Skevt drev

Vandr

Medlem
Skevt drev
Tjenare,

Förra helgen tog jag en runda och lyckades böja drevet, har beställt ett nytt men det kommer inte hinna fram innan helgen är här. frågan är helt enkelt vad jag har för alternativ för att rädda helgturen.

1. Försöka böja tillbaka drevet själv
2. Cykla ändå

Även om drevet är skevt så fungerar växlingen utan problem. Märkte inte ens av att det var skevt förrän efter jag cyklat klart hela turen. Riskerar jag att skada något dyrt om jag fortsätter cykla med den skev?

Skevt drev
Beror väl på hur skevt drevet är och vilket material det är, om det bara är ett fåtal millimeter borde det nog funka att bara cykla vidare. Om det är stål så är det väl bara böja tillbaka det med en stor skiftnyckel el. dyl.

Skevt drev
Tjenare,

Förra helgen tog jag en runda och lyckades böja drevet, har beställt ett nytt men det kommer inte hinna fram innan helgen är här. frågan är helt enkelt vad jag har för alternativ för att rädda helgturen.

1. Försöka böja tillbaka drevet själv
2. Cykla ändå

Även om drevet är skevt så fungerar växlingen utan problem. Märkte inte ens av att det var skevt förrän efter jag cyklat klart hela turen. Riskerar jag att skada något dyrt om jag fortsätter cykla med den skev?
Plocka av drevet och rikta det, kolla det mot någon plan yta och montera igen. Det nya kan du ha när drevet du har nu är utslitet.

Edit. Läste bara trådstarten och missade att det inte var en vanlig framklinga.

Senast ändrad:
Skevt drev
Funkar det att cykla kör på. Jag böjde mitt typ 5 mm och körde på ett rätt bra tag innan jag orkade ta tag i det.
Det kanske inte är rätt men funkar det så funkar det.
Jag delar den erfarenheten. Jag har också cyklat med ett skevt framdrev som saknat en tand i ganska många mil. Bytte innan det blev några problem - såg lite skumt ut med wobblande kedja, men fungerade helt smärtfritt.

Skevt drev
Härdad Aluminium i dreven så nja - fungerar det så låt det vara skevt. Risken är det spricker när man böjer tillbaka det.
Det är skillnad på en ram i aluminium och och en plan framklinga. Drevet är bara lite skevt, inte direkt böjt och de klingor jag riktat (några stycken) har det aldrig varit något problem med.

Skevt drev
om ni vill studera var gränsen går för saknade tänder ett framdrev ta en titt på hur jag kör på min 29a för tillfället. funkar utan bekymmer.

gjutna aludetaljer kan lätt spricka när de böjs, smidda och cnc-frästa brukar klara sig bra. härdning av aluminium undrar jag hur vanligt det är?
B011E442-527B-4A8D-8843-053D1F0F1C5F.jpeg

Skevt drev
Det är väl bara ytan på tänderna som är härda, eller?
Nja, inte de drev jag har. De är frästa, värmebehandlade och anodiserade. Oftast någon lite sportigare legering i 7000-serien värmebehandlad till den starkaste tillgängligt varianten.

Klart att det kan gå bocka tillbaka, risken är bara att det spricker och fungerar drevet utan fler åtgärder väljer jag hellre att låta bli riktning. Jag påstår inte att jag VET att det är klokast men det låter rimligt och har enligt min erfarenhet fungerat.

Skevt drev
Nja, inte de drev jag har. De är frästa, värmebehandlade och anodiserade. Oftast någon lite sportigare legering i 7000-serien värmebehandlad till den starkaste tillgängligt varianten.

Klart att det kan gå bocka tillbaka, risken är bara att det spricker och fungerar drevet utan fler åtgärder väljer jag hellre att låta bli riktning. Jag påstår inte att jag VET att det är klokast men det låter rimligt och har enligt min erfarenhet fungerat.

När jag tänkte lite längre kam jag på att det är svårt att värmebehandla alu lokalt för att det leder värme så bra. Så det måste väl värmebehandlas helt. Jag skulle i så fall inte försöka att böja tillbaka om drivlinan fortfarande funkar.

I den här fallet är ytre delen av drevet dock gjort av stål och antar att bara ståldelen är böjt. Då kan man böja tillbaka utan större problem.

Skevt drev
stål kan också vara härdat och kan oavsett också riskera att spricka.

hade i båda fallen inte tvekat att böja tillbaka, men om det nu funkar kan det ju vänta tills du har en backup?

Tillbaka
Topp