MTB -instegscykel kvinna.

• Trådstartare Trådstartare KO
  • Start datum Start datum

KO

Medlem
Frugan och jag är på gång att införskaffa oss mountainbikes. Vi kommer cykla merparten på trail/stigar med både uppför och nedför. Vi är båda noviser inom cykling, och av den anledningen kommer vi skaffa oss hard tails. Stats på bättre hälften: 168 cm lång och ca 55-60kg.

Frågan i korthet:
Vad är en rimlig instegscykel för min fru/en kvinna? Kostnad, märken, modeller? 29 eller 27,5 tum?

Anledningen till frågan är att när man läser forumtrådar med köpråd är de nästan alltid riktade till män som frågat. Frugan väger ca 40 kg mindre än mig, är svagare muskulärt, likvärdig konditionsmässigt men klokare i allmänhet (läs: kör mindre aggressivt). Krävs lika hög budget som de instegscyklar som ofta rekommenderas till oss 95kgs män med gubbvad som ska börja cykla?

Ja. En luftgaffel kommer vara ännu viktigare och en bra växelgrupp, minst shimano deore, kommer göra det betydligt roligare än om hon ska cykla runt med skruttväxlar. Ni kan i princip köpa en herrcykel och korta styre och ev skaffa en damsadel.

Jag hade börjat med att läsa denna och ta reda på vilken typ av cykel ni vill ha men det låter som Trail-cykel det ni beskriver att ni vill ha

Här är några förslag:

Orbean är mer XC, MB31an är mer all-mountain/trail och Konan ligger någonstans där mellan dem andra två

Ja. En luftgaffel kommer vara ännu viktigare och en bra växelgrupp, minst shimano deore, kommer göra det betydligt roligare än om hon ska cykla runt med skruttväxlar. Ni kan i princip köpa en herrcykel och korta styre och ev skaffa en damsadel.
Instämmer i detta. Om något kan en lättare åkare behöva lägga mer för att få dämpare som går att justera eftersom mycket är gjort just för män i 80-90-kilosklassen.
Är man 168 borde det finnas ett rätt bra utbud i storlek small numera, när topprören sänkts lite.

Kan mycket väl bli medium också beroende på hur det ser ut.

Marin san Quentin, Vitus sentier, gt zaskar, trek Roscoe 7 eller högre, canyon stoic, specialized fuse. Tex

Edit. Vad jag vet så har kvinnor inte generellt korta ben så speciell cykel behövs inte. Möjligen vill en del ha smalare styre och annan sadel.
Väger man väldigt lite kan det bli lite knas med dämpare tror jag.

Frugan och jag är på gång att införskaffa oss mountainbikes. Vi kommer cykla merparten på trail/stigar med både uppför och nedför. Vi är båda noviser inom cykling, och av den anledningen kommer vi skaffa oss hard tails. Stats på bättre hälften: 168 cm lång och ca 55-60kg.

Frågan i korthet:
Vad är en rimlig instegscykel för min fru/en kvinna? Kostnad, märken, modeller? 29 eller 27,5 tum?

Anledningen till frågan är att när man läser forumtrådar med köpråd är de nästan alltid riktade till män som frågat. Frugan väger ca 40 kg mindre än mig, är svagare muskulärt, likvärdig konditionsmässigt men klokare i allmänhet (läs: kör mindre aggressivt). Krävs lika hög budget som de instegscyklar som ofta rekommenderas till oss 95kgs män med gubbvad som ska börja cykla?
Jag är kvinna på 168 cm och ca 56 kg fullkittad.. gillar mest utför och luft under hjulen, men även trail..., Köpte min första mtb för ca 5 år sedan och har snart nr 6 på väg (sålt några så klart.. ). Cyklarna har så klart följt utvecklingen av intresset (från HT till fulldämpad tex..) men det som jag ffa har ändrat är storleken... från 29 tum och medium ram har jag nu 27,5 på small ram, och känner mig mkt mer bekväm på en mindre cykel, som jag har lättare att "få med mig"! En hyfsat lätt gaffel och inte allt för brett (men ändå tillräckligt brett) styre är att föredra... Jag har aldrig haft dam-specifik ram eller sadel.. Den bästa uppgraderingen mellan cykel ett och två var en dropperpost, reducerade antalet feta blåmärken på skinkor och lår markant ?. Lycka till, hoppas ni båda blir lika bitna av cykling som jag!

