[OT] Roliga skyltar

[OT] Roliga skyltar
Jag förstår inte hela skylten. Det finns två tider, vilken är rätt tid? (Gissar att senare tiden är tiden som gäller, men varför inte skriva det?)
Och "fordonsfel" verkar säga att tågen inte går alls.
Varför utgår du från att någon tid är rätt? ? 9:25 är troligen tiden som tågbolaget kommer att rapportera för att slippa rapportera en för stor försening och få för stort vite. Den har däremot inget större samband med den betydligt senare verkliga avgångstiden. "Fordonsfel" betydde i det här fallet en trasig dörr om jag minns rätt. Här verkar affärsidén vara att skippa normalt underhåll och i stället låta den stackars 19-åriga tågvärden lösa problemet när slitna saker går sönder under färd.

För mig innebar det i alla fall 20 minuters extra tid till lugn och reflektion med utsikt över Södertäljeviken -- och detta helt utan extra kostnad!

[OT] Roliga skyltar
sen har vi finessen med extra 'avstigningsavift' vid arlanda. gör att det är dyrare köpa biljett t ex gävle-arlanda, än gävle-stockholm. har du gjort fel blir du pungslagen på 1200 sek.
Det hela handlar om hur projektet finansierades. Normalt går kollektivtrafik med förlust, det var inte populärt ute i landet att subventionera en lyxjärnväg för stockholmare som skulle ut på semester.
"Arlandabanan ägs av svenska staten och förvaltas av ett statligt helägt bolag, Arlandabanan Infrastructure AB. För underhåll och drift ansvarar A-train AB och inte som normalt i Sverige Trafikverket."

[OT] Roliga skyltar
Det hela handlar om hur projektet finansierades. Normalt går kollektivtrafik med förlust, det var inte populärt ute i landet att subventionera en lyxjärnväg för stockholmare som skulle ut på semester.
effekten blir väl tvärtom, det är nog inte många stockholmare som tar fjärrtåg eller regionaltåg och sedan kliver av på arlanda.

så förutom att utifrån landet via staten betala denna extrajärnväg drabbas de samma av en extra avgift att stiga av, och som de redan finansierat via trafikverket.

skulle förresten aldrig ta tåg till arlanda, på tok för instabilt. gäller även arlanda express som har egna spår. varit alltför många stopp även där.

[OT] Roliga skyltar
effekten blir väl tvärtom, det är nog inte många stockholmare som tar fjärrtåg eller regionaltåg och sedan kliver av på arlanda.

så förutom att utifrån landet via staten betala denna extrajärnväg drabbas de samma av en extra avgift att stiga av, och som de redan finansierat via trafikverket.

skulle förresten aldrig ta tåg till arlanda, på tok för instabilt. gäller även arlanda express som har egna spår. varit alltför många stopp även där.
Missförstår du inte det nu?
Vi skattebetalare har inte finansierat Arlandabanan via Trafikverket. (den ligger i ett eget bolag, står i slutet av min text)

Läs gärna Wikipedia-sidan, där står bl.a. om vilken påverkan på trafikmönstren som banan haft. Och som du säger är det främst utomsocknes som använder och gynnas av den, men det var inget som diskuterades när beslut om banan skulle tas.

Citat: "Möjligheten att nå Arlanda med tåg har konkurrerat ut flera flyglinjer till orter på måttligt avstånd från Stockholm, såsom Borlänge, Norrköping, Linköping, Gävle, Hudiksvall, Söderhamn och Örebro. De flesta som tidigare reste med dessa flyg skulle vanligen till Arlanda för byte till andra flyg. Dessa kan nu ta tåget till Arlanda. De som skulle till Stockholm tog oftast ändå tåg eller bil med tanke på biljettpris och turtäthet."

[OT] Roliga skyltar
(ot) jo möjligen:)

järnvägen förbi arlanda i länder med normal stabilitet och punktlighet för det trafikslaget, hade onekligen varit en stor tillgång.

och hela mälardalen förväntas fortfarande in och byta tåg på centralen.

med tåg som behagar gå hipp som happ. eller inte alls.

