Lufttryck Continental GP 5000 32 mm

HampAst

Medlem
Någon som vet vad man ska ha för lufttryck i ett par Continental GP 5000 32 mm på landsvägscykel inför Vätternrundan? Väger 90 kilo

Okey inte mer alltså? Däcken är med slang ska tilläggas
Kör 4,6 om det känns tryggare, men över 5 börjar det bli väldigt hårt.

Jag brukar köra silcas kalkylator och sedan lägga på något hg tryck. Fungerar för mig. Jag körde mina 33or med 5,5 bar förr - blev mycket trevligare att sänka lite och rullar knappt sämre - på ojämn asfalt bättre.

Okey inte mer alltså? Däcken är med slang ska tilläggas
om du har normal vikt skulle jag se bengts rekommenderade värden som snarare åt maximala hållet. kör 3,3 på 35 mm, väger 72 kg. pumpar jag i mer börjar det durra och rulla trögt. greppet vid kurvtagning blir sketchy, och risken för punka ökar.

dock är tryckmätare i viss mån individuella ting. känslan du får är viktigare än värdet, men när väl känslan är bra, kan den repeteras även med en felinställd mätare.

min erfarenhet är att enklare mätare gärna visar för högt värde.

Jag hade nog blåst i max på bakdäcket och någon bar mindre fram. Smaksak men jag gillar när det är stumt. Kolla vad fälgen stadgar för gräns om kolfiber. Lycka till på VR.

Tycker att Silcas kalkylator ger värden för däcktryck i underkant. Har inte förstått vitsen att köra med halvpunka, för mig går det långsammare.

Vill du utveckla de lite?
Han skriver 90kg. Är det mer normalt än dina 72 eller tvärtom?
ja genomsnittsmannen yngre generation är 180, och då går man mot övervikt bmi>25 när man passerar 80 kg.

så några kilo mindre än 80 kg vore normalt för 180 cm. i verkligheten lär genomsnittsmannen väga en bit över 80 kg. om det är normalt eller inte kan man ju tvista om.

förr ansågs 70 kg vara normalvikt kvinnor inkluderade. vilken vikt man kalkylerar med idag inom t ex luftfarten vet jag inte. det har nog ökat några kilo...

Jag håller med Singular. Silca ger nästan 1 bar mer än jag kör med, det blir galet hårt och obekvämt om jag skulle använda det istället.

Onödigt högt tryck är inte endast obekvämt, onödigt tröttande o likn
Det ger även onödigt högt rullmotstånd, åtminstone på verkliga underlag
graph2.jpg

Bild från: http://trstriathlon.com/talking-tires-with-joshua-poertner/
Läs gärna hela artikeln, den är intressant

Gäller Silcas rek med eller utan slang?
Själv kör jag aningen över 4 bar bak och lite under 4 fram, slanglöst 30mm och 76 kilo spritt språngande.
Och det är verkligen maxtryck innan det blir surrigt. Med slang hade jag av nån anledning nog tryckt i en halv bar till.

Jag är 184 cm och väger 84 kg. Känner mig ganska normal, men ett par kilo mindre hade gjort gott i uppförsbackarna.

Vad jag har för däcktryck vill jag inte skriva på ett internetforum. Det känns liksom lite för privat.
Jag tror att silka ligger ganska bra när det är ungefär lika många som anser att den ger för höga som för låga tryck.

Silcas kalkylator gav mig exakt det tryck jag kör med märkligt nog, dock fanns inte min däck/slang-kombo att välja (high performance tyre/buytyl tube). Kanske borde dra av 0.1 bar där då? Eller byta till latex?

Silcas kalkylator gav mig exakt det tryck jag kör med märkligt nog, dock fanns inte min däck/slang-kombo att välja (high performance tyre/buytyl tube). Kanske borde dra av 0.1 bar där då? Eller byta till latex?
Se det som riktvärden och låt körstil och preferenser justera de sista hg.

Här kommer inlägget mot strömmen. Har kört mycket lvg på 35 mm lättrullade grus/allrounddäck. Under 4/5 bar har jag upplevt det trögt, lite okontrollerat och gungigt. Då med slang i. Med lagom tryck har jag kunnat sitta med i snabbklungorna. På grus är det en annan femma.

Disclamer: Moderna TL-däck har jag sämre koll på.

graph2.jpg

Jag tycker att den där bilden är svår att relatera till. Jag tolkar det som att brytpunkten för 25 mm GP4000S (är i verkligheten bredare) på grov asfalt med en "170-pound athlete" om jag läser rätt i artikeln, ligger på runt 100 psi. I min värld är det ganska högt, eller läser jag fel på något sätt?

graph2.jpg

Verkar stämma rätt bra. Kör med 6,8/7,2 bar (99/105 psi) med 25 mm GP5000 med latexslang. Silca tycker 6/6,15 bar, lite mera om jag ändrar till nominell däckbredd och inte uppmätt.
När däcktrycket känns rätt är det en speciell känsla i däcken, lite guttaperkaliknande i brist på bättre beskrivning och man flyter fram. Hårdare är stötigt, mjukare blir lite trögt.

