Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kul att läsa, tack!Finns många lokala cyklister med fatbike som kan agera välkomstbataljon eller vägvisare om det behövs!
Hmm, det har jag inte tänkt på, visste inte att man kan se isläget. Tack för tipset!annars kan nog en färsk vädersatellitkarta vis t ex smhi visa hur isläget är.
Hej Yonna! Har en fråga ang Toaks spritbrännaren. Hur du släcker lågan? Trangia har ett lock till brännaren som man kan använda till att släcka lågan med, men det har inte Toaks?Visa bilaga 538063
Mitt favoritkök nu är den här titatium Toaks. Superultralätt, enkelt, liten och stark.
Visa bilaga 538064
Köpte allt tillsammans för det var billigaste men tar inte alltid allt med mig, lite beroende vad för typ av resa det blir. Totallt är det två kastruller (900ml och 550ml), en mugg 375ml, två lock, liten stekpanna som också är lock/talrik, alkoholbrännare och vindskydd som är samtidigt kastrullstativ.
Visa bilaga 538065
Allt passar ihop och är titan. Här storleken jämför med Nalgene 1liter flaska.
Visa bilaga 538066
Ofta har jag bara 550ml och 375ml mugg med mig, det räcker att dricka kaffe medan vatten/pasta/soppa eller whatever i kastrullen kokas. Muggen är som en kastrull, det går att koka i den. Stor fördel tycker jag.
Visa bilaga 538067
Alkoholbrännaren har dubbla väggar med liten öppning på innerbotten och små hål på överkanten. Brinner helt fantastiskt och är mycket stabilt. Vindskydd/stativ är av 4 halvor som kan demonteras för att spara utrymme.
Visa bilaga 538068
Men det går också bra med bara tre halvor. Spara ju vikt.
Spis väger 20gram, stativ 34g, mugg 62g, kastrull 54g (har den ultralight versionen) och lock 18g så allt tillsammans är det bara 188gram. Den stora 900ml kastrull väger 92gram och kan vara skönt att ha med när man behöver smälta snö, för då kan man dricka te, äta varm mat och smälta is/snö samtidigt.
Visa bilaga 538069
Och allt passar lätt i fatbikes ramväska.
Visa bilaga 538070
Stekpanna är 110mm och väger 45gram. Titan är snabbt varm men med mycket smör/olja går det bra att steka. Och fett är ändå nåt jag behövs på en lång fatcykelresa så det är bara bra. Här bakar jag bröd/bullar, lätt att göra själv med lite mjöl/bakpulver och härligt att äta färskt bröd efter många dagar tråkig müsli.
Visa bilaga 538071
Har också fått den här lilla alcoholstove. SBP (Speedster Backpacking Products), 30ml med lock.
Visa bilaga 538072
Liten, ultralätt och billigt. Den funkar bra men själv tycker jag mer om Toaks titanspis så den använder jag inte.
Visa bilaga 538073
Visa bilaga 538074
Finns också större storlek, 50ml. https://speedsterstoves.co.uk/alcohol/meths-burners.html
Försöker skicka en (live)bild men har dåligt täckning här i skogen så det går tyvärr inte. Men iaf, jag använder kastrull/pot/kopp som lock, då släcker lågan omedelbart. Så det behövs ingen lock eller nåt liknande. Sparar också vikt. ?Hej Yonna! Har en fråga ang Toaks spritbrännaren. Hur du släcker lågan? Trangia har ett lock till brännaren som man kan använda till att släcka lågan med, men det har inte Toaks?
Kan inte bli mer halt/glatt än som det är nu, så allt väder är välkommen. Hoppas bara att isen försvinner snabbt men det blir bara kallare och kallare så vintern tar sin tid.på tisdag kommer snö? har du tur startar det med milt väder, då kan det nya snölagret klibba fast i den blanka isytan så den blir skrovligare.
har du otur kan det bli hur glatt som helst, med snö ovanpå blank knagglig is.
Ska cykla snabbt till varm och solig Danmark
Drivlinan börjar bli lite sliten så den vill jag gärna byta innan jag ska på långtur utomlands. Men vill då gärna också ändra utväxling eller vad det heter på svenska. Alltså en annan kassett och framdrev (om det går). Cykeln är alltid tungt lastad och vill ha det lite lättare i bergspass, sugande lera etc. Byta kan jag själv men har ingen aning vad är bäst för min typ av fatcykling. Och vet inte heller vad passar på en Pugsley. Vet bara att jag klarar mig med vad jag har nu men att det också kan bättre.om du är nöjd med nuvarande växlar är det väl bara att köpa nytt likadant? eller hellre renovera. lät gjort för en teknisk person som du. och nästan gratis:)
Hej kul, är du på cykeläventyr? Härligt!Jag cyklade igenom Danmark i början av mars och det var frost på marken/tältet/cykeln nästan varje natt. Senast i förrgår vaknade jag med is på tältet i Belgien! Men jag hoppas att våren kommer på riktigt när du är i Danmark!
Förresten, European Divide Trail kanske är något för dig? Jag provade med min gruscykel men kom bara 30 km på 6 timmar. Det var så mycket sand!
Enklast tycker jag är att lägga in det man har idag i en kalkylator och kolla vad skillnaden blir med de alternativ man funderar på:vissa räknar utväxling med antal meter tillryggalagt per pedalvarv, krångliga uträkningar och (mycket) abstrakt resultat.
jag och många använder mig oss av gammaldags växeltum. då får man ett värde på hur stort hjulet är som pedalerna tycks sitta på.
man utgår då från effektiva ytterdiametern hjulet har, på fatbike kan det röra sig om typ 29 tum. på en racercykel är det 26;5 tum.
sedan tittar man på inkopplat framdrev och bakdrev. är dessa lika stora är det direktdrift alltså pedalerna tycks sitta direkt på 29-tumshjulet. är framklingan dubbelt så stor som bakdrevet tycks pedalerna sitta på ett 2x29=58 tumshjul, alltså ungefär som det vore en höghjuling.
så dela respektive framklingor med största och minsta drevet bak och se vad du har för range idag, och jobba därifrån.
en mtb brukar ligga typ 22-100, en racer 30-115, en gammal treväxlad hoj 40-80. fatbike vet jag inte, men jag tror inte det är någon större nytta att gå över 80 som högsta växel, och som lägsta kanske man skulle ha nytta av nedåt 15, med en tungt lastad hoj uppför en brant stigning. med den växeln går det nog snabbare att gå, men det är ju roligare att sitta kvar på cykeln.
men svårt hålla balansen.
Hmm, tack för hjälpen Kai och Daniel, men jag fattar ingenting av de där siffrorna. Jag är en typ av cyklist som kan trampa och kämpa sig i alla väder och med 100kg överlevnadsgrejer över allt som kommer under hjulen (inte alls sant men det låter cool att säga) men som är för dum för gearcalculators. Alltså de säger mig ingenting.
Försökte med Daniels länk men kan inte hitta däcksize 108-559 (26x4.2) och vet inte vad jag då ska göra. Behöver därför tips (alltså vilken kassett etc) som är bäst för min typ av fatbiking så jag kan helt enkelt byta hela skiten och trampa iväg igen. Så kort sagt: jag älskar min fatsötnos men har ingen gearcalculatorkundskap. Typ blond, tjej och dum. Tur att jag kan laga själv cykeln (och bilen) för annars kände jag mig helt värdelös.
Men ska starta en tråd med mina dumma gearfrågor alldeles strax så hoppas jag blir snabbt lite smartare. ?
Ser ut som om den har 2x10 med en 11-36 bak, men jag ser inte hur stora framklingorna är.
Edit: Kanske 11-34 bak och en SRAM 22/36 fram? Vilket matchar specen på en 2014...
Jo, jag är på väg :) Har därför inte kollat Happy så nu kommer en mycketmycket sent svar (som vanligt).Hur går det med cykeläventyren?
Har du kommit i väg ännu, eller är det jobb som gäller?
Hoppas att du kommer i väg så att vi kan få fina bilder i tråden ?
Veel geluk!
Ett till inlägg :)
Ville bara säga att allt går bra mennnn att jag tvivlade vilka däck är bäst för den här turen. Det är mycket strandkuster plus grus och dirtroad eller vad de kallas på svenska. Men också skogstigar os.
Så tänkte först på Schwalbe BigApple 2.3 (de kör härligt på strand) men ville gärna ha lite mer grepp på grus/skog os. Har också Maxxis Holly Roller 2.4, de kör bra på grus men har ingen aning hur de kör på strand. Och tänkte också på Panaracer Fat Nimble eller 45Nrth Hüsker Dü, de rullar också bra på strand men de är fatdäck och jag ville nåt smalare på strand.
Så då tog jag Surly Knard 3.0, de kör ju bra på allt, är inte så jävlatunga som riktiga fatdäck och jag kan fortfarande spela lite med däcktryck, det är ju viktig på långa strandturer.
Men vet inte om jag gjorde rätt, tycker det är alltid svårt att välja rätta fatbikedäck för långa turer.
Så om ni har bra-däck tips som passar på 65mm fälg (surly Marge Lite) då hör jag det gärna. Mindre än 2.3 har jag aldrig försökt så vet inte om det går, men 2.3 (bigballoon) går iaf mycket bra på snälla långturer och med tung packning os.
Jumbo Jim är uteslutet för har bara ?dålig erfarenhet med dem.
Jag följer förresten EDT (european divide trail https://europeandividetrail.com/ ) och sover nu tryggt i sjöjungfrus armar:
Visa bilaga 556497
Följer förresten EDT (european divide trail https://europeandividetrail.com/ ) och sover nu tryggt i sjöjungfrus armar:
Tack :)Välkommen till Göteborg!
Jag vet inget om fat-bike-däck men vilken otroligt mysig samling vägskyltar. Så mysigt välmenande:)
Jag cyklar inte hela sträckan, det är nästan 8000km och det är lite för mycket just nu. Har också planerat en lång bikeraftingtur hela augusti så skulle aldrig hinna. ?Kul att du kör den! Du får säkert en bättre upplevelse än mig, den är åtminstone i Danmark optimal för en fatbike!
