Vilken cykelpump ska jag ha?

Så min gamla cykelpump passar inte ventilerna på min nya cykel tydligen. Nån som vet vad för pump jag ska ha o kanske tips på en sån pump till bra pris?

Bild på ventilen.

Så min gamla cykelpump passar inte ventilerna på min nya cykel tydligen. Nån som vet vad för pump jag ska ha o kanske tips på en sån pump till bra pris?

Bild på ventilen.
Den ventilen kallas presta-ventil.

Det där är en prestaventil. De flesta pumpar klara såna (köpta i cykelbutik). Ska du ha den för hemmabruk i garaget / hemmet eller ska du ha med dig pumpen?

Här har du några att välja på ;-)

Bild på ventilen.
Är du säker på att din pump inte klarar de nya ventilerna? Vilka ventiler hade du tidigare?

Det där är en prestaventil. De flesta pumpar klara såna (köpta i cykelbutik). Ska du ha den för hemmabruk i garaget / hemmet eller ska du ha med dig pumpen?

Här har du några att välja på ;-)
Den här blir perfa, samma format som min förra ?
Tack!

Den här blir perfa, samma format som min förra ?
Tack!
Fast den har ju munstycke för bilventil, dvs samma som du haft innan. Känns meningslöst.?

Edit: om du nu gillar din nuvarande pump finns det adaptrar att köpa som går från bilventil till cykelventil.

Edit 2:
Såg att du hade en sån där gammal cykelventil på din tidigare cykel. Osäker på hur munstycket på din nuvarande pump ser ut, men de få gånger jag pumpat slang med sådan ventil så har jag använt min vanliga pump med munstycke för presta.

Har du skruvat upp muttern och tryckt till ventilen innan du börjat pumpa? Om din nuvarande pump passar hyfsat i dimension är det kanske detta du missat att man måste göra.

Senast ändrad:
Fast den har ju munstycke för bilventil, dvs samma som du haft innan. Känns meningslöst.?

Edit: om du nu gillar din nuvarande pump finns det adaptrar att köpa som går från bilventil till cykelventil.

Edit 2:
Såg att du hade en sån där gammal cykelventil på din tidigare cykel. Osäker på hur munstycket på din nuvarande pump ser ut, men de få gånger jag pumpat slang med sådan ventil så har jag använt min vanliga pump med munstycke för presta.

Har du skruvat upp muttern och tryckt till ventilen innan du börjat pumpa? Om din nuvarande pump passar hyfsat i dimension är det kanske detta du missat att man måste göra.

Edit 2:

ahh ja nu såg jag den detaljen på sidan. Antog bara alla var presta när de länkades i svaret ?

Väntade ändå på reaktioner innan jag tänkte lägga beställningen.

Muttern? Den som sitter mot fälgen eller det innan toppen av ventilen? Första bilden.
Inte rört nån av dem.

Längst ut på ventilen finns det en liten pinne. På den ca 1 cm in sitter en liten mutter. När den är skruvad så långt in det går så är ventilen stängd och det går inte att pumpa. Man måste skruva ut den en bit och sen helst trycka till på den (kan ha kärvat fast lite). Sen trycker man på pumpen och börjar pumpa.

Edit: Beroende på pump så behöver man troligen öppna en spak, trycka på pumphuvudet och sen stänga spaken innan man börjar pumpa.

Originalet för lvg, synd att dom slutat med snabbmunstycket men det finns att köpa löst.

Längst ut på ventilen finns det en liten pinne. På den ca 1 cm in sitter en liten mutter. När den är skruvad så långt in det går så är ventilen stängd och det går inte att pumpa. Man måste skruva ut den en bit och sen helst trycka till på den (kan ha kärvat fast lite). Sen trycker man på pumpen och börjar pumpa.

Edit: Beroende på pump så behöver man troligen öppna en spak, trycka på pumphuvudet och sen stänga spaken innan man börjar pumpa.
Aah ok.
Läcker det luft om jag lossar på den någe? Har acceptabelt tryck i däcket atm o vill spara på det ?