Jag är kvinna på 168 cm och ca 56 kg fullkittad.. gillar mest utför och luft under hjulen, men även trail..., Köpte min första mtb för ca 5 år sedan och har snart nr 6 på väg (sålt några så klart.. ). Cyklarna har så klart följt utvecklingen av intresset (från HT till fulldämpad tex..) men det som jag ffa har ändrat är storleken... från 29 tum och medium ram har jag nu 27,5 på small ram, och känner mig mkt mer bekväm på en mindre cykel, som jag har lättare att "få med mig"! En hyfsat lätt gaffel och inte allt för brett (men ändå tillräckligt brett) styre är att föredra... Jag har aldrig haft dam-specifik ram eller sadel.. Den bästa uppgraderingen mellan cykel ett och två var en dropperpost, reducerade antalet feta blåmärken på skinkor och lår markant ?. Lycka till, hoppas ni båda blir lika bitna av cykling som jag!
Tack ☺️ kanonsvar med konkreta tips.

Gissningsvis kommer det inte bli så mycket luft under däcken här. Skulle du ändå råda till en 27,5 tummare? Det jag funderar på är om man skaffar hardtail kanske 29 tummare ändå är att föredra? Tänker att det lättare äter Sten och rötter och att ritten blir behagligare utan fulldämpad cykel. Men precis såna här tips jag var ute efter

Tack ☺️ kanonsvar med konkreta tips.

Gissningsvis kommer det inte bli så mycket luft under däcken här. Skulle du ändå råda till en 27,5 tummare? Det jag funderar på är om man skaffar hardtail kanske 29 tummare ändå är att föredra? Tänker att det lättare äter Sten och rötter och att ritten blir behagligare utan fulldämpad cykel. Men precis såna här tips jag var ute efter
Svårt att svara på. Min sista 29a körde jag ett tag som mullet (29 fram, 27,5 bak) det var jättebra för utförs och i kurvor, men lite trögt på vanlig stig. Gick tillbaka till full 29a, men tyckte då att den kändes klumpig, trots att cykeln i sig var mkt kompetent. Så den är nu såld. Tycker att jag lättare får med mig 27,5 orna även över stök, men som sagt, fulldämpade cyklar. På hyfsat snälla stigar kan det kanske vara bättre med 29tum, för lite bättre rull. Men som någon säkert kommer påpeka så kan både rull och dämpningskänsla påverkas av däckval.
Om ni har möjlighet att provcykla några cyklar är det nog att rekommendera.

GMBN Tech:s senaste rekrytering Anna Cipullo har ju också tagit upp det här perspektivet i några av deras videor på sistone, t ex Mullet Vs 29" Wheels | What's The Best MTB Wheel Size? och MTB Suspension Setup For Your Bodyweight. Lite blajigt och inte så djupt som det mesta på GMBN, men det kan ju vara värt att kolla på för inspiration.

Vad det gäller hjulstorlek så verkar väl terräng och körstil vara mer avgörande än längden? Folk som gillar att hoppa och kasta runt cykeln verkar ju föredra 27.5", medan till och med Sina Frei som är tre äpplen hög kör 29" XC-cykel. Verkar väldigt personligt i alla fall, så det är nog viktigare att fokusera på att hitta en cykel som känns bra än en specifik hjulstorlek.

På hardtail och med det tänkta användningsområdet är nog en 29” att föredra. I praktiken är det ungefär samma däckdiameter som på en traditionell damcykel. Det blir också många fler modeller att välja på. Om frun längre fram utvecklar smak för åkning med hopp-och-lek, samt tycker att cykeln känns trög, kan ni alltid byta till något mer passande.

Viktigt att komma ihåg är att hjulstorlek bara är en av många parametrar som avgör hur en cykel upplevs.

Och +1 på att inte begränsa er till damspecifika cykelmodeller. Undantaget är ifall hon absolut vill ha ”tjejig” färgsättning på cykeln, lacken är nämligen den främsta skillnaden mellan herr- och dammodeller.

