[OT] Happys symaskinstråd!

Det slår mig att jag ibland syr saker som jag gör ordentligt. Jag har färdigställt en ryggsäck för gym och pendling som jag lagt ner många timmar på. Den blev rimligt snygg men jag har aldrig använt den sedan den var klar. I vintras skulle jag bara testa olika tekniker för att se hur man kan sy isolerade kläder. Tog lite rest-tyg och resterna av fodret från en sovsäck och gjorde en västfront man kan ha under jackan vid väderomslag eller första milen på morgonpendlingen. Det vart succé och jag använder den massor. Jäkla synd bara att den vart så ful!

348C880F-15EB-43CE-9E7C-4E34DEA3C3F8.jpeg

Det slår mig att jag ibland syr saker som jag gör ordentligt. Jag har färdigställt en ryggsäck för gym och pendling som jag lagt ner många timmar på. Den blev rimligt snygg men jag har aldrig använt den sedan den var klar. I vintras skulle jag bara testa olika tekniker för att se hur man kan sy isolerade kläder. Tog lite rest-tyg och resterna av fodret från en sovsäck och gjorde en västfront man kan ha under jackan vid väderomslag eller första milen på morgonpendlingen. Det vart succé och jag använder den massor. Jäkla synd bara att den vart så ful!

Visa bilaga 565623
Ful? Du menar tidsoptimerad?

Har kompletterat väsk-stallet med vad jag saknade på senaste bike-packning-turen. Ligger hemma med eftersläntringar av Covid och hade inget för mig.

D1DF2E7E-D129-44A8-8678-990FF388B887.jpeg
F71A0CDD-F82E-41E6-B1CA-5EE80EC6AD17.jpeg

Topprörsväska för godis. Klarar en-hands-testet. Stadgade med en gammal plastmapp som jag vikte i samma form som väska. Den håller formen bra. Fördel att är mappen ljus så att innehållet syns. Dessutom lätt att städa ur smält choklad etc. Inget svaj (botten har innerslang mot ramen och remmarna är av innerslang - kan färga av sig men gör inget på den ramen).
1CC0B0FB-41B8-4CCB-BE92-502FD3D6C8C0.jpeg1B49A591-7CF1-460F-9698-F2D4283409B0.jpeg

Enkel ramväska. Funkar till nöds med två enlitersflaskor. Funkar utan problem med en liter på diagonalröret och 750 ml på sadelröret. Tänkt att ha regnkläder och liknande i. Absolut inte vattentät alls. Brukar ändå läcka i dragkedjorna är min erfarenhet även om de är vattenavstötande. Får se hur länge dragkedjan överlever. Hade velat ha en formgjuten dragkedja och inte en spiral-dragkedja men hade ingen hemma. Har experimenterat med stretchtyg över och/eller under dragkedjan men svårt att få bra. Brukar å andra sidan aldrig överlasta min ramväska. Funderar även på att impregnera den med silikon för att det inte ska bli en tvättsvamp vid regn. Någon som har input på det?
A2A4D47C-99B9-470B-AD91-F1AB50385F63.jpeg

Avslutningsvis en feedbag. Inte riktigt klar. Ska till en dragsko samt en ”bälg” av tunt tyg som man kan ”stänga” väskan med. Men har förlagt mitt verktyg för att göra öljetter och vill ha det för att förstärka ihop-snörning-hålen. Tanken är dels att min fru som inte har flaskhållare på sin cykel ska kunna låna den samt att ha den till vantar man tar av sig i farten, eventuellt extra colaflaska, solkräm, kanske en falafel-rulle etc.
91842490-6D38-40F3-AF5E-16AC6D1B39CF.jpeg

Beklagar dåliga bilder men av ovan nämnda skäl tog jag mig inte ut för att fota. Ska bli kul att testa dem IRL när jag är frisk!:D

Edit:
Jag fascineras av de som jobbar med att sy väskor. Det tar ju otroligt lång tid att sy även de enklaste väskor!

Jag har ett antal enkla kortärmade t-tröjor i polyesterbaserat funktionstyg (liknar tyget i klassiska hockeytröjor) som jag köpt på senare delen av 00-talet, på Stadium (från deras "märke" SOC). Jag tror jag har 12-14 st i olika färger (grått, vitt, svart, olivgrönt, klargrönt, gult, blått). Tyvärr försvann den modellen för många år sen och ersättningsmodellerna är mycket sämre, med kass passform och sämre hållbarhet. De flesta är i princip som nya fortfarande, trots att jag använt dem nästan varje dag som undertröjor, och även som träningströjor, och tvättat i 60 grader hundratals gånger vardera.

Nu börjar ett par av dem släppa lite i sömmarna, och nån har fått dumma oljefläckar som jag inte kan få bort, så jag inser att de inte kommer att hålla för evigt. Därför funderar jag på att försöka skaffa tyg av motsvarande typ och kvalitet, skapa ett mönster från en av tröjorna (de är i princip sydda som en helt vanlig t-tröja) och sen kunna sy egna för att utöka, och på sikt ersätta, förrådet av tröjor.

Men var ska jag få tag på rätt sorts tyg? Eftersom det är rätt viktigt för mig att få ett tyg som är så likt som möjligt bör jag antingen kunna beställa hem provbitar billigt, eller kunna se och känna på tygerna i en fysisk butik, och då i Göteborg eller strax utanför. Och jag måste kunna handla som privatperson utan tjafs.

Tips?

Blev det något mönster?

Har någon annan mönster på cykeltröjor? Annars får jag offra en av mina :)

Har kompletterat väsk-stallet med vad jag saknade på senaste bike-packning-turen. Ligger hemma med eftersläntringar av Covid och hade inget för mig.

Visa bilaga 575826
Visa bilaga 575827

Topprörsväska för godis. Klarar en-hands-testet. Stadgade med en gammal plastmapp som jag vikte i samma form som väska. Den håller formen bra. Fördel att är mappen ljus så att innehållet syns. Dessutom lätt att städa ur smält choklad etc. Inget svaj (botten har innerslang mot ramen och remmarna är av innerslang - kan färga av sig men gör inget på den ramen).
Visa bilaga 575828Visa bilaga 575831

Enkel ramväska. Funkar till nöds med två enlitersflaskor. Funkar utan problem med en liter på diagonalröret och 750 ml på sadelröret. Tänkt att ha regnkläder och liknande i. Absolut inte vattentät alls. Brukar ändå läcka i dragkedjorna är min erfarenhet även om de är vattenavstötande. Får se hur länge dragkedjan överlever. Hade velat ha en formgjuten dragkedja och inte en spiral-dragkedja men hade ingen hemma. Har experimenterat med stretchtyg över och/eller under dragkedjan men svårt att få bra. Brukar å andra sidan aldrig överlasta min ramväska. Funderar även på att impregnera den med silikon för att det inte ska bli en tvättsvamp vid regn. Någon som har input på det?
Visa bilaga 575830

Avslutningsvis en feedbag. Inte riktigt klar. Ska till en dragsko samt en ”bälg” av tunt tyg som man kan ”stänga” väskan med. Men har förlagt mitt verktyg för att göra öljetter och vill ha det för att förstärka ihop-snörning-hålen. Tanken är dels att min fru som inte har flaskhållare på sin cykel ska kunna låna den samt att ha den till vantar man tar av sig i farten, eventuellt extra colaflaska, solkräm, kanske en falafel-rulle etc.
Visa bilaga 575829

Beklagar dåliga bilder men av ovan nämnda skäl tog jag mig inte ut för att fota. Ska bli kul att testa dem IRL när jag är frisk!:D

Edit:
Jag fascineras av de som jobbar med att sy väskor. Det tar ju otroligt lång tid att sy även de enklaste väskor!
Stiligt, bra jobbat!
Intressant att använda slang till remmar. Lätt att sy i? Bra med lite friktion för att hålla saker still.
Jag ska förhoppningsvis starta upp väskprojektet som stannade upp i vintras. Får se hur jag löser remmar. Vill inte ha en skavsituation.

