska så tung gasfot, speciellt den från Tranås genom Hestra till Österbymo.Billingen? Never heard of it mate. Halland är bäst. ?
Jag tycker att frågan, som Carl Bildt skulle ha sagt, är fel ställd. Kanske ska man fråga efter bra ställen istället? Alla har ju olika saker de letar efter. Det finns inget som är bäst. Jag gillar Ydre. Backigt men vackert.
Skulle jag välja ett ställe att cykla på skulle jag välja Halland, där jag bor. Som ett Sverige i miniatyr. Rör mig helst inte för långt från saltvattnet. Vill kunna bada i samband med cykling, om jag ska hålla på att trampa i flera dagar.
Rydsnäs är ju något slags grusvägscentrum. Många fina vägar runtomkring där.Just Ydre så är en grushoj mer värt tycker jag. Finns så enormt mycket fin, kuperad grusväg i kommunen. De små asfaltsvägarna övergår rätt så ofta till grusväg, så då är det trevligt med en grushoj. De ”stora” asfaltsvägarna genom området är väl inte kanonskoj att trampa på. Ofta tung trafik och en hel del med ganska så tung gasfot, speciellt den från Tranås genom Hestra till Österbymo.
Sedan så finns det en del guldkorn till asfaltsavsnitt i kommunen.
En riktig favorit är om man tar sig från Rydsnäs via 134 och svänger upp på 551 och trampar till avtagsvägen till Bockamålen och över till Asby.
Från Asby kan man köra mot Marek och där fortsätta mot Tullerum.
Österbymo - Svinhult - Ingatorp är lite lattjo också om man gillar att krypa ihop utförs.
Japp, där kan man trampa banvall till Eksjö.Rydsnäs är ju något slags grusvägscentrum. Många fina vägar runtomkring där.