Olika slags däck

Kasepase

Medlem
Olika slags däck
jag undrar om någon av er vet om det finns särskilda däck om man cyklar på grus, jag har råkat ut för att välta på grus (lösare än vanligt) och blev lite rädd för detta sen, eller funkar det med däck som förhindrar punktering? Nu är jag extra försiktig eftersom jag precis gjort comeback efter mitt höftbyte, har inte fått cykla på 3 månader, innan dess kunde jag inte cykla sen den 28/11 förra året Pga min artros . Tacksam för tips .

Olika slags däck
jag undrar om någon av er vet om det finns särskilda däck om man cyklar på grus, jag har råkat ut för att välta på grus (lösare än vanligt) och blev lite rädd för detta sen, eller funkar det med däck som förhindrar punktering? Nu är jag extra försiktig eftersom jag precis gjort comeback efter mitt höftbyte, har inte fått cykla på 3 månader, innan dess kunde jag inte cykla sen den 28/11 förra året Pga min artros . Tacksam för tips .
Bredare däck och lite lägre tryck är bästa botemedel på löst grus. Mönster gör ingen nytta.

Olika slags däck
Det finns en hel skog av däck för olika grad av grusighet.
Bredare däck, gärna över 35 mm eller mer och lågt tryck som ger större kontaktyta med marken hjälper greppet.
I löst grus är mönster, som Bengt-re skriver, inte till någon större nytta eftersom det främst är grus-grus och inte däck-grus som slinter.

Själv gillar jag däck med slät rullbana i mitten men lite mönster på sidorna (har dock ingen vetenskapliga belägg för att det skulle vara bäst på något sätt). Just nu kör jag på Panaracer Gravelking Semi Slick 43 mm. De finns också i en helslät variant som jag dock inte provat.

Andra populära val verkar vara WTB Byway eller Specialized Pathfinder.

Här finns också en hel tråd dedikerad till grusdäck: https://happyride.se/forum/threads/graveldaeck-2020.3652537/

Olika slags däck
Det finns en hel skog av däck för olika grad av grusighet.
Bredare däck, gärna över 35 mm eller mer och lågt tryck som ger större kontaktyta med marken hjälper greppet.
I löst grus är mönster, som Bengt-re skriver, inte till någon större nytta eftersom det främst är grus-grus och inte däck-grus som slinter.

Själv gillar jag däck med slät rullbana i mitten men lite mönster på sidorna (har dock ingen vetenskapliga belägg för att det skulle vara bäst på något sätt). Just nu kör jag på Panaracer Gravelking Semi Slick 43 mm. De finns också i en helslät variant som jag dock inte provat.

Andra populära val verkar vara WTB Byway eller Specialized Pathfinder.

Här finns också en hel tråd dedikerad till grusdäck: https://happyride.se/forum/threads/graveldaeck-2020.3652537/
När man har 28 tumsdäck och e-cykel(Batavus Torino år 2017 års modell ), går det att fixa dem också, min cykelhandlare/reperatör borde väl känna till saken .

Olika slags däck
eb sak till, lägre tryck innebär att den inte är fullpumpad? Jag har fått rådet att det ska pumpas till 40 i tryck . jag är novis på området.

Olika slags däck
eb sak till, lägre tryck innebär att den inte är fullpumpad? Jag har fått rådet att det ska pumpas till 40 i tryck . jag är novis på området.
Däcktrycket är extremt viktigt för hur cykeln (däcken) kommer bete sig. Går inte att bara ange ett tryck eftersom det beror på flera faktorer - däckets storlek, däckets konstruktion, din/cykelns vikt, underlaget du cyklar på, samt hur du cyklar.

Högt tryck skyddar mot genomslagspunktering och ger mindre rullmotstånd, men ger sämre grepp, lite större risk för vanlig punka, och ger mycket högre energiförluster på ojämnt underlag genom vibrationer som inte tas upp av däcken.

Lågt tryck ger bättre grepp, högre komfort genom att minska vibrationerna, större risk för genomslag men lite mindre risk för vanlig punka. Eftersom gummit deformeras mer ökar rullmotståndet, men är underlaget ojämnt kommer lägre tryck ofta ge lägre energiförlust totalt eftersom mycket energi går till spillo om du skakas/vibreras. Särskilt med däck med tunt gummi är lågt tryck fördelaktigt eftersom rullmotståndet härör från hysteres i gummit.

För att nå bästa tryck för dig kommer du behöva testa dig fram. Vanligtvis lägre tryck fram än bak. Jag som är ganska lätt hamnar ofta under lägsta rekommenderade däcktryck.

Olika slags däck
Batavus är ju inte direkt frikostiga med specifikationer men cykeltypen bör få plats med 40 mm däck. Känner du dig trygg med lite mönster kan Schwalbe G-one vara ett bra val. De finns i lite olika gummiblandningar, välj en som heter Addix för bra grepp. Här tex (finns på många fler ställen!) https://www.tooorch.com/product/dac...ground-tle-40-622-700-x-38c-28-x-1-50-vikbart
Det går bra att experimentera lite med trycket, börja med 3 bar och sänk därifrån. Det handlar lite om hela ekipagets vikt också, bara cykeln väger enl Batavus 22 kilo, lägg därtill din egen vikt plus vad du fraktar med dig. Det kan bli en del och du vill inte ha genomslag, dvs att slangen nyps mellan däck och fälg. Det blir så tråkiga punkteringar på det viset.

Senast ändrad:
Olika slags däck
jag har däck som skyddar bättre mot punktering (fick cykeln i försenad jämn födelsedagspresent av svågern och systern), jag är inte någon proffscyklist, bara motionscyklare. Tack för alla tips , de uppskatta verkligen.

Olika slags däck
"Fullpumpat" är nog inte ett begrepp som betyder något på cyklar.
Däck har oftast ett max-tryck specat, men det är bara ett absolut max för att inte däcket ska gå sönder eller lossna från fälgen.
Kan du se vad för däck du har nu? Vanligtvis står tillverkare och modell på däcksidan.
Det bör också stå storlek. Det finns några olika sätt att ange storlek så kika efter något liknande
  • 32-622
  • 700C x 32 eller 700 x 32
  • 28x32
Alla betyder samam sak (28 tums, 32 mm brett i detta exempel).

Olika slags däck
Det fattade inte jag, ska fråga min cykelhandlare/reperatör imorgon, mina sommardäck ska på imorgon, har ju inte kunnat och fått cykla sedan den 1:e advent förra året !

Olika slags däck
jag har däck som skyddar bättre mot punktering (fick cykeln i försenad jämn födelsedagspresent av svågern och systern), jag är inte någon proffscyklist, bara motionscyklare. Tack för alla tips , de uppskatta verkligen.

Punkteringsskydd finns i olika kaliber s.a.s. En del har ett väldigt tjockt extra gummilager mellan slitbana och cord vilket kan göra däcket väldigt trögrullat, andra förlitar sig på en tätvävd cord och kanske ett extra lager kevlar. Det brukar avspegla sig i priset…

Tillbaka
Topp