Stiligt, bra jobbat!
Intressant att använda slang till remmar. Lätt att sy i? Bra med lite friktion för att hålla saker still.
Jag ska förhoppningsvis starta upp väskprojektet som stannade upp i vintras. Får se hur jag löser remmar. Vill inte ha en skavsituation.

Kan ta bättre bilder i morgon men funkar. Suveränt. Stretchiga, jättehög friktion. Inga problem att sy i med min 80-tals Huskvarna. Inte haft några problem med att de gått av men brukar köra lite längre stygnlängd för att inte perforera för mycket.

Fick hem ny sovsäck som jag tänkt ha i hängmattan till hösten. Det slår mig att medföljande kompressionspåse är av bollmodell, dvs blir en boll när man drar åt. En boll är otymplig att packa, oavsett till cykel eller vandring. Någon som har erfarenhet av att sy kompressionspåse av korvmodell? Är det bara att göra en som är mycket mer avlång?

Finns kanske sånn produkt på marknaden?

Jag brukar inte använda kompressionspåse alls, utan komprimerar i det jag packar i, om det är en drybag på cykeln eller rakt ned i ryggsäcken. Finns ingen anledning till att ha en påse till?

Klart!

Måttsyd kameraväska i vattentät Xpac21. Asymmetrisk form för att det ska vara lättare att greppa kameran. Löstagbart foder, stretchfack i locket för putsdukar, plastskena för att den ska hålla formen samt fästen anpassade för min ryggsäck. 117 gram.

72FF9D9C-FFA8-41BF-9CA2-E9E870B272F0.jpeg

C36AEC77-ECC8-433F-A068-6928DEC8FEB7.jpeg
4D758740-4891-4346-8319-E920F047C97A.jpeg
18F51039-96DA-4A03-82CE-8A2FC7472157.jpeg

Edit:
Kompletterar med en bild där väskan används, se ryggsäckens högra höftbälte. Bilden är tagen någon vecka efter sysessionen. Var ute på en veckas solovandring och väskan fungerade ypperligt, det blir helt klart mer funktionellt med måttsytt. Det är också väldigt bekvämt att kunna ha kameran tillgänglig oavsett väder. Inte en droppe vatten letade sig in trots ordentligt med regn några dagar.

AG_2022.10.01_14-52_X-E3_00183.jpg

(Berget på bild är den mittersta av Trollhøtta-topparna i Norge. Det ligger tre toppar på rad, den på bild och den utanför till höger höjer sig 1600 m. Hade jag teleporterats 30 m rakt åt vänster hade det varit 500 m fritt fall ned i en glaciärsjö. Eftersom det är Norge går här förstås en uppmärkt led. Dock lite luftig på sina ställen...)

Senast ändrad:
Snyggt! Asymmetriska med precision är något jag aldrig kommer klara ?

Var köper du klämmorna?

/Andreas
Har köpt klämmorna billigt på Biltema.

(Tricket med asymetriskt är att att sätta ut många märken där tygbitarna ska linjera. Både på avigan och rätan. Då blir det fortfarande utmanande, men inte omöjligt. Se tex pennstreck på insida lock sista bilden.)

Har någon koll på var man köper sånt där hårt skum som man har till distanser som håller ut väskor från styret? Eller vad det heter? High densitet foam? Skulle det funka med gym-golv från biltema? Eller ett yoga block som man kapar med glödtråd?

Tänkte dels till Väsk-distans och dels skor. Alla tips mottages men budgeten är 150 kr:)

Senast ändrad:
Har någon koll på var man köper sånt där hårt skum som man har till distanser som håller ut väskor från styret? Eller vad det heter? High densitet foam? Skulle det funka med gym-golv från biltema? Eller ett yoga block som man kapar med glödtråd?

Tänkte dels till Väsk-distans och dels skor. Alla tips mottages men budgeten är 150 kr:)
http://www.dyn-madrassinredning.se/ har det du söker, om du har vägarna förbi Solna.

