[OT] Visa din gripengran...

Kammakargatan.
E7756DDA-53BD-4F4C-8681-9AFE93BDE8A7.jpeg
F7086883-CFF4-4356-B422-2EB63F7338BD.jpeg

Senast ändrad:
De flög rakt över mig i centrala Västerås, gissningsvis 12.30-tiden. Dessvärre satt jag på cykeln mitt i bebyggelsen så hann inte få upp telefonen för att ta en bild.

Det var ett jäkla liv när de körde förbi och störde mig i jobbet ?

Men seriöst, har de någon riktig nytta av alla flygtimmar eller är det bara dyr PR?

Från försvarsmakten:
”Det är Försvarsmaktens flygflottiljer som genomför flygningarna för att öva formationsflygning men också för att visa närvaro på platser där Försvarsmakten inte syns så ofta.”

Känns spontant lite klent som skäl med tanke på att kostnaderna antagligen är ordentligt höga. Antar att det finns andra mer realistiska scenarier för att öva formation.

Det var ett jäkla liv när de körde förbi och störde mig i jobbet ?

Men seriöst, har de någon riktig nytta av alla flygtimmar eller är det bara dyr PR?
Alla timmar i luften är till nytta. Även träning av att flyga i rote. Ty att flyga hjulgran är samma sak som roteflygning. Är du inte etta så är det att stirra på din kamrat HELA tiden.

Bild från rotestart från F17, Blekinge flygflottilj.

Bilagor

• PAT_5747.jpg
    PAT_5747.jpg
    254.7 KB · Besök: 91
Alla timmar i luften är till nytta. Även träning av att flyga i rote. Ty att flyga hjulgran är samma sak som roteflygning. Är du inte etta så är det att stirra på din kamrat HELA tiden.

Bild från rotestart från F17, Blekinge flygflottilj.

När två plan flyger i rote på uppdrag, varför gör dom det ? Vilka uppgifter har dom två planen ? Varför är det bättre än att vara separerade med flera km ?

När två plan flyger i rote på uppdrag, varför gör dom det ? Vilka uppgifter har dom två planen ? Varför är det bättre än att vara separerade med flera km ?
Därför att dom ser ut som ett eko. Vid ett anfall så delar man på sig snabbt. Lågt och fort!

Ibland håller man avstånd för att täcka upp varandra.

För några år sedan så träffade jag på en aktiv gripen-pilot via gemensamma bekanta. Han var en av de galnaste jag någonsin mött. På riktigt… Var lite oroväckande ?

Tillbaka
Topp