Cykelförbud i Hellas mm

Cykelförbud i Hellas mm
1657284848451.png

kompletterar med enda kartan jag hittade för Nackareservatet

Cykelförbud i Hellas mm
Det enda jag har att säga i frågan är att eftersom Stockholm stad praktiskt taget stängt av Nackareservatet från hela nätet av förorter väster om det för cyklister, fastän det i reservatets policyokument står att cykling kan uppmuntras så kan jag inte respektera det.

Edit: svårt att hitta, men:
"Mountainbike
Detta är en av de aktiviteter som kan uppmuntras för att locka nya målgrupper
ut i skogen. Uthyrning i Björkhagen, Kärrtorp och/eller Hellasgården bör
undersökas. Samtidigt är detta den aktivitet som kan skapa mest konflikter.
Såväl inom som utom Sverige finns dock lösningar med speciella cykelleder
som bör studeras. Möjligt är att cykelleder av olika svårighetsgrad upprättas,
men hänsyn måste tas till att få cyklister vill hålla sig inom ett så litet område
som det blivande reservatet."

Senast ändrad:
Cykelförbud i Hellas mm
Det enda jag har att säga i frågan är att eftersom Stockholm stad praktiskt taget stängt av Nackareservatet från hela nätet av förorter väster om det för cyklister, fastän det i reservatets policyokument står att cykling kan uppmuntras så kan jag inte respektera det.

Edit: svårt att hitta, men:
"Mountainbike
Detta är en av de aktiviteter som kan uppmuntras för att locka nya målgrupper
ut i skogen. Uthyrning i Björkhagen, Kärrtorp och/eller Hellasgården bör
undersökas. Samtidigt är detta den aktivitet som kan skapa mest konflikter.
Såväl inom som utom Sverige finns dock lösningar med speciella cykelleder
som bör studeras. Möjligt är att cykelleder av olika svårighetsgrad upprättas,
men hänsyn måste tas till att få cyklister vill hålla sig inom ett så litet område
som det blivande reservatet."
Men enligt kartan ovan går det väl att ta sig in från många förorter och det är ju inte många meter innan man är i Nacka.

Edit: jag brukar cykla in via Björkhagen och där hinner man knappt komma in på grusvägen innan Stockholmsdelen av reservatet är slut.

Senast ändrad:
Cykelförbud i Hellas mm
Nedan gick Stockholms Stad ut med idag.

Nu är tillåtet att cykla i delar av stadens kultur- och naturreservat! Vi vet att det är populärt att cykla i naturen och allemansrätten tillåter cykling i skog och mark så länge man visar hänsyn mot miljön. Däremot har det tidigare inte varit tillåtet att cykla i stadens natur- och kulturreservat. Nu har vi gjort ändring på detta och tillåter cykling på vissa stråk i reservaten.

Vi har arbetat för att hitta sträckor där alla kan mötas och slitaget på naturen blir så litet som möjligt. Stråken där cykling är tillåten kommer att skyltas upp. Tänk på att det fortfarande är tillåtet att promenera och vistas på dessa stråk och respektera att cykling är förbjuden i övriga delar av reservaten.

Vare sig du promenerar, springer eller cyklar – tänk på att visa hänsyn till miljön, djur och människor du möter. Tillsammans ser vi till att reservaten är trivsamma för alla stockholmare.

Du hittar mer info om våra reservat och vilka sträckor där det är tillåtet att cykla på: https://parker.stockholm/naturreservat/

En sammanställning över cykelstråken finns även här:
https://parkering.stockholm/siteassets/parkering/dokument/bilaga-tillaten-cykling-i-reservat.pdf”

Det är alltså BARA Stockholmsdelen av Nackareservatet som förbud råder, precis som förut, men nu med angivna stigar tillåtna.
I Nacka komun gäller andra regler, inget ändrat, det är liksom tidigare ok att cykla stig (med några undantag, t.ex. elljusspår).