Jag tänker att gymgolvsmattor nog kan funka. Kanske något mjuka, men tror det skulle funka (lite beroende på hur du tänker dig utformning så klart). Finns lekmattor som funkar på liknande sätt, men de kanske är ytterligare mjukare. Dock kanske lättare att finna som återbruksprodukt :)
Yogablock brukar väl vara gjorda i kork?

Jag tänker att gymgolvsmattor nog kan funka. Kanske något mjuka, men tror det skulle funka (lite beroende på hur du tänker dig utformning så klart). Finns lekmattor som funkar på liknande sätt, men de kanske är ytterligare mjukare. Dock kanske lättare att finna som återbruksprodukt :)
Yogablock brukar väl vara gjorda i kork?

Såg att biltema har lite gymmattor- får åka ner och kika.

Det finns yoga block i både plast och kork men funderar på om de i plast är solida eller om de snarare är skumklädda…

Jag tror att jag hade kört med lager av vanligt liggunderlag och limmat med nån variant av PL400 mellan för att stadga lite mer.
Jag funderade på det också. Limma ihop liggunderlag-skärbräda-liggunderlag till exempel? Vet inte om det skulle funka, men det är saker som redan finns i bra-att-ha-lådorna :)

Jag funderade på det också. Limma ihop liggunderlag-skärbräda-liggunderlag till exempel? Vet inte om det skulle funka, men det är saker som redan finns i bra-att-ha-lådorna :)

Jag får testa och återkomma! Men hur limmar man skärbräda? Väldigt fet plast som jag tänker inte fäster mot så många lim.

Jag får testa och återkomma! Men hur limmar man skärbräda? Väldigt fet plast som jag tänker inte fäster mot så många lim.
Sant, men är nog bara att testa? PL400 som nämnt, även kallat konstruktionslim/montagelim/no nails (något vet säkert mer om skillnaderna). Jag har börjat använda denna typ av lim allt mer, då det fäster på mycket. Tips att svepa lite gladpack över pipen så det inte torkar ut när det används sällan (nackdelen med limpatroner).

Men om det funkar dåligt med skärbräda kanske någon annan trasig plastgrej kan återbrukas? Glassburk, trasig leksak, plastmapp, däckjärn? ? (kommentar från en som ibland hellre lägger 4 timmar på reparation och återbruk, än köper nytt för 100 kr ?)

PL400 är ett specifikt lim, men alla tillverkare har sitt eget konstruktionslim som funkar lika bra. Och det fäster på allt, jag har limmat min trätröskel till garaget mot betongplattan.

Bra tips med gladpack! Såg att ple400 fanns på liten tub men patron är ju mycket mer prisvärt. Det här får testas. Återkommer om några veckor när jag haft lite tid att kolla :)

16665444584911832142338732899956.jpg

@Jonatan F Jag har en bunt liggandes från när jag sydde väskor för några år sen. Laserskurna ut ganska hård foam, köpte en stor platta som jag tror var råmaterial till gymgolv eller liknande. Finns i Bräcke på Hissingen. Du får gärna en bunt om du swishar en slant till valfritt stöd för Ukraina.

Vad har folk här för erfarenheter av att sy i neopren? Hittade en "laptopsleeve" som jag funderade på att sy om till mindre storlek som ett enkvällsprojekt. Snabb googling säger att det inte går att sy, man måste limma, men det är ju sytt idag. Tänker det nog bara är att testa och se?

Vad har folk här för erfarenheter av att sy i neopren? Hittade en "laptopsleeve" som jag funderade på att sy om till mindre storlek som ett enkvällsprojekt. Snabb googling säger att det inte går att sy, man måste limma, men det är ju sytt idag. Tänker det nog bara är att testa och se?
Jag har sytt i neopren från en slaktad våtdräkt och det funkar. Men det har nog mest varit att jag har sytt på saker, tex kardborrband.
En laptopsleeve kanske inte är så tjock neopren, annars så kan det bli lite väl tjockt att sy i två neoprenlager med vanlig maskin.

Testa och se. Jag har sytt exakt samma projekt en gång och det funkade. Kräver dock att du har en stark maskin. Om du har problem med att tyget inte matas fram ordentligt, eller förskjuts, kan du testa symaskinsfot i teflon samt att lägga smörgåspapper under. Pappret river du bort när du är klar. Materialet blir ganska tjockt så du kan behöva justera pressarfotstrycket ifall din maskin har den möjligheten.

