Transcontinental Race No. 8

Enligt https://www.transcontinental.cc/tcrno8-cp1 är kontrollen bemannad i fyra dygn. Dock oklart när den öppnar. Är kanske när första cyklist kommer dit? Exakt information verkar som det ska finnas i Riders manual men jag hittar ingen sådan för denna upplaga.

Kommer inte ihåg om man måste besöka alla kontroller när de är bemannade eller om det bara är att man måste nå målet inom en viss tid för att hamna i resultatlistan.
Jag letade en stund men fann inte detta om kontrollerna. Rimligen står resten i manualen.
212 och inga fler hann till CP1 innan "cut off" enligt TCR på Instagram.

Några kommentarer från Strasser.

Bilagor

• Screenshot_20220730-125950.png
    Screenshot_20220730-125950.png
    127.6 KB · Besök: 110
Har för mig att då Durmitor ingick under någon tidigare upplaga så var det lite kalabalik då några kom in till parcouren söderifrån efter att ha passerat någon halvtveksam gränspassagen. Någon som minns hur det var med det?

Om den vägen inte finns in är det kanske inte så stor skillnad mellan Bartholmoes och Bialek i täten.

Har för mig att då Durmitor ingick under någon tidigare upplaga så var det lite kalabalik då några kom in till parcouren söderifrån efter att ha passerat någon halvtveksam gränspassagen. Någon som minns hur det var med det?

Om den vägen inte finns in är det kanske inte så stor skillnad mellan Bartholmoes och Bialek i täten.
Det ser ut som om Ulrich siktar på att ta den gränsövergången som vissa blev nekade i tcrno4. Det är en grusväg över något berg som bara lokalbefolkningen använder. Jag valde bort det alternativet pga osäkerhet men han verkar inte vara den typen som kör på chans så han har säkert rekat i förväg. Blir man nekad där så är det däremot riktigt långt att köra runt. Vägen in via Sarajevo är däremot ett säkert kort. Spännande!

Bartholmoes verkar vara på väg norrut. Lite osäker på var den där grusgenvägen går. Kan det vara så att han ändå tänker sig upp till Brod för att där vika av åt sydost mot parcour 3?

Bartholmoes verkar vara på väg norrut. Lite osäker på var den där grusgenvägen går. Kan det vara så att han ändå tänker sig upp till Brod för att där vika av åt sydost mot parcour 3?
Han verkar ha hittat en smitväg upp mot den säkra gränsövergången. Intressant vägval. Måste dock varit en del höjdmeter att ta sig mellan de två dalarna

Han verkar ha hittat en smitväg upp mot den säkra gränsövergången. Intressant vägval. Måste dock varit en del höjdmeter att ta sig mellan de två dalarna
Såg ut som han var på väg att gena mellan vägarna men nu är han åter på vägen norrut mot Brod. Han och Bialek kommer väl nästan kunna vinka till varandra över dalen snart.

Bialek är som första cyklist nu inne i Montenegro. Bartholmoes var uppe i Brod för att komma över floden. Han ligger ca 35 min efter Bialek. Strasser är 3.20 efter Bialek.

Strasser tar in på Bialek och är nu strax över tre timmar efter. Har svårt att riktigt se vad avståndet från Bialek till Bartholmoes är men jag gissar på dryga halvtimmen.

Min gissning är att toppen fn ser ut enligt följande:
  1. Bialek
  2. Bartholmoes
  3. Strasser
  4. Pulawski
  5. Jakubek
  6. Vousden
  7. Gemperle
  8. Saint-Exupéry
  9. Stéphane
  10. Broadwith
Ev. är Broadwith före åttan och nian på listan ovan. Svårt att veta då de är på helt olika rutter. Utvisar sig ju när de når CP3.

Amy Lippe tog vägen vis Seefeld och har precis passerat Telfs i Inntal.om det rullar på som det ska hon kunna nå CP2 idag.
Kanske var lite överoptimistisk. Hon är nu på väg upp mot Umbrail. Kommer att ta en stund innan hon är uppe och sen blir det utför ner till Bormio i tilltagande mörker. Gissar att hon kanske stannar där för natten och inleder morgondagen med parcour 2.

Vid CP3 var det officiellt 43 min från Bialek till Bartholmoes medan Strasser var 2.55 efter. Strasser har m.a.o. tagit in ca en timme på Bialek senaste halva dygnet.