Karta från Stockholms stads PDF:

Screenshot 2022-07-08 at 16.13.33.png

Screenshot 2022-07-08 at 16.13.11.png

Senast ändrad:
Cykelförbud i Hellas mm
Men enligt kartan ovan går det väl att ta sig in från många förorter och det är ju inte många meter innan man är i Nacka.

Edit: jag brukar cykla in via Björkhagen och där hinner man knappt komma in på grusvägen innan Stockholmsdelen av reservatet är slut.
Om man inte kommer ut för i Markuskyrkan utan söder om den ända ner till grusvägen mellan Bagis o söderbysjön så måste man röra sig på eller åtminstone korsa elljusspåret.
Även längre norrut är det en del eljusspår man måste hantera för att komma ut i nackdelen av skogen. Det är förvisso inte många meter innan man är i Nacka. Men desto mer absurt att cykla runt 1-2 kilometer för att komma 50 meter in i skogen från utgångspunkten.

Cykelförbud i Hellas mm
Nedan gick Stockholms Stad ut med idag.

Nu är tillåtet att cykla i delar av stadens kultur- och naturreservat! Vi vet att det är populärt att cykla i naturen och allemansrätten tillåter cykling i skog och mark så länge man visar hänsyn mot miljön. Däremot har det tidigare inte varit tillåtet att cykla i stadens natur- och kulturreservat. Nu har vi gjort ändring på detta och tillåter cykling på vissa stråk i reservaten.

Vi har arbetat för att hitta sträckor där alla kan mötas och slitaget på naturen blir så litet som möjligt. Stråken där cykling är tillåten kommer att skyltas upp. Tänk på att det fortfarande är tillåtet att promenera och vistas på dessa stråk och respektera att cykling är förbjuden i övriga delar av reservaten.

Vare sig du promenerar, springer eller cyklar – tänk på att visa hänsyn till miljön, djur och människor du möter. Tillsammans ser vi till att reservaten är trivsamma för alla stockholmare.

Du hittar mer info om våra reservat och vilka sträckor där det är tillåtet att cykla på: https://parker.stockholm/naturreservat/
Vilket j*vla skämt!
Kollade Grimsta, som är ett område jag har rätt bra koll på. 0 meter stig. Det som är markerat är de sträckor där det idag rör sig flest icke-cyklister. Har man medvetet försökt maximera konflikterna mellan de olika brukargrupperna? Man hade världens chans att enkelt bara tillåta cykling på Vildmarksspåret, som, i min uppfattning, används väldigt lite av vandrare.

Cykelförbud i Hellas mm
Vilket j*vla skämt!
Kollade Grimsta, som är ett område jag har rätt bra koll på. 0 meter stig. Det som är markerat är de sträckor där det idag rör sig flest icke-cyklister. Har man medvetet försökt maximera konflikterna mellan de olika brukargrupperna? Man hade världens chans att enkelt bara tillåta cykling på Vildmarksspåret, som, i min uppfattning, används väldigt lite av vandrare.
Tanken är nog att försöka få bort skogscyklingen. Man får intrycket att det är agendan.

Cykelförbud i Hellas mm
Vilket j*vla skämt!
När jag frågade om detta så var svaret att det är många olika brukargrupper som vill använda skogen och för att undvika konflikter så är bästa lösningen att förbjuda tillträde för en grupp. Cykling sliter dessutom på stenhällar, stör fågellivet, man riskerar att köra på en utrotningshotad blomma, dvs sånt som inga andra gör. ?
På g/c banan mellan kanaanbadet och Maltesholmsbadet finns däremot tydligen ingen risk för konflikt mellan flanörer, joggare, hundägare och cyklister…

Tydligen skulle det undersökas om det finns möjlighet att bygga något borta vid Lövsta. Gissar att det arbetet inte kommit så långt…

Cykelförbud i Hellas mm
Vad de nu gör är att förbjuda cykling på anlagda gång- och cykelvägar som använts i flera generationer av barn som cyklar till skolan. En undrar ju hur de tänker. Antagligen vet de inte vad de gör.
Nej, de tillåter MER cykling än vad som varit tillåtet tidigare. Samt skyltar upp så att folk ska veta vilka regler som gäller.

Cykelförbud i Hellas mm
Nej, de tillåter MER cykling än vad som varit tillåtet tidigare. Samt skyltar upp så att folk ska veta vilka regler som gäller.
Inte på just den plats jag tänker på. Där har det varit skyltat för gång och cykel, men är nu enbart markerat som gång på kartorna. Det kan ju ha varit felskyltat i femtio år förstås, inget förvånar längre. Det är ändå en cykelväg för småbarnen av tradition. Men i det stora har du nog rätt.

Cykelförbud i Hellas mm
Vad de nu gör är att förbjuda cykling på anlagda gång- och cykelvägar som använts i flera generationer av barn som cyklar till skolan. En undrar ju hur de tänker. Antagligen vet de inte vad de gör.
Barn skall skjutsas till skolan medelst SUV nuförtiden, så därmed är regeländringen helt i sin ordning.

Cykelförbud i Hellas mm
Eftersom det tycks råda stora oklarheter kring vilka områden vi faktiskt diskuterar...

Rött = Nackareservatet i Stockholms stad = cykling förbjuden utom på anvisade stigar.
Blått = Nackareservatet i Nacka kommun = cykling tillåtet på alla befintliga stigar.
Allt öster om detta = allemansrätten råder.

nackareservatet.jpg

Med andra ord; cykelförbud råder bara inom en mikroskopisk del av det som brukar kallas Hellas. Där finns nu dessutom ett fåtal stigar man får använda, med fördel för transport till och från resten. Borde inte vara några konstigheter att följa.

PS. Jag vet inte vad som gäller för Strålsjöns naturreservat, en bit ner i mitten av bilden. DS.

Cykelförbud i Hellas mm
De anvisade stigarna i Nackareservatet är vad jag kan se när jag kollar igenom alla naturreservatföreskrifterna de enda stigar i hela Stockholm kommun som det är ok att cykla på. Resten är anlagda vägar av olika slag.
Tur att grannkommunerna inte ser förbud som normalläget.

Cykelförbud i Hellas mm
När rättsläget kring lagar ska prövas brukar man väl titta en del på förarbeten etc för att reda ut vad som varit intentionen med lagen osv. Och föreskrifterna om cykelförbud i grönområden härstammar väl från långt innan MTB ens var uppfunnet. Syftet torde mer handla om att man inte vill ha fylltrattar som cyklar genom Humlegården än att förbjuda en aktivitet som inte ens existerade när föreskriften klubbades.

Att sen cykelhatande politiker inte brytt sig om att göra något åt den är kanske inte så förvånande. Men att inte Hellden agerat när han haft chansen är kanske lite konstigare.

Kanske läge att göra en aktion och polisanmäla varenda unge som cyklar till skolan eller så, för att påvisa det bisarra i denna föreskrift. Eller bara fortsätta bry sig lika mycket om den som hittills. Det verkar ju vara en synnerligen välfungerande föreskrift med utmärkt efterlevnad.

Cykelförbud i Hellas mm
Min intention med länken var inte att skapa panik utan att visa att staden skärper tonen. Klargör vad som är och vad som inte är. Jag som singlespeedar tar mig sällan ur Erstaviksskogen men man vet ju aldrig. Att Nacka och Erstavik har en annan attityd till frågan är värt att notera.

Cykelförbud i Hellas mm
Liknande skylt skulle behövas på fler ställen...

Välkommen bilist!
Bilkörning är tillåten i (valfri stad/stadsdel) men tänk på:
* att fotgängare alltid har företräde vid obevakade övergångsställen
* att anpassa farten
* att undvika köra eller parkera på g/c banor då dessa inte är avsedda för bilar
* att göra omgivningen uppmärksam på att du tänker svänga i en korsning genom att använda riktningsvisaren i god tid
* att respektera och följa gällande trafikregler
Ha en bra dag!

Cykelförbud i Hellas mm
Hej!

