Vad är Cykeln värd??
Hej

Jag går i tankarna att eventuellt sälja min fin håj.allt är orginal utom styrlina och sadel men sadel finns kvar.

Jag har nr 27 av 50..

Med vänlig hälsning,Martin

Bilagor

• D116C939-B1D4-47FD-A7CC-CF24C988D1ED.jpeg
    D116C939-B1D4-47FD-A7CC-CF24C988D1ED.jpeg
    1.5 MB · Besök: 165
Vad är Cykeln värd??
Hej

Jag går i tankarna att eventuellt sälja min fin håj.allt är orginal utom styrlina och sadel men sadel finns kvar.

Jag har nr 27 av 50..

Med vänlig hälsning,Martin
Det är en samlarcykel och svår att värdera, med två köpare som bjuder mot varandra på en auktion kan en sådan här cykel sticka upp rejält. Har aldrig sett den till salu och hittar inget på internet heller. Häftig cykel som jag själv gärna skulle vilja äga men jag tror den ligger i en helt annan prisklass än vad jag har möjlighet ge. Rätta försäljningsvägen är nog via något kändare auktionshus.

Edit. Modellen heter Executive :)

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Det är en samlarcykel och svår att värdera, med två köpare som bjuder mot varandra på en auktion kan en sådan här cykel sticka upp rejält. Har aldrig sett den till salu och hittar inget på internet heller. Häftig cykel som jag själv gärna skulle vilja äga men jag tror den ligger i en helt annan prisklass än vad jag har möjlighet ge. Rätta försäljningsvägen är nog via något kändare auktionshus.

Edit. Modellen heter Executive :)
De klart att den heter:) iPhone valde ordet själv..haha..

Jag ska kolla med någon. Tack för svar

Vad är Cykeln värd??
Vad kan min hoj vara värd??
MwRsCNgwbg5aG8vxfqUbYaMSFMu2Drm1cr6Exn10SNA-2048x1536.jpg

6.7 kg inkl. pedalar, flaskställ och gpsfäste
ENVE Smart 6.7 tubular med nya Vittoria corsa tuber
Sram Red 22 grupp rakt igenom, matchande dekaler
Quarq Dzero med Sram Red AXS vevar DA pedaler
Kalloy uno stam och aero kolfiber styre
Selle italia sadel helt i kolfiber.
Egen designad lackering / speciallackerad

Vad är Cykeln värd??
Fortfarande på jakt efter min första cykel. Har av nån anledning snöat in på Canyon (snygga och prisvärda). Var rätt säker på att jag ville ha skivbromsar, men dyker aldrig upp något. Har redan en trainer och ändå tänkt köra inomhus när det blir kallt, lika bra att slå till på en fälgbroms kanske?! Är som sagt en första cykel, så kanske rimligt med en mindre investering.
Screenshot_20220714-094809_Chrome.jpg

Rimligt pris? Är senaste versionen 105 som jag förstår det (r7000). Slår jag till?

Vad är Cykeln värd??
Fortfarande på jakt efter min första cykel. Har av nån anledning snöat in på Canyon (snygga och prisvärda). Var rätt säker på att jag ville ha skivbromsar, men dyker aldrig upp något. Har redan en trainer och ändå tänkt köra inomhus när det blir kallt, lika bra att slå till på en fälgbroms kanske?! Är som sagt en första cykel, så kanske rimligt med en mindre investering.
Visa bilaga 567156
Rimligt pris? Är senaste versionen 105 som jag förstår det (r7000). Slår jag till?
Om den passar! Schysst hoj, rimligt prissatt. Fälgbroms är absolut inte en deal-breaker! Pruta en femhundring på plats, bara för att!?!

Vad är Cykeln värd??
Om den passar! Schysst hoj, rimligt prissatt. Fälgbroms är absolut inte en deal-breaker! Pruta en femhundring på plats, bara för att!?!
Tror fan det. Enda oros-molnet på himlen nu är att jag upptäckte att den inte är samma size som alla andra Endurace 7 varit i Large, och som är den storleken jag behöver (188.5 cm, 88 innermått). Just denna variant är mindre av nån anledning och rekommenderas upp till 187 cm. Men kan knappast vara en deal-breaker, va?
SmartSelect_20220714-102450_Chrome.jpg

(Sorry att det gått från vad är cykeln värd till "ska jag köpa cykeln".)

Vad är Cykeln värd??
Tror fan det. Enda oros-molnet på himlen nu är att jag upptäckte att den inte är samma size som alla andra Endurace 7 varit i Large, och som är den storleken jag behöver (188.5 cm, 88 innermått). Just denna variant är mindre av nån anledning och rekommenderas upp till 187 cm. Men kan knappast vara en deal-breaker, va?
Visa bilaga 567166
(Sorry att det gått från vad är cykeln värd till "ska jag köpa cykeln".)
Det är för stor skillnad tycker jag och att få rätt storlek och geometri på ramen är helt avgörande.

Vad är Cykeln värd??
Jag är 183 cm och tycker att även 2019 skulle vara i största laget för mig.

Edit: Kan du prova, så gör det.
Edit 2: Äh! Kollade mest på hög Stack, men det är ju en endurance. Reach var väldigt kort för att vara en L.

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Okej, med "vetskapen" om att den fälgbromsade Canyon Endurace 2019 rb (se tidigare inlägg) är rätt prissatt till 7000 kr. Vad säger det om denna?

SmartSelect_20220714-165054_Chrome.jpg

Säljaren TROR det är en 2018. Vilket innebär att det är förra versionen av Shimano 105 (r5800). Den fälgbromsade, 2019, är senaste versionen (r7000). Eftersom jag vet nada om cyklar så har jag ingen aning om hur stor betydelse det har? Men antagligen "sämre" då.

Säljaren säger "Bromsar och drivlina funkar mycket bra och har inga missljud. Cykeln har några mindre repor då den inte är ny. Jag har bara cyklat 5 mil på den men jag är inte första ägaren".

Spontant känns det ju som 5500 kr mer för lite "sämre" shimano 105 och skivbromsar är lite för dyrt? Den har legat ute över en månad. Eller så är det bara slå till, så det blir nåt jävla cyklande innan sommaren är över?

Vad är Cykeln värd??
Hej alla,

Jag har en mycket fin premium FS mtb 2021. Älskar den mäkta men tyvärr är den en storlek för liten för mig och jag funderar på att byta.
För att finansiera behöver jag sälja min nuvarande. För att inte förlora för mycket på komponenterna jag uppgraderat till, tänker jag flytta de som sitter på min nuvarande, till den nya, sedan sätta de nya komponenterna på cykel som ska säljas. (Är ute efter ramen på cykel #2) Jag gissar att jag kommer kunna sälja cykeln med dessa komponenter utan förlust, men behöver input från någon mer som känner sig relativt säker på saken.

Om någon känner sig manad, vänligen skicka PM, så svarar jag med info och specs.
Stort tack på förhand isåfall :)

Vad är Cykeln värd??
Vilket vagt inlägg. Du får nog skriva ut en säljesannons och ett datum du kan sälja din kompletta på, tror ingen betalar dig i förskott för att du ska byta ram och plocka över komponenter. Saknas ju storlek, modell, ort, pris, specifikationer och liknande.

Vad är Cykeln värd??
Kan du inte lägga ut infon i tråden här då? Då lär du få större gensvar på din lite märkliga och hemlighetsfulla fråga.

Eller är det nåt du inte vill att eventuella köpare ska känna till?

Vad är Cykeln värd??
Kan du inte lägga ut infon i tråden här då? Då lär du få större gensvar på din lite märkliga och hemlighetsfulla fråga.

Eller är det nåt du inte vill att eventuella köpare ska känna till?
Anledningen är att jag söker en person som är kunnig och uppdaterad, istället för en öppen spekulationstråd.

Att vända sig hit var inte mitt första alternativ men inte lyckats hitta någon tillgänglig på annat håll än.

Om tråden retar er, var det inte min avsikt

Vad är Cykeln värd??
Anledningen är att jag söker en person som är kunnig och uppdaterad, istället för en öppen spekulationstråd.

Att vända sig hit var inte mitt första alternativ men inte lyckats hitta någon tillgänglig på annat håll än.

Om tråden retar er, var det inte min avsikt
Tror du har hittat alldeles rätt! På Happy finns massor av kunniga och uppdaterade cykelnördar, som ofta också är väldigt hjälpsamma!
Du kan behöva filtrera bort en och annan knäppis, men du lär se en konsensus efter någon sida.
Hur ska du värdera att din ev PM-kompis verkligen är så kompetent som du hoppas?

Vad är Cykeln värd??
För att välkomna dig till Happy och visa på vår goda vilja så försöker jag mig på ett generellt svar utifrån ditt ursprungsinlägg.

Jo, du kan flytta grejer och sälja den nya ramen. Generellt sätt kommer du förlora något på det, kanske 5-15% från inköpspris? Här skulle din info kunna hjälpa att gissa bättre. Saker som spelar in är hur slitna/servade de gamla komponenterna är, om specen är oförändrad till senaste MY, fabrikat, tillgänglighet på nya cyklar, garantier för fler än en ägare, osv. Såna saker.

Men gör det bara! Att fixa en ram i rätt storlek måste få vara värt något.

Vad är Cykeln värd??
Därför jag ber om P.M
Vagt att svara innan du läst inlägget.
Jag har läst inlägget flera gånger.
Vill du ha en kompis som jobbar gratis? Jag trodde först du ville sälja till någon.

Men vill du ha hjälp med en värdering hur i hela världen ska någon kunna hjälpa dig gratis på sin fritid utan en enda fakta presenterad? Lägg upp vad du vill sälja så får du hjälp med värdering, undrar du om något passar? Tala ur skägget så får du garanterat jättebra hjälp.

Vad är Cykeln värd??
Hej alla,

Jag har en mycket fin premium FS mtb 2021. Älskar den mäkta men tyvärr är den en storlek för liten för mig och jag funderar på att byta.
För att finansiera behöver jag sälja min nuvarande. För att inte förlora för mycket på komponenterna jag uppgraderat till, tänker jag flytta de som sitter på min nuvarande, till den nya, sedan sätta de nya komponenterna på cykel som ska säljas. (Är ute efter ramen på cykel #2) Jag gissar att jag kommer kunna sälja cykeln med dessa komponenter utan förlust, men behöver input från någon mer som känner sig relativt säker på saken.

Om någon känner sig manad, vänligen skicka PM, så svarar jag med info och specs.
Stort tack på förhand isåfall :)

Om du själv redan uppgraderat komponenterna så gissar jag på att de är av mellanmjölk eller lägre spec.

Sannolikt är att väldigt få personer söker dessa begagnade delar till 5-10% rabatt och noll garanti.

För att inte göra en glädjekalkyl rekommenderar jag att du räknar med att få tillbaka ungefär 55% av nyvärdet, men det beror ju på vad du vill sälja, framväxel eller reglage kan du sannolikt skriva av värdet helt på.

Dyrare prylar av lite högre klass t.ex SLX/105 samt uppåt kan du eventuellt få lite bättre procentsats i retur.

En privat konsultation per PM kostar 600:- per påbörjad timme, minimidebitering 3 timmar.

Edit: Infogade citering efter sammanslagning av trådar.

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Vad tror ni min är värd?
Rädd att jag satte ett alldeles för högt pris.

Tycker det verkar rimligt, men var beredd på att pruta ett par tusen.
Tror dock att storleken är mindre, samt att den skulle bli snyggare med vänd stam och kedjan på stora fram och lilla bak.

Vad är Cykeln värd??
Hallå alla experter.
Jag har gått i säljtankar i snart ett år, velat fram och tillbaka. Jag har under mina år mest cyklat landsväg och då även flera Siljan Runt men nu under pandemiåren så har det blivit mer och mer mtb och senaste året så har lvgn bara hängt i förrådet. Jag har inget sug att rulla ut den i dagsläget heller.
OM jag nu skulle sälja den, vad tror ni skulle vara en rimlig prislapp?

RADON Sage 7.0
Alu
Ultegra 2x10 (vevparti FSA)
Nya hjul sen 2år tillbaka Campa Zonda C17
Bytt styr och vevlager för ett år sen.
Nya däck Pirelli P-zero velo 28mm
Alla vajrar bytta och likaså kedja och kassett (ultegra rakt igenom)
Vikt inkl. pedaler och flaskhållare- 8130g
20220729_121003.jpg

Vad är Cykeln värd??
Hallå alla experter.
Jag har gått i säljtankar i snart ett år, velat fram och tillbaka. Jag har under mina år mest cyklat landsväg och då även flera Siljan Runt men nu under pandemiåren så har det blivit mer och mer mtb och senaste året så har lvgn bara hängt i förrådet. Jag har inget sug att rulla ut den i dagsläget heller.
OM jag nu skulle sälja den, vad tror ni skulle vara en rimlig prislapp?

RADON Sage 7.0
Alu
Ultegra 2x10 (vevparti FSA)
Nya hjul sen 2år tillbaka Campa Zonda C17
Bytt styr och vevlager för ett år sen.
Nya däck Pirelli P-zero velo 28mm
Alla vajrar bytta och likaså kedja och kassett (ultegra rakt igenom)
Vikt inkl. pedaler och flaskhållare- 8130g
Visa bilaga 570563
Jag är ingen expert och tänker inte uttala mig om priset men det vore nog till hjälp att veta årsmodell. Hittar inte så mycket på nätet, här en tysk test (Tour har skrivit om den också):
Det jag själv också skulle undra över är vevlagertyp, pressfit eller gängat? 2015 års modell tycks ha BB86?

Vad är Cykeln värd??
Jag är ingen expert och tänker inte uttala mig om priset men det vore nog till hjälp att veta årsmodell. Hittar inte så mycket på nätet, här en tysk test (Tour har skrivit om den också):
Det jag själv också skulle undra över är vevlagertyp, pressfit eller gängat? 2015 års modell tycks ha BB86?
Jag vet inte riktigt vad årsmodell egentligen har med saken att göra om alla lager och slitagedelar är uppgraderade, bytta eller underhållna noga och med regelbunda intervaller. Till skillnad från mtb så sker det inte jättemycket förändringar i geo på landsvägssidan.
det som drar ner priset i mina ögon är utväxlingen och fälgbromsar (vilket inte är en fråga då jag själv inte skulle köpa skivbroms, det är ju mest en smaksak). Vad som höjer priset är att jag uppmanar dig till att hitta en cykel idag på 8130g. Men det är 2013 och det är pressfit BB86 precis som på den du tittade på.

Vad är Cykeln värd??
Jag vet inte riktigt vad årsmodell egentligen har med saken att göra om alla lager och slitagedelar är uppgraderade, bytta eller underhållna noga och med regelbunda intervaller. Till skillnad från mtb så sker det inte jättemycket förändringar i geo på landsvägssidan.
det som drar ner priset i mina ögon är utväxlingen och fälgbromsar (vilket inte är en fråga då jag själv inte skulle köpa skivbroms, det är ju mest en smaksak). Vad som höjer priset är att jag uppmanar dig till att hitta en cykel idag på 8130g. Men det är 2013 och det är pressfit BB86 precis som på den du tittade på.
Du skrev inget om utväxlingen? Eller menade du att den har tiodelat? Det är ingen dealbreaker för den som accepterar fälgbromsar, skulle jag förmoda. Däremot är pressfit vevlager det för mig, men kanske inte för alla.

Det som har hänt med lvg-ramar är att man oavsett rammaterial lärt sig att bygga in ett visst mått av komfort utan att för den skull ändra geometrin. Äldre ramar kunde ju uppfattas som mera stötiga jfrt med dagens, men det finns ju även andra faktorer än ramen som spelar in där.

Zonda-hjulen är nog ingen kioskvältare heller:
Fälgens innerbredd uppges vara 17 mm, vilket är smalt med dagens mått.

Sammanfattningsvis nog inget större fel på din hoj men det är en tio år gammal modell med teknik från den tiden och det kommer att påverka priset.

Tillbaka
Topp