Blir intressant att se hur det ser ut imorgon bitti. Jag gissar att Bartholmoes är mindre efter Bialek om han alls är efter medan Strasser kan tappa lite.

Kolbinger och Kuhne, ettan och tvåan bland damerna har valt helt olika vägar. Medan Kolbinger följer i Pulawskis hjulspår och nyttjar den nordligaste av de rutter som hittills använts så slickar Kuhne adriatiska kusten och tar därmed en sydligare rutt än någon tidigare.

Ser ut som Bartholmoes har tappat på Bialek i parcour 3 så att avståndet börjar krypa upp mot timmen. Bialek närmar sig f.ö. raskt parcourens man slut.

Pulawski är uppskattningsvis knappt två timmar bakom Strasser. Kan inte se någon längre nattvila för honom. Tror han hade en timmes stopp ganska tidigt under parcour 3 och sedan kanske några kortare stopp.

Fyra cyklister ytterligare har nått CP3. Ställningen där var:
  1. Bialek
  2. Bartholmoes, +0.43
  3. Strasser, +2.55
  4. Pulawski, +6.00
  5. Jakubek, +6.48
  6. Saint-Exupéry, +10.45
  7. Gemperle, +11.08
  8. Vousden, +11.22
Saint-Exupéry och Gemperle vilar fn vid CP3 medan Jakubek och Vousden är inne i parcouren.

På den sydligare rutten (Bartholmoes alternativ) är Stéphane den som är närmast CP3. Broadwith är den första på rutten som både Bialek och Strasser använde förbi Sarajevo och mot CP3. Kolbinger ligger slutligen på en ännu nordligare rutt men är gissningsvis på väg söderut för att ansluta till Bialek/Strasser-rutten ungefär där Broadwith befinner sig nu.

Kanske var lite överoptimistisk. Hon är nu på väg upp mot Umbrail. Kommer att ta en stund innan hon är uppe och sen blir det utför ner till Bormio i tilltagande mörker. Gissar att hon kanske stannar där för natten och inleder morgondagen med parcour 2.
Amy Lippe tog sig upp till CP2 innan nattvilan och kom dit strax efter halv tolv. Efter knappt sju timmars stopp är hon nu på väg ner från Gavia mot Ponte di Legno.

I vanlig ordning har Mikko Mäkipää lite egna uppfattningar om ruttval. Istället för att cykla ner mot Trento, genom Valsugana och ut på platten har han vikit av norrut och är nu inne i Pustertal på väg österut, gissningsvis mot österrikiska gränsen.
DAB49181-22E5-4C35-8C7B-32508C57E7CD.png

Strasser strax framme vid serbiska gränsen. Verkar som Bialek tagit in lite på Bartholmoes. Jag får det till att nu är 50 minuter mellan dem medan Strasser har 2.50 fram till ledaren.

Undrar så smått om jag tittade fel tidigare. Känns förvånande om Strasser skulle tappa en halvtimme så raskt.

Pulawski på fjärde plats är ungefär fem timmar efter Bartholmoes.

Jakubek blev nyss klar med parcour 3 och Vousden bör avsluta den inom en inte alltför lång stund.

Gemperle är den enda andra cyklisten i parcour 3 fn.

Bialek har tagit lite till och är nu 35-40 min efter Bartholmoes medan Strasser är 2.30 efter.

Pulawski är kvar på fjärde plats, ca sex timmar efter ledaren. Dock närmar sig Jakubek och är mindre en halvtimmen efter Pulawski. Även Vousden är med i kampen om fjärdeplatsen. Han är ungefär tre kvart bakom Jakubek.

Sjua ligger Gemperle som nyss avslutat parcour 3.

Saint-Exipéry ligger åtta och har en bit kvar av parcour 3, men klättringen i parcouren verkar avklarad.

Bortsett från om Stéphane lyckas med sitt ruttval är Broadwith sannolikt nästa man till CP3. Han kommer på den nordliga rutten och är grovt räknat halvvägs mellan Sarajevo och gränsen till Montenegro.

Karl Björklund är strax uppe vid Passo Umbrail och har efter utförskörningen ner till Bormio ”bara” klättringen upp till Passo Gavia för att nå CP2 och det som han skrev var målet för dagen att klara av innan kl 18. Tycker det ser ut som det bör gå och att han borde kunna hinna ner från Gavia också om inget strul inträffar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp