Transcontinental Race No. 8

I vanlig ordning har Mikko Mäkipää lite egna uppfattningar om ruttval. Istället för att cykla ner mot Trento, genom Valsugana och ut på platten har han vikit av norrut och är nu inne i Pustertal på väg österut, gissningsvis mot österrikiska gränsen.
Visa bilaga 570955
Mikko har passerat Toblach och är snart framme vid österrikiska gränsen. Gissar att han kommer att fortsätta förbi Lienz, Villach och Klagenfurt.

Bialek tar in och är nu bara 15-20 minuter efter Bartholmoes efter drygt 159 timmar.

Strasser tar också in och är drygt två timmar efter ledaren.

De åtta som hittills lämnat parcour 3 har samtliga följt samma rutt efter parcouren.

Senast ändrad:
Stéphane ser ut som han gör ett försök på grusgenvägen över gränsen till CP3. Blir intressant att se om det funkar.
Visa bilaga 571001
Ser ut att ha funkat. Måste vara en rätt skaplig besparing tidsmässigt. Om det är ”lotteri” om man kommer igenom gränspassagen kan jag dock nästan tycka att arrangörerna kunde förbjuda den vägen.

E2C90A1F-0A03-4EF2-BF8D-28FCE3344AB6.png

Ser ut att ha funkat. Måste vara en rätt skaplig besparing tidsmässigt. Om det är ”lotteri” om man kommer igenom gränspassagen kan jag dock nästan tycka att arrangörerna kunde förbjuda den vägen.

233 Krystian körde en variant på den gränsen i går kväll. Där ska ha varit mycket och grov grus.

tillägg och 42, 214, 97, så nåt lotteri verkar det inte vara med möjligheten att köra där

781DDB54-1796-4EAA-9784-C91077266CE9.jpeg

Senast ändrad:
Om man tittar i punkten där rutterna divergerar så läser jag det som att Bartholmoes var en kvart före Bialek medan Strasser var 1.45 efter ledaren.

Jakubek verkar nu ligga knappt före Pulawski som fyra.

Vad gäller sjätteplatsen funderar jag på om Vousden gjort en mindre felnavigering och att Gemperle är på väg att smita förbi.
51DD910A-780E-46F0-87D7-239B7476430A.png

Angående grusgenvägen över gränsen före CP3 verkar det finnas två varianter som har en förbindelse strax efter gränspassagen. Totalt sett har Jakubek, Gemperle, Stéphane, Vousden och Saint-Exupéry tagit dessa rutter. Philips är fn också inne på en variant där han passerat den nordligare av de två gränspassagerna men sen övergått till den sydligare vägen.

Känns som Bartholmoes kanske gjorde ett misstag om det nu är så att alla kommer över gränsen på dessa genvägar.
142213BF-DC58-4EB5-9904-9B05ABC96F3C.png

Nä, jag fattar inte Gemperles val. Ser i alla fall på mobilskärmen ut som det måste vara ganska många höjdmeter för honom innan han åter är ute på större väg.

Strasser är nu drygt 1.20 bakom Bartholmoes. Undrar lite när Bielaks och Bartholmoes rutter kommer att löpa samman igen. Svårt att veta hur de ligger till inbördes när de är på helt olika vägar.

Bialek och Bartholmoes verkar vara på väg att konvergera ruttmässigt medan Strasser tagit någon sorts medelväg. Oklart om det är en gyllene sådan.
393BB835-C323-4531-8A39-7C915B6CDF3A.png

Pulawski har varit stillastående i fyra timmar. Undrar om något hänt eller om det är ett försök att undvika de varmaste timmarna på dagen.

Undrar om Karl Björklund stoppat för dagen i Dimaro där vägen mot Madonna di Campiglio tar av åt söder. Misstänker dock att han kommer att fortsätta nedåt i dalen när han åter är uppe på cykeln.

Amy Lippe befinner sig i Valsugana och snart kommer hon till vägskälet där vi får se om hon tar vägen söderut mot Bassano del Grappa eller österut mot Feltre.

Bland damerna är Kolbinger i en rätt klar ledning. Hon befinner sig i parcour 3 och var vid CP 3 på 14:e plats.

På andra plats i damklassen ligger Kuhne som följer den sydliga rutten, den som leder mot grusgenvägarna in till CP3. Är ca sex mil till genvägarna börjar.

På tredje plats är Hackinen som följer i Kuhnes hjulspår. Hon ligger knappt tre timmar efter Kuhne.

Nähä, Strasser ansluter inte alls till Bartholmoes rutt utan korsar denna. Inte säker på att det är rätt val, men vi får väl se vart han tänker sig att ta vägen.

så täta som de är nu skulle en tidig ankomst till en färja vara avgörande

Riders will soon cross from Romania into Bulgaria for the final ~450km. The border between Romania and Bulgaria is drawn by the Danube river and riders have only three options to cross it, all of which are ferries and the bridge option is disallowed.
The three ferry options are as follows from east to west, and they’re marked on the map below:
  1. Bechet to Oreahovo runs every two hours from 05:00 to 23:00 (20 minutes)
  2. Turnu Magurele-Nikopol are 08:00, 12:00, 16:00 and 19:30 (25 minutes)
  3. Zimnicea - Svishtoc are 08:30, 11:30, 14:30 and 17:30 (15 minutes)

Ser ut som Bartholmoes är i ledningen och jag är fundersam kring Strassers vägval. Som jag ser det verkar det som han strax kommer att vara tvungen att ta en väg som går huvudsakligen norrut men också lite västerut.
5D556E46-0ECB-4701-A05B-118182030461.png

Bakom tättrion har Vousden och Gemperle tagit ett annat vägval än såväl tättrion som Jakubek, Pulawski och Saint-Exupéry. Lite tveksam till om det alternativa vägvalet är en fördel.
C731C416-446B-4978-B1F1-915B0B474650.png

som jag skrev så kommer färjan att påverka. eller kör de sten sax påse över mållinjen?

häftigt ändå. men jag misstänker att de följer dot'sen precis som vi gör, inte lika intensiv men visst har de koll.

På trackingsidan ser det ut som den enda passagen över floden som kan vara aktuell för de två i täten är färjan från Usije. Frågan är hur tidtabellen ser ut där.

Från Strassers IG:

”Today passed without major challenges. The sleep break after the parcours was necessary, the first few hours afterwards were challenging as always, but Christoph made good progress and fought step by step through Serbia in the direction of the Romanian border.”

Tättrion har färdats österut längs Donaus södra strand. Bialek förefaller vara i ledningen med en halvtimme före Bartholmoes som verkar ha slagit nattläger vid/på Hostel Trajan i Donau Milanovac för en halvtimme sedan.

Strasser är 1.40 bakom Bialek men kan ev ha tagit en paus även han. I det fallet sedan en kvart tillbaka i så fall.

Strasser igång igen efter ca 1,5 timmars vila. Ligger just nu 2.50 efter Bialek. För Bialek tog det ca 40 min från där Strasser är nu till platsen där Bartholmoes slagit läger då kommer inte Bartholmoes igång inom 40 min och Strasser håller Bialeks fart kommer Strasser att passera Bartholmoes.

Undrar vad Bialek och Bartholmoes har för däck. Känns som Strassers 28 mm kan vara en nackdel på parcour 4 om de andra har grövre däck. Får väl hoppas att det inte blir några vurpor när de jagar på i rätt uttröttat tillstånd på den dåliga vägen.

Tillbaka
Topp