Jag har ett par arbetsskor med BOA som ska kasseras. Är det av intresse av någon här? Jag kan klippa loss och posta isåfall.

Jag har en gammal naken ramsäck som jag använder för att bära ved och annat otympligt. Inte den bekvämaste men den används sällan och kort så det funkar. Funderar dock på att få dit ett midjebälte för att göra den lite bättre. Minns dock inte hur det gamla mögliga bältet som jag tog av satt fast. Gissningar? Måste nästan ha suttit i samma sprint som nedre del av axelremmarna, men hur?
Hur hade ni löst det?

Bilagor

• DSC_2350.JPG
    DSC_2350.JPG
    726 KB · Besök: 65
  • DSC_2351.JPG
    DSC_2351.JPG
    713 KB · Besök: 72
Jag har länge velat ha en overlockmaskin. Tänkte leta upp en bättre begagnad under våren.

Jag har tittat lite på Singer och Pfaff (hobbylock 2.0). De verkar klara allt jag vill göra bortsett från en sak. Många träningskläder är sydda med flatlocksöm som ser likadan ut på båda sidor. Tittar man på t.ex. hobbylock får man en flatlocksöm på en sidan och en med raka stygn tvärs sömriktningen på undersidan

over.jpg

Finns det hobbymaskiner som klarar en "riktig" flatlocksöm? Eller är det något man måste betala väldigt mycket för?

Jag syr småsaker mest för skojs skull men jag saknar möjligheten att sy om träningskläder och liknande.

Ni som är bra på detta får gärna skriva några rader!

Jag har länge velat ha en overlockmaskin. Tänkte leta upp en bättre begagnad under våren.

Jag har tittat lite på Singer och Pfaff (hobbylock 2.0). De verkar klara allt jag vill göra bortsett från en sak. Många träningskläder är sydda med flatlocksöm som ser likadan ut på båda sidor. Tittar man på t.ex. hobbylock får man en flatlocksöm på en sidan och en med raka stygn tvärs sömriktningen på undersidan

Visa bilaga 603534

Finns det hobbymaskiner som klarar en "riktig" flatlocksöm? Eller är det något man måste betala väldigt mycket för?

Jag syr småsaker mest för skojs skull men jag saknar möjligheten att sy om träningskläder och liknande.

Kan inte bidra med mer än mina argument för att inte lägga pengarna än :d

Jag har lagat en hel del med ”vanlig” stretchsöm. Inte perfekt men när kläderna behöver lagas är de ofta så slitet att något annat som inte kan lagas ger sig snart därefter. :)

Men nyfiken på svaret!

Visa bilaga 603534

Hej!
Det finns hobby maskiner som syr flatlocksöm men dom brukar vara väldigt dyra. Men ska du sy träningskläder/laga lite för husbehov skulle jag köra med en overlock maskin, dom är mycket billigare och dom sömmarna fungerar utmärkt till träningskläder. Och om du köper en overlock maskin så se till att den har differentialmatning.

Visa bilaga 603534

Efter vad jag lyckats lista ut är svaret, nja. En riktig flatlocksöm kan man bara få med en industrisymaskin. Där lägger man tyckstyckena bredvid varandra innan de förs in i maskinen. Den flatlock man kan få på hemmamaskinerna uppnås genom att man lägger tygstyckena ovanpå varandra, som en vanlig overlock, men syr med såpass låg trådspänning att man kan dra ut dem så att de ligger kloss. Såg ut att vara rejält pilligt att hitta rätt spänning. Sen skiljer själva stygnen också. En riktig flatlock ser likadan ut på bägge sidor.

Se länken för mer info och jämförande bilder.

Men du behöver ingen flatlock för att sy om dina trängskläder. Det går utmärkt med overlock, eller stretchsöm. Vill du ha sömmar som inte skaver så kolla på hur underkläder konstrueras. (Antagligen NSFW)

Tillbaka
Topp