[OT] Roliga skyltar
SL-pendeln från Uppsala till Arlanda är väldigt stabil. Däremot verkar de här tågen som går till övriga Mälardalen vara rena skämtet. Så felet måste ligga i övriga Mälardalen ?

[OT] Roliga skyltar
sen har vi finessen med extra 'avstigningsavift' vid arlanda. gör att det är dyrare köpa biljett t ex gävle-arlanda, än gävle-stockholm. har du gjort fel blir du pungslagen på 1200 sek.
Blir man? Kliva av på Arlanda lär du kunna göra, däremot får du betala passageavgift (vet inte vad den är nu, men var väl 130kr innan pandemin om jag minns rätt) för att komma in på Arlanda (uppe i Sky City) om det inte är inkluderat i din biljett. Det är ju infört en spärr där sedan SL började trafikera. De flesta med UL- eller SL-kort åker naturligtvis ut på det, och betalar sedan in sig vid spärren. Finns automater som säljer ”passagebiljetten” innan spärren. Har svårt att se varför man inte med SJ-biljett till Stockholm skulle kunna kliva av och sedan köpa en passagebiljett.

[OT] Roliga skyltar
Många förbud här: parkring och parkeing, mfl.

2022-05-26-19-54-32-226.jpg

[OT] Roliga skyltar
Många förbud här: parkring och parkeing, mfl.

Visa bilaga 557582
Lite motstridiga budskap där - två skyltar med förbud att stanna och parkera och en parkeringsförbudsskylt. Dessutom har den ena skylten med förbud mot att stanna och parkera en text om ”parkering förbud”. Jag tycker det verkar som det är oklart vad som gäller så då måste det väl vara ok att parkera där?!

[OT] Roliga skyltar
Lite motstridiga budskap där - två skyltar med förbud att stanna och parkera och en parkeringsförbudsskylt. Dessutom har den ena skylten med förbud mot att stanna och parkera en text om ”parkering förbud”. Jag tycker det verkar som det är oklart vad som gäller så då måste det väl vara ok att parkera där?!

Det finns ingen text om "parkering förbud".

Såg också bara idag att skyltarna är motstridiga.

EDIT: för att förtydliga, det är klart förbjuden att ringa parken (antar att det är parken på andra sidan av gatan). Vad parkeing är vet jag inte. Med det finns ofta många bilar parkerade bakom dörren, så antar att parkering inte är förbjuden.

Senast ändrad:
[OT] Roliga skyltar
Det finns ingen text om "parkering förbud".

Såg också bara idag att skyltarna är motstridiga.

EDIT: för att förtydliga, det är klart förbjuden att ringa parken (antar att det är parken på andra sidan av gatan). Vad parkeing är vet jag inte. Med det finns ofta många bilar parkerade bakom dörren, så antar att parkering inte är förbjuden.
Nej, det har du rätt i ser jag nu. Min hjärna fyllde uppenbarligen i det som borde ha stått.

[OT] Roliga skyltar
Sms från SJ. Klart som korvspad!

Visa bilaga 558834
Hörsägen: massutskick från lotteri med text i stil med "Hej Sucker, nu har du chansen att vinna...".

Självupplevt: sorterade adresserat medlemsutskick från klädföretag med korrekt adress och efternamn men där alla förnamn var utbytta till "Åke". Hann sortera pinsamt många innan jag insåg att någonting var fel...

[OT] Roliga skyltar
[OT] Roliga skyltar
Det kan ses som ett brott enligt
Brottsbalk (1962:700) 4 kap. 5 §

Böter och fängelse i straffskalan.

Vill du få folk att följa regler är det olistigt att själv begå brott.
Det är ju bara fakta, att bilen som stod där innan nu saknas. Säger inget om att det kommer hända med framtida bilar som bryter mot parkeringsförbudet ?‍♂️

Tillbaka
Topp