Tack för en bra diskussion och information. Efter att ha själv funderat starkt över var man får och inte får cykla och dessutom blivit stoppad tre gånger under våren bestämde jag för att ta reda på all information som fannns online om sammanfatta den.

Jag har nu gjort en PDF.

Den är baserad påden gamla kartan från 2017 öcer nackareservatet och det är den kartat som ofta syns i reservatet. Då linjedragningen inte är perfekt på milimetern ber jag er att ha överseende med detta. Jag har ändrat informationsdelen (tyvärr fel font men jag lyckades inte få fram originaltexten i mitt redigeringsprogram) och lagt till gräns för Stockholm kommuns del av reservatet samt ritat in alla tillåtna cykelsträckor inom den delen i Limegrönt

Jag ritade även in att det är tillåtet att cykla på grusvägen mellan Björkhagen och Hellasgården då delar av den är belysta och kan missuppfattas som motionsspår.

Kom gärna med förslag på ändringar eller förbättringar som kan göras.
(Bifogar också en biild på PDFn)
1700559052499.png

Bilagor

Cykelförbud i Hellas mm
Dom här reglerna är ju totalt obegripliga för den normala människan som cyklar eller går i området nån gång i månaden, ok när det ligger skidspår men varför ska man inte kunna transportera sig på cykel i ett elljusspår?

Cykelförbud i Hellas mm
Sedan gammalt cyklar vi inte i löparspåren. Enda undantaget är väl gula slingan syd Hellasgården.

Sicklaskiftet hamnade väl bakom järnridån i senaste uppdateringen?

Cykelförbud i Hellas mm
Sedan gammalt cyklar vi inte i löparspåren. Enda undantaget är väl gula slingan syd Hellasgården.
Sydligaste delen av gula och anslutningen mot Brotorp cyklar jag på ibland för att binda ihop Erstavik med Flaten. Man måste dock ta det lugnt och visa hänsyn till fotgängare. Som vanligt alltså. Det är inte så kul att som fotgängare (vandrare/löpare) möta eller bli omkörd av en cyklist som kör fort på motionsspåren. Ingen brukar bli arg om man bara tar det lugnt, hälsar och tackar.

Cykelförbud i Hellas mm
Ni krånglar till det. Det enda man behöver hålla reda på är:

* Det röda området i Maktens satelitbild högre upp (Stockholms kommun). Vilket endast är en tunn remsa på något hundratal meter i väst.
* I Strålsjöns naturreservat (och det intilliggande) råder förbud mot ”cykling i terräng”. Detta är det grönmarkerade området strax norr om Älta.
* Samt att det är cykelförbud (skyltat på plats) i de tre elljusspåren.

I övrigt gäller sedvanligt hyfs och hänsyn.

Senast ändrad:
Cykelförbud i Hellas mm
Sydligaste delen av gula och anslutningen mot Brotorp cyklar jag på ibland för att binda ihop Erstavik med Flaten. Man måste dock ta det lugnt och visa hänsyn till fotgängare. Som vanligt alltså. Det är inte så kul att som fotgängare (vandrare/löpare) möta eller bli omkörd av en cyklist som kör fort på motionsspåren. Ingen brukar bli arg om man bara tar det lugnt, hälsar och tackar.
Om det är desa slingor ni menar så är det till min förståelse helt okej att cykla där pga inga eljuspår (iaf enligt kartan)
"Enbart löpslingor" syftar på att de inte är skidspår på vintern utan löpslingor året om

Bilagor

• 1700581547370.png
    1700581547370.png
    41.6 KB · Besök: 64
Cykelförbud i Hellas mm
Om det är desa slingor ni menar så är det till min förståelse helt okej att cykla där pga inga eljuspår (iaf enligt kartan)
"Enbart löpslingor" syftar på att de inte är skidspår på vintern utan löpslingor året om
Det spåret är skyltat som cykelspår, i alla fall de väst-östliga stråken. Så ja, absolut ok att cykla. I anpassad hastighet. Att köra ett träningspass bland joggarna vore omdömeslöst.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp