Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Okey inte mer alltså? Däcken är med slang ska tilläggas4,4 bak och 4,2 fram.
Kör 4,6 om det känns tryggare, men över 5 börjar det bli väldigt hårt.Okey inte mer alltså? Däcken är med slang ska tilläggas
Silca gör bra pumpar och pumphuvuden också! ???Grymt, visste inte om den där kalkylatorn. Tack!???
om du har normal vikt skulle jag se bengts rekommenderade värden som snarare åt maximala hållet. kör 3,3 på 35 mm, väger 72 kg. pumpar jag i mer börjar det durra och rulla trögt. greppet vid kurvtagning blir sketchy, och risken för punka ökar.Okey inte mer alltså? Däcken är med slang ska tilläggas
Vill du utveckla de lite?om du har normal vikt
ja genomsnittsmannen yngre generation är 180, och då går man mot övervikt bmi>25 när man passerar 80 kg.Vill du utveckla de lite?
Han skriver 90kg. Är det mer normalt än dina 72 eller tvärtom?
Intressant iakttagelse - min uppfattning är det motsatta, Silca rekommenderar generellt högre än jag själv hade gissat.Tycker att Silcas kalkylator ger värden för däcktryck i underkant. Har inte förstått vitsen att köra med halvpunka, för mig går det långsammare.
Jag tror att silka ligger ganska bra när det är ungefär lika många som anser att den ger för höga som för låga tryck.Jag är 184 cm och väger 84 kg. Känner mig ganska normal, men ett par kilo mindre hade gjort gott i uppförsbackarna.
Vad jag har för däcktryck vill jag inte skriva på ett internetforum. Det känns liksom lite för privat.
Se det som riktvärden och låt körstil och preferenser justera de sista hg.Silcas kalkylator gav mig exakt det tryck jag kör med märkligt nog, dock fanns inte min däck/slang-kombo att välja (high performance tyre/buytyl tube). Kanske borde dra av 0.1 bar där då? Eller byta till latex?
Ja, något måste du ju göra iallafall!Silcas kalkylator gav mig exakt det tryck jag kör med märkligt nog, dock fanns inte min däck/slang-kombo att välja (high performance tyre/buytyl tube). Kanske borde dra av 0.1 bar där då? Eller byta till latex?
Jag tycker att den där bilden är svår att relatera till. Jag tolkar det som att brytpunkten för 25 mm GP4000S (är i verkligheten bredare) på grov asfalt med en "170-pound athlete" om jag läser rätt i artikeln, ligger på runt 100 psi. I min värld är det ganska högt, eller läser jag fel på något sätt?Onödigt högt tryck är inte endast obekvämt, onödigt tröttande o likn
Det ger även onödigt högt rullmotstånd, åtminstone på verkliga underlag
![]()
Bild från: http://trstriathlon.com/talking-tires-with-joshua-poertner/
Läs gärna hela artikeln, den är intressant
Verkar stämma rätt bra. Kör med 6,8/7,2 bar (99/105 psi) med 25 mm GP5000 med latexslang. Silca tycker 6/6,15 bar, lite mera om jag ändrar till nominell däckbredd och inte uppmätt.Onödigt högt tryck är inte endast obekvämt, onödigt tröttande o likn
Det ger även onödigt högt rullmotstånd, åtminstone på verkliga underlag
![]()
Bild från: http://trstriathlon.com/talking-tires-with-joshua-poertner/
Läs gärna hela artikeln, den är intressant
grövre underlag som i sverige, förskjuter brytpunkten åt vänster, optimum alltså vid ett lägre däcktryck. men bara så länge däcken inte är tjockväggiga eller styva.Jag tycker att den där bilden är svår att relatera till. Jag tolkar det som att brytpunkten för 25 mm GP4000S (är i verkligheten bredare) på grov asfalt med en "170-pound athlete" om jag läser rätt i artikeln, ligger på runt 100 psi. I min värld är det ganska högt, eller läser jag fel på något sätt?
Men urk vad trist med träiga däck....grövre underlag som i sverige, förskjuter brytpunkten åt vänster, optimum alltså vid ett lägre däcktryck. men bara så länge däcken inte är tjockväggiga eller styva.
med riktigt träiga däck blir det aldrig något minimum, utan motståndet minskar med ökat däcktryck sas rakt av. men motståndet ligger hela tiden högre än de snabbare däcken med alltså mindre deformationsmotstånd.
![]()
Tire Pressure Calculator
Finally a tire pressure calculator based on real-road rolling resistance measurements. On real roads—rather than on a steel drum in the lab—supple high-performance tires work best at considerably lower pressures than most cyclists are used to. Lower pressures roll as fast or faster, while...www.renehersecycles.com
Fast det gör både Silca och Zipp/SRAM också. RH-snurran är lite yxig eftersom den bara har två variabler.Och där satt den ju :-)
M. Herse är klok nog att ta med cykelns vikt (och pilotens utrustning, antar jag) för att räkna rätt tryck. Samt en not om slanglöst.
Svårjobbad, 25mm?![]()
Tire Pressure Calculator
Finally a tire pressure calculator based on real-road rolling resistance measurements. On real roads—rather than on a steel drum in the lab—supple high-performance tires work best at considerably lower pressures than most cyclists are used to. Lower pressures roll as fast or faster, while...www.renehersecycles.com
Jag har kört på Frank Bertos räknare (samma som Rene Herse?) och Silca ger i regel högre tryck enligt min erfarenhet, men Silca tar också hänsyn till fler parametrar i sin räknare.Jag tycker också Silca-kalkylatorn ger ganska låga tryck.
Eller snarare någon bar upp…Jag har kört på Frank Bertos räknare (samma som Rene Herse?) och Silca ger i regel högre tryck enligt min erfarenhet, men Silca tar också hänsyn till fler parametrar i sin räknare.
Däck (premium, standard motsvarande olika TPI)
Vägunderlag (trävelodrom, ny asfalt, gammal asfalt, grus, stig)
Cykeltyp (TT, bancykel, lvg, gravel, touring)
Använd dessa räknare för att ge dig ett tryck att utgå ifrån. Sedan kan du laborera några tiondels bar upp eller ner för att hitta det tryck som ffa är komfortabelt om man ska köra långt som VR
Schmutt. Jag verkar ligga rätt med mina 25mm också :)Silca gör bra pumpar och pumphuvuden också! ???