Jag tycker att den där bilden är svår att relatera till. Jag tolkar det som att brytpunkten för 25 mm GP4000S (är i verkligheten bredare) på grov asfalt med en "170-pound athlete" om jag läser rätt i artikeln, ligger på runt 100 psi. I min värld är det ganska högt, eller läser jag fel på något sätt?
grövre underlag som i sverige, förskjuter brytpunkten åt vänster, optimum alltså vid ett lägre däcktryck. men bara så länge däcken inte är tjockväggiga eller styva.

med riktigt träiga däck blir det aldrig något minimum, utan motståndet minskar med ökat däcktryck sas rakt av. men motståndet ligger hela tiden högre än de snabbare däcken med alltså mindre deformationsmotstånd.

grövre underlag som i sverige, förskjuter brytpunkten åt vänster, optimum alltså vid ett lägre däcktryck. men bara så länge däcken inte är tjockväggiga eller styva.

med riktigt träiga däck blir det aldrig något minimum, utan motståndet minskar med ökat däcktryck sas rakt av. men motståndet ligger hela tiden högre än de snabbare däcken med alltså mindre deformationsmotstånd.
Men urk vad trist med träiga däck....

Och där satt den ju :-)
M. Herse är klok nog att ta med cykelns vikt (och pilotens utrustning, antar jag) för att räkna rätt tryck. Samt en not om slanglöst.

Och där satt den ju :-)
M. Herse är klok nog att ta med cykelns vikt (och pilotens utrustning, antar jag) för att räkna rätt tryck. Samt en not om slanglöst.
Fast det gör både Silca och Zipp/SRAM också. RH-snurran är lite yxig eftersom den bara har två variabler.

Jag litar fortsatt mest på Poertner, Aeromind och Silca, framförallt när fokus är att det ska gå undan. För njutnings- och träningscyklingen höftar jag som tidigare lågt (men det är så jag trivs med det).

Svårjobbad, 25mm?

Jag kör ca 105 psi/7,5b bak och 95psi/6,5b fram i gp2k 25mm. Upplevd avvägning mellan komfort, rull, slitage och frånvaro av genomslgspunkor.

Silca ger mig B5.7 / F 5.5.
Jag kör något över 5 bak och 5 fram så något lägre. Inga genomslag, inget svaj. 25mm däck tubeless som blir ca 27 på fälg.

När jag testat för andra cyklar har det också blivit något lägre än Silca snurran generellt som flera andra var inne på. Men det är en bra utgångspunkt och exakt blir det ändå aldrig då tryckmätare mm. varierar och skillnader i fart och underlag mm. påverkar.

Sen ska man också komma ihåg att den är prestandafokuserad - dvs hur man bygger lägsta möjliga sammanräknade motstånd och förluster. Det finns förstås andra kvalitéer i ett däck än att det bara är snabbt.

Det är egentligen ganska olika lufttryck jag behöver för en snackrunda jmft tex le Peloton. I det senare fallet smäller det ordentligt i brunnslock och skarvar. Där har jag ett par snake bites på kontot.

Jag tycker också Silca-kalkylatorn ger ganska låga tryck.
Jag har kört på Frank Bertos räknare (samma som Rene Herse?) och Silca ger i regel högre tryck enligt min erfarenhet, men Silca tar också hänsyn till fler parametrar i sin räknare.

Däck (premium, standard motsvarande olika TPI)
Vägunderlag (trävelodrom, ny asfalt, gammal asfalt, grus, stig)
Cykeltyp (TT, bancykel, lvg, gravel, touring)

Använd dessa räknare för att ge dig ett tryck att utgå ifrån. Sedan kan du laborera några tiondels bar upp eller ner för att hitta det tryck som ffa är komfortabelt om man ska köra långt som VR

Jag har kört på Frank Bertos räknare (samma som Rene Herse?) och Silca ger i regel högre tryck enligt min erfarenhet, men Silca tar också hänsyn till fler parametrar i sin räknare.

Däck (premium, standard motsvarande olika TPI)
Vägunderlag (trävelodrom, ny asfalt, gammal asfalt, grus, stig)
Cykeltyp (TT, bancykel, lvg, gravel, touring)

Använd dessa räknare för att ge dig ett tryck att utgå ifrån. Sedan kan du laborera några tiondels bar upp eller ner för att hitta det tryck som ffa är komfortabelt om man ska köra långt som VR
Eller snarare någon bar upp…

Metoden att börja på max tillåtet fälg/däcktryck och i omgångar släppa ut ca 0,5 bar tills vibrationerna/durret försvinner vid ca 30 km/h på normal asfalt tycker jag fungerar bra. Grövre underlag kan kräva lägre tryck.

Jag åker hellre bitvis på lite för hårda däck än att riskera hårt genomslag och trasiga däck och fälg. Högre fart=större risk för hårt genomslag.

Josh Poertner diskuterar faktiskt lite av exakt det vi lyfter i den här tråden (angående verktyget, dess användning och precision) i det senaste avsnittet av Marginal Gains-podden - mycket värt att lyssna på.

Tillbaka
Topp