Så är det, men bara pyttelite. Pinnen trycks utåt av lufttrycket. När man inte pumpat på länge brukar den kunna kärva lite, så därför bör man alltid dutta till den innan man börjar pumpa.

Nån som vet vad för pump jag ska ha o kanske tips på en sån pump till bra pris?
Jag har varit alldeles väldigt nöjd med denna i typ tio år. Funkar finfint till cyklar med alla relevanta ventiler, mc, moped och bil.

Varför inte ha en golvpump som funkar med både vanliga eller bilventiler och presta, landsvägsventiler? Med dig på landsvägen bör du ha en minipump eller liknande. Ofta är de anpassningsbara också, till olika ventiler. Du kan dock sällan få mer än 4-5 kilos tryck med en minipump.
Nu har jag den inte framför mig, men jag tror min fotpump heter Lezyne. Mätaren är nära marken, och blir dammig och skitig. Det är dock avhjälpbart.

Senast ändrad:
Ett tips angående minipump är att de till lvg gärna får vara superkorta, det tar ingen tid att pumpa ändå.

Däremot är det viktigt att den är gjord så att det bara kommer in ytterst lite luft per tag så att man inte måste ta i så mycket. Annars är det bara en tidsfråga innan punkteringsilskan även gör så att man råkar ha sönder pumpen.

Jag har varit alldeles väldigt nöjd med denna i typ tio år. Funkar finfint till cyklar med alla relevanta ventiler, mc, moped och bil.
Vi kör med pump från Biltema... funkar klockrent.

SKS har genom åren sålt sina pumpar med flera olika munstycken
Jag har bytt till ett sådant här
Jag har fortfarande denna, tycker den är oslagbar.

Screenshot_20220729-182600_Samsung Internet.jpg

Jag har fortfarande denna, tycker den är oslagbar.
Jag har också haft mässingsmunstycket, det stora problemet med det var att jag var tvungen att byta packning var 6:e månad, dessutom tyckte andra cyklister i familjen att det var svårt att hantera.
Inga hanteringsproblem, ngt packningsbyte eller annat slitage på över 5 år med munstycket i #20!

Senast ändrad:
Jag skulle säga att det här är den sista pump du behöver köpa i detta livet.
Jag har haft min i snart 30 år och den funkar fortfarande bäst av de pumpar jag har/haft. Jag har endast bytt manometer 1 gång. Har hört om folk som haft en i närmare 40 år.

Jag skulle säga att det här är den sista pump du behöver köpa i detta livet.
Jag har haft min i snart 30 år och den funkar fortfarande bäst av de pumpar jag har/haft. Jag har endast bytt manometer 1 gång. Har hört om folk som haft en i närmare 40 år.
Min rennkompressor är 35-40 år gammal och fungerar utmärkt.
Samma modell av nippel som Manurbin2 visar i ett tidigare inlägg.
Kvalitet och funktion i skön förening.

Gummipackningen i nippeln måste bytas sådär vart 3:e eller vart 5:e år,
en sådan kostar 20-25 kr så det är lite dyrt med underhållet.....

Det finns modernare nipplar som ska fungera ännu bättre (som HåkanC skrev)
men original-nippeln fungerar utmärkt för mig.
/Fedde

Originalet för lvg, synd att dom slutat med snabbmunstycket men det finns att köpa löst.

Det som är bra med denna är att det finns reservdelar så den håller hur länge som helst. Jag har bytt gummit på kolven 1 gång och de vändbara tätningarna i dubbelmunstycket 1 gång. Dessutom bytte jag backventilen. Rimliga priser på reservdelar. Ligger helt rätt i tiden. Köp inget slit och släng köp en SKS Rennkompressor. Haft min i 4 år pumpar mycket då jag kör latexslang?.

Tillbaka
Topp