Giro d’Italia 2022

Giro d’Italia 2022
Nä, etappsegraren kommer nog knappast från klungan idag. Krävs nog i så fall att de kör riktigt hårt från starten på backen. Samt att Covi inte fortsätter hålla bra fart.

Giro d’Italia 2022
kommer Carapaz gneta på och hoppas att Hindley tappar tempo strax, annars kommer ju kemna försöka ta bonussekunderna innan carapaz

Giro d’Italia 2022
Blev ju rätt tråkigt utfall på den etappen. Dröjde väldigt länge innan det hände något bland GC-åkarna och när det väl hände så mördade det väsentligen spänningen om totalsegern.

Giro d’Italia 2022
Blev ju rätt tråkigt utfall på den etappen. Dröjde väldigt länge innan det hände något bland GC-åkarna och när det väl hände så mördade det väsentligen spänningen om totalsegern.
Nu är jag inte riktigt med dig. Nu gick Hindley plötsligt på knock i tävlingens sista backe. Istället för att driva klungan skickade de upp en Lelle i utbrytning. Skolboksexempel på hur det ska göras. Att ett tempo ska avgöra tycker jag inte är lika kul. Mano mano är roligare IMHO.

Giro d’Italia 2022
Ursäkta?! Visst dröjde det länge men det blev ju snyggt lagarbete, stark attack, tröjskifte och allt möjligt. Tråkigt?

Iofs hjälper det ju att en australiensare kommer vinna Girot för första gången ?

Giro d’Italia 2022
Nu är jag inte riktigt med dig. Nu gick Hindley plötsligt på knock i tävlingens sista backe. Istället för att driva klungan skickade de upp en Lelle i utbrytning. Skolboksexempel på hur det ska göras. Att ett tempo ska avgöra tycker jag inte är lika kul. Mano mano är roligare IMHO.
Jag säger inget om utfallet från lagens sida eller om taktiken utan om utfallet för mig som tittare i form av tid med spänning.

Fram till Hindleys attack var det ingen egentlig fajt. Och imorgon blir det ingen fajt. Från attacken till mål är det naturligtvis spännande, möjligen med undantag för sista biten då det väsentligen står klart att Hindley kommer att vinna girot.

Visst, det kunde ha blivit s.a. Carapaz kört ifrån Hindley på slutet idag och haft en halvbetryggande ledning inför tempot imorgon och där aldrig tappat på Hindley. Det hade kanske varit tråkigare i mina ögon även om det egentligen gett mer tid med spänning. Sen är jag nog mindre negativt inställd till tempo (bortsett från att produktionerna ofta är undermåliga).

Detta är i alla fall inget avgörande som jag kommer att minnas om en massa år p.s.s. som jag gör med denna näst sista etapp:

Giro d’Italia 2022
Kul avslutning och roligt med skifte i toppen.
Bara att hoppas att JH håller sig borta från punka/krasch etc imorgon. Då borde en Aussie seger vara tämligen given.

Giro d’Italia 2022
Kanske tråkig men bergsetapper är sömnpiller, bättre med ”hilly” som avslutas med en fräck spurt mellan girmay och mvdp. Verkar som man måste väg 50kg för att kunna hinna en GT. Kan liksom inte riktigt identifiera mig?

Giro d’Italia 2022
Hur lopp/etapper blir handlar nästan mer om hur cyklisterna agerar än terrängen. Bergsetapper kan bli statiska och rätt tråkiga likväl som de kan bli fantastiska. En "hilly" etapp kan ha en utbrytning som går iväg och till slut gör upp i en spurt medan klungan med GC-åkarna rullar igenom etappen, eller så kan det bli en väldigt bra etapp som de i Turin. Platta etapper kan bli som den första på fastlandet men kan också bli helt galna om det blir lite (kant)vind.

Giro d’Italia 2022
Det vore intressant att veta vad IGD och Bora hade för planer i går. Var det plan A för Hindley att rycka när han gjorde det, eller var det helt en stundens ingivelse? (Troligen ingetdera, men ni fattar.) När och var gick IGD:s plan snett? De måste väl ha kalkylerat med att någon av konkurrenterna skulle försöka, eller var de redan i Verona mentalt? Med facit i hand, vad hade hänt om Sivakov hade sparat sig för att kunna parera ryck från konkurrenterna?

Minuterna innan Hindleys ryck tyckte jag att Carapaz såg ut som om han letade efter det perfekta läget att själv rycka, men å andra sidan är han en av de mest svårlästa cyklisterna, så vem vet...

Giro d’Italia 2022
Kanske tråkig men bergsetapper är sömnpiller, bättre med ”hilly” som avslutas med en fräck spurt mellan girmay och mvdp. Verkar som man måste väg 50kg för att kunna hinna en GT. Kan liksom inte riktigt identifiera mig?
Ja, jag fattar tjusningen. En taktisk cyklist kan t.ex. hitta den där backen som är tuffare än vad den ser ut och plötsligt få en minuts försprång. I rena bergsetapper vet man liksom på förhand att backarna kommer vara stentuffa.

Å andra sidan, i slutet av ett treveckorslopp tycker jag att det är spännande att se vilka av GC-gänget som har mest krafter kvar. Det var ju t.ex. verkligen inte givet att Porte skulle krokna och Hindley skulle vara så pass mycket starkare än Carapaz i går. Och till skillnad från t.ex. Blockhaus så är det ju så oerhört spännande när det inte finns några etapper kvar att ta in tid som man tappar. Kombinationen av att alla är oerhört trötta och att ingen har utrymme för misstag eller en dålig dag, tillsammans meden riktigt tuff bergsetapp. Det är inget sömnpiller för mig i alla fall.

Giro d’Italia 2022
Den personen som inte tappar krafterna av magsjuka finns nog inte. Ser inget intressant eller spännande i sådana händelser. Att åkare kör sig trötta eller lyckas bevara krafterna bättre/återhämta sig bättre mellan etapperna än konkurrenterna är däremot naturligtvis en viktig komponent i de långa etapploppen.

Giro d’Italia 2022
Den personen som inte tappar krafterna av magsjuka finns nog inte. Ser inget intressant eller spännande i sådana händelser. Att åkare kör sig trötta eller lyckas bevara krafterna bättre/återhämta sig bättre mellan etapperna än konkurrenterna är däremot naturligtvis en viktig komponent i de långa etapploppen.
Hade missat att någon blev magsjuk, men nej, det är förstås lika trist som när någon kraschar och skadar sig. Det är de där andra sakerna du nämner som jag syftade på.

Edit: OK, Porte alltså. Trist!

Tillbaka
Topp