Senast ändrad:
GMBN Tech:s senaste rekrytering Anna Cipullo har ju också tagit upp det här perspektivet i några av deras videor på sistone, t ex Mullet Vs 29" Wheels | What's The Best MTB Wheel Size? och MTB Suspension Setup For Your Bodyweight. Lite blajigt och inte så djupt som det mesta på GMBN, men det kan ju vara värt att kolla på för inspiration.

Vad det gäller hjulstorlek så verkar väl terräng och körstil vara mer avgörande än längden? Folk som gillar att hoppa och kasta runt cykeln verkar ju föredra 27.5", medan till och med Sina Frei som är tre äpplen hög kör 29" XC-cykel. Verkar väldigt personligt i alla fall, så det är nog viktigare att fokusera på att hitta en cykel som känns bra än en specifik hjulstorlek.
Det skiljer mer mellan olika cyklar hur de upplevs än på hjulstorleken i sig. Rent generellt. Sen finns det en bias där cyklar som säljs som explicit lekfulla ofta har mindre hjul.

Men för att hitta en instegscykel för 10-15 är det här mestadels en akademisk diskussion. Hitta något som är bra i storlek, så får man lära sig sina preferenser senare om man fastnar.

Min sambo som är 167 kan för övrigt sätta sig på min Occam i L och glatt trampa iväg i rätt stökig terräng och skrik att det är fusk hur lätt det går att cykla med stora hjul. Jag tror dock snarare det har att göra med att hon kör en två kilo tyngre och tio år äldre endurohoj. Funkar med min för stora tills det blir för svängigt och cykeln ska bändas runt.

Jag kan inte se vad som gör att en kvinna skulle vilja ha smalare styre än en lika lång man. Som @Aron skriver så är det främst färg som skiljer "dam-" och "herrcyklar".

Däremot så kan en lätt, nätt människa ha mer nytta av lätta saker än en tung, stark människa. Den lätta människan behöver därtill inte lika tåliga saker, förmodligen. Det innebär i praktiken att man kan köpa lättare saker till den lätta människan. Lätta saker är antingen dyrare än tunga, eller mindre tåliga (tänk att cykeldelar kan vara lätta, billiga och hållbara, men man kan bara välja två av egenskaperna på samma gång).

Jag hade mao köpt dyrast och lättast cykel till den lätta människan och kanske lite billigare och tyngre cykel åt den tunga människan.

Gött snack nu.

Jag hade innan en tanke på att frugans hoj kunde vara billigare, eftersom den då inte behöver utstå samma mekaniska påfrestning som min. Men för att vi ska köra på liknande villkor behöver hon lättare grejer och därmed dyrare om de fortsatt ska ha hög hållfasthet. Så jag erkänner mig övertalad ?

Jag kan inte se vad som gör att en kvinna skulle vilja ha smalare styre än en lika lång man. Som @Aron skriver så är det främst färg som skiljer "dam-" och "herrcyklar".

Der beror ju givetvis på men mäns apindex brukar oftare vara i överkant än kvinnors. Men som alltid man måste testa sig fram. Känns ett 800mm styre bekvämt så är det bekvämt oavsett kön på cyklist.

Gött snack nu.

Jag hade innan en tanke på att frugans hoj kunde vara billigare, eftersom den då inte behöver utstå samma mekaniska påfrestning som min. Men för att vi ska köra på liknande villkor behöver hon lättare grejer och därmed dyrare om de fortsatt ska ha hög hållfasthet. Så jag erkänner mig övertalad ?
Här har ni en hoj till frugan, så köper ni en enklare HT till dig.

Min fru är också 168 och vi kan trycka in oss på medium båda två. Visst, det är ju synd om det hämmar utvecklingen men annars kan det vara en fördel.

Ja det är det men är man 168 o väger 50 kg så är chansen stor man ser annorlunda ut än jag.
Nej, det är inte alla kvinnor men några och nu var det dem det gäller idag.

Gillar ändå tanken på att en säljare ska förklara för random krutgumma hur gaffeln är trimmad för kvinnor..... eftersom de väger 46kg blöta.

Ja, mkt med cykling är individuellt snarare än könspecifikt, som med så mkt annat. Och som påpekats i många andra trådar så blir första cykeln alltid fel om intresset växer, så bäst är väl att köpa ngt som känns rimligt, börja cykla och se vart det tar en.... Men som tjej i en mansdominerade sport så vet jag att man lätt hamnar i att ens kille/sambo/man, manlig försäljare etc, tror att det som duger åt de duger åt frugan/tanten.... Och ja, om man väger lite norr om 50 kg så har man inte samma power även om man är nästan lika långa.... Och ja, jag kan cykla på min mans cyklar, men jag har roligare på mina egna.... Men åter igen, allt hänger på hur intresset utvecklas... Man måste börja nånstans, och jag är glad för den första cykeln min man valde åt mig, och den andra som jag fick "ärva" av honom, för det är tack vare de som jag lärt mig vad jag själv vill ha och behöver och inte minst har hittat ett intresse jag älskar...
Så till TS, välj nåt och kom igång ?.

Håller med allt som har skrivits här.

Jag har börjat cykla teknisk stig med sonen när jag hade köpt en modern stigcykel till honom. Sen insåg jag att jag snart inte kunde hålla med honom på min gammal MTB, så köpte en då modern stigcykel till mig själva. Köpte senare också en stigcykel till min fru som är 156 cm och 50 kg. Vi valde en lätt, allround FS med 130 mm slag för att maximera användningsområdet när vi ännu inte visste var vi skulle köra mest. Det visade sig att vara en bra val. Jag har prioriterat fruns cykel över min egen för uppgraderingar med lättare delar, för att det klart har mest effekt på hennes cykling.

Senast ändrad:
Håller med allt som har skrivits här.

Jag har börjat cykla teknisk stig med sonen när jag hade köpt en modern stigcykel till honom. Sen insåg jag att jag snart inte kunde hålla med honom på min gammal MTB, så köpte en då modern stigcykel till mig själva. Köpte senare också en stigcykel till min fru som är 156 cm och 50 kg. Vi valde en lätt, allround FS med 130 mm slag för att maximera användningsområdet när vi ännu inte visste var vi skulle köra mest. Det visade sig att vara en bra val. Jag har prioriterat fruns cykel över min egen för uppgraderingar med lättare delar, för att det klart har mest effekt på hennes cykling.
Vilken hoj åker frugan på?

Vilken hoj åker frugan på?

Vet inte om svaret hjälper mycket för att hojen köptes för fyra år sen och finns inte längre att köpa. Och framförallt ger kort cyclist andra problem, men jag kan ger motivationen.

Utmaningen att hitta en stigcykel till en 156 cm lång åkare är framförallt att det fanns nästan inget med tillräckligt låg standovern height. Det är viktigt när man kör i stök (och är inte riktigt vsn med det). Jag hittade en Specialized Camber Comp Women's 27.5 med bra rabatt. Då var den redan inte längre i produktion. Den har 130 mm slag, bra länkage bak och i XS tillräckligt låg standover height och kort kedkestag som bonus. Vikten är också helt OK. I detta fall blev det en "damspecefik" modell för att bara den fanns i XS och jag tyckte att Satin Acid Gloss Red färgen var riktigt snygg (frun tyckte mindre om färgen, men hon är nöjd nu). Enda damspecefikt är sadeln, som är bra, men frun sitter också bra på herrsaddel, och, jag tror, fjädring har tune för lättare åkaren.

Problemet med cykeln är att den är precis köpt när moderna geometerin började komma. Nu är den lite för kort med 380 mm reach. Som tur har XS 0,5 grad flackare gaffelrörsvinkel och 67,5 grad är inte helt modern men ok for fruns cykling.

Cykeln är uppgraderat med lättare hjul och kassett och tubeless däck som sparar mycket vikt där man märker det mest.

Min första riktiga stigcykel hade lika halv-daterat geometri. Jag har sedan des köpt tre stigcyklar till mig (och såld två).

Kan tillägga att jag har cyklat MTB i 25 år och frun i 20 år, men modern stigcykling (i Sverige) är något helt annat.

EDIT: glömde viktigaste uppgradering: sänkstolpe. Infästningen av länkaget i sadelröret gör att max 100 drop passar, men det hjälper mycket i stök.

Senast ändrad:
Nere på xs storlekarna får man helt andra problem eftersom geon ofta är kort och hög.
I alla fall på instegs ht som jag kollat på.

Är man uppe på 168cm ska det inte vara några problem utom vanliga size up eller down tycker jag.

Edit. Min syster som är lång köpte herr-modell och kapade styret ordentligt efter ett tag. Hon blev väldigt nöjd men jag hade gärna testat kortare stamm också för att se hur det samverkar.