Hej Yonna.Jag cyklar inte hela sträckan, det är nästan 8000km och det är lite för mycket just nu. Har också planerat en lång bikeraftingtur hela augusti så skulle aldrig hinna. ?
Men Sveriges del har jag gjort just nu, liksom en stor del Finland. Den sista del högt upp i Norge har jag också varit men pga blodsugande varelser (och dåligt erfarenhet med spritfulla ryssar) trampade jag tillbaka.
Kanske jag ska fortsätta EDT nästa år, men då med en 29" häst och tänkte då börja tidigt i vår i Portugal för att slippa värme/turister i de där sydeuropeiska länderna.
Men först hitta 29"hästen, men tror inte att den finns (stål, breda däck, helst svart och en riktig bikepackäventyrare). Hoppas Surly kommer snart med en ny cykel!
Haha, det är farligt att befinna sig i storstäderTack :)
Jag tycker om Göteborg men vad håller de på med? Varje gång jag är här gräver dem och är det svårt att hitta vägen mellan stora grävmaskiner och djupa hål. Hoppas dem hittar snart vad dem letar efter.
Satt igår i trädgården, glad och trött att jag hade överlevt stadens kaos, och hörde hela tiden konstiga ljud, typ troll som släpar och kånkar stora sten. Men tänkte "näh, dem finns ju bara i skogen, jag drömmer med öronen". Men när jag gick in igen såg jag på dörrens insidan den här pappret:
Visa bilaga 556557
Så jag hade rätt. Bäst att hoppa snabbt som fan på båten till Danmark ;)
Tack för erbjudandet, men är nu i Danmark så det är liiite långt bort.Hej Yonna.
Jag tog precis över lite 29-tums fatbikedelar av en kompis. Vill du ha en ny gaffel (stel), ett nav, ett par schyssta däck, en styrstam och ett styre kan du cykla förbi mig i Kungsbacka, strax söder om Göteborg.
//Eric
Okej, ska försöka skriva lite (live) RR :)Hoppas att allt går bra med dig och Fattien!
Får vi en uppdatering i tråden då och då så uppskattas det såklart.
Lycka till!
Tack, kul att höra :)Dina RR:s är alltid lika inspirerande Jonna! Kul att följa!
Tack för tipset! Men jag sparade lite pengar och cyklade förbi. Och för de som är ännu snålare än jag finns det alltid nåt gratis att äta på stranden, typ roadkill:Om du tänkte unna dig ett restaurangbesök kan jag rekommendera https://www.pakhuset-skagen.dk/ i Skagen.
Ja, det är helt klart en mysig by med en karaktäristisk doft/lukt av hav och fisk.Tack för tipset! Men jag sparade lite pengar och cyklade förbi. Och för de som är ännu snålare än jag finns det alltid nåt gratis att äta på stranden, typ roadkill:
Visa bilaga 557665
Ingen aning vad det är.
Visa bilaga 557666
Skagen är förresten en snäll by med de små gula hus och röda tak. Och hela byn luktar fisk, inte rå fisk men stekt och rökt. Man blir hungrigt hela tiden.
Tack för tipset! Men jag sparade lite pengar och cyklade förbi. Och för de som är ännu snålare än jag finns det alltid nåt gratis att äta på stranden, typ roadkill:
Visa bilaga 557665
Ingen aning vad det är.
Visa bilaga 557666
Skagen är förresten en snäll by med de små gula hus och röda tak. Och hela byn luktar fisk, inte rå fisk men stekt och rökt. Man blir hungrigt hela tiden.
Om vi mäter över till Marstrand så är det ca 56 640 meter dit. 8 meter per år ger 56 640/8= 7080 år.Så i stället sökte jag skydd bakom en bunker, åt lite bröd med sand, lyssnade på skrikande havsfåglar och tänkte på den lilla strandremsan. Den växer ca 8m i året, mot riktning till Sverige så då kan man räknar ut hur lång tid det tar innan de två länderna möts. Och vad skulle hända då ?
Hehe! När den träffar baltiska strömmen som flyter norrut kommer den att svänga av åt samma håll och bli en krok. Men det hade annars varit kul med en landbrygga till Danmark i höjd med Öckerö eller Marstrand. :Dden lilla strandremsan. Den växer ca 8m i året, mot riktning till Sverige så då kan man räknar ut hur lång tid det tar innan de två länderna möts. Och vad skulle hända då ?
Visa bilaga 557685
Så i stället sökte jag skydd bakom en bunker, åt lite bröd med sand, lyssnade på skrikande havsfåglar och tänkte på den lilla strandremsan. Den växer ca 8m i året, mot riktning till Sverige så då kan man räknar ut hur lång tid det tar innan de två länderna möts. Och vad skulle hända då ?
Jo kanske, jag vet inte för den har ingen huvud. Tog en bild tillsammans med fatbiken för att jämföra storleken, men det hjälper inte heller?Kan det inte vara en tumlare?