Senast ändrad:
Du har redan fått många kloka tips, vet inte om mina tankar gör någon skillnad, men ändå!

Jag är en 174 cm och 62-64 kg stor tant, cyklar i herr Medium brukar bli bra för min storlek, jag hamnar "mitt i" Medium. Min livskamrat som är 180 cm brukar kunna ha mina cyklar, även om sadel (och styre, men det ids man ju kanske inte alltid ändra om man bara ska byta cyklar emellanåt) då får justeras upp en del i högre lägen. Om jag vore något kortare skulle jag kanske kika på en Small och jämföra känslan och sittställningen. Jag har cyklar av väldigt olika typer och tider (en gammal helstel 26-tum är en parentes), en 15 år gammal fulldämpad 26, och en 5 år gammal fulldämpad 27,5. Rent specmässigt är 27,5:an den bästa cykeln, men frågan är om jag nästan inte är mer bekväm med den gamla 26-tummaren. Mer van vid den, kanske. Här är det även skillnad på styrbredden, den nyare hojen har mycket bredare styre och är mycket rappare i styrningen, men med det även mindre förlåtande när jag svajar runt träd etc.

Men som flera redan har sagt, tänk mer på rätt storlek för personen än dam/herr.
Viktigast för mig, som alltså är ganska stor tant och inte så känslig för att hitta något damspecifikt eller tillräckligt litet, är att ha ett hyfsat avstånd mellan grenen och överröret. Även för tjejer gör det ont att slå i den delen av kroppen i ramen om man cyklar klantigt och måste sätta ner fötterna hastigt. Och när man är medelmåttig cyklist och kanske behöver kliva av/på ofta i skogen, skönt med lite lägre ram för att svinga över benet så ofta som man behöver.

Men, bäst av allt: sänkstolpe! Klart värt att köpa till om det inte sitter på hojen. Lättnaden att sänka sadeln snabbt när det går utför, och höja enkelt när det är lägre sträckor platt eller uppför.

Dessutom, om ni inte redan har: avsätt en del av startbudgeten till hjälm som sitter bra, handskar, och blöjbyxa. Glasögon, en fulversion är enklare skyddsglasögon från Clas Ohlson etc.
Någondera av rygga eller midjeväska är bekvämt men inte absolut nödvändigt beroende på turernas längd och hur mycket vätska och prylar man villhöver ha med sig, typ lagnings-kit, pump och slang kan ju annars klämmas ner i lämplig sadel- eller ramväska.

Övriga kläder har ni säkert andra tränings-/friluftskläder att börja från, tröjor, jackor, shorts etc.
Beroende på om ni ska köra plattpedaler eller typ SPD, skor såklart.
Knäskydd är på senare år väldigt skönt att ha, när man vant sig vid det.

Senast ändrad:
Vet inte om svaret hjälper mycket för att hojen köptes för fyra år sen och finns inte längre att köpa. Och framförallt ger kort cyclist andra problem, men jag kan ger motivationen.

Utmaningen att hitta en stigcykel till en 156 cm lång åkare är framförallt att det fanns nästan inget med tillräckligt låg standovern height. Det är viktigt när man kör i stök (och är inte riktigt vsn med det). Jag hittade en Specialized Camber Comp Women's 27.5 med bra rabatt. Då var den redan inte längre i produktion. Den har 130 mm slag, bra länkage bak och i XS tillräckligt låg standover height och kort kedkestag som bonus. Vikten är också helt OK. I detta fall blev det en "damspecefik" modell för att bara den fanns i XS och jag tyckte att Satin Acid Gloss Red färgen var riktigt snygg (frun tyckte mindre om färgen, men hon är nöjd nu). Enda damspecefikt är sadeln, som är bra, men frun sitter också bra på herrsaddel, och, jag tror, fjädring har tune för lättare åkaren.

Problemet med cykeln är att den är precis köpt när moderna geometerin började komma. Nu är den lite för kort med 380 mm reach. Som tur har XS 0,5 grad flackare gaffelrörsvinkel och 67,5 grad är inte helt modern men ok for fruns cykling.

Cykeln är uppgraderat med lättare hjul och kassett och tubeless däck som sparar mycket vikt där man märker det mest.

Min första riktiga stigcykel hade lika halv-daterat geometri. Jag har sedan des köpt tre stigcyklar till mig (och såld två).

Kan tillägga att jag har cyklat MTB i 25 år och frun i 20 år, men modern stigcykling (i Sverige) är något helt annat.

EDIT: glömde viktigaste uppgradering: sänkstolpe. Infästningen av länkaget i sadelröret gör att max 100 drop passar, men det hjälper mycket i stök.
Har ni kollat på OneUp's droppers? Dom har gansla låg profil, på min sambos lilla cykel kunde vi byta från 81mm BrandX till 120mm OneUp

Har ni kollat på OneUp's droppers? Dom har gansla låg profil, på min sambos lilla cykel kunde vi byta från 81mm BrandX till 120mm OneUp

Är medveten om det.

Men det behövdes en sänkstolpe med setback. De flesta stigcyklar har offset sadelrör. Och om man också har lite för kort reach hämnar sadeln fram för mycket när cyklisten är kort. 9point8 fallline är en av de få dropper som man kan får med setback. Den bygger också inte så hög. Kan dock inte riktigt rekommendera den, framförallt inte för höga priset.

+1 på One up och låg profil. Om det räcker i hennes fall vågar jag inte uttala mig om. Däremot sticker jag ut hakan lite och ifrågasätter om man absolut måste ha sänkstolpe. Min bild är att det beror på var och hur man cyklar.

Jag cyklar drygt två timmar långa stigrundor på bl a Järvafältet som innehåller både ganska branta klättringar och utförslöpor, mindre drop, går genom stenkistor mm. Jag har sänkstolpe, men använder den bara när det är mycket branta utförslöpor (jag cyklar inte höga drop). Jag har cyklat med andra mer tekniska cyklister där vissa använder droppern hela tiden och andra i princip aldrig använder den.

+1 på One up och låg profil. Om det räcker i hennes fall vågar jag inte uttala mig om. Däremot sticker jag ut hakan lite och ifrågasätter om man absolut måste ha sänkstolpe. Min bild är att det beror på var och hur man cyklar.

Jag cyklar drygt två timmar långa stigrundor på bl a Järvafältet som innehåller både ganska branta klättringar och utförslöpor, mindre drop, går genom stenkistor mm. Jag har sänkstolpe, men använder den bara när det är mycket branta utförslöpor (jag cyklar inte höga drop). Jag har cyklat med andra mer tekniska cyklister där vissa använder droppern hela tiden och andra i princip aldrig använder den.
Du undrar när man använder sänkstolpen?

Dom första åren på cykeln. Sen kan man överväga att vara utan :p

Jag tänker att det är för att jag är en halvusel cyklist som behöver av/på ofta när jag fastnar på krångligheter i skogen som jag tycker att det är underbart skönt med sänkstolpe, att kunna dra ner sadeln ordentligt när man börjar bli trött på sig själv och trött på att svinga benet över en hög sadel. Och njutningen att snabbt och enkelt höja sadeln igen när det är en längre transport på typ lättcyklad grusväg. Så jovisst, mer bekvämlighet än absolut behov!

Bra tråd. Ska handla åt kvinna som är 155cm. S och XS är inte så ovanligt på behagnat marknaden har jag insett. Men finns det några 24" som skulle funka?

San Quentin 2, som är på ordentligt rea, small har 664 standover. Jag är inte så bra på kroppsmått men många har en bra bit över 700

San Quentin 2, som är på ordentligt rea, small har 664 standover. Jag är inte så bra på kroppsmått men många har en bra bit över 700

S har låg standover. Antar att reach av 422 mm är utan sag, det blir lång med sag. Till en åkare av 155 cm med relativt lång överkropp funkar det.

S har låg standover. Antar att reach av 422 mm är utan sag, det blir lång med sag. Till en åkare av 155 cm med relativt lång överkropp funkar det.
Ja, reach känns ok för en small.

Edit, du tänkte att det skulle vara för långt. Jag tror inte det med kort stam och 75 grader sta.
400mm är inte långt om man är 145cm

Har en sambo på 156cm jag med, märkt samma problem med för hög standover när vi hyr cyklar. Får lägga en sanning på den cykeln, har man tur kanske den dyker upp beg ?

Tack för bra tips!

Tillbaka
Topp